Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten vp + frÃ¥nluftmodul som dockas till oljepanna?  (läst 2775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ken-Robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej,

Ny på forumet så jag är osäker på om jag gör rätt men jag försöker (korrigera om det är fel forum eller dylikt).

Är inne på att använda mig av en luft/vatten vp som dockas till min gamla oljepanna. Till detta vill jag också ansluta en frånluft modul eftersom vi har så tätt hus efter fönsterbyte och övrig isolering.
Är öppen för olika fabrikat men vill gärna ha era åsikter.
Bor i Uppsala.

Tack på förhand,
Robert

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett alternativ kan ju vara en frånluftsvärmepump, typ Comfortzone. En annan IVT495 frånluft + jordvärme eller kompaktkollektor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ken-Robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jo har haft funderingar på frånluft vp. (IVT 490, 495TWIN) men installatören säger att de förmodligen inte räcker till.
Vill dessutom slippa borra eller gräva pga. av att huset står olämpligt.

Lite fakta om huset: En plans med delvis uppvärmd källare byggt 1962 totalt ca 150 m2. Olja (3 m3) för både värme o tappvatten. 4 personer varav 2 barn i tonåren som duschar länge....... Huset är bra isolerat (tillägg + nya 3glas fönster) och vi försöker hålla runt 20 grader.

Tack på förhand,
Robert
« Senast ändrad: 30 maj 2006, 10:45:17 av Ken-Robert »

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
AqvaInverter är en Luft/vatten som annonseras här på forumet.
Jag anser att det är marknadens bästa L/V som finns idagsläget. Den går att kombinera hur man vill med befintlig utrustning men även helt fristående.

Sen angående frånluft, har du befintliga rör dragna för det?

mvh Rickard

Utloggad Ken-Robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej,

Nej, jag har inga rör dragna utan det måste också göras... ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tyvärr känner jag inte till nÃ¥gon luft/vatten VP med frÃ¥nluftsmodul, Comfortzones frÃ¥nlufts-VP har lite högre uteffekt än 495 TWIN och kan vara ett hyfsat alternativ. Annars fÃ¥r du lösa ventilationen och värme var för sig.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag hittar ingen info på internet när man söker på aqvainverter. Har du möjligtvis en länk till tillverkaren/generalagenten?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Jag hittar ingen info på internet när man söker på aqvainverter. Har du möjligtvis en länk till tillverkaren/generalagenten?

http://www.varmeutveckling.se/products.html Inte tillverkaren, som förresten har varit usla med egen info. Utan till den i Sverige som säljer den.... Bra karl (Kaj), som faktiskt är riktigt trevlig att snacka med...., vilket knappast kan sägas om flertalet nasare  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!