Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Folksams statistik  (läst 9505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Folksams statistik
« skrivet: 27 november 2006, 14:50:37 »
Detta står att läsa i DI idag.
Delen om att bergvärmepumparna är så nya så där finns ingen statistik är riktigt kul. det fanns ju med för flera år sen!?
Jag har tidigare spytt galla över seriefel som försäkringskollektiver fÃ¥r vara med och betala när det borde ligga i varje seriös aktör att pÃ¥ egen bekostnad Ã¥tgärda sÃ¥nt!  fiR: fiR:
Hus skulle det se ut om biltillverkarna inte själva åtgärdade sina seriefel! Senast var det ju Volvo som åkte på en riktigt smäll!
men 300 miljoner sen 1999 är väl växelpengar eller  Sc:,h Sc:,h Svenskarna... menar dom dÃ¥ självriskerna?

Kopia från DI:
Värmepumparna håller inte måttet2006-11-27: Carl BjörkDet är si och så med kvaliteten på värmepumpar. Det gör att konsumenterna tvingas läggas ned allt mer pengar på att reparera sina pumpar, enligt statistik från Folksam.Drygt sex av tio värmepumpar som går sönder har fem år eller mindre på nacken. Det visar Folksams statistik som baseras på de uppgifter som försäkringsbolaget får in från sina egna försäkringstagare.
Fortsätt    
      
Det kostar också allt mer att reparera sin värmepump. Från 1999 beräknas svenskarna ha lagt ned drygt 300 Mkr på reparationer. Årskostnaden beräknas ha stigit med 20 procent enbart under 2005.

Enligt Folksams miljöchef Jan Snaar beror kostnadsökningen delvis på att värmepumparna blir allt mer populära. Att fler och fler köper sig en egen värmepump har nämligen lett till att tillverkarna släppt ut en del ofärdiga produkter på marknaden. Folksam karaktäriserar detta som barnsjukdomar bland värmepumparna och konstaterar att även de största tillverkarna Nibe och IVT hade seriefel i sina produkter.

Bland frånluftspumparna är läget värst sett till antalet totala skador. Här anmäldes det drygt 12.100 skador mellan åren 1999 och 2005. Dessa stod för kostnader på sammanlagt 141 Mkr, det vill säga nästan hälften av svenskarnas totala reparationskostnader. Varje frånluftspump kostade i genomsnitt 10.500 kronor att reparera under 2005.
De allt vanligare bergvärmepumparna havererar också ofta. Även om denna typ av pump är så ny att den inte finns med i statistiken konstaterar Folksam att skadorna här verkar vara mycket frekventa.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Folksams statistik
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 15:09:00 »
Även bilar och värmepumpar som normalt har hög kvalitet och saknar sjukdomar, är ju skillnaden på hur de används som avgör om de havererar i förtid eller inte.

T.ex om du lägger in ettan och håller gasen i botten, så lär den bilen haverera långt innan garantin löpt ut.

En bergvärmepump med golvvärme i träbjälklag, med hög kurva och termostater.....lär nog haverara innan försäkringen har löpt ut.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Folksams statistik
« Svar #2 skrivet: 27 november 2006, 20:52:53 »
Man börjar undra? Nya bergvärmepumpar?
det har väl funnits sedan tidigt -80 tal. Har dom inte koll på det så finns det väl mer fakta fel i artikeln?
Det vore faktiskt intressant att fåå en uppfattning om felfrekvens jord/berg vp , undrar om sådan stisitik finns och i så fall var?

AndersA

Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Folksams statistik
« Svar #3 skrivet: 27 november 2006, 22:29:47 »
Lexus

men det jag menar är att om alla växellådor pajar så tar biltillverkaren det även om garantin gått ut..

Jämför med mercedes som bytte 100.000 tals dörrar... har en kompis som hade en jämtlandskörd med massor med mil....
han sa fÃ¥r jag en symbolisk slant sÃ¥ slipper ni byta (det var nÃ¥gra blÃ¥sor bakom gummilisten) dom bytte alla fyra dörrarna. strikta order att bytta alla!!  Sen lackade dom om bagageluckan.

Det som retar mig kring felande värmepumpar, är att försäkringskollektivet (vi) ska va med att betala seriefel!  fiR: fiR: DÃ¥ lär dom sig ju aldrig! Tillverkaren behöver ju bara fylla pÃ¥ med självrisk o ev evskrivning hos försäkringsbolaget!

Förs bolag brukar vara snabba att regressa, fattar inte varför det här får fortgå!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Folksams statistik
« Svar #4 skrivet: 28 november 2006, 00:42:47 »
Håller med dig Bertil angående seriefel....absolut.

Vad jag menar är att "värmepumpar som normalt har hög kvalitet och saknar sjukdomar" kan hamna på listan, om den installeras felaktigt.

Det är väl mer en regel än undantag, att anläggningar lämnas med aktiva termostater, högsta hastighet på cirkpumparna samt en allt för hög kurva. Rumsgivare ansluten till pumpen....nej nej.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik
« Svar #5 skrivet: 28 november 2006, 09:14:37 »
Bland frånluftspumparna är läget värst sett till antalet totala skador. Här anmäldes det drygt 12.100 skador mellan åren 1999 och 2005. Dessa stod för kostnader på sammanlagt 141 Mkr, det vill säga nästan hälften av svenskarnas totala reparationskostnader. Varje frånluftspump kostade i genomsnitt 10.500 kronor att reparera under 2005.
De allt vanligare bergvärmepumparna havererar också ofta. Även om denna typ av pump är så ny att den inte finns med i statistiken konstaterar Folksam att skadorna här verkar vara mycket frekventa.

Men FLVP's är väl den vanligaste typen av VP?  Är de över representerade?

Jämförelsen med bilen är ok på ett sätt, men kom ihåg att vi alltid fraktar bilen till reparatören,
vi tar inte reparatören till bilen.
Så varje strul med pumpen kanske innehåller 2-3h resor och omställningskostnader för felsökning och reparation.

Obs, jag försvarar inte att försäkringarna skall bära kostnaden.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Folksams statistik
« Svar #6 skrivet: 29 november 2006, 13:05:51 »
Thermia har tillverkat värmepumpar sedan mitten av -70 talet, är det för nytt ??!? gäller statistiken i så fall bara värmepumpar som är äldre än 30 år ??

Enligt Folksams presentationer gäller den framtagna "statistiken" till absolut största delen luft/luft och frånluft pumpar.

Utöver detta kan man utläsa att kostnaderna ligger betydligt högre inom produktområden där det är vanligare med installationer gjorda av icke fackmän. Bland de produkter som i större utsträckning installeras av kunniga (utbildade) personer.

Detta är väl allt annat än rätt forum att kritisera hemmapulare som "kan allt".  Sc:,h Men om det nu är sÃ¥ att det är mindre korrekta installationer och systemlösningar som pÃ¥verkar kostnaderna i sÃ¥ stor grad, sÃ¥ är det inte mer än rätt att försäkringspremien skulle vara förhöjd vid haverier av maskiner som inte är installerade av auktoriserade installatörer  --/

hmm .. ska nog ta och skicka in detta som förslag till Folksam, så att vi som inte i lika stor grad bidrar till de löjliga reperationskostnaderna som uppenbarligen finns, behöver betala för de otaliga misstag som görs vid installationer av okunniga människor. Thumbsup



Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik
« Svar #7 skrivet: 29 november 2006, 14:09:29 »
Thermia skriver följande på sin hemsida: "En värmepump ska bara gå och gå och gå. Den är så driftsäker att de flesta seriösa tillverkare erbjuder flera års kostnadsfri trygghetsförsäkring". Jag blev rätt förvånad när jag fick mitt försäkringsbevis eftersom det verkligen är en försäkring, hos ett externt försäkringsbolag, och inte någon garanti: "Den är så driftosäker att de flesta seriösa tillverkare inte vågar ta det ekonomiska ansvaret för garantin utan tvingas gå till ett försäkringsbolag". Kostnadsfritt? Betalar inte tillverkaren försäkringspremien, och vem är det som betalar i slutänden?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Folksams statistik
« Svar #8 skrivet: 29 november 2006, 14:37:28 »
Detta är väl allt annat än rätt forum att kritisera hemmapulare som "kan allt".  Sc:,h Men om det nu är så att det är mindre korrekta installationer och systemlösningar som påverkar kostnaderna i så stor grad, så är det inte mer än rätt att försäkringspremien skulle vara förhöjd vid haverier av maskiner som inte är installerade av auktoriserade installatörer  --/

Tyvärr är det nog så att auktoriserade installatörer står för lejonparten av alla felaktiga installationer. De flesta hemmapulare brukar vara noggranna och följa manualen vilket inte alla auktoriserade installatörer gör.

Dessutom toppar IVT listan för bergvärmepumpar och de (IVT) säljer inte sina grejor till privatpersoner.

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/08/BF/29/wkr0031.pdf

Prova snarare att förslå till folksam att alla som skaffar en IVT får betala sina skador själva.  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Folksams statistik
« Svar #9 skrivet: 29 november 2006, 19:11:51 »
Hej

Fråga:
Statistiken anger att IVT/Autotherm har flest skador.
Har står det i relation till installerad bas?
Jag har fått för mig att de har lejonparten av marknaden och kan således ha en lägre feldensitet än konkurenterna?!?

Håller fullt och fast med om att industrin skall stå för sin egena kvalitetsbristerna, inte försäkringarna, dvs vi.


Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Folksams statistik
« Svar #10 skrivet: 29 november 2006, 19:21:03 »
Precis folksams statistik är helt värdelöst så länge de inte kan ange hur många % av installerad bas som går sönder.


Klart att tex volvo får fler motorhaverier i antal än alfa romeo men i % av sålda bilar kanske det bara är en tiondel...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Folksams statistik
« Svar #11 skrivet: 29 november 2006, 20:30:27 »
Citera
Thermia skriver följande på sin hemsida: "En värmepump ska bara gå och gå och gå. Den är så driftsäker att de flesta seriösa tillverkare erbjuder flera års kostnadsfri trygghetsförsäkring". Jag blev rätt förvånad när jag fick mitt försäkringsbevis eftersom det verkligen är en försäkring, hos ett externt försäkringsbolag, och inte någon garanti: "Den är så driftosäker att de flesta seriösa tillverkare inte vågar ta det ekonomiska ansvaret för garantin utan tvingas gå till ett försäkringsbolag". Kostnadsfritt? Betalar inte tillverkaren försäkringspremien, och vem är det som betalar i slutänden?

håller med dig..
Men det finns en fördel med försäkring, även om företaget konkursar så gäller föräkringen.
Det är ALLTID kunderna som betalar ALLT i slutändan! Det kan du lita pÃ¥  :o

Tex garanti på takprodukter kan va 10 år och mera, då krävs det alltid (om beställaren är påläst) återförsäkring. På 10 år kan företaget försvinna läggas ned mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Folksams statistik
« Svar #12 skrivet: 29 november 2006, 21:05:21 »
Jag tycker för egen del att Folksams statistik är MYCKET värdefull. Om inte annat så ger den en klar bild om vilka brister som förelåg/föreligger och pekar ut vilka tillverkare som måste bättra sig.

Naturligtvis är det en brist att vi inte exakt får veta resp tillverkares marknadsandel i procent, men det kan faktiskt inte Folksam hjälpa. Det är tillverkarna som vägrar att lämna dessa upplysningar.

Historiskt är det nog så att IVT varit störst, men jag tycker mig ha sett i senare marknadsföring att Nibe påstår sig vara störst. Självfallet vet tillverkarna storleken på sin egen andel och exakt hur många VP som konkurrenterna säljer. Hur marknadsandelarna ser ut fn får man en bild av genom att bla titta på omröstningen på detta forum.

Med statististika uppgifter ska man vara försiktig vid uttolkning, men Folksams siffror är ganska talande.
Med reservation för ngn smärre felräkning så blir alltså felprocenten för resp tillverkare som följer:

IVT        ca    64%

Thermia  ca    14%

Nibe       ca    11%

CTC       ca      2%

Övriga    ca     10% ( 7 fabrikat inkl okänd)

Ingen ska inbilla mig att dessa siffror saknar relevans. När jag bestämde mig för VP så var Folksams statistik EN viktig kunskapskälla.

Vi kan väl bara hoppas att IVT dragit lärdom av tidigare(?) försyndelser så att nuvarande modellprogram håller bättre kvalitet. För övrigt tror jag att en IVT som FUNGERAR är precis lika bra som övriga märken.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik
« Svar #13 skrivet: 29 november 2006, 21:25:20 »
Det är bra att Folksam tydliggör bristerna.

Men jag gissar att rapporten bara hanterar de reparationer som Folksam gör?
Stämmer det?

Om så, vad händer med de ärenden som hanteras av trygghetsförsäkringar som leverantörer
håller sig med, och som inte nyttjar Folksam?
(Och vem villl nyttja dem om de riskerar att synas i den här statistiken??)

/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Folksams statistik
« Svar #14 skrivet: 29 november 2006, 22:43:23 »
Jag tycker för egen del att Folksams statistik är MYCKET värdefull. Om inte annat så ger den en klar bild om vilka brister som förelåg/föreligger och pekar ut vilka tillverkare som måste bättra sig.

Naturligtvis är det en brist att vi inte exakt får veta resp tillverkares marknadsandel i procent, men det kan faktiskt inte Folksam hjälpa. Det är tillverkarna som vägrar att lämna dessa upplysningar.

Historiskt är det nog så att IVT varit störst, men jag tycker mig ha sett i senare marknadsföring att Nibe påstår sig vara störst. Självfallet vet tillverkarna storleken på sin egen andel och exakt hur många VP som konkurrenterna säljer. Hur marknadsandelarna ser ut fn får man en bild av genom att bla titta på omröstningen på detta forum.

Med statististika uppgifter ska man vara försiktig vid uttolkning, men Folksams siffror är ganska talande.
Med reservation för ngn smärre felräkning så blir alltså felprocenten för resp tillverkare som följer:

IVT        ca    64%

Thermia  ca    14%

Nibe       ca    11%

CTC       ca      2%

Övriga    ca     10% ( 7 fabrikat inkl okänd)

Ingen ska inbilla mig att dessa siffror saknar relevans. När jag bestämde mig för VP så var Folksams statistik EN viktig kunskapskälla.

Vi kan väl bara hoppas att IVT dragit lärdom av tidigare(?) försyndelser så att nuvarande modellprogram håller bättre kvalitet. För övrigt tror jag att en IVT som FUNGERAR är precis lika bra som övriga märken.

Om IVT har levererat 75% av installerade pumpar och Nibe 10% så innebär det att IVT är bättre än Nibe, förstår du vad jag menar då?
Vet du ngt om detta så redovisa gärna...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!