Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken L/V värmepump är tystast?  (läst 6789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2007, 14:25:24 »
Ahh ok men det finns en form av styrenhet iaf... Vad jag menade var nog snarare om det finns en helt färdig lösning med styrenhet, tank osv sÃ¥ man inte behöver doktorera i ämnet för att fÃ¥ ihop anläggingen  ;D.

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2007, 14:55:00 »
Ahh ok men det finns en form av styrenhet iaf... Vad jag menade var nog snarare om det finns en helt färdig lösning med styrenhet, tank osv sÃ¥ man inte behöver doktorera i ämnet för att fÃ¥ ihop anläggingen  ;D.

/Orre

Visst finns det, å faktiskt med riktigt bra valmöjligheter åxå. Eg går det att kombinera precis hur Du vill, kolla här: http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/systembild.htm Själv har jag en Airwell L/V-pump, solfångare, å en ved/olje-panna.

mvh humlan

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2007, 21:36:56 »
Tycker AquaInvertern är riktigt tyst...inget direkt att jämföra med men den låter väl som en "vanlig" luft/luft utedel. Vet iofs inte om de låter mer eller mindre än luft/vatten utedelar, rent generellt.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2007, 00:24:30 »
Min nuvarande Euronom Exoair 7.5 skall gÃ¥ upp i läge "2" vid +10 och dÃ¥ brölar den sÃ¥ att man störs av den 5 tomter bort frÃ¥n vÃ¥rt hus. VÃ¥gar inte köra den pÃ¥ läge 2 förens vid +5 vilket den tydligen inte mÃ¥r bra av alls  :'(.

/Orre

Hej Orre,
Du tycker att din pump väsnas. Vad säger Euronom om detta?
Är det fel på den eller är det som det ska?
Enligt deras reklamblad ska den vara riktigt tyst. Är det fläkten som låter för mycket?

Rent spontant så tycker jag det är lite att gå över ån efter vatten och byta ut pumpen om det skulle vara fel på den. Du har vad jag förstått garanti på den. Det måste finnas en del att göra från installatören/tillverkaren om det inte fungerar.

Hur fungerar den i övrigt?
Lite nyfiken då det inte finns så mycket skrivet om erfarenheter av den här på forumet.

Mvh Lelle
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 00:29:06 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2007, 23:53:05 »
tystast är nog qvantum mellan 28-34 decibel tror jag det va . men jag är nöjd med min airvell 12 , det enda jag märker av den är en låg elräkning Thumbsupoch ett och annat ångmoln i samband med avfrostningen som är riktigt snabb *vinkar*
m.v.h e

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2007, 18:58:12 »
Min nuvarande Euronom Exoair 7.5 skall gÃ¥ upp i läge "2" vid +10 och dÃ¥ brölar den sÃ¥ att man störs av den 5 tomter bort frÃ¥n vÃ¥rt hus. VÃ¥gar inte köra den pÃ¥ läge 2 förens vid +5 vilket den tydligen inte mÃ¥r bra av alls  :'(.

/Orre

Hej Orre,
Du tycker att din pump väsnas. Vad säger Euronom om detta?
Är det fel på den eller är det som det ska?
Enligt deras reklamblad ska den vara riktigt tyst. Är det fläkten som låter för mycket?

Rent spontant så tycker jag det är lite att gå över ån efter vatten och byta ut pumpen om det skulle vara fel på den. Du har vad jag förstått garanti på den. Det måste finnas en del att göra från installatören/tillverkaren om det inte fungerar.

Hur fungerar den i övrigt?
Lite nyfiken då det inte finns så mycket skrivet om erfarenheter av den här på forumet.

Mvh Lelle

Hej Lelle.

Om du är intresserad kan jag skicka dig ett PM och berätta, lite känsligt eftersom det lutar Ã¥t att det blir rätssak. Euronom hävdar i sin broschyr att de har marknadens tystaste pump, vilket inte är i närheten av sanningen  >:(. 5 ggr har jag varit tvungen att avsätta tid sedan i oktober för att fixa detta med installatören och folk frÃ¥n Euronom.

http://www.euronom.se/filer/EU_ExoAir.pdf

/Orre
 
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2008, 22:54:27 »
Hur gick det här egentligen? Som halv-spekulant blir man ju lite orolig när man läser inlägg som detta. Blev det bytt, hittade de något fel eller är den helt enkelt så högljudd i verkligheten?

VPS500 gillar jag, men kanske den ska kombineras med VP av annat fabrikat?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!