Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: branch-skadad
« skrivet: 11 februari 2005, 23:43:39 »

Tjena igen

ni behöver inte vara så oroliga.....

jag har en bekant till min brorsa som har en ny IVT hemma hos sig. (9kW) Jag har kollat den med logger bara för att jag är så hopplöst nyfiken.....
Kompressorns hetgastemp går under senaste veckan inte över 89,8grader celcius en enda gång ens vid VV-värmning vilket är ganska förvånande. (men loggern stämmer det sääter jag kulorna på)
VV stannar då vid ca 54grader vilket VV är inställt på. (Diffar givetvis upp å ner1,5 grad vilket verkar vara normalt med IVT-givare :)  )

Lacken förresten Experten, behöver du nog inte oroa dig för, eller?? för konstigt nog går kompressorns hetastemp bara några få grader över konkurrentarna vid samma driftfall, men till ett bättre resultat och har faktiskt en även för mig mätbar och något högre verkningsgrad än Copelands bästa ZH-scroll.
Jag personligen tror faktiskt att denna konstruktion är ett lyckat grepp och det känns som att IVT är lyckligt lottade även om många verkar tro tvärtom.

Oljan i vanliga fall börjar ju inte ta stryk förrens vid 125graders drift (beroende på kvalitet givetvis) vilket det är mycket god marginal till även vid så hög VV-temp som 55grader. Hetgas uppmätt av mig till  max 94,4 grader vid normal "topp" på VV-laddning vilket tyder på ett kanonresultat om man tror min utrustning.

(å vem faan, om uttrycket ursäktas; behöver trycka upp VV-temp över det till taskig ekonomi?) Bara för att man KAN så skall man ju inte köra max hela tiden. Likadant med bilar som med alla kyl eller VP-kompr. man ska INTE köra med gasen i botten HELA tiden. de är säkert tillverkade för maxdrift under vissa driftförhållanden men inte alltid som med allt annat i motorväg.

Det är ju bättre att ladda en större tank med lägre komprision än en liten med mycket för att åstadkoma samma mängd, eller?
Den som inte begriper det bör överväga at köpa en kupévärmare på biltema istället att värma sig med.(oavsett fabrikat på VP givetvis)

ha nu en lugn helg å hetsa inte upp er över småsaker, det gör bara att ni isåfall får högre blodtryck; och ni mår inte något bättre av det, jag lovar er...

Mr Mister

Skrivet av: KompressorExperten
« skrivet: 11 februari 2005, 12:20:40 »

Ja - Sverige bland annat, men även länder som tex. Danmark och Österrike där man ligger långt fram på kravsidan
och inom EU pratar man om eventuella restriktioner för syntetiska köldmedier redan 2007 eller 2009.
Det pågår alltså en process inom EU som handlar om förbud för HFC (R407c, R410a, R134a etc...) i framtiden.

MVH
KompressorExperten
Skrivet av: pellep
« skrivet: 10 februari 2005, 09:34:09 »

KompressorExperten:
"Man kommer dock att vara mer försiktig så att man inte går i samma fälla som när man förbjöd CHFC köldmedia (R22/R12 etc...)"

Mennar du här i Sverige?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 februari 2005, 17:07:45 »

Citera
Det som finns ute idag är inte "den slutliga lösningen", förmodligen inte ens halvvägs.
Inge nytt,  säg nånting som nått sin fulländning  ;)  jag kommer inte på nåt  :o
Skrivet av: KompressorExperten
« skrivet: 09 februari 2005, 16:31:33 »

Ha Tålamod!
Det "kanske" kommer längre fram  ;)

Det är kul att se att det börjar komma ut lite alternativ på marknaden med CO2 (Eller andra naturliga köldmedium).
Måste dock tillägga att för CO2 så måste man utveckla nya tekniker för att få en mer optimal drift.
Det som finns ute idag är inte "den slutliga lösningen", förmodligen inte ens halvvägs.

Det är väldig komplicerad teknik bakom CO2 pga höga tryck samt en helt ny typ av kylcykel jämfört med dagen traditionella i VP:ar.
Man saknar fortfarande viss kunskap och teknik för att kunna leverera en lösning där man kan utnyttja CO2 maximalt för
både VV, Värme samt Kyla.

I Framtiden kommer förmodligen utvecklingen gå mer mot naturliga köldmedium, pga restriktioner mot HFC köldmedia.
Man kommer dock att vara mer försiktig så att man inte går i samma fälla som när man förbjöd CHFC köldmedia (R22/R12 etc...)

MVH
Kompressor Experten
Skrivet av: admin
« skrivet: 09 februari 2005, 16:13:59 »

Bygg en CO2 kompressor i samma konstruktion, sen kan vi sluta gräva/borra.

Inge kul att ha köpt ny borrigg sen...
Skrivet av: KompressorExperten
« skrivet: 09 februari 2005, 12:08:32 »

Till Tipo874:

Oroa dig inte för lacken på motor lindningarna.
Dessa max temp jag har nämnt är enligt standard specifikationerna.
Givetvis finns det både marginaler uppåt och säkerhetsfunktioner (utöver VP tillverkarens egna) om man (behöver) passera max temp

Jämför med en hiss, där har man en maxvikt.
Vad händer om man överskrider denna?
(Hiss vajern lär inte gå av innan nödstoppet går in, dessutom har man ganska hög säkerhets faktor vs. maxvikt)

Som jag har skrivit innan har man testat kompressorn under väldigt lång tid, där man arbetar utanför rekommenderade driftsområdet.

Men det som är av störst betydelse är hur mycket kan man "pressa" kompressorn innan man når max hetgas temp.
I jämförelse mot bla Copeland, där ökar hetgas tempen väldigt snabbt vid högt kompressions förhållande.
Denna kompressors hetgas temp ökar mycket långsammare vid samma tester, beroende på kompressorns konstruktion.

Mvh
Kompressor Experten
Skrivet av: Ankhati
« skrivet: 09 februari 2005, 11:36:07 »

Copelands scroller har en tendens att pendla upp och ner i hetgas temp.
De högre hetgas temp jämnfort med Mitsubishi, vid samma kondenserings temp.
Men igen det finns massor med faktorer som spelar inn.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 februari 2005, 22:06:38 »

Låter inte direkt som nån betryggande marginal. Minsta problem som gör att tempen sticker och kompressorn är skrot :(

Tycker nog att en konventionell scroll känns säkrare just nu...
Skrivet av: KompressorExperten
« skrivet: 08 februari 2005, 20:18:29 »

Hej Igen

Har varit bortrest och inte kunnat svara här på forumet.

Begränsningen på Scroll Kompressorn är faktiskt den lack som sitter på lindningen.
Max temp är (förtillfället) +130 grader C.
Hetgas max (förtillfället)  beräknas till max temp på lindningen - 10 grader, dvs +120 grader C.

Det testas just nu (långtidstest) med annan lack som klarar ca 20 grader mer.
Om detta funkar så innebär det att hetgasen får vara max +140 grader C.

Kombination av att kontrollera hetgas temp, underkylning samt överhettningen, gör att man kan öka tryckförhållanden i kompressorn tills man uppnår max hetgas temp.
Högt tryckförhållande innebär att man kan ha en väldigt låg förångning samt hög kondensering i samma cykel.

MVH
Kompressor Experten
Skrivet av: admin
« skrivet: 08 februari 2005, 16:03:23 »

Om lindningarna mm håller för det så är det väl ingen omöjlighet, men hela kompressorpaketet borde ju då bli väldigt hett.

Undrar om det verkligen kan stämma...

Kör de suggasen i ett hölje utanför lindningarna för att kyla höljet, så värms ju ändå suggasen av kompressorn...
Dessutom av hetgasen...
 Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 februari 2005, 15:58:11 »

Låter onekligen skumt!?  Sc:,h Hetgasen ligger ju uppe på mellan 80-110 grader. Blir motorlindningen verkligen så het att hetgasen kan kyla? Det innebär ju att man inte skulle kunna ta i pumphöljet som då säkert skulle ligga på över 65 grader!  ???

Blir det inte så att hetgasen värmer lindningen till 80-110 grader, och resistansen i lindningen värmer sedan ytterligare, och denna värme går då över till hetgasen?
Skrivet av: pellep
« skrivet: 08 februari 2005, 09:45:46 »

Naturligtvis skulle alla tillverkare kunnat hålla sig kvar vid kolvkompressorer. Men hur hade det gått med utvecklingen då?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 februari 2005, 00:20:17 »

Men även tex Thermias Diplomat går att köra på högre temp. dock liiite klen info kring detta..

Vill ni ha mycket vv köp en hetgasväxlare som slutvärmer vv då skållar ni er jag lovar  ;)
Skrivet av: PerF
« skrivet: 08 februari 2005, 00:08:36 »

Låter onekligen skumt!?  Sc:,h Hetgasen ligger ju uppe på mellan 80-110 grader. Blir motorlindningen verkligen så het att hetgasen kan kyla? Det innebär ju att man inte skulle kunna ta i pumphöljet som då säkert skulle ligga på över 65 grader!  ???

Däremot verkar man ha trixat lite med mekaniken i scrollen och lyckats få den extremt tät.
Skrivet av: branch-skadad
« skrivet: 07 februari 2005, 22:41:11 »



Kunde inte låta bli att tycka lite jag med..

De skall visst va så att alla de största VP-tillverkarna i landet fick chansen att få den nya kompressorn.
IVT var tydligen mest vaket och minst tungstyrt för att ta detta snabba beslut å knyta ihop säcken innan de andra vaknat riktigt.
det är iaf. vad jag hört i ämnet.
Många fattar ju heller inte vad som är speciellt med ivt´s kompressor men det är ganska logiskt efter att ha kollat på tillverkarens fakta (komp-tillv mitsubichi)  :o
Lindningarna i kompressorns motor kyls av hetgasen i IVT´s komp, alltså fullständigt tvärtom mot alla gamla ingrodda kompressorideér. Sc:,h
Detta är riktigt kul att veta, för då fattar man mera hur man kan få högre ut-temp mm. Värmen som kompressormotorns lindningar  avger hamnar ju direkt i hetgasen som sen kyls i kondensorn av vattnet på varma sidan, alltså en gratis extra värmning av gas som inte behövt komprimeras för att avge värme. Detta totalt tvärt emot gänse principer som kyler kompressorlindningarna med nollgradig suggas.
Den kalla suggasens uppvärming sker då på "fel" sida om komprimeringen då det rent ekonomiskt sett är en höjning av hetgastemperaturen som är mest gynnsam på hetgassidan.
Mycket mindre fördelaktigt är det ju att kyla lindningarna med suggas. denna "förvärmning" är ju i det närmaste att anse som en förlust (dock inte allt)
Skrivet av: branch-skadad
« skrivet: 07 februari 2005, 22:38:56 »

hesan
Skrivet av: besserwisser
« skrivet: 20 januari 2005, 20:34:10 »

ivt`s nya scroll är konstruerad med dessa temperaturer i åtanke, och ska därför ha samma livslängd som andra kompressorer som går inom sitt arbetsområde.

Skrivet av: Tony Tiger
« skrivet: 08 januari 2005, 21:20:15 »

Kevin:
Hur kom det sig att ett påstående blev fakta helt plötsligt????
Skrivet av: kek29
« skrivet: 08 januari 2005, 20:59:22 »

Nån kunnig på kompressorer påstod att Nibe blivit erbjuden scrollkompressorn som nu sitter i IVT pumpar, men de tackade nej..
Dom påstår att den inte kommer hålla så länge med tanke på det höga trycket.
Ligger det något i detta?
Vi får väl vänta och se..
Är detta fakta ???
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 08 januari 2005, 20:36:08 »

Varför inte bara erkänna fakta.......
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 08 januari 2005, 12:44:26 »

Man får väl förmoda att den kompressorkunniga är Nibe representant. ;)
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 08 januari 2005, 11:31:54 »

Nån kunnig på kompressorer påstod att Nibe blivit erbjuden scrollkompressorn som nu sitter i IVT pumpar, men de tackade nej..
Dom påstår att den inte kommer hålla så länge med tanke på det höga trycket.
Ligger det något i detta?
Vi får väl vänta och se..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!