Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmer inte varmvatten  (läst 6437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmer inte varmvatten
« skrivet: 25 december 2010, 21:15:25 »
Hmmmmm nu är jag lite konfunderad. Altherma värmer inte varmvatten. Elpatron slår inte till. Att inte kompressorn värmer nu beror ju på yttertemp så det är ju ok.

Alla säkringar hela och trycker jag på extra vv så slår elpatroen till precis som den ska.

Ja jag är mkt konfunderad över detta. Har startat om och de där små knepen. Parametrarna står rätt.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 22:07:11 »
Har du kollat så att inte shunten har "hängt" sig?
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #2 skrivet: 26 december 2010, 12:01:06 »
Njae, den är ju oväsentlig när det gäller el till VV-beredaren. Den har fö inte hängt sig men jag bereder inte VV med pumpen under -5 för då behöver huset värmen bättre. Fö så skulle ju ändå el gå in efter 30 minuter så ngt skumt är där. Frågan är om ngt har brunnit på kortet när den gick absolut max när det var -22,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, då gick båda elstegen samt vv-patronen, ja det ger sig väl det oxå.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #3 skrivet: 26 december 2010, 23:41:53 »
Om jag fattar dig rätt så bereder den inte vv om du inte höjjer på panelen? alltså om du låter det vara så har du tillslut kallvatten i tanken, typ 16grader?

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 10:38:04 »
Om jag fattar dig rätt så bereder den inte vv om du inte höjjer på panelen? alltså om du låter det vara så har du tillslut kallvatten i tanken, typ 16grader?

Precis, trycker jag inte forcerad vv så värmer den inte vv.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad znoddas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En del erfarenhet....
    • www.tlservice.se
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #5 skrivet: 29 december 2010, 22:40:14 »
Kollat så det är spänning fram till vvb elpatron... kollat patronsäkringen på vvb. Små tips men verkar skumt..

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #6 skrivet: 30 december 2010, 00:13:33 »
Verkar ju konstigt då det fungerar när han ändrar gradantalet på panelen. Måste ju var någon bugg eller liknande i systemet.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010, 01:10:39 »
Kollat så det är spänning fram till vvb elpatron... kollat patronsäkringen på vvb. Små tips men verkar skumt..

Jag kan ju tvinga fram VV-körning så alla säkringar är hela. Har haft servicegubbe här och han hittade inget, kommer att få nytt kort till innedelen nästa år, enda omaket är ju att jag får gå ut o tvångsstarta VV, kan jag leva med detta året :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010, 01:13:39 »
Verkar ju konstigt då det fungerar när han ändrar gradantalet på panelen. Måste ju var någon bugg eller liknande i systemet.

Det funkar inte bara för att jag ändrar gradantalet på panelen, jag måste köra "extra vv" alltså tvångsköra VV-beredning.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #9 skrivet: 30 december 2010, 11:52:36 »

Visar den rätt VV-temp i displayen?


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #10 skrivet: 30 december 2010, 13:18:35 »

Visar den rätt VV-temp i displayen?



Japp allting stämmer, den går även över o värmer med VP om jag tillåter den göra det nu när det är så kallt men det behövs ju värme i huset mera än det behövs vv. Det är elpatronen som inte vill gå in om jag inte tvångskör den. Intressant fel i vilket fall :) överlåter det åt sevicegubbe nu. Det måste vara ngt på kortet som ballat ur, det går dock inte att se ngt som brännt och det luktar inte brännt heller.

Den funkade tills det var -22 här, då gick precis allt som kunde gå, pump, båda elstegen och vv-patron. Dagen efter på morgonen så var vv kyligt och vid middagstid var det 22 grader när jag var ute o kollade pannan. Efter det så får jag tvångsköra vv-patronen för att få vv.

Hade servicegubbe här i förrgår och då gjorde vi en fabriksåterställning på den men felet kvarstår så nu får det sättas i nytt kort, kan ju inte vara ngt annat nu.

Vi hade fö -15 (spärrat eltillskottet till -15)i natt och pumpen klarade sig utan eltillskott,,,,,,,,,,,,,, ja innetemp hade sjunkit till 19,7 men jag tycker ändå att det är ett bra betyg till pumpen.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #11 skrivet: 30 december 2010, 13:44:06 »
Hör av dig sen när du vet vad det kan vara. Ska bli intressant och se vad som kan vara fel =)

Gott Nytt  *vinkar*

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #12 skrivet: 30 december 2010, 18:07:16 »
Hör av dig sen när du vet vad det kan vara. Ska bli intressant och se vad som kan vara fel =)

Gott Nytt  *vinkar*

Ja klart att jag rapporterar :) det blir inte detta Ã¥ret i vilket fall  ;)

Gott nytt pÃ¥ Er alla  *vinkar*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Pirabanan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin altherma -08
SV: Värmer inte varmvatten
« Svar #13 skrivet: 05 september 2020, 12:44:43 »
Ja klart att jag rapporterar :) det blir inte detta Ã¥ret i vilket fall  ;)

Gott nytt pÃ¥ Er alla  *vinkar*

Jag upplever samma problem med min gamla altherma med 300 l beredare. Vore mycket tacksam för en rapport  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!