Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"  (läst 27034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« skrivet: 29 oktober 2006, 13:24:05 »
Först vill jag tacka forumet, då ni hjälpte mig hitta felet jag hade i mitt hus förra året. Radiatorkretsen var inkopplad baklänges, vilket någon på forumet hjälpte mig med att klura ut. nu har installatören kopplat rätt, och jag har sänkt uttempen 6-7 grC till radiatorerna. Fortfarande klagar frugan att det är för varmt inne (21.5). Så det går att skruva ner mer ;D.
Men, nu till min fråga. Hur ofta ska man anse vara normalt att varmvatten laddas? Jag såg i en länk här att det var andra som hade problem med frekvent varmvattenladdning. Jag hade problem med trevägsventilen förra vintern, då den kärvade och inte bottnade. Då fick jag ventilen utbytt. Efter det blev det bättre. Men sedan så kom installatören och vände på radiatorkretsen. Kanske det fick skit att släppa från elementen? Nåväl, nu duschade frugan för ett par timmar sedan, och senaste laddning av varmvatten höll bara 30 minuter. Så därför undrar jag, vad är ett riktvärde? Jag har fortfarande garanti på pumpen, så jag hoppas jag får ventilen utbytt gratis (om det nu är den), men det kan ju vara bra att veta vad som är normalt, utifall det blir någon argumentation med service.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 13:49:18 »
Det du sett är rätt vanligt efter att man förbrukat en större mängd tappvarmvatten.
Fenomenet beror på att varmvattenberedaren värms via en mantel, det varma vattnet från värmepumpens värmeväxlare cirkulerar i en mantel som omsluter varmvattenberedaren och på så sätt värmer upp vattnet i beredaren, när man tappar ur stora mängder tappvarmvatten hinner inte allt vatten i beredaren värmas via plåten i manteln och man får ganska snart en ny värmning av tappvarmvatten. (värmen utjämnas i beredare/mantel efter att kompressorn stannat)

Efter mindre uttag av tappvarmvatten skall laddningen hålla sig längre.

Thermia har med sina TWS-värmepumpar en annan typ av lösning för värmning av varmvatten vilket bättre klarar av att överföra all effekt som värmepumpen kan ge till tappvarmvattnet, det finns fler som löst det på andra sätt, men mantelberedare är det vanligaste sättet att göra det på och fungerar skapligt upp till en kompressoreffekt på ca 10 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2006, 15:06:45 »
Nu var det 4 timmar sedan hon duschade. Fortfarande vill pumpen ladda varmvatten 1 gång/timme. Sedan hon duschade, har jag inte rört varmvattenkranarna i huset. Är mängden laddningar normalt, eller ska jag lyfta på luren imorgon och be service komma hit? Det kanske ska påpekas att jag kör med fabriksvärden på varmvatteninställningen.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2006, 15:51:22 »
Går den för att värma huset?
Jag tror att IVT "toppar" upp vv-tempen varje gång den kört värme mot radiatorerna för att slippa onödiga starter och ge bra tappvarmvattenkomfort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2006, 16:29:56 »
En sak du kan kolla är att lufta manteln till beredaren. Fenomenet med utjämning mellan mantel och själva beredaren som Rickard skriver om blir ju extra stort om manteln delvis är fylld av luft.
Så här års är ju detta fenomen inte så allvarligt eftersom pumpen ändå går igång för att värma huset och värmer då beredaren också. Det är värre på sommaren när man får flera "onödiga" starter för att värma varmvatten.

Tydligen är det så att start och stopp av VV-produktion styrs av två olika givare i dess nyare (än min) IVT pumpar. Även om parametern för hysteres är väldigt låg så blir det ändå en ganska "rejäl" körning, kolla:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8645.0
Jag vet inte om detta gäller för dim modell, annars kanske du kan kanske testa att sätta upp hysteresen för att undvika att VP startar så ofta.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #5 skrivet: 02 november 2006, 19:30:43 »
Det verkar som om tempen sjunker 5 a´6 grader på 1 timme i beredaren. Längre klarar inte varmvattenberedaren att hålla tempen. När det blir lite kyligare (som nu) och man får längre körtider för radiatorvattnet betyder det att pumpen inte får koncentrera sig på att värma huset, utan får med jämna mellanrum värma på beredaren. Är det växelventilen som inte funkar, eller kommer servicefolk tycka jag är kinkig?


IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #6 skrivet: 02 november 2006, 19:46:19 »
Du kan se hur min pump arbetar med varmvattnet under det senaste dygnet i grafen här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10590.0

Den håller temperaturen på VV i c:a 6 timmar när det inte är någon förbrukning.

IVT HT+ C6 med 100L volymtank, inte samma men liknande pump som dig.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #7 skrivet: 02 november 2006, 20:27:20 »
Det där ser ju ut som man skulle vilja ha det. Verkar som om jag får lyfta på luren imorgon bitti!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #8 skrivet: 07 november 2006, 18:21:27 »
Hade servicekillen här idag. Han trodde inte det var växelventilen som spökade. Istället sa han att det blir såhär (täta varmvattenladdningar) om den inre cirkpumpen (P2) går kontinuerligt, så han kopplade bort den så den bara går med kompressorn. Rätt eller fel?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #9 skrivet: 07 november 2006, 18:25:15 »
Rättom du har en yttre cirk.pump alltså en som är monterad utanför v-p
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #10 skrivet: 07 november 2006, 18:33:41 »
Det har jag! Men å andra sidan, så har jag ju inte "förlorat" värmen, den har ju kommit radiatorvattnet till del. Så nu kommer pumpen starta oftare för att producera värme till huet, eller? Blir det någon direkt vinst i slutändan, förutom den effekt pumpen i sig tar? Nollsummespel?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #11 skrivet: 07 november 2006, 19:11:42 »
Det har jag! Men å andra sidan, så har jag ju inte "förlorat" värmen, den har ju kommit radiatorvattnet till del. Så nu kommer pumpen starta oftare för att producera värme till huet, eller? Blir det någon direkt vinst i slutändan, förutom den effekt pumpen i sig tar? Nollsummespel?

Den här tråden kanske kan vara av intresse för dig, jag gjorde själv det din installatör gjorde: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10664.0
Efter att ha flyttat min GT1 dit det ska vara så har min pump börjat uppföra sig som den bör (något färre starter).
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #12 skrivet: 07 november 2006, 19:34:28 »
Tack PerM. JAg läste den där länken förut. Vet inte om jag kan säga att jag blev särskilt klok...Jag har inga extra-tankar utan en värmepump rätt och slätt.
Jag var nere och kollade pumpen nu,när den drog igÃ¥ng för radiatorvattnet. Det verkar som om det enda som händer med vattentempen är att temperaturfallet, som tidigare skedde konstant, nu droppar hastigt när kompressorn + P2 drar igÃ¥ng. SÃ¥ vid slutet av  cykeln, sÃ¥ var varmvattentempen likt förbaskat nere i 49.1 grC. Den hÃ¥ller sig bättre under tiden pumpen inte gÃ¥r (vid start sÃ¥ lÃ¥g v.vattentemp pÃ¥ ca 53 grC), vilket är naturligt. Men jag ser flera av er som klarar mÃ¥nga timmar mellan pÃ¥värmning av varmvatten. Trots att värmepumparna ser ut att värma huset ett par gÃ¥nger under denna tid. Men detta tycks inte möjligt i mitt fall! Vad är hemligheten? Jämför jag med folk som har extra stora varmvattenberedare???
Min förbrukning som sådan ~6000 kW/år (11700 kW totalt all inclusive) för att värma 240 m2 är helt OK, så det är inte därför jag "jagar". Det är mer känslan av att mitt system inte beter sig som era andras.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #13 skrivet: 07 november 2006, 22:53:10 »
Hm... Sc:,h JAg gissar pÃ¥ att det faktiskt är din VXV som läcker/inte nÃ¥r endläget. 
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #14 skrivet: 08 november 2006, 20:21:07 »
Är det någon som har ett kopplingsschema över yttre krets (radiatorkrets) med cirkpump, inre cirkpump, trevägsventil, varmvattenberedare+ värmeväxlare, är kopplade på en C-modell? JAg jobbar själv med kylsystem på Volvo, så det vore f-n om jag inte skulle kunna förstå detta! Antingen är det som servicekillen sa, att värmebäraren alltid passerar manteln på varmvattenberedaren, och då måste värme gå från det varmare mediet (varmvattnet) till det kallare mediet (raidatorvattnet) (jag vill minnas att detta är termodynamikens första eller andra grundregel). Då är det bara att gilla läget >:( Annars ska inte värmebäraren passera manteln då man värmer radiatorvattnet, och då gör den det i min pump på grund av en otät trevägare. Någon som kan hjälpa mig förstå bättre???
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!