Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F2040-8 + VVM320 - Oljeläckage, fel vid periodisk höjning, avfrostning m.m.  (läst 6361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Måste man inte koppla in en bypass på pumpen rent fysiskt då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Måste man inte koppla in en bypass på pumpen rent fysiskt då?

Jo.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, då stänger jag bara ner allt tills kyltekniker kommit.. Har huven spetsberedare för varmvatten.... Hoppas inte huset blir allt för kallt :)

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
här den senaste loggen för 2 dagar... vattnet blev ju aldrig direkt varmt.. ska ringa nibe imorrn...

är det en lätt match för vilken kyltekniker som helst detta?
är det en garantisak?

nån som varit med om hur nibe hanterar fel på saker som har svensk garanti men befinner sig i norge?

vänligen
tomas

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så mycket för er hjälp!

För information så verkar det som att den övre kopplingen på bilden har varit otät, och därför har en större mängd kylmedel läckt ut.

Tekniker kommer och ordnar upp nästa vecka.

För er som köpt svensk pump och bor i Norge, det löser sig. Nibe tar garantigrejer på goodwill... men klart det är ju inte optimalt när sakar går sönder.

Angående vad man gör om pumpen går sönder,
Det är fullt möjligt att bara ställa om den till manuell drift med tillsats enbart. Då cirkulerar vattnet bara genom pumpen.

allt ordnade sig :)


Nu är jag lite sugen på nästa projekt, nån som har testat att koppla en raspberry pi till usbuttaget, och sedan gjort nåt script på denna för att logga värdena direkt från usbfilerna? borde vara relativt straight forward om pumpen mountar raspberryn :)

edit: hmm nu när jag tänker på det.. enklare att roota en androidtelefon och koppla in den som usb device mot niben och logga där.. den kan ju dessutom köra en enkel databasserver+webserver för presentation :)


edit2: hmm nu såg jag att http://www.loggamera.se/ hade en redan färdig sak så man slipper lägga tid på det :) finns nåt mer liknande?
Snakkes :)
« Senast ändrad: 04 augusti 2016, 08:28:48 av taberg »

Utloggad Andre B.

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F2040-8 + VVM320
Hej Thomas,
Det har varit ett tag sedan du skrev det här inlägget. Jag hoppas att du har koll på din värmepump.

När det gäller din fråga om att hämta data från en Nibe pump, jag har i mitt projekt används Arduino att extrahera data från olika system. Både Nibe VVM320, Roth golvvärme, energimätare. I tillegg har jeg brukt en app for å vise dataene.


Hälsningar,
Andre (Stavanger)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!