Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hÃ¥ller värmen och pumpen  (läst 1444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
håller värmen och pumpen
« skrivet: 30 september 2006, 14:06:49 »
Hej! *vinkar*
Funderar på luft/vatten värmepump, men har några undringar som jag skulle bli jätteglad om jag fick svar på.
Är det ett vanligt problem att man inte kan få upp värmen i huset? Hörde dessutom att man kan uppleva huset kallare än med oljeeldning fast termometern visar samma gradtal- stämmer det? Skall man kanske undvika luft/vatten om man är frusen av sig? Pellets bättre?

Sedan känns det som en dyr investering a runt 100 000 inkl installation med hänsyn till att livslängden vad jag hört är max 15 år- vad har ni för erfarenheter?

Vi är rätt osäkra på om uträknad oljeförbrukning, se nedan, är korrekt. Högre än vad schablon säger för motsvarande hus. Fått uppfattningen att det inte är bra om för högt, dvs problem om man installerar för stor värmpump, men inte heller bra att installera för liten. Vad säger ni?

Slutligen vi bor i Malmö och undrar om någon har några bra tips på installatörer. Har funderat på CTC:s ecoair och ecoel. Någon sa dock att Euronoms var bättre?

Tacksam för svar

tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: håller värmen och pumpen
« Svar #1 skrivet: 30 september 2006, 14:41:09 »
Svar pÃ¥ en frÃ¥ga om pellets: Sky det som pesten!! Det kommer att bli dyrt, sÃ¥ det mesta är ett bättre val... Har själv nu gÃ¥tt över frÃ¥n ved/olja/sol till värmepump (L/V) sol Ã¥ hoppas det ska bli bra. Varför? Ja..., vad ska jag svar pÃ¥ det  Sc:,h Jag har ju egen skog, sÃ¥ det borde ha varit det naturliga alternativet?? Kanske, men jag ser det inte sÃ¥. Jag vill göra nÃ¥t som har en framtid, inte nÃ¥t son KANSKE kan fungera...

mvh hulman.

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: håller värmen och pumpen
« Svar #2 skrivet: 30 september 2006, 14:45:14 »
Vad kul att nÃ¥gon svarade!  *roflmao*Hoppas pÃ¥ svar även pÃ¥ övriga frÃ¥gor.
tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: håller värmen och pumpen
« Svar #3 skrivet: 30 september 2006, 15:02:24 »
Förvänta dig inte nåt som ger ett entydigt svar, då det är "kinespumpar" som gäller. Vill Du gå djupare, så hittar Du inte svaren här.

mvh humlan

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: håller värmen och pumpen
« Svar #4 skrivet: 30 september 2006, 15:27:02 »
Ok, men intressant att höra vad andra har för erfarenheter. ^-^
tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!