Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation Nibe 1255, avstÃ¥nd till bakre vägg m.m.  (läst 14773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har läst och varit en hel del på forumet under året för att lära mig och hjälpa mig inför beslut om bergvärmepump. Nu har äntligen tiden kommit för installation och i förra veckan var de här för att installera pumpen. Borrningen ska ske denna vecka eller nästa.

När de var klara med installationen sÃ¥ kom jag ned och fick se att de ställt maskinen en bra bit ut frÃ¥n bakre väggen. Nästan 30cm ut. Är det verkligen rimligt? Det innebär att jag inte fÃ¥r plats med handfat och annat som jag hade tidigare. Det blir helt enkelt svÃ¥rt att ha utrymmet till nÃ¥got annat. Öppnar man dörren till displayen sÃ¥ gÃ¥r den emot vattenkranen.  Vad är normalt? Jag skickar med bilder sÃ¥ kan ni se hur det ser ut. Är det sÃ¥ att man mÃ¥ste kunna komma Ã¥t maskinen och rören bakifrÃ¥n sÃ¥ det är därför maskinen stÃ¥r sÃ¥ lÃ¥ngt ut?

Sedan har jag fler frågetecken angående t.e.x skvallerröret, ska det verkligen ligga an mot väggen? Det borde i min åsikt vara en distans från väggen så det inte rinner längs väggen och ned på golvet.

Övriga frågetecken är att det ser ut som de har kapat rören till ingående och utgående vatten, har de då kapat rören så att det har kommit kopparspån ned i maskinen eller går det att ta loss rören innan man kapar dem? Jag läste i installationsboken att rören till köldbäraren går att ta bort och kapa men det står inget om de andra rören.

Är inte helt nöjd med installationen som ni märker...
  >:(
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #1 skrivet: 29 september 2014, 10:38:33 »
Det går absolut att ställa pumpen närmare bakomvarande vägg, rören för kalla sidan kan fällas ned (vinklas ut till vänster om pumpen) då räcker det det med ett mellanrum på ca 10cm till väggen.

Har valet på att ställa ut pumpen varit frö att utrymmet är trångt för att krympa kopparansutningarna?

Mvh,
Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #2 skrivet: 29 september 2014, 11:04:33 »
Så här står det i installationsanvisningen (http://www.nibe.se/nibedocuments/9361/231513-2.pdf)

Installationsutrymme
Lämna ett fritt utrymme på 800mm framför produkten.
För att kunna öppna sidoluckorna behövs ca 50 mm
fritt utrymme på varje sida. Luckorna behöver dock inte
öppnas vid service, utan all service på F1255 kan utföras
framifrån. Lämna fritt utrymme mellan värmepumpen
och bakomliggande vägg (samt eventuell förläggning
av matningskabel och rör) för att minska risken för
fortplantning av eventuella vibrationer.

Vad jag kunde se så står det står inget om min avstånd till bakomliggande vägg, men jag har inte läst hela dokumentet.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #3 skrivet: 29 september 2014, 12:00:23 »
Tack för er snabba feedback! tummenupp

Jag vet faktiskt inte varför de har placerat den så långt fram, det borde väl gå att krympa kopparanslutningarna och göra i ordning rören innan de monteras på maskinen kan jag tycka. Undra om det kan vara för att det ska var lättare för den röris som kommer och ska montera kollektorslangarna, att han inte skulle komma åt annars? Men det borde ju i så fall inte jag drabbas av att de inte gör allt arbete samtidigt. Sc:,h

"Lämna fritt utrymme mellan värmepumpen och bakomliggande vägg (samt eventuell förläggning av matningskabel och rör) för att minska risken för fortplantning av eventuella vibrationer." - Fritt utrymme borde ju här räcka med några centimeter inte 30cm...

Vad kan det ta i tid/kostnad att göra om det där? Lär inte bli så popluärt att kräva flyttning av maskinen. Antar att hela systemet måste tömmas och luftas igen också.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #4 skrivet: 29 september 2014, 12:57:04 »
Jag har ett mellanrum (på höger sida) mellan pump och en garderob på ca 1cm utrummet är för att undvika resonans i garderoben och det fungerar bra.
Jag vet inte hur en Nibe ser ut bakom, men om det inte står något om att det "måste" vara si eller så mycket så antar jag att det inte heller behövs.
Hör med installatören om varför dom har gjort som dom gjort - det kan ju finnas en helt logisk förklaring :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #5 skrivet: 29 september 2014, 13:40:45 »
Allt har nog att göra med möjligt utrymme och behov av avluftning, samt att det givetvis ska vara enkelt för slutmonteringen av kalla sidan när borrningen är utförd. Du vill inte ha för mycket berg och dalbana på alla rördragningar då det försvårar avluftning och bra rördragning.

Att flytta bak pumpen nu kommer kräva tömning, omkoppling och ny avluftning av alla delar men du ska definitivt ta upp det med installatören dÃ¥ du har för avsikt att använda  vattenkran och handfat etc i det rummet. Hoppas installatören tycker att nöjda kunder är bra kunder och att du fÃ¥r den hjälp du behöver. Synd bara att du inte vart tillfrÃ¥gad om placeringen innan dom drog de första böjarna.

Själv hade jag lite mer lyckosam installation där jag tillsammans med installatören gick igenom placering av pump innan alla grejer levererades.
I mitt fall valde installatören att dra alla överliggande anslutningar rakt fram ut över pumpen förutom returledningen från radiatorkretens som gick bakom alla andra rör.

Mvh,
Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #6 skrivet: 29 september 2014, 14:14:59 »
Ja, logisk förklaring finns det nog. Nu kanske jag låter bitter men jag tror den förklaringen är att det ska gå så snabbt och smidigt att installera...

Eftersom jag var i huset vid installationen och bad de fråga om det var något de undrade över så kan man ju tycka att de skulle bemödat sig med att ställa frågan innan de drog rören. Jag hade sagt till installatören var jag ville ha pumpen men inte att den skulle vara utdragen 30cm. jaja, bara att höra vad de har att säga och hoppas att de gör något åt det.

Vad tycker ni om placering av spillrör, borde det åtminstone inte sitta en distans på väggen så att röret droppar på golvet? Det är lättbetong i väggen så den lär kunna bli fuktig.

Jag hittade även 3 st strömkännare kvar i påsen. Ska inte de monteras för att effektvakten ska fungera? Har svårt att tänka mig att det redan fanns strömkännare inkopplade till vår gamla elcentral. dontknow


Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #7 skrivet: 29 september 2014, 14:19:53 »
Spillröret är det från expansionskärlets säkerhetsventil eller är det för någon avluftning?
Distans borde man väl ha för att komma bort från väggen, men i ditt fall som det är monterat nu bör man väl iaf vinkla det lite.

Vad hade du för panna/pump innan? hade den gamla effektvakter som man har återanvänt? om man har återanvänt de gamla vilken färg var det isf?

Jag hade gröna så vi bytte ut mina.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #8 skrivet: 29 september 2014, 15:13:46 »
Är inte hemma så jag kan inte kontrollera men antog att skvallerröret är från övertryck från varmvattenberedaren? Expansionskärlets säkerhetsventil tror jag inte har något skvallerrör.

Jag hade en elpanna Autotherm c200 (tror jag). Den användes bara någon vecka per år när luftvärmepumpen inte orkade med när det var som kallast. Men gick som varmvattenberedare förstås.

Ska kolla ordentligt i proppskåpet (för det är väl där de sitter på ingående ledning?) vad som finns men är ytters tveksam till att det finns något där.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #9 skrivet: 29 september 2014, 15:20:15 »
Ta ett kort till höger om pumpen så man bättre ser vart spillröret kommer från.

Tittar man på kortet bakom pumpen taget från expansionskärlet så antar jag att det är samma spillrör man ser och det sitter ju med en klämma på väggen.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #10 skrivet: 29 september 2014, 20:40:19 »
Nu har jag tittat i servicemenyn och det verkar inte som "detektera fasordning" är använt. Om det finns gamla strömkännare borde det väl också innebära att det går extra elsladd från elcentralen till pannan för att ansluta strömkännarna och några sådan utöver den stora elkabeln med trefasen till den förra pannan finns inte. Är det vanligt att strömkännarna inte installeras? Tillverkarna skickar väl med den för att den ska installeras annars har effektvakten i maskinen ingen funktion. Jag har en bastu också och kör man matlagning, bastu och eltillsatsen mitt i smällkalla vintern så kanske det ligger på gränsen för säkringen om allt går på samma fas. Inte för att jag tror att jag kommer behöva köra elpatron så mycket men ändå. Eller är det så att strömkännarna inte behövs om bergvärmen är avsäkrad på tre egna säkringar (en per fas). Fast det är väl den totala effekten i huset som de mäter och således är till för att begränsa så att inte hela huset tar mer effekt än huvudsäkringen?

Har försökt att ta foto för att visa skvallerrörets placering men det är den enda sidan som det är trångt på. Det sitter en annan gammal vattendelare till vattenkranen där också. En bild framifrån och en bild ovanifrån från baksidan (jag har ju rätt gott om plats att fota från baksidan...). Det sitter en tryckventil över samt en avstängningssventil under som inte syns i bilden. Det är rätt att det sitter en klämma längre in, men änden på röret ligger dikt an mot väggen. Det kan i och för sig inte vara svårt att sätta upp en klämma till själv lite längre ut men det känns inte som jag ska behöva fixa till det när man betalar dyrt för en proffsig installation.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #11 skrivet: 29 september 2014, 20:54:04 »
Strömkännarna ska installeras annars ser inte vp lasten och även om du inte använder elpatron kan man logga förbrukingen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #12 skrivet: 29 september 2014, 21:36:30 »
DÃ¥ bör de monteras med andra ord. Logga förbrukningen hör väl till det roliga efter bergvärme installationen?  :)

Hur är det med smutsfiltret förresten. Har aldrig tömt ett sådant så jag vet inte hur man gör men nu är det placerat bakom maskinen. Syns på de första bilderna med röd avstängingshandtag. Ska det vara placerat upp och ned? bör inte det vara vänt uppåt?

Känns som det blir en lång lista att ta upp med installatören.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #13 skrivet: 29 september 2014, 21:50:46 »
Det är absolut läge att ta upp allt nu innan nu har gjort kalla sidan klar också. Och ja, du kommer finna det mycket intressant att kolla historiken på pumpen.
Hoppas det löser sig för det, det är ändå en rejäl investering man gör och då vill man inte vara missnöjd med installationen.

Själv anslöt jag min pump direkt till internet och registrerade ett konto på www.nibeuplink.com sedan betalade jag ett år för både historikloggning och att kunna ändra pumpinställningar från datorn eller plattan. Mycket kul och lättare att följa händelserna efter att man har gjort justeringar.

Hos mig satte vi filtren upp och ned bara för att få vattensamlingen och resterna att trilla ur så att inga flagor blev liggandes kvar i koppen och sögs in i maskineriet. Tyckte också att det kändes konstigt, men jag hoppas inte det behövs rensas så ofta och att man får ta den lilla avluftning som blir vid de enstaka tillfällena.

Förresten, vore kul att höra lite data kring ditt hus och hur djupt du har beräknat att borra.

Skickar med en bild på min första driftmånads historik som är lagrad hos Nibe.

//Peter

« Senast ändrad: 29 september 2014, 21:55:24 av PH73 »
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #14 skrivet: 29 september 2014, 22:19:03 »
I min tråd om missnöje med installationen förekommer ju också skvallerröret. När jag diskuterade dragningen av röret med min installatör sa han att det finns klara instruktioner (från Thermia) att absolut inte klamma fast några rör mot huset, allt ska klammas mot pumpen eller ha flexislang för att inte ljud ska fortplantas.

När det gäller ditt rör skulle jag aldrig gå med på att röret mynnar mot väggen. Hos oss skvallrar det rejält ur röret så fort pumpen producerar varmvatten, säkerligen ett par deciliter vid varje tillfälle. Var har ni närmaste golvbrunn? Nu är det kanske inte samma för NIBE som med Thermia, men hade vi inte haft brunnen i pannrummet hade vi fått vada för att komma till tvättstugan!
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!