Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mso
« skrivet: 06 januari 2007, 20:53:24 »

tack för era synpunkter. Thumbsup

enligt de installatörer som varit hit så säger de att man inte ska överdimensonera pumpen.
medan ni här verkar förespråka det! Sc:,h

skiljer ju inte så mycket i pris mellan en 1230-6 å en 1230-8. men vad händer om pumpen visar sig va för stor respektive för liten?  för och nackdelar.

är det nån fördel att välja en 1130  och en vpa?


Hej alla .

Har aldrig fattat vad alla har för problem med tappvarmvattenmängden ,

Min lösning med  min 1215/7 med en extern 10 liters beredare i duschrummet ger till mina fyra tonåringar för mig obegränsat med varmvatten.
Har satt in den lilla beredaren för att få snabbt varmvatten då jag tidigare fick spola en minut innan jag kunde tvätta mig i varmt vatten.
Rekordet för en lymmel var 45 minuter dusch och då jag såg mig tvungen att banka på dörren. Varge morron duschas det i drygt en timme sammanlagt för alla dessa fyra tonåringar + min fru och det har aldrig varit svalt vatten.
Har dessutom ett std badkar och inga problem med det heller och det går att duscha efter en badupptappning.
Dessutom har det hänt att det har tappats upp ett bad efter någon har legat i ett bad ,iofs så handlar det väl om ca 45 minuter efter det föregående badet.
Den lilla beredaren går endast in och värmer när vpns utgående  tappvarmvatten har sjunkit under 40 grader och det är sällan eller aldrig under normala förhållanden.
Den lilla beredaren går aldrig när jag duschar utan då är vpns vatten varmare och höjer då tempen i den lilla.
Kostnaden i el för denna lilla beredare är nån hundring per år och det är i huvudsak underhållsvärme för denna.

Jag har ca 140 liter i systemet på min 1215 men helt klart är att det hade varit bra med 25 eller 50 liter eller helst mera.
Har idag ökat gradminuterna till 120 och ligger på runt 15-17 starter som mest vilket jag tycker är bra.

I mitt förra hus hadde jag en vpa 70/200 och en 1015/8,5 och det kanske låter konstigt man jag upplevde inte att det fans mera varmvatten då ,iofs så blev man aldrig utan varmvatten där heller.
Det negativa är att slutnotan för att välja en vpa eller dyligt är att det blir rätt stor merkostnad (typ 15000 eller mer) pgar rördragning,elk.vvstyrning,mm.

Överdimensionera pumpen något???!! Min 1215-7 har som mest gått 20 timmar på ett dygn när det var -25 grader ute.
Jag är övertygad om att det är den lilla överdimensioneringen som ger den goda tappvarmvattentillgången i detta hus.
 
mvh mso





Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 06 januari 2007, 20:33:06 »

tack för ett snabbt svar Thumbsup
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 januari 2007, 20:02:36 »

Man bör ha MINST 25 liter/kw, så minst 7x25=175 liter
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 06 januari 2007, 19:56:05 »

hur stor vattenvolym behövs för en vp på ca 7kw? (värmesystemets volym)
det måste väl ha betydelse?

kör just nu den gammla pannan  en kombipanna från81.som vi har på elpatron till varmvatten.
är det normalt att det går åt ca 40kw/dygn?? >:( till varmvatten.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2007, 15:53:29 »

Och OM vi hjälper till och justerar och inte värmepumpen når upp till dina förväntningar (energibesparing) VEM skall då stå för konsekvenserna.
Fabriksinställningen finns INTE till för att installatören skall kunna köra därifrån så fort som möjligt, som många tror. Seriösa installatörer har som regel med ett återbesök i priset för att kolla upp driftsstatus efter ett halvt års tid. Den finns därför att det är den inställning som är vanligast förekommande. håll "kleptomanfingrarna" borta det första året och se vad pumpen presterar. När du vet detta då kan du börja att trimma in maskinen.
Jag har varit och tittat på installationer där kunden via bl.a. detta eminenta forum fått tips och trix om hur värmepumpen skall justeras. Ibland blir det bra och ibland obra, när det blir obra så är inte alltid installatören intresserad av att köra dit och återställa maskinen gratis

Ursäkta men om alla installatörer vore så seriösa som du påstår så funnes nog inte detta forum. Men givetvis bör man köra VP:n ett tag innan man trimmar in den, fast ett år behöver man nog inte vänta.

Själv har jag aldrig hört talas om någon som via detta forum allvarligt lyckats förvärra inställningarna på VP:n. Möjligen har väl någon skruvat upp VP-gradmin eller kopplingsdifferansen lite väl högt.

Men det som kan skada VP:n, typ termostatventiler mm, har nog aldrig någon fått rådet att styra värmen med ifrån detta forum (däremot så har vissa mindre kunniga installatörer gett det rådet).
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 04 januari 2007, 15:46:52 »

Seriösa installatörer har som regel med ett återbesök i priset för att kolla upp driftsstatus efter ett halvt års tid.

Men det är tyvärr inte alla som gör det.

Det syns ganska tydligt här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6456 Förvisso en ovetenskaplig och inte helt represenativ undersökning. Bortse från oss "kleptomaner" som "kan själv"

Sen går det ju naturligtvis att klåfingra åt h-e på pumpen och då kan det bli fel.

/Johan
Skrivet av: Heiho
« skrivet: 04 januari 2007, 15:36:48 »

ok tack tack !
hjälper ni mej att justera in pummpen sen da? Thumbsup

Klart vi gör!

/Johan

Och OM vi hjälper till och justerar och inte värmepumpen når upp till dina förväntningar (energibesparing) VEM skall då stå för konsekvenserna.
Fabriksinställningen finns INTE till för att installatören skall kunna köra därifrån så fort som möjligt, som många tror. Seriösa installatörer har som regel med ett återbesök i priset för att kolla upp driftsstatus efter ett halvt års tid. Den finns därför att det är den inställning som är vanligast förekommande. håll "kleptomanfingrarna" borta det första året och se vad pumpen presterar. När du vet detta då kan du börja att trimma in maskinen.
Jag har varit och tittat på installationer där kunden via bl.a. detta eminenta forum fått tips och trix om hur värmepumpen skall justeras. Ibland blir det bra och ibland obra, när det blir obra så är inte alltid installatören intresserad av att köra dit och återställa maskinen gratis
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2007, 11:25:03 »

Min uppfattning är att när solen lyser som bäst behöver man värma huset minst men varmvatten behövs året om. Ska man värma huset med solvärme så blir det antingen fast kondensering som du skriver ger sämre COP på VP:n eller en mer komplicerad lösning med extra styrning och cirkpumpar som kostar en del extra och så finns det mer grejor som kan krångla.

Skulle jag satsa på solvärme så skulle det bli endast varmvatten. Mn det finns andra här som har annan uppfattning. Kolla in trådarna på denna tavla.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=65.0
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 04 januari 2007, 10:17:53 »

jaha ok  :)

om jag installerar en acktank typ KV 300 med solslinga från strömmsnäspannan,
så är det bättre att köra flytande kondensering, och bra värma varmvattnet med tanken.
på grund av att vp skall arbeta med så låg temperatur som möjligt!?
och därför blir effektivare än om man kör fast kondensering?

men om man ska ha solpanel så kanske man även vill ha möjlighet att köra emot värmesystemet ?
eller är det inte lönsamt ?,
utan låta vp värma systemet och tanken varmvattnet ?.

tänker jag rätt då?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2007, 07:23:57 »

om man kör mot en acktank.
shuntar  man då ut till systemet med en jämn värme?(fast kondensering)

el är det bättre att köra med flytande kondensering?
är acktanken bra till för vv då?

Jag antar att du funderar över detta inlägg?

Har man plats så är ju en 1130 och en acktank från strömmsnäspannan, med förvärmningsslinga och vvslinga att föredra.

Är jätte nöjd med min lösning...

/Glenn

Jag tror Glenn menar att acktanken ska vara till enbart varmvatten och att tanken är förberedd för att kunna koppla in solpanel för att värma varmvattnet.  Sc:,h
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 januari 2007, 19:26:43 »

om man kör mot en acktank.
shuntar  man då ut till systemet med en jämn värme?(fast kondensering)

el är det bättre att köra med flytande kondensering?
är acktanken bra till för vv då?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 28 december 2006, 15:26:40 »

:-\  är det bättre att ha en vanlig acktank än en VPA?

om man struntar i mängden varmvatten,
 och bra går efter verkningsgrad och värmeförluster.
är det bättre med en vp med inbyggd beredare då?
Skrivet av: Glenn
« skrivet: 28 december 2006, 14:58:48 »

Har man plats så är ju en 1130 och en acktank från strömmsnäspannan, med förvärmningsslinga och vvslinga att föredra.

Är jätte nöjd med min lösning...

/Glenn
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 28 december 2006, 14:51:35 »

ok tack fogsvans

det tål att tänka på.
då e frågan hur stor VPA vi skulle behöva?
(eller så får vi ändra duschvanor)
frågan är hur det blir när grabbarna blir äldre!
det är ju så himla skönt att duscha *roflmao*
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 28 december 2006, 14:09:08 »

Jag har ställt min 1230-8 att hålla ungefär 54 grader i VVBn. Normalt sett ligger den där, och diffar på en eller två grader upp eller ner.
När min dotter duschar så tar varmvattnet slut, och det handlar om ca 20-30 minuter. Tempen i VVBn ligger då på ca 35 grader. Det är inte aktuellt för någon annan att hoppa in i duschen på en bra stund innan pumpen har värmt ordentligt.
Då har vi ändå modern blandare med snålspolande munstycke.
Vad jag vill säga med ovanstående är att om ni inte drastiskt vill ändra duschvanor (vilket du iofs antyder kan vara aktuellt) så räcker inte den inbyggda beredaren långt. Däremot stämmer det, som någon annan skrev, att varmvattnet räcker till ett badkar.
Skrivet av: Farbror Sven
« skrivet: 28 december 2006, 13:52:16 »

Nu kommer jag väl lite sent och slår in öppna dörrar angående vv kapacitet. Men för den som är intresserad finns här en länk till ett inlägg i frågan http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11494.msg110100#msg110100

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 28 december 2006, 12:02:06 »

tack *roflmao*

fortsätter med frågor i denna tråd.

är det värt att köpa en nibe 1230 ?
på grund av att jag har både golvvärme och radiatorer,
å därför kan styra 2st shuntar. el andra fördelar?
el skulle en 1215 duga?
är de värt de högre priset?

temp på VB-ut vid DUT vet jag inte riktigt, men tror inte jag shuntat ut över 50 ºC
men måste kunna kompletera med större radiatorer om det inte sku räcka!?
tänker jag rätt? ;)
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 28 december 2006, 08:45:21 »

ok tack tack !
hjälper ni mej att justera in pummpen sen da? Thumbsup

Klart vi gör!

/Johan
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 27 december 2006, 23:32:57 »

ok tack tack !
hjälper ni mej att justera in pummpen sen da? Thumbsup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 december 2006, 19:21:45 »

Tyvärr är många installatörer omedvetna/(eller vill inte låtsas om att de vet) om att det finns många inställningsmöjligheter i moderna värmepumpar. Det viktigaste är att värmepumpen ska ha lägre uteffekt vid 55 ºC framledning än vad värmesystemet kan göra av med, sen kan man åtgärda många start/stopp genom att pilla med styrningen. Installatörer vill inte göra detta, de vill kunna slå igång grejorna med fabriksinställningarna och sticka på nästa jobb...

1130 + VPA är ett alternativ som ger mer varmvatten men har du inget badkar så tror jag att den inbyggda räcker om du tar en VP som ger uppåt 7 kW, kör på. --/
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 27 december 2006, 10:20:55 »

tack för era synpunkter. Thumbsup

enligt de installatörer som varit hit så säger de att man inte ska överdimensonera pumpen.
medan ni här verkar förespråka det! Sc:,h

skiljer ju inte så mycket i pris mellan en 1230-6 å en 1230-8. men vad händer om pumpen visar sig va för stor respektive för liten?  för och nackdelar.

är det nån fördel att välja en 1130  och en vpa?

behöver oxå ventilation. tanke FLM30. den som jag tycker är den vettigaste lösningen för oss.
eftersom vi bygger ny toalett och tvättstuga. lätt att dra från luftskanaler nu.
 är inga problem att dra till köket oxå.
därimot om man väljer en FTX så har jag problem med tilluft.
vad tycker ni om de?


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 december 2006, 07:00:17 »

den vp jag fassnat mest för är nibe 1230-6 sen om de e rätt storlek? vet jag ej.
och om dom 160literna räcker! får väl ädra vanor och duscha kortare tid.  ;)
får väl köpa snålspolande duschmunstycke oxå

Den motsvarar ungefär min 1215-5 i uteffekt.

Jag såg att ditt energibehov ligger kring 2,5-3 kbm olja, jag tror nog du ska ha en storlek större VP. 1230-8 ger 7 kW vid 0/50 KB/VB-temperaturer och borde passa ditt hus bättre. (Haka inte upp dig på siffran, nibe har ett lite udda sätt att ange modellbetäckningarna).

Funderar du på ett annat märke så är det nog en 7 kW VP som passar bäst. Dessutom blir varmvattenkapaciteten bättre om du går upp en storlek på VP.
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 26 december 2006, 23:38:48 »

Hej

Om jag mins rätt så kan man använda en tumregel som säger att det kostar 1 liter olja att värma vatten till ett badkar.
Lite siffror att leka med:
-1 Liter disel motsvara 10 KWh.
-Ett badkar är ca 300 liter
-Inkommande vattten brukar man anta varra ca 6-10 C.
-Man brukar bada i ca 37-40C.

En inbyggd bererdare anses räcka till ett normalt badkar.
Om man har större förbrukning brukar säljarna rekommendera extra beredare.
Det krävs ca 25 KW effekt för att du skall kunna duscha i evighet (så länge pumpen håller och elen räcker).
¨
De andra åtgärdena låter mera miljö och plånboksvänligt...

Lycka till *vinkar*

Mvh  Peter tomte::
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 december 2006, 21:21:52 »

den vp jag fassnat mest för är nibe 1230-6 sen om de e rätt storlek? vet jag ej.
och om dom 160literna räcker! får väl ädra vanor och duscha kortare tid.  ;)
får väl köpa snålspolande duschmunstycke oxå
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 december 2006, 21:06:00 »

Jag skulle nog påstå att har man bara en rätt stor VP på 9-10 kW så kan ni alla duscha i serie efter varandra utan att den siste behöver duscha kallt. VP:n hinner med att värma upp varmvattnet mellan duschningarna.

I mitt fall med en 5 kW VP och 160 liter VVB så räcker det till ett normalstort badkar men sen får man vänta att tag på nytt varmvatten. Vi duschar inte mer än max 10 minuter var och då funkar det fint. (Fast jag undrar hur det ska gå när mina barn blir tonåringar...)
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 december 2006, 16:14:30 »

hur bra räcker varmvattnet i en värmepump med inbyggd beredare? ca:160liter.
vi har idag en gammal kombipanna  med vv-slinga å den räcker inte till om vi kör pannan på 65 ºC.
men då e duschblandaren dålig oxå..

vi e 2vuxna å 2barn.. å vi har en förmåga att dusch i ca 20min var ,å gärna höja tempen eftersom.
frågan e om 160liter vv på ca:45 ºC räcker då?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!