Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp är lite osäker pÃ¥ vad jag skall välja!  (läst 6745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Tips och hjälp mottags tacksamt.

Jag är på väg att beställa bergvärme, tvekar mellan Thermia optimus G2 6 kw eller IVT HE C6.

Förutsättningar bor i Stockholm och har ett hus på 179 m2 byggår -02.
Uppvärmning idag vattenburen elpanna med en totalförbrukning på 23000 Kwh det senaste året, med 21,5 grader som rumstemp vi är 2-4 personer.(snitt 3)
Har idag en framledningstemperatur vid -10 grader på 48 och vid nollan ca;40, så en liten fråga på detta lämpar sig IVT;n bättre p.g.a att dem uppger en framledningstemp. på max 65 grader för där uppger Thermia sitt max till 55 grader!
Eller har jag fattat det fel, jag tror man kan få högre framledning på Thermia ochså om det skulle bli smällkallt.
För jag tror att Thermia uppger max framledning som VB klarar av utan elpatron, men jag misstänker att IVT;n uppger med elpatron.

Borrdjup som man offererat mig är Termia 110m och för IVT:n 120m
Pris differensen är ca: 11.000:- till IVT:n fördel plus att det ingår 4 extra års försäkring.

Tacksam för supunkter tomte::
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 00:14:35 »
hej.
Thermia kan også få 65 gr,behövs bara byta 2 kablar,den är även grym på varmvatten,vi har haft 80gr i varmvattenberedaren :).
Annars så skulle jag nog borrat minst 130-140 m med en 6 kw pump, dom extra meterna kostar inte så mycket extra .
Hoppas du blir nöjd med ditt val, jag surfade rundt här i flera mÃ¥nader innan jag gjorde mitt val .  tomte::
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 09:33:48 »
En stor del av vp-valet idag gäller varmvattenproduktion, har du funderat på det? Hur ser ert varmvattenbehov ut? Tonåringar, långduschare, stort badkar? Många har gjort misstaget att köpa vp som värmer huset fint, sen står de där och vill ta ett bad i sitt hörnbadkar som "hoppsan" visst rymde 300 liter...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #3 skrivet: 08 december 2010, 09:57:09 »
Hej!

Jag har funderat på varmvatten behovet, det är 2 äldre tonåringar i hushållet på halvtid, men vi badar aldrig men vi håller oss rena genom att duscha.
Thermia säljaren sa att jag inte skulle jämföra G2:an med IVT HE utan då skulle jag titta på Diplomaten är det relevant!!!!!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #4 skrivet: 08 december 2010, 10:10:57 »
Sen kan man ju ibland tänka på husets värde också... Om det är ett hus där ni vid en ev försäljning tror att många barnfamiljer kommer vilja köpa, kan det ju vara en fördel att säga att vv-produktionen är dimensionerad för badkars-tonåringar...

Hursomhelst, G2-ans stora fördel är väl varmvattenproduktionen, dels får du varmare vv under vintern, dels gör den vv med bättre COP under vintern. Men om ni inte har stort vv-behov och inte heller har lust att "framtidsdimensionera" så har jag svårt att se varför ni ska välja G2 framför en billigare vanlig Optimum. Det ska väl vara för att den är snygg.

Jag tycker inte det låter på era framtemperaturer som att ni ska behöva ha någon specialare med kompressor som kan ge mer än 55 grader. Om ni ska ha 6 kW-pump tror jag hursomhelst att ni kommer behöva dutta med eltillsats redan vid kanske 47 graders framledningstemperatur, men det är ju en grov gissning, vet inget om ert hus klimatskal. Vad står det i offerterna om effekttäckning och energitäckning?

Har ni förresten golvvärme eller radiatorer? Gissar på raddar mht framledningstemp, men det kan vara bra att veta hur ditt system ser ut för att komma med bra råd.
« Senast ändrad: 08 december 2010, 10:12:32 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #5 skrivet: 08 december 2010, 10:35:03 »
Tänk på att en IVT HE C6 ger inte 6 kW utan 5,1 kW vid 45 grader oct G2 5,3 kW vid BOW 35.
En C7 ger 6,6 kW och G2 8 7,5 BOW 35
Jag skulle sätta in en volymtank och en "7a". Dett för att undvika ,som "labold " skriver dutta med elpatron.
Tyvärr tycker jag att vi pratar för lite om varmvattenbehovet. Och framtida behov, utbyggnad,... När vpn gör varmvatten fÃ¥r vi inte nÃ¥gon värmeproduktion till radiatorerna. 
Jag har gjort min 5:e installation av värmepump åt mig själv. Jag tycker en vp skall klara driften utan patron i normal temp.
Det pratades om effekttaxa förra året när det var som kallast. Någon måste betala toppeffekten, den är dyr. Det bör väl de som förbrukar den göra,eller hur? Det kommer! Så se upp ta till rejält. Jag har aldrig hört någon klaga på för stor vp. Däremot ser man byte till större på Blocket.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #6 skrivet: 08 december 2010, 10:46:35 »
Hej igen!
Och tack för visat intresse.

Jag har radiatorer med två rörsystem.
Så här ser beräkningen ut från IVT:
Ber/angiven effekt 6 kW
Ber/angiven energi 18000 kWh
Jmf m. förbrukning enl. SEV-schablon 21480 kWh
Medeltemp för orten 6,7 °C
DUT -18.1 °C
Max tillskottseffekt 0.8 kW
Drivenergi VP 5740 kWh
Tillskott VP 30 kWh
Gratisenergi VP 12230 kWh
Drifttid 3290 h/Ã¥r
Effekttäckning 87 %
Energitäckning 100 %
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #7 skrivet: 08 december 2010, 11:01:13 »
Ska kolla lite pÃ¥ dina siffror senare, mÃ¥ste springa nu. Tycker spontant som Lars att det är bättre att säkra sig om att inte ha för lite effekt för huset, inte minst kan du tänka pÃ¥ att mÃ¥nga numera förväntar sig att kunna gÃ¥ i kallingarna inomhus, dvs de vill ha 23-24 grader innetemp. Men dÃ¥ är det ju Ã¥terien framtidssäkring vi talar om, det kanske du struntar i med din lusekofta pÃ¥.  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #8 skrivet: 08 december 2010, 11:06:36 »
Så här ser Thermias beräkning ut:

Beräkningsresultat
Fastighetens energibesparing 14346 kWh/Ã¥r
Total energiförbrukning (inkl. tillsats, interna & externa cirk.pumpar) 7155 kWh/år
Fastighetens totala energibehov (inkl. varmvatten) 21500 kWh/Ã¥r
Avgiven energi från värmepump 21074 kWh/år
Tillförd energi till värmepump (varav cirk.pumpar 612 kWh/år) 6728 kWh/år
Tillförd energi tillsats el ( 100% verkningsgrad ) 426 kWh/år
Årsverkningsgrad värmepump (exkl. cirk.pumpar & tillsats) 3,45
Ã…rsverkningsgrad totalt (inkl. tillsats, interna & externa cirk.pumpar) 3,01
Energitäckningsgrad 98 %
Erforderlig tillsatseffekt 2,1 kW
Fastighetens maximala effektbehov (inkl. varmvatten) 6,7 kW
Varav varmvatten står för 0,7 kW
Förutsättningar: Vald värmepump 1 Diplomat Optimum G2 6
Värmesystem: Normalt radiatorsystem (55°C/47°C framledning/retur temperatur vid DUT )
Tidigare elförbrukning exkl. hushållsel (21500 kWh/år 100% verkningsgrad ) 21500 kWh/år
Totalt energibehov (inkl. varmvatten) 21500 kWh/Ã¥r
Varav varmvatten står för 6000 kWh/år
Varmvatten produceras med VP till 100 %
Inomhustemperatur 21 °C
Årsmedeltemperatur 6,6 °C
DUT (Dimensionerande utetemperatur) 17
°C
Tillgänglighet värmepump 100 %
Lätt (Trä, Fasad tegel, Puts), 1 ½plan,
179m², 35 W/m², Byggår :80,
Dimensioneringsdata värmekälla: Berg
Köldbärartemperatur vid årsmedel 1,1 °C
Köldbärartemperatur vid DUT 2,9
°C
Lambdavärde berg 3 W/m K
Borrhålsdiameter 115 mm
Djup till berg 3 m
Antal borrhål 1 st
Aktivt borrhålsdjup (räknas från stabil grundvattennivå) 107 m
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #9 skrivet: 08 december 2010, 11:14:46 »
Ja, det lÃ¥ter ju bra, du har väl sÃ¥pass bra klimatskal att du kan klara dig med en 6:a, om nu din ursprungliga förbrukningssiffra stämmer. Är du säker pÃ¥ den? Energitäckningsgrad pÃ¥ 98% är ju finfint. En frÃ¥ga, i offerten stÃ¥r byggÃ¥r 80, du säger  02?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #10 skrivet: 08 december 2010, 11:23:01 »
Huset är byggt 1992.
Min totala års förbrukning är 23000 KWH, så varme och vatten står för ca: 18000 jag har 21 ºC inne.
Ivt:n är beräknad på min förbrukning, men Thermias på en schablon på 21500 KWH.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #11 skrivet: 08 december 2010, 11:34:04 »
Har idag en framledningstemperatur vid -10 grader på 48 och vid nollan ca;40, så en liten fråga på detta lämpar sig IVT;n bättre p.g.a att dem uppger en framledningstemp. på max 65 grader för där uppger Thermia sitt max till 55 grader!

Nästan exakt samma värden på framledningstemperaturerna som jag har. Har sedan 2002 aldrig varit uppe i 55 grader framledningstemperatur. Den kalla vintern i mitten på 80-talet hade det säkert behövts mer än 55 grader men då behövs det ändå tillsatsel så temperaturen ut från kondensorn hade i alla fall varit under 55 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #12 skrivet: 08 december 2010, 11:37:40 »
Ja, Thermia-uträkningen ser bra ut. Det låter som du ska ha en 6-a, men som sagt: Du kanske ska höra vad du får för avdrag om du väljer en vanlig Optimum, om du nu inte vill ha den högre vv-kapaciteten för att framtidssäkra.

Har du kollat över ditt radiatorsystem? Vad har du för vattenvolym i systemet (vp vill ha 20-25 liter/kW, i ditt fall alltså över 100 liter totalvolym)? Om du har liten volym kan du behöva en volymtank.

Är alla raddar kallare nedtill än upptill? Ett vanligt problem när man byter till vp är att det visar sig att du har dålig flödesbalans i systemet, eller att flödet styrs i hög grad av radiatortermostater, något som inte har någon betydelse för en elpanna men ger dålig driftmiljö för en vp. Då måste man kunna ta bort termostaterna, strypa in systemet med fasta instrypningar, vilket bygger på att det finns strypventiler eller förinställningsbara radiatorventiler. Har du såna?

Jag frågar eftersom det är bra mycket billigare att exvis sätta in en volymtank och byta rad-ventiler när du ändå har tömt radiatorsystemet och har rörmokaren med alla press/lödverktyg i huset, och dessutom brukar det inte vara omöjligt att deala in lite smått och gott i slutförhandlingen... >:D
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #13 skrivet: 08 december 2010, 11:53:45 »
Vet ej vad jag har för volym i systemet, men jag har svårt att tänka mig att det är på 100 L har en CTC Electronic från 1992 panna idag.
När det gäller radiatorerna så är dem kalla nertill och varma upptill, har även mät temperaturerna på dem och det är samma temp på dem olika ihuset så det verkar funka ok.
När det gäller framledningstempen så visar radiatorerna 3-4 grader lägre en vad pannans termometer visar jag antar att det är ok.
Jag har 9 radiatorer på bottenplan ett är dubbel (4 st av dem är ca:300*50i st av dessa är en dubbel resten 90*60), på övervåningen finns det 6 st (1 st stort 400*50 3 st 90*60 + 1 st dubbel 50*40 + 1st litet i klädkammaren) dem flesta av dessa har veckad plåt på baksidan jag tror det heter konvektor element.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp är lite osäker på vad jag skall välja!
« Svar #14 skrivet: 08 december 2010, 14:49:27 »
Labold du skrev att Thermians kalkyl ser bra ut, men om du jämför med IVT:s så skiljer det sig nästan 2000 KWH, om man räknar med förbrukning idag på 18000 som er verkligt utfall och inte med schablonen på 21500 som Thermia gör. Frågan är stämmer detta har IVT:n bättre effekt/verkningsgrad!!!!! om man nu bortser från HGW-funktion!!!!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!