Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 september 2011, 08:54:07 »

Fick det andra klimatsystemet, ett fristående hus, inkopplat igår. Med de låga temperaturerna som behövs nu ger min F1245-12 runt 15 kW ut :D

Total radiatoreffekt vid delta 30 är över 18 kW, vilket gör att den kan bli av med all effekt även om shunten till det fristående huset är stängd.

Jag har separata energimätare till vardera klimatsystemet, och igår låg de på 7,5 - 8,5 kW samtidigt.

Vintern blir spännande.   :)
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 07 september 2011, 22:22:58 »

Tack för all hjälp! Nu är det beställt. Blir en 1245-12 och 250m borrning. Det är bara att hoppas att det blir bra.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 augusti 2011, 10:41:01 »

Tack för beräkningar! Där ser man att det snabbt blir att skilja i beräkningarna även fast man utgått från samma förbrukning.
Om man nu går på 15 kW Nibe, hur löser man då varmvattnet. Om jag läst rätt (och kommit ihåg rätt) rekommenderas bara VPA och VPB upp till en värmepumpseffekt på 12kW. Så hur gör man??

Om man läser tekniska data för VPB/VPBS 300 så pratar de om 14,8 kW, medan för VPB 200 nämner de 11,9 kW. Så en VPB 300 eller VPBS 300 borde vara perfekt till en 15 kW Nibe.

Våga vägra mantelberedare!  ::)
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 31 augusti 2011, 10:20:36 »

Tack för beräkningar! Där ser man att det snabbt blir att skilja i beräkningarna även fast man utgått från samma förbrukning.
Om man nu går på 15 kW Nibe, hur löser man då varmvattnet. Om jag läst rätt (och kommit ihåg rätt) rekommenderas bara VPA och VPB upp till en värmepumpseffekt på 12kW. Så hur gör man??
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 augusti 2011, 14:20:20 »

Och som sagt, oavsett val så blir det en enorm besparing.
Du måste göra upphandlingen så fort som möjligt, du sumpar ju typ 2000 kr/månad så länge du väntar.

Jag räknade med 30 000 kr mer för en större anläggning.
30 000 kr lär inte räcka om han skall borra så djup som Rinnan rekommendrar, men jag ser det som en rimlig summa om man väljer att gå på principen hängslen och livrem, för då bör en djupare borra ingå som en del i investeringen, utöver större värmepump, extern vvb och eventuellt en arbetstank + extern cirkpump.
Det kan även bli 50 000 kr dyrare om man tar extra allt och borrar djupt.
Kan säkert bli lite billigare än 30 000 kr också om man trollar lite med prylarna.

Jag har dålig koll på merkostnaden för 2st hål. Om berget är bra, kolla med grannar etc, så klarar man sig säkert på 300. Det kan gå att borra. Frågan är om man kanske behöver en fetare pump då. Jag tror jag ligger ganska nära gränsen med 250m.

Beräkningsprogrammen vill egentligen inte gå så djupt. Dom växlar över till 2 hål. 2x170 rekommenderades för 0 vid medelårstemp. Har för mig den sa -2 vid DUT.

Jag håller med Rickard. Köp nu så du inte sumpar massa härliga stålar :D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 augusti 2011, 08:06:40 »

Och som sagt, oavsett val så blir det en enorm besparing.
Du måste göra upphandlingen så fort som möjligt, du sumpar ju typ 2000 kr/månad så länge du väntar.

Jag räknade med 30 000 kr mer för en större anläggning.
30 000 kr lär inte räcka om han skall borra så djup som Rinnan rekommendrar, men jag ser det som en rimlig summa om man väljer att gå på principen hängslen och livrem, för då bör en djupare borra ingå som en del i investeringen, utöver större värmepump, extern vvb och eventuellt en arbetstank + extern cirkpump.
Det kan även bli 50 000 kr dyrare om man tar extra allt och borrar djupt.
Kan säkert bli lite billigare än 30 000 kr också om man trollar lite med prylarna.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 augusti 2011, 00:37:16 »

nu framgår det tyvärr inte vad det beräknade priset på 15kw anläggningen är men när lånet är avbetalt och pengarna ligger på den egna banken så skiljer det 25 000kr. (om vi tar 10-års exemplet)

I min kalkyl såg det förvisso annorlunda ut. Spetsen vid 12kw om ca 2mwh skulle radera ut skillnaden och mest troligt tippa över i fördel till 16. Och ingen vet ju på förhand vilket som är rätt, speciellt inte när man inte själv har bott i huset en längre tid.

I mitt fall hade ett antal OM gjort att jag hade lutat över åt 16kw.
-elpriset ökar med tiden
-effekttaxor införs i framtiden
-bygga ut, värma upp mer, värma ytor som inte tidigare är värmda
-marginal i kalkyler, beräkningar och så vidare
-kall väderlek i kombination med höga elpriser, sker inte varje år men ibland händer det, oftare? mer sällan, ingen vet..
-vetskapen om att jag inte behöver köpa spets och inte behöver fundera över huruvida jag köper spets eller huruvida jag riskerar att köpa spets om jag inte gör si eller så och så vidare :)
-möjligheten till en längre livslängd på anläggningen. OM (ja denna lista handlar ju BARA om OM) pumpen skulle hålla 3.75 år längre än den andra mindre pumpen som går längre, ja då blir det ett stort plus i kanten.

Det jag vet med säkerhet OM jag väljer den mindre pumpen är:
-att jag kan spara lite mer pengar i ett givet scenario
-i övrigt ser jag bara nackdelar, om än små sådana :)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 augusti 2011, 23:22:12 »

Nja, jag har räknat på hus äldre än -79 då byggnormen förändrades.
Det valet i programmet gäller för alla hus byggda tidigare än så, vilket program som har mer rätt låter jag vara osagt, men min erfarenhet är att Nibes program inte brukar ge glädjekalkyler, snarare tvärt om.

Lite extra borrdjup är dock aldrig fel, speciellt om du inte kan få fram vilken bergart du har i berget, det kan skilja rätt mycket beroende på bergart.
Kalksten - då behöver du borra nästan dubbelt så djupt!

Med den DUT som mitt program ville ha kom jag fram till ett effektbehov på ca 17 kW, vilket talar lite mer för den större pumpen.
Egentligen skulle jag vilja rekommendera en pump mitt emellan de två alternativen, och då har du ju IVT eller Bosch som ligger där.
Oavsett väl behöver du nog två borrhål, så egentligen blir skillnaden i borrkostnad så stor, men adderar du dyrare pump, separat vvb och djupare borror så kan det ändå bli en betydande fördyring, och med max 1000 kWh/år i skillnad på energibesparingen.
Kan du säkra ned om du väljer en större pump kan det finnas ytterligare pengar att tjäna på en större pump.
Den kortare driftstiden som en större pump får kan även tala för en lägre livslängd, viket om den blir proportionellt längre (tveksamt) kan bli ca 25% längre.
Om den lilla håller i 15 år håller den större alltså i 3.75 år längre.
Det bör i vart fall kunna kompensera för det högre priset på själva värmepumpen.

Som Rinnan skriver så blir du nog nöjd hur du än gör.

Payofftiden på 12 kW anläggningen blir enligt mina beräkningar 4.2 år
På 15 kW anläggningen blir den 5 år.

Om 12 kW anlöggningen kostar 160 000 kr och du tar ett annuitetslån som löper i tio år med 4% ränta så sparar du de första tio åren 269932 kr efter att lånet är betalt.
På 15 kW anläggningen sparar du 242836kr

På 15 år för 12 kW pumpen sparar du 487884kr
På 15 år för 15 kW pumpen sparar du 464704kr.

Edit: Siffrorna uppdaterade, höjde elpriset från 1.10 till 1.30/kWh.

Ekonomiskt verkar det alltså vara aningen bättre att dimensionera lite snålare och investera/låna lite mindre.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 augusti 2011, 22:58:06 »

kanske ska tillägga att jag har räknat med 100% verkningsgrad och inte 95% som rickard. Där finns en skillnad, utöver programmen, temperaturer osv. Samt att Jag har räknat på hus före 1955 men med viss tilläggsisolering och rickard räknat på hus från sent 70-tal. Skiljer även i husets effektbehov vad jag kan se. 15 vs 16.

jag tror att du vet vad som känns rätt att välja när du väljer :)
Oavsett vad du väljer.

Om min kalkyl nu skulle vara rätt och du väljer att köra med 16 i stället för 12, som i mitt exempel, så skulle ju den dyrare maskinen tjänas in på nolltid så klart. 1-2 år. Men om du även borrar djupare eller två hål då är det säkerligen så att du inledningsvis kommer spara mindre pengar än om du borrar grundare så att säga. Nu handlade ju mitt exempel förvisso om samma hål och två olika pumpar.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 augusti 2011, 22:40:44 »

Så här ser mina kalkyler ut (en generation äldre pumpar, men det bör inte påverka just något)

De första två bilderna visar på 15 kW alternativet.
De senare två visar på 12 kW alternativet.
Jag har lagt in samma medeltemp och DUT som Rinnan, men egentligen vill programmet att medeltemp skall vara högre och temp vid DUT lägre?
Har räknat med Granit som bergart (vanligast, men vet inte om det stämmer för din ort)

Du sparar ca 700 kWh mer energi med den större värmepumpen om kalkylerna stämmer.
Frågan är hur mycket dyrare det blir med större pump, separat beredare och djupare borror.
Först när du vet det, och bestämmer dig om du vill låta elpatron vila hela året, eller kan acceptera några hundra kWh eltillskott/år, då vet du vad som känns rätt att välja.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 augusti 2011, 22:09:26 »

Nöjd blir du med det du väljer! och spara pengar kommer du också göra.

När det kommer till pumpar är nästan alla överens om att installatören är det som är viktigast. Alltså att det är någon du har förtroende för och får rätt känsla för osv. Märket kommer egentligen i andra hand. Så vida det inte är en specifik funktion du söker som inte finns hos andra.

Men visst alla kärar vi ner oss i något märke av olika anledningar. Jag är ju taliban nej jag menar thermian. och ja, möjliga tillägg såsom thermia link (ej thermia men fungerar bara med thermia danfoss) och thermiq var en av anledningarna.

Skrivet av: Funderare
« skrivet: 25 augusti 2011, 21:46:33 »

Oj, 2*170m aktivt låter spontant väldigt mycket! Prisskillnaden på enbart pumpen (Nibe) är 5000kr. Jag har ingen offert på en 15 kW:s installation från Nibe. Däremot har jag en med IVT HE E14 + DVB300FC kompl. med 2*150m borrning och urmontering av gamla pannan för 210000kr (före rot). Av någon anledning har jag dock fattat tycke för Nibes pumpar men det kanske är egalt funktionsmässigt. Gillar t.ex. att man kan få ut loggar via USB på Nibes pump och också möjligheten att uppdatera firmwaren den vägen istället för att släpa hem installatören för minsta lilla sak. Nu har jag också sett att CTC har kommit med en ny intressant pump.. ursh vad detta är svårt!! Mycket pengar och skall förhoppningsvis tugga och gå i 20 år --> man vill välja rätt så man blir nöjd!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 augusti 2011, 21:29:38 »

Hålet behöver egentligen vara djupare också. 2x170 meter
då pratar vi aktivt. Då får du -0,3 vid årsmedel.

räknat på 1.5 plan gammalt hus men dragit ner w/m2 något pga tilläggsisolerad vind. Har räknat på 250 m2, lite grovt, för att få med garage och förråd. Ludvika DUT -23 medel 4.3.

effektbehovet blir enligt kalkylen 16kw.

besparingen ca 31mwh per år. Besparing per år med snittpris på 1.3 inkl framledningsavgifter = 40 000kr.

Borde gissningsvis gå att få för 200k efter rot. Beror lite på borrkostnaden och så vidare..  Helt enkelt kan man summera det hela som att det är väldigt trevligt att handla värmepump när man har så pass mycket i energibehov.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 augusti 2011, 21:15:58 »

Vad tror ni givet energiförbrukning 45600kWh och maxeffekt cirka 15 kW. Ska jag gå på Nibes 12kW (som jag har för mig ger drygt 11kW vid 55 grader framledning och 0 grader på köldbäraren) eller 15 kW som ger drygt 15 kW vid samma förutsättningar? 15 kW är ju egentligen lite för stor så kanske det blir problem med antal start och stopp? Min installatör dröjer tyvärr med energiberäkningen på 12:an, är det någon som skulle kunna hjälpa till och uppskatta mängden tillsatsel? I övrigt 21 grader inomhus och 250m borra som det ser ut nu.

Tillsats från -7 med 12kw ca 2mwh
och mycket liten tillsats vid 16kw VP.

Prisskillnad?
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 25 augusti 2011, 14:19:10 »

Vad tror ni givet energiförbrukning 45600kWh och maxeffekt cirka 15 kW. Ska jag gå på Nibes 12kW (som jag har för mig ger drygt 11kW vid 55 grader framledning och 0 grader på köldbäraren) eller 15 kW som ger drygt 15 kW vid samma förutsättningar? 15 kW är ju egentligen lite för stor så kanske det blir problem med antal start och stopp? Min installatör dröjer tyvärr med energiberäkningen på 12:an, är det någon som skulle kunna hjälpa till och uppskatta mängden tillsatsel? I övrigt 21 grader inomhus och 250m borra som det ser ut nu.
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 23 augusti 2011, 18:35:01 »

Hopps, menade 1145-15. Det gick av bara farten.. Är medveten om att extern beredare behövs. Nu rekommenderades max 12kW till VPB som jag hade tänkt mig så det måste i så fall också lösas på annat sätt. VPA kanske?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 augusti 2011, 17:23:16 »

1245 15kw finns inte vad jag vet då får du köpa en 1145 15kw med separat beredare och det kommer att bli dyrare med separat beredare  *vinkar*.
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 23 augusti 2011, 16:47:47 »

Som jag förstått det har IVT X11 och X15 endast en elpatron för nödeffekt då VP:n av någon anledning inte fungerar.

Jag tror inte mitt radiatorsystem har något större problem att göra sig av med effekten (har mestadels sektionsradiatorer av gammal god typ). De har i vart fall inte haft några som helst problem att ge ifrån sig mina 8 kW eleffekt vid 30 grader panntemperatur (och framledningstemperatur) vid cirka 18-20 grader inomhus trots att jag strypt elementtermostater för att få värmen där jag vill ha den.

Efter mycket funderande och ytterligare kontakter med installatörer visar det sig att effektbehovet har blivit i spannet 14-16 kW. Dessutom är den nu uppskattade energiförbrukningen 45600 kWh/år vilket troligen stämmer ganska bra. Jag hade nästan bestämt mig för 1245-12 men nu funderar jag på 1245-15 istället trots att min installatör rekommenderar 12 kW. Elpriset lär ju inte bli lägre och kanske ska man ansluta garage och gästrum i framtiden.. Läser man databladet är denna pump nästan 4kW starkare eftersom 12:an ligger under 12kW och 15-kilowattaren ligger över 15. Tankar kring detta mottages tacksamt!

Min farhåga för att välja en för stor pump är antalet start och stopp. Nibes kompressorer är tydligen dimensionerade för 80000 timmar och 300000 start och stopp. Jag har i en annan tråd ställt frågan hur man kan uppskatta volymen i radiatorkretsen för att ta reda på om detta val kan vara möjligt utan arbetstank för att undvika alltför mycket start och stopp.

Jag skulle gärna vilja ha lite siffror också från er med bergvärme om hur många start och stopp ni har på ett år och vilken effekttäckning ni har på er pump! Uppskattat antal start och stopp framgår i alla fall inte i de energikalkyler jag fått från Nibe och IVT.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 16 augusti 2011, 17:11:37 »

Variscroll finns.  Viessmann har digital scroll i sina luft/vatten maskiner.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 augusti 2011, 17:03:54 »

Nibe 1250 har elpatron på 2 kw men känns inte riktigt modern gamla typen av beredare kommer nog en ersättare snart.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 16 augusti 2011, 17:01:04 »

Man ska också komma ihåg att på en invertermaskin så måste fortfarande rörsystemet kunna ta emot all effekt (precis som en vanlig maskin) annars så varvar den ner och du får ej ut all den effekt som faktiskt finns att tillgå.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 augusti 2011, 11:08:23 »

Håller med Rickard. Ska man ha inverter gäller det ju att man tar i.

Ingen koll på möjlighet till eltillskott dock.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2011, 11:03:40 »

OM inverterpumpen visar sig vara för liten också kan det bli lite krångligt med eltillskott, inte alla har denna möjlighet, tror jag.
Någon som utrett detta närmare?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 augusti 2011, 10:48:05 »

håller med 1250 känns svår att motivera. Inte ens en av säljarna som hade denna pump rekommenderade den. :)

Jag fick lite priser på x11 när det begav sig och dessa kom in på ungefär samma nivå som dom bättre on/off-pumparna i 10-12kw klassen.

Borrar man för grunt så är det jäkligt jobbigt att ändra på detta i efterhand. Köper man en för liten pump så är det också dyrt att ändra på i efterhand. Köper man en för stor pump så är det möjligt att ordna i efterhand. Är man väldigt osäker på behovet så är min tanke att man köper en pump i det över dimensioneringssegmentet eller en inverterstyrd pump eller avvaktar en säsong till och kollar upp behovet lite mer noggrant (det sistnämnda kan ju fungera om man ändå har behov att nyttja ROT på något annat detta året).

Skrivet av: Funderare
« skrivet: 16 augusti 2011, 10:10:52 »

Jag hade bestämt mig för en X15 ända tills jag fick veta att den snart ska sluta tillverkas. Enligt uppgift blev fabriken som tillverkar kompressorer till modellen skadad/förstörd under jordbävningen i Japan. Nibes 1150 eller 1250 är ju också ett alternativ men den är lite för dyr tycker jag.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 augusti 2011, 01:52:29 »

IVTx15 kan ju vara ett alternativ om man är osäker. Osäkerheten ligger väl då snarast i livslängd och sådant. Men med försäkringar etc så kanske inte detta är ett så himla stort problem.

Alternativt en vanlig on/off och inte vara så orolig över om du råkar komma över 75% i effekt (så tänkte jag personligen). Justering av inställningar, volymtank eller eventuellt en arbetstank är ju möjliga lösningar på detta problem, om det nu skulle visa sig vara ett problem. Det är alltså åtgärder som går att göra efter installation om det skulle visa sig att du inte blir nöjd med antalet start stop etc.

Ni har 42mwh i förbrukning i dag. Och då är det för kallt inne, samt att det finns en i och för sig dålig LLVP och därtill eldar ni. Med dessa siffror som grund skulle jag tycka det vore fel att rekommendera en anläggning under 150 000 kronor utan bättre insyn i de mer exakta förhållandena. På den punkten tänker jag kanske lite annorlunda än många och inte bara Roland i detta fallet.
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 15 augusti 2011, 14:40:23 »

Ja, dilemmat är ju att för att veta mer behöver jag vänta längre för att få bättre data att utgå ifrån. Nu när uppvärmningssäsongen snart börjar börjar ju också våra elräkningar dra iväg. Det kostar många sköna tusenlappar extra varje månad att värma med el istället för med bergvärme vilket har lett till att vi vill gissa så bra som möjligt och sedan investera.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 augusti 2011, 20:46:20 »

Är det normalförbrukning av varmvatten (5000 kWh/år) drar huset 35 000 kWh vilket bör betyda ett maximal effektbehov vid dimensionerande utetemperatur på ca 15 kW. En pump på 12 kW skulle då ge 75 % av max effektbehov vilket är vettigt, det kommer inte att bli mycket tillsatsel. 220 meter borrhål skulle fungera, har inte räknat på vilken temperatur på ingående köldbärare det skulle bli. Observera att en pump som anges som 12 kW inte alls behöver ge 12 kW, man måste studera databladen rätt noga. Ofta krävs golvvärme för att det skall gå att få ut den effekt som pumpens typbeteckning antyder. 

Men det känns fel att dimensionera en anläggning som kommer att kosta mer än 150 000 på så här lösa grunder.
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 10 augusti 2011, 22:37:10 »

Eftersom förutsättningarna är lite okända kan vi göra ett antagande. Tidigare ägare av fastigheten gjorde av med strax över 40000kWh per år i el inkl. hushållsel. De eldade då också en del i kaminer och kakelugnar så jag skulle säga att bästa gissning är att huset behöver ca 40000kWh per år för uppvärmning och varmvatten. Går det ihop sig med 220m hål (något mindre aktivt blir det ju dessutom) och 12kW pump?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 augusti 2011, 14:36:22 »

För en klent dimensionerad pump (effekt ca 60 % av max värmebehov) skulle jag rekommendera 30 W/m aktivt hål. En sådan pump kommer att gå kontinuerligt längre tider. 30 W/m bör ge runt noll grader på ingående köldbärare. Väljer man en kraftigare pump kan man gå upp i effektuttag då max effektuttag från borrhålet blir under betydligt kortare tider. Man kan säga att en kraftigare pump kräver lite djupare borrhål men inte i proportion till effektökningen.

En 12 kW pump som levererar 12 kW (det är inte säkert att den kommer att göra det, typbeteckningen behöver inte stämma med levererad effekt, köldbärar- och värmebärartemperaturerna spelar också roll) kommer att ta ca 8,6 kW från borrhålet. Det blir 39 W/m med 220 meter aktivt hål, mer om 220 meter är totala borrhålsdjupet. Det kan vara ok för en pump som ger 75 % av husets maximala värmebehov men är för högt om pumpen ger 60 %. Detta sagt utan att ha räknat på det.

En nackdel med ett djupt hål till en kraftig pump är att cirkulationspumpens elförbrukning blir rätt hög. Vid 200 meter eller lite mer föredrar man ofta att borra två hål men det beror vad borrarens utrustning klarar av och hur djupt det är till berget. Det är ju en foderkostnad och annat för varje nytt hål. Rent generellt är det bra att ta till extra håldjup. Det kostar en del men minskar driftkostnaderna. Extra kostnaden kan delvis betraktas som en försäkringspremie. I mitt fall beställde jag 20 meter extra borrhål. Det gör att jag när min 5 kW pump har tjänat ut kan sätta in en på 7 kW vilket är vad jag borde ha haft från början.

I det här fallet vet man inte vad som är en klen eller kraftig pump eftersom husets värmebehov inte är känt så jag tror inte mina synpunkter har bidragit till problemets lösning.
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 10 augusti 2011, 11:47:11 »

Är det någon som kan kommentera vilka siffror som brukar användas för specifikt energi- respektive effektuttag per meter borrhål eftersom även dessa siffror skiljer sig åt? Luter just nu åt en 1245-12 men hur djupt hål behöver jag? Leverantörer säger 220m men jag vill nog borra till 250m istället för att ha lite mer marginal. Nackdelar med det (förutom att det kostar extra pengar)?

Tror inte det är så långt ner till vatten här eftersom vi bor längst ner på en sluttning men säker kan man ju inte vara.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 augusti 2011, 21:11:41 »

Ja, men det finns en anledning till att de tidigare bara gick upp till 55°C  ???
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 augusti 2011, 21:06:58 »

Menade naturligtvis att de flesta vp går högre än 55 grader. 65 grader fixar ju Nibe Thermia Bosch och Ivt och säkert andra också *vinkar*.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 augusti 2011, 20:57:29 »

Jo, men är det dina egna erfarenheter eller är det vad firmorna har räknat på? Väldigt få värmepumpar ger mer än 55 grader utan speciallösningar, så det är bekvämt för firmorna att inte räkna på mer...

55 grader fixar nog de flesta vp i dag. Tror det beror på att det står som standar i vp programmet om man inte ändrar.

Jag tror nog Purjo menar att huset kanske inte klarar sig med 55°C i framledning, troligen har alla som räknat på det hela chansat och kört med default värden i programmet.
Skulle huset i nuvarande skick kräva 60-65°C i framledning vid DUT finns inte riktigt lika många leverantörer att välja emellan.
Och beroende på vilken installatör du frågar så finns det de som menar att det är helt olämpligt att köra en värmepump med R407C högre än till 55°C, vilket innebär att man bör titta på maskiner utanför standardsortimentet.
Den där typen av pumpar som cocacola och oraklet brukar skriva om alltså.

Jag håller med Roalnd och andra som uttalat sig, att det nästan hur man än gör i detta fall blir något av en chansning med dimensioneringen.

Vet man vad huset drar för energi vid en viss utetemp, helt några minusgrader i flera dagar, så kan man göra en rätt bra bedömning av behovet av vbf vid DUT.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 augusti 2011, 20:33:08 »

Jo, men är det dina egna erfarenheter eller är det vad firmorna har räknat på? Väldigt få värmepumpar ger mer än 55 grader utan speciallösningar, så det är bekvämt för firmorna att inte räkna på mer...

55 grader fixar nog de flesta vp i dag. Tror det beror på att det står som standar i vp programmet om man inte ändrar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 augusti 2011, 19:48:17 »

Det är rätt naturligt att det är stor spridning i ett sånt här fall. En värmepump som inte används när det är under -8 och en elpatron som inte räcker till. Hur skall man bära sig åt för att uppskatta årsvärmebehovet i kWh? I det här fallet måste det bli mer eller mindre en gissning baserad på leverantörernas erfarenhet med mer eller mindre säkerhetsmarginal.

Skall dimensioneringen bli rätt bör ni vänta med värmepumpinstallationen tills husets värmebehov är känt. Varför inte avvakta till några kalla (helst under noll) dagar i oktober, stäng av värmepumpen och läs av elmätare, utetemperatur och framledningstemperatur under några dagar? Försök i så fall hålla lite kontroll över varmvattenförbrukningen så att det går att uppskatta om den skiljer sig från schablonvärdet 5000 kWh/år. Det borde sedan vara möjligt för en leverantör att få en anläggning på plats innan värsta kylan kommer. Det är så mycket pengar det handlar om att det är synd att gissa värmebehovet. 

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 augusti 2011, 19:20:51 »

Jo, men är det dina egna erfarenheter eller är det vad firmorna har räknat på? Väldigt få värmepumpar ger mer än 55 grader utan speciallösningar, så det är bekvämt för firmorna att inte räkna på mer...
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 09 augusti 2011, 19:00:46 »

Hur varm behöver framledningen vara när det är som kallast?

55 grader. Sedan varierar "kallast" (DUT) mellan -18 och -27 i offerterna.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 augusti 2011, 18:10:11 »

Hur varm behöver framledningen vara när det är som kallast?
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 09 augusti 2011, 17:56:51 »

Maxeffekten verkar de olika leverantörerna ha beräknat mellan 13,8kW och 16kW. Annars ungefär samma siffror t.ex. 55 grader framledningstemp. vid DUT som varierar mellan -18 och -27. Jag har också noterat att det används lite olika data för borrhålet. T.ex. specifikt energiuttag som varierar mellan 121-170 kWh/m ochspecifikt effektuttag som varierar mellan 31-40 W/m. Har ska jag som lekman kunna veta vad som är mest saningsenligt och närmast verkligheten?

Någon som har en bra idé om hur man kan approximera maxeffektbehovet. Som sagt har jag bara 8kW el installerat idag vilket inte räcker eftersom panntempen gått ner till 30 grader kalla dagar. Detta kan ju ha gett felaktiga indata på energibehovet till leverantörerna också eftersom de har använt nuvarande elförbrukning på cirka 42000kWh/år?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 augusti 2011, 16:29:17 »

Installatörerna brukar vara rädda för att dimensionera för full effekttäckning, förutom då det gäller pumpar med varvtalsstyrda kompressorer. Jag personligen skulle nog ha valt en 'vanlig' on/off-pump dimensionerad för maximalt effektbehov i alla fall och lagt pengarna på en arbetstank istället.

De som har lämnat offerter har väl gjort nån form av energikalkyl? Har dom utgått ifrån samma förutsättningar vad gäller effektbehov, energibehov, max framledning, etc? I så fall borde man kunna jämföra deras kalkylerade värden på tillskottsbehovet och räkna ut skillnaden i besparing...

Skrivet av: Funderare
« skrivet: 09 augusti 2011, 15:35:45 »

Vi står inför att installera bergvärme i vårat hus och jag har tagit in ett antal offerter (5-6st). Saken är den att det sprider mycket i både borrdjup och effektval på pump.

Några exempel:
- Minsta dimensioneringen kommer från en Nibeinstallatör som vill sätta in 10kW och borra 200m.
- Största dimensioneringen är en IVT-installatör som vill sätta in 14kW el. alt PremiumLine X15 och borra 2*150m

Sedan finns lite däremellan 2*130m med 12kW Nibe, 2*140m med IVT HE E14 el. PremiumLine X15, 1*250m med IVT HE E14 el. PremiumLine X15 och ytterligare 1*250m med Nibe 10kW.

Det här gör det väldigt svårt att välja för oss! Självklart blir offerterna med mindre pumpar och mindre borrdjup billigare men man vill ju inte välja en underdimensionerad anläggning! Värst är väl om man borrar för grund hål. Hur ska vi veta vilken som räknat rätt och komma undan så billigt som möjligt mn ändå slippa en massa dyr tillsats?


Data om huset:
- Ligger i Ludvika i Södra Dalarna
- Boyta cirka 230 m2 i 1,5 plan (timmerhus från början på 1900-talet med träpanel och tilläggsisolerat på vinden) + 30 m2 förråd + garage i lättbetong (ingen övrig isolering i väggarna).
- Installerad eleeffekt idag är 8kW i oljepanna (går bara på el nu). Detta räckte inte alls i vintras då panntemperaturen var nere i 30 grader när det var som kallast.
- I övrigt finns en luft-luft VP (som dock går dåligt under -8 grader och då inte används). Elgolvvärme i stort badrum på övervåningen och i hallen nere. Sedan finns två braskaminer och två kakelugnar som vi eldade i ganska mycket i vintras.

Elförbrukningen idag ligger på cirka 42000kWh om året men det skulle ju vara högre om det fanns tillräcklig eleffekt installerad. Vi flyttade in i slutet på februari -11 så det är svårt att veta historiskt hur stor förbrukningen verkligen är.

Tankar och idéer på denna dimensionering mottages tacksamt!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!