Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viner i bilmotorn.  (läst 66704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #195 skrivet: 27 augusti 2015, 06:49:52 »
Jag har varit med om åtskilliga gånger att fabriksrenoverade generatorer och startmotorer inte har blivit särskilt långlivade. Ofta pga rent slarv eller snålhet - t ex dåligt lödda anslutningar till dioderna eller att släpringarna var så nernötta att det knappt fanns något material kvar efter svarvning. Det enda man kan vara säker på är att alla utvändiga delar är ordentligt blästrade och upputsade så att den renoverade generatorn ser ut som ny.
Släpringarna svarvar man inte dom byter man. Har man svarvat dom så har fabriken som renoverat gjort ett mycket dåligt jobb.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #196 skrivet: 27 augusti 2015, 19:14:43 »
Släpringarna svarvar man inte dom byter man. Har man svarvat dom så har fabriken som renoverat gjort ett mycket dåligt jobb.

Det förutsätter dock att rotorn är gjord med tanke på att det ska gå att byta släpringar, och det är inte självklart på moderna bilgeneratorer.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #197 skrivet: 27 augusti 2015, 20:57:54 »
Nu har jag bara renoverat några Bosch generatorer och då byter man släpringar lätt. Nyare generatorer har jag inte behövt plocka isär men det förvånar mej inte att dom är konstruerade som det mesta nytt, inte gjort för att lätt kunna renoveras.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #198 skrivet: 27 augusti 2015, 22:09:23 »
Så vitt jag vet går det bra att byta släpringar på de traditionella Boschgeneratorerna G, K och N-serie (70-80-tal, med utanpåliggande kylfläkt). Men däremot går det inte på KC, NC m fl från 90-talet och framåt, de som har kylfläkten innanför gaveln. Inte heller på liknande generatorer av andra märken.

Går det förresten fortfarande att köpa släpringar till äldre Boschgeneratorer, och i så fall var?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #199 skrivet: 28 augusti 2015, 09:03:00 »
Om du betalat 300kr för att behålla den gamla så är det inte en ny du fått utan en utbytes (renoverad). 300kr är vad dom får för din gamla generator när dom skickat den till fabriken som renoverar.

Aha, då vet jag att det sitter en begagnad/renoverad i bilen den här gången.

När jag skulle betala tittade verkmästaren på datorn, därefter frågade han mekanikern, det står att det tar 3.6 timmar att byta generatorn? Det var generöst svarade mekanikern!
Enligt datorn skulle byteskostnaden vara 3600kr, Verkmästaren halverade den kostnaden.
NU, när jag läser på mekonomenkvittot står det utbytesgenerator.

Den förra generatorn var en helt ny Bosch, iallafall det som beställdes och bara den kostade 4950kr exkl arbetstid ser jag på kvittot.

Ringde den första verkstan och berättade vad som hänt och att jag hade inget annat val än att byta generatorn i Småland, det var dom helt införstådda med.
Jag skulle Ã¥terkomma pÃ¥ mÃ¥ndag, dom ville att jag skulle lämna in den trasiga generatorn, vilken tur att jag köpte loss min egna generator igen!!! det var sÃ¥ det kändes iallafall.  :'(
"Jag vet att utbytesgeneratorn kostar 300kr mer om dom inte får in den trasiga"

Funderar på om det i slutändan blir så att jag får en ny boschgenerator i kartong liggandes i bilen dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #200 skrivet: 31 augusti 2015, 22:32:39 »
Haha, Bosch ger sig aldrig. Verkstan kanske ger dig 300...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #201 skrivet: 01 september 2015, 21:55:25 »
Var på verkstaden idag, han sa att utan tvekan skulle jag få ersättning, det finns även en installationskostnad som är svårare för verkstaden att få ersättning för. Ska bli spännande och se vad som erbjuds, är det för bra kanske jag inte kan skriva ut det här tummenupp

Jag har ingenting med Bosch att göra, verkstaden har valt att stoppa in en Bosch, sämre uppgörelse än en reparerad generator kan det aldrig bli som jag sen kan kasta på återvinningen dontknow
Men jag tolkar ditt svar om Bosch att man verkligen inte ska köpa en Boschmaskin oavsett om det är en generator eller värmepump ;) *roflmao*

Med det bestämdaste tycker jag man ska serva bilen på en rikstäckande verkstad, undantag om man bara åker bil i sin hemkommun, den dagen bilen pajar är det bättre att den första verkstaden får rätta till felen. Dessutom tror jag Mekonomen alltid lämnar 3 års garanti.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #202 skrivet: 01 september 2015, 22:10:27 »
Bosch skiter i svensk konsumentköplag, det har många bilverkstäder vittnat om.
Ska bli intressant, kanske de läser här och gör ett undantag.. tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #203 skrivet: 25 februari 2016, 19:05:48 »
Måste återkoppla om hur det gick.

Jag tror knappast att Bosch läser här och förstÃ¥r att det är TÃ¥grÃ¥ttans generator dom fÃ¥tt in som reklamation. ;) 

Mekanikern ringde och sa att det är ett helsike att det tar så lång tid, det måste dom tyckt även på Bosch för dom hade även skrivit: Äntligen är vi klara med beslutet!!!
Fick 6500kr
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #204 skrivet: 25 februari 2016, 21:07:04 »
Hehe, man kan aldrig veta...
Att de till slut fattade ett så generöst beslut får nog ses som ett undantag.
Tiden det tog bekräftar ju detta... De fick antagligen koppla upp sig mot Styrelsen i Stuttgart innan nåt kunde hända...
Grattis iaf!  tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #205 skrivet: 07 mars 2016, 22:55:59 »
Har nåt skorr i bilen nu, antingen är det generatorlagret eller kompressorlagret, det andra är bytt.

Man skulle ha haft en sån där mikrofon man kan stoppa ner och lyssna med, för det går inte att höra vad det är om man står ovanför och lyssnar. :(

Hur brukar det vara, kan man byta dessa lager utan allt för mycket meck?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #206 skrivet: 08 mars 2016, 00:12:07 »
Det underlättar om du nämner bilmodell..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #207 skrivet: 02 januari 2017, 22:57:12 »
Nu är det visserligen någonting helt annat, vinerbilen har stått en vecka med handbromsen åtdragen.

Bromsarna krånglade när jag skulle åka idag, det kändes som om bromsen låg på men det släppte efter en stund, åkte till köpcentret och sen när jag skulle därifrån var det samma problem igen, om inte värre.
Jag ger mig ut på den mellanstora vägen och jag hör hur något metalliskt ljud skramlar till under motorhuven eller under mig, samtidigt som bilen börjar rullade lättare tummenupp

Testbromsar och bromsen åker rakt ner utan bromsverkan, tantaloan vill att jag stannar men det vill inte jag, tycker det blir lite väl lång promenad hem och garanterat för kort för taxi enligt henne.
Kör direkt till verkstaden 1½km och säger till att jag inte har några bromsar, han undrade hur jag vågade köra dit, anpassar man bara hastigheten till väglaget är det inga problem säger jag, dessutom kommer jag direkt från slalomåkningen och där finns det inga bromsar. Han säger att då kan man kan iallafall lägga sig ner, tror inte han åker slalom ;)
Han frågade om det lät som en slang som lossnade, jag vet inte eftersom det här är första gången jag upplevt bil utan broms men det lät som något tungt metalliskt ljud. Mekanikern trodde jag hade bromsverkan på en krets, men jag hävdar bestämt att det fanns inte, det ska bli kul att veta vad det var som hänt, återkommer om det!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #208 skrivet: 02 januari 2017, 23:24:15 »
Spännande  :)
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #209 skrivet: 03 januari 2017, 13:24:12 »
Man kan alltid slänga i 1:ans växel och slÃ¥ av tändningen för att bromsa.  ;)
Det där knepet funkar dock inte pÃ¥ bilar tillverkade i Hollywood.   Sc:,h
Förutom i nÃ¥n parodifilm pÃ¥ just detta med avsÃ¥gade bromsrör, där lyckades knepet.  ::)
« Senast ändrad: 03 januari 2017, 13:26:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!