Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur varmt blir borrhÃ¥let?  (läst 4766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Hur varmt blir borrhålet?
« skrivet: 06 juli 2016, 00:07:04 »
Just nu ligger borrhålet på -1.9 då bvp gått dygnet runt sedan maj då jag drog igång poolen. Bvp bör ta 5-6kW ur borrhålet. Jag har kört frikyleanläggning idag på ca 8kW dock kopplad till tappvattnet men den skall kopplas mot borrhålet. Tror frikylan totalt kommer ligga runt denna effekt då jag även kommer kyla inluften till ftx som värms via solfångare.

Frågan är vad borrhålet kommer hålla för temperatur. Bergets temperatur ligger på 7 grader. 5-6kW ger alltså ca 9 graders sänkning av hålet. 8kW borde då ge en höjning på ca 13 grader. Dvs 11 grader. Är det ett rimligt antagande?

Sedan kommer väl en höjd temperatur motverkas, dels att bvp orkar plocka ut mer effekt ur borrhålet, ju högre temperatur det har. Och dels kommer kylsystemet tappa effekt ju varmare hålet blir.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2016, 07:14:59 »
Hej!
Du missar trögheten, borrans temp är beroende på temperaturen när man startar upp.
Det blir en nettoeffekt på ca plus 2-3 kW när du kör både pool och frikyla.
Detta gör att borrans temp ökar lite under sommaren, men om du startar på t ex 0 °C så tar det ett tag innan man uppnått 7 °C.
Dock tillförs borran värme från omgivande berg hela tiden med så det är rimligt att anta att du når strax över 7 °C vid sommarens slut.

Själv har jag lyckats nå 8-9 °C på min borra i slutet av riktigt varma sommrar då frikylan gått nonstop (ca 3-4 kW minus det som går när värmepumpen värmer varmvattnet).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2016, 13:05:42 »
Brukar öka flera grader på bara ett dygn om jag inte plockar ut någon effekt. Samma sak åt andra hållet. När jag slog på poolvärmen så gick det från 5 och stannade på -2 efter knappt två dygn. Så att poolvärmen vart på länge var egentligen bara kuriosa..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2016, 14:19:59 »
Min borra brukar ligga på ca 10 grader när flm värmer med ca 1 kw och endast vv görs har inte provat slå av den och se hur fort tempen sjunker i borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2016, 20:02:02 »
Brukar öka flera grader på bara ett dygn om jag inte plockar ut någon effekt. Samma sak åt andra hållet. När jag slog på poolvärmen så gick det från 5 och stannade på -2 efter knappt två dygn. Så att poolvärmen vart på länge var egentligen bara kuriosa..

Jaså, min borra är betydligt trögare, åt båda hållen.
Det brukar vara några plusgrader i min borra ända fram till januari innan den når 0 °C (lägsta temp på KB-in).
I början av juli brukar KB-in nå 7 °C för första gången.
Fast jag får vänta någon minut efter att värmepumpen startat innan KB-in stabiliserar sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2016, 12:17:38 »
Undrar vad det beror på. Flöde i berget?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2016, 17:22:34 »
Efter ett dygn med bara vv produktion så var det +3. Efter två dygn +5. Slog på poolvärmen igen och efter runt 5 timmar var det 0 grader.

Hur har ni andra med trögheten?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2016, 11:25:18 »
Stängde av Ã¥tervinningen i ca 20 tim och tempen i borran sjönk frÃ¥n ca 10 grader till 9.4 dvs  ca 0,6 grader under tiden kan vp ha gjort vv men endast liten mängd för jag var hemma själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #8 skrivet: 12 september 2017, 09:30:38 »
Borrhålet har legat runt 10 grader varmare hela sommaren än föregående sommar. Nu när jag stängt av poolvärmen så märker jag ingen skillnad på borrhålets temperatur. Håller liknande temperatur som förra året ett par dagar efter avstängd poolvärme. Så att lagra värme i ett borrhål tror jag inte på :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #9 skrivet: 12 september 2017, 10:17:11 »
Långtidslagring ger nog väldigt stor förluster ut i berget hos mig stiger tempen fort till 9-10 grader om inget uttag sker ur borran men sen stiger den inte mera all energi åker ut i berget men gissar att man får tillbaka en del energi om borran blir kall. Det är ju skillnad som hos mig att värma borran nån timme när vp står och sen hämta upp energin då hinner inte alla energi smita ut i berget men det blir inte så hög brine temp heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #10 skrivet: 12 september 2017, 16:33:01 »
Jag säger bara vattenflöden.
Det är vatten i sprickor mm som flytar energi hade berget varit kompakt är det ledningsförmågan i sten och då blir det ju en möjlighet ett lagra.
Men redan ett litet flöde flyttar vatten mycket energi.
 
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad #PL400

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Brine - schpriiiiit!
SV: Hur varmt blir borrhålet?
« Svar #11 skrivet: 12 september 2017, 20:26:36 »
Mitt borrhål håller +7C som varmast. Efter två veckor svinkyla i slutet av januari där pumpen gått non stop låg inkommande på +3C.
Så fort tempen gick upp till -10C någon vecka senare ökade brine till +4C.
I slutet av april är tempen +7C åter igen.
(alla avläsningar gjorda då pumpen gått minst 15 minuter)
Med tanke på att mitt borrhål värms upp så snabbt, torde eventuell "övervärmning"/lagring kylas bort rätt fort, tills hålet är 7C igen.
Tegelkåk från 62 med källare, 86+86m^2
Thermia Optimum G3 - 2016
180m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!