Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??  (läst 7020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« skrivet: 27 december 2011, 20:59:46 »
Har en fråga. Som rubriken lyder, behövs en volymtank?
Fakta om huset, 138kvm totalt ,två plan + källare på 80kvm huset är byggt 1950. Halva övervåningen är kallvinda den del i övervåning som är uppvärmd är det radiatorer. Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB.

Loggar se bifogad fil (från en dag förra vintern när det gick från -20 till -25 till -10°)

Kurvorna uppifrån o ner, hetgasT(lila) FramLed(röd), ReturL(blå), VV_frånVXV(grön), innetemp(svart), KB in (röd), KB ut(blå) utetemp (grön)
Konstaterar att VP håller elpatronen utanför ner till -25 varmare än -20 så tar VP en kort paus. Inne temperaturen är jämn så jag har inget att klaga på..men jag tycker att den startar och stoppar hela tiden. Ännu värre är det när det är som denna vinter när det ligger +5 till -10° hela dagarna. Startar och stoppar ca 20 gånger/dag. Se bifogad fil från idag (nedre bilden)

Jag har ställt integralens startvärde på 110°min och har VP-intervall på 30 min, men tycker ändå att jag har många start och stopp.
Kommer en volymtank att göra det bättre?
Vilken storlek isåfall på tanken? Jag skulle kunna få tag i en beg. VV-beredare på 300l som man kan använda? Funkar den eller är 300 för stort?
Är det slöseri med tid o pengar? Thermia så säger dom att dom i princip aldrig monterar volymtankar på detta sätt i vanliga villor och att en scroll inte tar nå stryk av 20-25 starter/dag.
Är det nån nackdel att montera volymtank direkt på framledning i serie (in i botten och ut i toppen på framledningen)
Nån som kan ge mej råd om detta ?
« Senast ändrad: 28 december 2011, 08:09:54 av jajje »
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #1 skrivet: 28 december 2011, 11:40:24 »
Nej!
Ser ut som du trimmat in grejerna riktigt bra, tycker jag.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #2 skrivet: 31 december 2011, 15:31:14 »
Vill du minska antalet starter så fixar en volymtank (buffertank) detta. Kolla gärna på http://e-logger.se/pub?Lars52&p=1 Jag skulle dock inte tro att serie kopplad är speciellt bra, i all fall inte med en 500 lit tank som jag har. 500 l är väl stort med du får en sån för 1000 spänn. Rad tempen blir också jämnare med tank plus att golvvärmen är enklare.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #3 skrivet: 31 december 2011, 15:58:06 »
En seriekopplad ska nog funka bra för dej 300 liter är nog inte helt fel men kolla så anslutningarna är av rätt grovlek. Fast du har inte så många starter så det behövs nog inte egentligen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2012, 21:02:26 »
Tack för svaren.
Jo jag har ju trimmat in det jag klarar av själv.
Många säger att 20-25 starter/dag inte är så farligt, men det kan inte vara nyttigt för en kompressor att starta så där mycket. Man borde flytta fram nästa kompressor byte/ras (har fått byta kompressor en gång) en bit längre fram om man kunde dra ner på antalet starter...eller?
Men jag har nog bestämt mej. Jag har en beg. 300 lit varmvattenberedare som jag tänkte använda. Jag provar att koppla den i serie med 3 st kulventiler så att jag kan blinda bort den om det inte ger den effekt jag förväntar mej. Är det bäst för mej att koppla den i serie med in på botten och ta ut i toppen?
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2012, 21:11:50 »
Man brukar koppla den typen av tank men in på toppen samt ut i botten för att undvika knäppningar i radiatorerna men har du inga knäppningar i dag spelar det ingen roll hur du kopplar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2012, 01:03:33 »
personligen tror jag att den kompressor som går kortast tid är den som håller längst.

Men det kräver ju en större värmepump
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2012, 09:56:02 »
Efter vad man har läst pÃ¥ forumet verka det inte vara drifttimmarna som knäcker en kompressor det verkar vara mÃ¥nga andra orsaker till att dom byts. Och har man liten kompressor blir det inte mÃ¥nga starter  om resten av systemet är lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2012, 10:03:18 »
Jag tror en modern värmepump inte tar så mycket stryk av starter.

Men att i slutändan, allt annat lika, borde en kompressor som går 4000h per år hålla kortare tid än en som går 500h per år.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2012, 10:09:57 »
Så måste det bli men frågan är vad som håller bäst en kompressor som startar 4000 gånger per år och har 2000 drift timmar eller en som har 2000 starter och 4000 drift timmar. Efter vad jag tror mig läst så är det oftare kontaktorer och mjukstarter som krånglar än att kompressorn pajar och en kontaktor borde väl slitas efter antal tillslag eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2012, 11:00:10 »
För mycket av vad som helst är ju dåligt :)

Mitt inlägg är ju egentligen bara relevant inför köp av värmepump. Det är ju svårt att få en befintlig värmepump att gå kortare tid i efterhand. Även om det ju säkert går att fila lite på siffrorna med hjälp av optimering.

Min värmepump låter ju en del och när jag står bredvid den så är det som man känner hur den får jobba lite extra när framledningstempen börjar gå över 40. Det blir liksom trögare och trögare ju högre den går. Uppfattas det som utifrån i alla fall :)

Så kanske är det så att, inom rimliga gränser, fler stater är bättre än få. I alla fall om de få starterna får maskinen att oftare befinna sig i det trögare området.

Med en och samma pump kommer antalet starter inte påverka den totala gångtiden annat än på marginalen.

I och med att jag har tank har jag stora förutsättningar att själv välja hur många starter jag ska ligga på. Och jag försöker hålla mig kring 15 per dygn och skulle inte vara orolig om det gick upp mot 20. Vad som blir optimalt skiljer sig från anläggning till anläggning utifrån vilken vattenvolym som finns tillgänglig. Kanske finns det anläggningar som utan att ligga allt för högt i temperaturen kan klara sig med 1-2 starter per dygn.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2012, 11:19:26 »
Tempen som vp jobbar mot pÃ¥verkas lite av vattenvolymen men den pÃ¥verkas mycket av vilka radiatorer golvvärme man har sÃ¥ i ett optimalt system ska man naturligtvis köra med lÃ¥g framledning och lite övertemperering som möjligt men det är ofta dyrt att Ã¥tgärda sÃ¥ det blir nog ofta sÃ¥ att befintligt radiatorsystem används. Vad som är bäst för livslängden verkar mest handla om gissningar samt tro finns det inte fakta att ta till  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2012, 11:30:41 »
Så är det så klart.

Men inför ett VP köp är det ju inte fel att designa ett system som ger så kort gångtid som möjligt och så få starter som möjligt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2012, 12:06:19 »
Om man inte tänker pÃ¥ att de flesta vill spara pengar pÃ¥ sin installation för dig som har det som hobby är det ju annat  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Behövs en volymtank/ackumulatortank till mitt system??
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2012, 16:06:07 »
Ja, intressant ämne det här...Som smurfen skrev " frågan är vad som håller bäst en kompressor som startar 4000 gånger per år och har 2000 drift timmar eller en som har 2000 starter och 4000 drift timmar"
Själv så tror jag generellt att den som har startat mindre gånger med samma drifttid är den som vinner i längden (generellt sett) Men jag har inga som helst bevis för det.

Vad säger ni riktiga gamla värmepumpsrävarna om den frågan?
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!