Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 7 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Arteljus
« skrivet: 14 december 2023, 14:37:12 »

Ja, fasen var kopplad till trean på undersidan.
Nu funkar allt som det ska.
Tackar alla!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 december 2023, 11:47:01 »

Prova att flytta brun mellan 2 och 3, en av dessa måste väl ge spänning?
Den andra är nog bara till för att koppla in kondensatorn på rätt ställe på gamla fläkten.
Skrivet av: Arteljus
« skrivet: 13 december 2023, 16:03:47 »

Kopplade in fläkten idag men den går inte igång. Får bara larmet låg tryckpresostat då fläkten inte drar igång.
Kopplade jord till jord, blå till ettan och brun till tvåan.
Kopplade ur den gamla kondensator helt. Den som var kopplad till tvåan och trean (svarta pillar på bild nr2).
Är det lönt att koppla in in den gamla kondensator då den svarta kabel från fläkten saknas?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 december 2023, 17:25:06 »

Kondensatorn på gamla fläkten kan du hitta den, på den är det 2  ledningar, en kommer från en plint och en går till fläkten, se färgerna, enligt schemat så är det två från kortet. Har du bara 3 st in till fläkten och kondingen är i kopplingsboxen på den nya. så är det bara dom som ska inkopplas.
Vet inte hur din ser ut med korten i din. Men här på sidan 19 lite till vänster och strax ovanför mitten, med markering G3 är fläkten
https://cdn.jseducation.se/files/pages/290installator.pdf
Skrivet av: Arteljus
« skrivet: 11 december 2023, 16:58:51 »

Det är en IVT 290 A/W + Optima 700 från 2006.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 december 2023, 15:10:24 »

Den nya med inbyggd kondensator och den gamla med konding i VP. Är två till fläkten nu plus noll, vilken som är huvudström går inte säga nu. Vad är det för maskin så kan det gå att säga
Skrivet av: Arteljus
« skrivet: 11 december 2023, 14:09:44 »

Gammal tråd samma problem.
Fläkten slutat snurra och behövde en knuff för att börja snurra.
Beställde ny fläkt
Nu har jag fått fläkten och som det nämns i tråden är det en fläkt med tre sladdar. Jord+blå+brun. Fläkten har också inbyggd kondensator.
Den gamla fläkten har fyra sladdar.
Min fråga är hur jag ska koppla den nya fläkten?
Här är den nya kontakten med tre sladdar


Här är hur den gamla fläkten sitter.


Gula pilar markerar den gamla fläktens sladdar.
De två svarta pilar är kablar till gamla kondensator antar jag.

Gör jag rätt om jag bara kopplar bort sladdarna till gamla kondensator? Blir det inga larm angående kondensator isf.
Resten är väl enkelt. Jord till jord, blå till blå och brun till brun?
Tackar på förhand.
Skrivet av: VP Frälst
« skrivet: 30 augusti 2014, 00:25:09 »

Ville bara meddela att det var ett av reläerna på styrkortet i utedelen som var trasigt, efter byte till nya (bytte alla fem) så fungerar allt som det ska. Fläkten går nu endast igång när kompressorn gör det!

Total kostnad:
2000 kr för fläkten + ca 150 för reläer/glassäkring + elkostnad (elpatron under tiden som utedelen låg nere samt fläkt som inte ville sluta snurra efter montering av den nya fläkten).

Fortfarande betydligt billigare än alla offerter jag fick som skulle landa på runt 10-12 tusen inkl arbete.

Tack för all hjälp!

*Medlem nu!*
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 16 augusti 2014, 04:58:18 »

Konstaterat att fläkten är defekt, bestämde jag mig för att byta ut den.
Vid senaste kollen märker jag också att den lilla glassäkringen som sitter på styrkortet har bränt. Reflekterar inte så mycket över detta då. Köper även nya säkringar.

Fläkten är en utbytesfläkt, ersättande modell Ebmpapst S6E450-AF13-28, en stor skillnad är att kondensatorn sitter inbyggd i denna. Beställer direkt från tillverkaren, går på ca 2000:- inkl frakt.

Byter ut fläkten, startar upp systemet och fläkten går igång med detsamma! Problemet nu är att den INTE vill sluta gå!
*SUCK* Antagligen något relä som bränt fast på styrkortet samtidigt som glassäkringen brände. Söker lite på det och det verkar finnas fler som råkat ut för detta i samband med att glassäkringen gått.

Mätning av spänning till fläkten ger utslag hela tiden nu, vilket inte var fallet från början! Då var det endast spänning till fläkten när kompressorn satte igång...

Några tips innan jag plockar ner styrkortet och löder på nya reläer?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 08 augusti 2014, 00:36:42 »

Det är inte termokontakten inne i fläkten som gett upp då?

Tror dock inte man kan få isär fläktmotorn speciellt mycket för att undersöka
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 07 augusti 2014, 23:25:44 »

Ringde ebmpapst, dom verkar kunna ta fram en modell som heter S6E450-AF13-28, kostar lika mycket som hos IVT serviceställena jag frågat. Ett par tusen får man tydligen räkna med.

Denna ersättande modell verkar bara ha tre kablar (fas, nolla och jord), istället för fyra (min gamla fläkt). Hur kopplar jag den och kondensatorn? Enligt elschemat ser det nästan ut som om kondensatorn satt inbyggd i fläkten...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 augusti 2014, 12:48:08 »

Du ska normalt inte få nått värde mellan jord och fas.  Sc:,h
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 06 augusti 2014, 11:12:49 »

Kortet ger ström, verkar vara fläkten som gett upp. Monterat av fläkten, modellnamn S6E450-AF13-22, verkar dock vara utgången och hittar ingen som motsvarar specen (W,dB,luftflöde/varvtal,väderskydd)

Fyra kablar till fläkten inklusive jord. (brun,blå,svart, grön-gul)
Mätt upp följande värden på fläkten (ohm):

Mellan brun-blå: 309 ohm
Mellan brun-svart: -
Mellan brun-jord: 300-600 (verkar inte fixera)

Mellan blå-svart: -
Mellan blå-jord: ca 400 (verkar inte fixera)

Mellan svart-jord: -

Säger värdena något vettigt, för er som kan? Lindningar i motorn som gett upp?

Ringde ebmpapst, dom verkar kunna ta fram en modell som heter S6E450-AF13-28, kostar lika mycket som hos IVT serviceställena jag frågat. Ett par tusen får man tydligen räkna med.

Helst av allt skulle jag vilja besöka en skrot för värmepumpar och montera loss en sådan :) Alternativt någon som reparerar motorer?

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 06 augusti 2014, 00:54:43 »

Jag läste på fel elschema

Det är 14-17kW som har kontaktor
de mindre pumparna har 230V fläkt

och den styrs som du skrivit av DO2 utgången på styrkortet
Kommer det ingen ström så är kortet kasst

Om du kan följa till vilket relä som utgången är kopplad till kanske man kan få reda på om det är reläet eller styrningen.
Om relä kanske man kan byta med lämplig del från ELFA om man är någorlunda händig
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 augusti 2014, 09:44:18 »

Du kan ju kolla nr och se om den finns att få tag i på annat håll kanske http://se.mouser.com/ebm-papst/_/N-1z12052/
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 05 augusti 2014, 07:51:59 »

Nu igår så kom jag hem till ytterligare ett "Utlöst motorskydd kompressor", kvitterar och återställer varpå jag får samma larm igen. Stänger ner allt och låter det vara avstängt. Inga andra säkringar som gått såvitt jag kan se, så det verkar inte bero på något fasfel. Kan larmet verkligen bero på att fläkten inte snurrar?

Fick också ett pris på fläkten samt bytet från en lokal auktoriserad IVT servicepartner, 2600 + moms + arbete = 4500 inkl moms. Låter det rimligt eller ska jag begära in fler offerter? Kan ju byta själv, men då ger dom inga garantier på reservdelen (fläktmotor).

Det verkar vara en Ebmpapst fläkt, dock kan jag inte se modellbeteckning (antagligen på undersidan), måste ta loss den verkar det som. Har ju egentligen inte verifierat att det verkligen är fläkten heller, skall nog först ohm-mäta för att verifiera att det är lindningarna som är kassa, inte sant?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 augusti 2014, 21:48:09 »

Det är en enfasfläkt.
Och fläktmotorn verkar ha pajat om den inte har inbyggt motorskydd som inte vill återställa sig själv.
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 03 augusti 2014, 20:31:15 »

Fläkten verkar inte ha något med kontaktorn till kompressorn att göra. Rätta mig gärna om jag har fel! Det verkar snarare vara ett relä på kretskortet som styr den.

Kopplingarna till fläkten ser ut som sådan:

1,2,3 samt jord.
Nollan = 3
Kondensatorn kopplad mellan 2 & 3.
1 = 230V direkt från kretskortet (anslutning Do2)

När kompressorn startar går följande att mäta:
Över 1 och 3 (nollan): 230V
Över 1 och 2 : icke mätbart värde, ett värde som sjunker
Över 2 och 3 : icke mätbart värde, ett värde som sjunker

När kompressorn stannar så är samtliga mätvärden 0V.

Kan det fortfarande vara kondensatorn? Kan det ha med fläkten i sig att göra?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 03 augusti 2014, 01:45:19 »

Jag säger att det är kontaktorn till fläkten som är trasig.
Detta eftersom du har 0 volt på fas 2 & 3
Har du mätt på båda sidor om kontaktorn?
 
Borde vara ström innan kontaktorn då kompressorn får sin matning därifrån också och den fungerar ju bevisligen.
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 02 augusti 2014, 21:50:47 »

Nej, det var inte kondensatorn. Bytt och fortfarande samma fel och mätvärden. Några fler tips?
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 30 juli 2014, 13:40:56 »

Tack för snabba svar!

Har nu mätt lite:

Tre kablar (förutom jord) som går till fläkten, märkta 1,2,3.
Mellan nollan och 1: 230 V
Mellan nollan och 2: 0 V
Mellan nollan och 3: 0 V

Det är också på 2 och 3 som kondensatorn sitter.
Antar att det måste vara den då? Beställt en iaf. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 juli 2014, 14:41:29 »

Håller med Carl, finns det spänning till motorn är det troligen kondensatorn. Fick följande tips att kontrollera kondensatorn när jag hade problem med en pump i diskmaskinen. Demontera kondensatorn och mät resistansen med ohmmätaren inställd för mätning av högsta möjliga motstånd (bör vara 20 Mohm). Är kondensatorn trasig visar multimetern högsta möjliga värde när kondensatorn ansluts till multimetern. Fungerar den börjar multimetern visa ett lågt värde som under några sekunder ökar alltmer.

En kondensator kostar 30-40 kr om jag minns rätt. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 juli 2014, 09:04:27 »

Hej!
Har du en multimeter så kan du mäta fram till fläktmotorn och kolla att den får spänning?

Vanligaste felet brukar vara kondensatorn, det är en ganska billig pryl som du borde kunna hitta på elfa.
Nu vet jag inte exakt vad som sitter på din fläktmotor men leta reda på den och kolla.

Och som du skriver gör värmen ute att det funkar ändå just nu.

Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 27 juli 2014, 00:19:29 »

Tillbaks efter semestern, och det första man upptäcker är att värmepumpen har larmat.
...

Optima 500 samt IVT 290 A/W, glömde nämna vad det var för prylar :)
Skrivet av: VP frälst
« skrivet: 27 juli 2014, 00:17:11 »

Tillbaks efter semestern, och det första man upptäcker är att värmepumpen har larmat.

"Utlöst motorskydd kompressor" följt av "Utlöst motorskydd fläkt" några timmar senare. Bad frugan att kvittera larmen, vilket ledde till nya larm efter några timmar. Denna gång "Utlöst motorskydd fläkt" följt av "Utlöst högtryckspressostat". Hade själv inte möjlighet att undersöka saken närmre just då så jag bad henne att stänga av pumpen.

Väl på plats märker jag att utedelens säkringar har gått, återställer dessa samt startar upp systemet på nytt. Inga larm sen dess, men däremot så lägger jag märke till att fläkten i värmepumpen slutat snurra! Har även passat på att lufta elementen.

Trots detta verkar systemet fortfarande inte ha några som helst problem med att värma vattnet (utan tillskott). Kan det bero på värmeböljan?

Min fråga lyder: Finns det något manuellt skydd under plåten på utedelen som man behöver återställa för att fläkten skall börja snurra igen? Kan det vara så illa att fläkten/transformatorn har fallerat?

Kan väl också nämnas att inget sitter i vägen för fläkten, testat att manuellt snurra på den.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!