Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för lÃ¥g temperatur till elementen... ?  (läst 27401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Som jag förstår det jobbar en luft/vattenpump bäst vid låga temperaturer. Eftersom jag är medgörlig till min natur försöker jag därför hålla framledningstemperaturen låg. Men värmepumpen ägnar ju större delen av sin andefattiga tid åt att värma varmvatten i acktanken som ju ska upp till 50 grader. Varför ska jag då fightas för låg framledning till elementen? Den verkar ju spela en undanskymd roll i det stora hela...

 a:gl

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Alltså...
Om du ska ha låg framledningstemp och energieffektiv drift ska du köra flytande kondensering och då styr vpn själv vilken temp acctanken ska vara. Om du kör fast kondensering 50ºC mot acctanken så spelar det ju ingen direkt roll vad du har för framledningstemp?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Varför måste du ha 50 grader i acktanken? Är det inbyggd VVB? I min tank värms VV i slinga och då har jag inte 50 i tanken om det inte behövs för värmen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
SÃ¥ är det ju förstÃ¥s. Det ger alltsÃ¥ inga jättevinster att snÃ¥la pÃ¥ värmen till elementen eftersom värmepumpen jobbar högst fastkondenserande  :(

50 grader tycker jag är lagom temperatur på varmvattnet, men det kan ju vara värt att ompröva. Jag har ju också varmvatten genom slinga så då lär ju inte Legionella ha stora chanser - kanske räcker med 48 grader i duschen ...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
50 grader i tanken är ju inte en helt orimlig temp för att få ut ok mängd 40-45 gradigt vv genom slingan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
det kanske går att koppla om den för flytande beroende på vilket märke det är på värmepumpen .
vad har du stående utanför huset?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Kan man göra det - och vad handla det om för besparingar tro?

Jag har en Euronom Exoair 10.5 som brummar utanför garaget. Den är tio år gammal. Inne i garaget har jag en ExoTank på 500 liter. Och en ganska sliten Mitsubishi som snart har körförbud. Jag kanske kan bygga om den till en acktank...



Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
okey.. Det är en bra pump tummenupp
Det kan va så att du har en likvärdig styrning som CTC har ..
har du en extern låda som det står exotroll (tror jag det stog) på ?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Det är helt riktigt en ExoTrol som styr hela paketet. Men den är ju som sagt tio Ã¥r gammal. Jag har inte hittat nÃ¥got enkelt sätt att via menysystemet göra nÃ¥gra avancerade omkopplingar. Det kanske handlar om fysisk omkoppling - och dÃ¥ fÃ¥r ju en teoretiker som jag problem  ???


Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
När jag ändå är inne på älta mina personliga problem undrar jag följande:
Min Euronom drar en väldig massa el (det är därför jag tjatar om att sänka temperaturer). När utomhustemperaturen är runt noll drar den ca 45 kwh per dygn (170 kvm 1,5 plans Modulenthus med hyfsad isolering från 1985, ca 21 grader inne). Av ren nyfikenhet spärrade jag kompressorn för ett par dagar sedan. Då drog den, på ren elpatron, 65 kwh på 24h, även då runt noll grader. Tyder inte det på en ganska usel COP (45 kwh istället för 65), eller tänker jag fel?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja ett COP på 1,44 låter inte så bra alls, bör vara det dubbla. Skulle kontrollerat allt det går att göra själv (fläkt, avfrostning, givare m.m.) och sedan om det inte blivit bättre ringt kyltekniker som får mäta upp trycken och temperaturerna för att undersöka kompressorn osv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Du bör ha en vanlig varmvattenberedare efter slingan i acktanken. DÃ¥ kan den värma de sista 10-15 graderna i stället,  och vp kan gÃ¥ mot betydligt lägre framledning och fÃ¥ bättre cop.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Baddog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Jag har en Euronom Exoair 10.5 som brummar utanför garaget. Den är tio år gammal. Inne i garaget har jag en ExoTank på 500 liter. Och en ganska sliten Mitsubishi som snart har körförbud. Jag kanske kan bygga om den till en acktank...


Hoppsan! En forummedlem med humor. En sällsynt kvalitet. Förtjänstfullt!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
 tummenupp

Hoppsan! En forummedlem med humor. En sällsynt kvalitet. Förtjänstfullt!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Av ren nyfikenhet spärrade jag kompressorn för ett par dagar sedan. Då drog den, på ren elpatron, 65 kwh på 24h, även då runt noll grader.
Det där var ju ändå i all sin enkelhet en väldigt bra kontroll

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!