Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Berka1
« skrivet: 13 december 2010, 23:06:38 »

Fråga är flödesutjämnande tank detsamma som volymtank, funderar skarpt på Thermias 100 L fick pris på denna vid installation med VP på 6,300 efter kROT. Ni "proffs" tycks vara eniga om att jag bör ha en sådan. Skönt med att ni bemödar Er med att ge sina synpunkter till en amatör, jag håller på att lära mig en hel del om detta sedan en vecka tillbaks (alla är vi barn i början). *vinkar*
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2010, 10:16:21 »

När det gäller volymtank, så sa säljaren att det nog inte skulle behövas. Det är ju en mycket större volym att värma upp, kanske bra under den kalla årstiden men kan ju vara rent dåligt när det endast behövs ett litet värmetillskott vår och höst eller är jag ute och cyklar!

Cykling! Det är vår och höst tanken behövs. Det är då man har flest antal starter per dygn. När det blir så kallt ute att pumpen går hela tiden behövs ingen tank. Inte heller på sommaren när pumpen gör enbart varmvatten.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 13 december 2010, 00:05:34 »

7,1 l/m med elpannan stämmer det står så i vs ritningen, lite nyfiken hur fick du fram detta (formel?).
Och hur mycket flöde l/m bör man ha med mitt system med bergvärm! >:D
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 december 2010, 23:46:44 »

7,1l/min är det det flöde som du har tillgängligt?  Iså fall skulle jag nog rekommendera en flödesutjämnande tank. Annars kan du bara köra knappa 5kw med 10 graders delta.

G2 är en bra VP det behöver du inte bekymmra dig om.

Saltsjöö-Boo  där har jag monterat några stycken ;D

Lycka Till *vinkar*
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 december 2010, 23:35:49 »

Har nu vid -12 ºC utetemp en framledning på 50 ºC och har 22 ºC inne i huset, så min slutsats av det är att jag tror att radiatorerna klarar av DUT utan komplettering eller utbyte visst kan man erhålla en lägre framledningstemperatur om man uppgraderar systemet .
Men då får man ställa frågan mot inkännande kontra kostnad för detta, och då tror knappast det blir lönsamt på en 15 års sikt.
När det gäller volymtank, så sa säljaren att det nog inte skulle behövas. Det är ju en mycket större volym att värma upp, kanske bra under den kalla årstiden men kan ju vara rent dåligt när det endast behövs ett litet värmetillskott vår och höst eller är jag ute och cyklar!

Din elpanna kan ligga och dutta ut effekt och ändå ha 100% verkningsgrad, den bryr sig inte ett skvatt om ifall returtempen bara är 2 grader mindre än framledningen. En värmepump är något helt annat, dess funktion, att "skörda" lågtempererad värme från berggrunden, bygger på ett noggrannt styrt temperaturberoende on/off-förlopp med kontinuerlig förångning och kondensering av ett köldmedium. Med värmepump behöver dina radiatorer klara att avge den värme som värmepumpen tillför rad-vattnet. Annars kommer kompressorn stanna vid svinkyla pga för hög returtemperatur på vb, och då gå som en elpanna istället. Det kan bli svindyrt om du inte upptäcker det. Jag säger bara att ditt radiatorsystem ligger på gränsen, det är vettigt att kolla detta mer noggrannt innan du installerar. Din installatör bör göras medveten skriftligen om att du förväntar dig en väl fungerande leverans där kompressorn går konstant vid utetemperaturer då eltillskott är aktuellt.

Vad gäller volymtanken: 30-40 liter är för lite vatten! Det är positivt för vp att jobba en stor vattenvolym. Du kommer få en större tröghet i systemet, men det spelar ingen roll i ett hus. Värmen kommer inte försvinna, även om den är fördelad i en större vattenmängd så kommer den ändå huset tillgodo. Detta förutsätter förstås att du väljer en isolerad volymtank som exempelvis Nibe UKV eller Thermias eget "utjämningskärl", och att arbetstanken står inne i huset så att det lilla värmespillet från tanken hamnar i huset.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 12 december 2010, 23:12:25 »

Har nu vid -12 ºC utetemp en framledning på 50 ºC och har 22 ºC inne i huset, så min slutsats av det är att jag tror att radiatorerna klarar av DUT utan komplettering eller utbyte visst kan man erhålla en lägre framledningstemperatur om man uppgraderar systemet .
Men då får man ställa frågan mot inkännande kontra kostnad för detta, och då tror knappast det blir lönsamt på en 15 års sikt.
När det gäller volymtank, så sa säljaren att det nog inte skulle behövas. Det är ju en mycket större volym att värma upp, kanske bra under den kalla årstiden men kan ju vara rent dåligt när det endast behövs ett litet värmetillskott vår och höst eller är jag ute och cyklar!
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 december 2010, 21:24:05 »

Så har ser volymen och effekten ut på mina radiatorer.
4816 w vi framledning 55 ºC   5281 w vid framledning 60 ºC    32,3L i mina radiatorer exkl. det som ligger i rören.


Du behöver se över ditt radiatorsystem. Du ska ha minst samma totaleffekt på radsystemet som husets maximala behov, alltså 5,3kW vid 55° framledning enligt kalkylen. En vanlig variant är att man köper några stora radiatorer och sen skiftar runt lite raddar på befintliga rör. Du tar alltså bort de minsta raddarna och säljeer dem, flyttar dina större befintliga raddar till dit de små satt, och sätter in de nya ännu större där de gamla befintliga satt. Alternativt, om du har öppen planlösning och kan tänka dig lite fläktsus, kan du sätta in ett par fläktkonvektorer i systemet.

Du måste också få upp volymen, vilket du får med att skifta lite raddar som ovan, men det blir knappast tillräckligt. Se till att installationen omfattar en 100L volymtank kopplad topp-botten på framledningen innan första radiator. Thermia har sådana i sitt sortiment.

Jag råder dig starkt att ta dit din installatör igen för att diskutera radiatorsystemet och dessa (eller andra lämpliga) ändringar. Det blir bra mycket billigare att göra allt detta i samma veva.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 12 december 2010, 15:16:13 »

Så har ser volymen och effekten ut på mina radiatorer.
4816 w vi framledning 55 ºC   5281 w vid framledning 60 ºC    32,3L i mina radiatorer exkl. det som ligger i rören.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 10 december 2010, 22:53:00 »

Varför skulle man bortse från HGW? Jag diskuterade nog Thermia mest för att jag har en viss förkärlek för Thermia... Förlåt IVT! Hursomhelst, du blir nog nöjd med din G2-a. Nu har du ju mätt raddarna så du lär inte ha någon kortslutning. Optimum-funktionen reglerar ju deltaT över hela radiatorkretsen själv. Så får du problem med korta gångtider och många start/stopp så är väl det troliga att du har för liten vattenvolym. Även om du inte sätter in volymtank nu kanske det kan vara idé att nämna möjligheten för installatören så att de tänker på var den skulle kunna stå om du vill komplettera senare. Tycker du snålar lite på borrhålet, du har tur om du får 117 m aktivt från 120 m borra.

Lycka till, hoppas du blir nöjd! *vinkar*
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 10 december 2010, 21:57:33 »

Har nu beställt Optimum G2 6 med 120 m borrhål. :)

Beräkningsresultat
Fastighetens energibesparing 12180 kWh/år
Total energiförbrukning (inkl. tillsats, interna & externa cirk.pumpar) 5820 kWh/år
Fastighetens totala energibehov (inkl. varmvatten) 18000 kWh/år
Avgiven energi från värmepump 17820 kWh/år
Tillförd energi till värmepump (varav cirk.pumpar 560 kWh/år) 5640 kWh/år
Tillförd energi tillsats el ( 100% verkningsgrad ) 180 kWh/år
Årsverkningsgrad värmepump (exkl. cirk.pumpar & tillsats) 3,51
Årsverkningsgrad totalt (inkl. tillsats, interna & externa cirk.pumpar) 3,09
Energitäckningsgrad 99 %
Erforderlig tillsatseffekt 0,6 kW
Fastighetens maximala effektbehov (inkl. varmvatten) 5,3 kW
Varav varmvatten står för 0,7 kW
Förutsättningar: Vald värmepump 1 Diplomat Optimum G2 6
Värmesystem: Normalt radiatorsystem (55°C/47°C framledning/retur temperatur vid DUT )
Tidigare elförbrukning exkl. hushållsel (18000 kWh/år 100% verkningsgrad ) 18000 kWh/år
Totalt energibehov (inkl. varmvatten) 18000 kWh/år
Varav varmvatten står för 6000 kWh/år
Varmvatten produceras med VP till 100 %
Inomhustemperatur 21 °C
Årsmedeltemperatur (13235 SaltsjöBoo
) 6,6 °C
DUT (Dimensionerande utetemperatur) 17
°C
Tillgänglighet värmepump 100 %
Lätt (Trä, Fasad tegel, Puts), 1 ½plan,
179m², 35 W/m², Byggår :80,
Dimensioneringsdata värmekälla: Berg
Köldbärartemperatur vid årsmedel 2,5 °C
Köldbärartemperatur vid DUT 1,5
°C
Lambdavärde berg 3 W/m K
Borrhålsdiameter 115 mm
Djup till berg 3 m
Antal borrhål 1 st
Aktivt borrhålsdjup (räknas från stabil grundvattennivå) 117 m
Beräkningen
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 08 december 2010, 14:49:27 »

Labold du skrev att Thermians kalkyl ser bra ut, men om du jämför med IVT:s så skiljer det sig nästan 2000 KWH, om man räknar med förbrukning idag på 18000 som er verkligt utfall och inte med schablonen på 21500 som Thermia gör. Frågan är stämmer detta har IVT:n bättre effekt/verkningsgrad!!!!! om man nu bortser från HGW-funktion!!!!
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 08 december 2010, 11:53:45 »

Vet ej vad jag har för volym i systemet, men jag har svårt att tänka mig att det är på 100 L har en CTC Electronic från 1992 panna idag.
När det gäller radiatorerna så är dem kalla nertill och varma upptill, har även mät temperaturerna på dem och det är samma temp på dem olika ihuset så det verkar funka ok.
När det gäller framledningstempen så visar radiatorerna 3-4 grader lägre en vad pannans termometer visar jag antar att det är ok.
Jag har 9 radiatorer på bottenplan ett är dubbel (4 st av dem är ca:300*50i st av dessa är en dubbel resten 90*60), på övervåningen finns det 6 st (1 st stort 400*50 3 st 90*60 + 1 st dubbel 50*40 + 1st litet i klädkammaren) dem flesta av dessa har veckad plåt på baksidan jag tror det heter konvektor element.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 08 december 2010, 11:37:40 »

Ja, Thermia-uträkningen ser bra ut. Det låter som du ska ha en 6-a, men som sagt: Du kanske ska höra vad du får för avdrag om du väljer en vanlig Optimum, om du nu inte vill ha den högre vv-kapaciteten för att framtidssäkra.

Har du kollat över ditt radiatorsystem? Vad har du för vattenvolym i systemet (vp vill ha 20-25 liter/kW, i ditt fall alltså över 100 liter totalvolym)? Om du har liten volym kan du behöva en volymtank.

Är alla raddar kallare nedtill än upptill? Ett vanligt problem när man byter till vp är att det visar sig att du har dålig flödesbalans i systemet, eller att flödet styrs i hög grad av radiatortermostater, något som inte har någon betydelse för en elpanna men ger dålig driftmiljö för en vp. Då måste man kunna ta bort termostaterna, strypa in systemet med fasta instrypningar, vilket bygger på att det finns strypventiler eller förinställningsbara radiatorventiler. Har du såna?

Jag frågar eftersom det är bra mycket billigare att exvis sätta in en volymtank och byta rad-ventiler när du ändå har tömt radiatorsystemet och har rörmokaren med alla press/lödverktyg i huset, och dessutom brukar det inte vara omöjligt att deala in lite smått och gott i slutförhandlingen... >:D
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 december 2010, 11:34:04 »

Har idag en framledningstemperatur vid -10 grader på 48 och vid nollan ca;40, så en liten fråga på detta lämpar sig IVT;n bättre p.g.a att dem uppger en framledningstemp. på max 65 grader för där uppger Thermia sitt max till 55 grader!

Nästan exakt samma värden på framledningstemperaturerna som jag har. Har sedan 2002 aldrig varit uppe i 55 grader framledningstemperatur. Den kalla vintern i mitten på 80-talet hade det säkert behövts mer än 55 grader men då behövs det ändå tillsatsel så temperaturen ut från kondensorn hade i alla fall varit under 55 grader.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 08 december 2010, 11:23:01 »

Huset är byggt 1992.
Min totala års förbrukning är 23000 KWH, så varme och vatten står för ca: 18000 jag har 21 ºC inne.
Ivt:n är beräknad på min förbrukning, men Thermias på en schablon på 21500 KWH.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 08 december 2010, 11:14:46 »

Ja, det låter ju bra, du har väl såpass bra klimatskal att du kan klara dig med en 6:a, om nu din ursprungliga förbrukningssiffra stämmer. Är du säker på den? Energitäckningsgrad på 98% är ju finfint. En fråga, i offerten står byggår 80, du säger  02?
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 08 december 2010, 11:06:36 »

Så här ser Thermias beräkning ut:

Beräkningsresultat
Fastighetens energibesparing 14346 kWh/år
Total energiförbrukning (inkl. tillsats, interna & externa cirk.pumpar) 7155 kWh/år
Fastighetens totala energibehov (inkl. varmvatten) 21500 kWh/år
Avgiven energi från värmepump 21074 kWh/år
Tillförd energi till värmepump (varav cirk.pumpar 612 kWh/år) 6728 kWh/år
Tillförd energi tillsats el ( 100% verkningsgrad ) 426 kWh/år
Årsverkningsgrad värmepump (exkl. cirk.pumpar & tillsats) 3,45
Årsverkningsgrad totalt (inkl. tillsats, interna & externa cirk.pumpar) 3,01
Energitäckningsgrad 98 %
Erforderlig tillsatseffekt 2,1 kW
Fastighetens maximala effektbehov (inkl. varmvatten) 6,7 kW
Varav varmvatten står för 0,7 kW
Förutsättningar: Vald värmepump 1 Diplomat Optimum G2 6
Värmesystem: Normalt radiatorsystem (55°C/47°C framledning/retur temperatur vid DUT )
Tidigare elförbrukning exkl. hushållsel (21500 kWh/år 100% verkningsgrad ) 21500 kWh/år
Totalt energibehov (inkl. varmvatten) 21500 kWh/år
Varav varmvatten står för 6000 kWh/år
Varmvatten produceras med VP till 100 %
Inomhustemperatur 21 °C
Årsmedeltemperatur 6,6 °C
DUT (Dimensionerande utetemperatur) 17
°C
Tillgänglighet värmepump 100 %
Lätt (Trä, Fasad tegel, Puts), 1 ½plan,
179m², 35 W/m², Byggår :80,
Dimensioneringsdata värmekälla: Berg
Köldbärartemperatur vid årsmedel 1,1 °C
Köldbärartemperatur vid DUT 2,9
°C
Lambdavärde berg 3 W/m K
Borrhålsdiameter 115 mm
Djup till berg 3 m
Antal borrhål 1 st
Aktivt borrhålsdjup (räknas från stabil grundvattennivå) 107 m
Skrivet av: Labold
« skrivet: 08 december 2010, 11:01:13 »

Ska kolla lite på dina siffror senare, måste springa nu. Tycker spontant som Lars att det är bättre att säkra sig om att inte ha för lite effekt för huset, inte minst kan du tänka på att många numera förväntar sig att kunna gå i kallingarna inomhus, dvs de vill ha 23-24 grader innetemp. Men då är det ju återien framtidssäkring vi talar om, det kanske du struntar i med din lusekofta på.  :)
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 08 december 2010, 10:46:35 »

Hej igen!
Och tack för visat intresse.

Jag har radiatorer med två rörsystem.
Så här ser beräkningen ut från IVT:
Ber/angiven effekt 6 kW
Ber/angiven energi 18000 kWh
Jmf m. förbrukning enl. SEV-schablon 21480 kWh
Medeltemp för orten 6,7 °C
DUT -18.1 °C
Max tillskottseffekt 0.8 kW
Drivenergi VP 5740 kWh
Tillskott VP 30 kWh
Gratisenergi VP 12230 kWh
Drifttid 3290 h/år
Effekttäckning 87 %
Energitäckning 100 %
Skrivet av: lars
« skrivet: 08 december 2010, 10:35:03 »

Tänk på att en IVT HE C6 ger inte 6 kW utan 5,1 kW vid 45 grader oct G2 5,3 kW vid BOW 35.
En C7 ger 6,6 kW och G2 8 7,5 BOW 35
Jag skulle sätta in en volymtank och en "7a". Dett för att undvika ,som "labold " skriver dutta med elpatron.
Tyvärr tycker jag att vi pratar för lite om varmvattenbehovet. Och framtida behov, utbyggnad,... När vpn gör varmvatten får vi inte någon värmeproduktion till radiatorerna. 
Jag har gjort min 5:e installation av värmepump åt mig själv. Jag tycker en vp skall klara driften utan patron i normal temp.
Det pratades om effekttaxa förra året när det var som kallast. Någon måste betala toppeffekten, den är dyr. Det bör väl de som förbrukar den göra,eller hur? Det kommer! Så se upp ta till rejält. Jag har aldrig hört någon klaga på för stor vp. Däremot ser man byte till större på Blocket.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 08 december 2010, 10:10:57 »

Sen kan man ju ibland tänka på husets värde också... Om det är ett hus där ni vid en ev försäljning tror att många barnfamiljer kommer vilja köpa, kan det ju vara en fördel att säga att vv-produktionen är dimensionerad för badkars-tonåringar...

Hursomhelst, G2-ans stora fördel är väl varmvattenproduktionen, dels får du varmare vv under vintern, dels gör den vv med bättre COP under vintern. Men om ni inte har stort vv-behov och inte heller har lust att "framtidsdimensionera" så har jag svårt att se varför ni ska välja G2 framför en billigare vanlig Optimum. Det ska väl vara för att den är snygg.

Jag tycker inte det låter på era framtemperaturer som att ni ska behöva ha någon specialare med kompressor som kan ge mer än 55 grader. Om ni ska ha 6 kW-pump tror jag hursomhelst att ni kommer behöva dutta med eltillsats redan vid kanske 47 graders framledningstemperatur, men det är ju en grov gissning, vet inget om ert hus klimatskal. Vad står det i offerterna om effekttäckning och energitäckning?

Har ni förresten golvvärme eller radiatorer? Gissar på raddar mht framledningstemp, men det kan vara bra att veta hur ditt system ser ut för att komma med bra råd.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 08 december 2010, 09:57:09 »

Hej!

Jag har funderat på varmvatten behovet, det är 2 äldre tonåringar i hushållet på halvtid, men vi badar aldrig men vi håller oss rena genom att duscha.
Thermia säljaren sa att jag inte skulle jämföra G2:an med IVT HE utan då skulle jag titta på Diplomaten är det relevant!!!!!
Skrivet av: Labold
« skrivet: 08 december 2010, 09:33:48 »

En stor del av vp-valet idag gäller varmvattenproduktion, har du funderat på det? Hur ser ert varmvattenbehov ut? Tonåringar, långduschare, stort badkar? Många har gjort misstaget att köpa vp som värmer huset fint, sen står de där och vill ta ett bad i sitt hörnbadkar som "hoppsan" visst rymde 300 liter...
Skrivet av: fjord
« skrivet: 08 december 2010, 00:14:35 »

hej.
Thermia kan også få 65 gr,behövs bara byta 2 kablar,den är även grym på varmvatten,vi har haft 80gr i varmvattenberedaren :).
Annars så skulle jag nog borrat minst 130-140 m med en 6 kw pump, dom extra meterna kostar inte så mycket extra .
Hoppas du blir nöjd med ditt val, jag surfade rundt här i flera månader innan jag gjorde mitt val .  tomte::
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 07 december 2010, 23:07:00 »

Tips och hjälp mottags tacksamt.

Jag är på väg att beställa bergvärme, tvekar mellan Thermia optimus G2 6 kw eller IVT HE C6.

Förutsättningar bor i Stockholm och har ett hus på 179 m2 byggår -02.
Uppvärmning idag vattenburen elpanna med en totalförbrukning på 23000 Kwh det senaste året, med 21,5 grader som rumstemp vi är 2-4 personer.(snitt 3)
Har idag en framledningstemperatur vid -10 grader på 48 och vid nollan ca;40, så en liten fråga på detta lämpar sig IVT;n bättre p.g.a att dem uppger en framledningstemp. på max 65 grader för där uppger Thermia sitt max till 55 grader!
Eller har jag fattat det fel, jag tror man kan få högre framledning på Thermia ochså om det skulle bli smällkallt.
För jag tror att Thermia uppger max framledning som VB klarar av utan elpatron, men jag misstänker att IVT;n uppger med elpatron.

Borrdjup som man offererat mig är Termia 110m och för IVT:n 120m
Pris differensen är ca: 11.000:- till IVT:n fördel plus att det ingår 4 extra års försäkring.

Tacksam för supunkter tomte::

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!