Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 10 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 12 februari 2018, 18:21:33 »

Håller fullständigt med. tummenupp
Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 februari 2018, 15:05:52 »

klokt resonerat....

......
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 februari 2018, 08:08:00 »

https://www.accountor.se/sv/nyheter/2017/avdragsratt-vid-inkop-av-bil-till-foretaget

Läs avsnittet "bedömningen".
I mina ögon är det ställt utom varje rimligt tvivel att en Reanult med bara framsäten och en plåtvägg mellan lastutrymme och förarhytt är att betrakta som en hantverkarbil med fullt avdragbar moms.
Försäljarna stödjer sig dock på skatteverkets skrivning att det skall vara en luftspalt mellan förarhytt och lastutrymme för att få leasa ut bilar i större utsträckning, för det tjänar dom bättre på.
Det viktiga i denna fråga är som revisorerna skriver att det finns en tydlig avbalkning mellan förarhytt och lastutrymme, och det är väl en plåtvägg absolut?

Det är mycket mer tveksamt att en plastkåpa på en 5-sitsig Amarok skulle göra den till hantverkarbil eftersom den går utmärkt att använda som familjebil om man nu vill det.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 09 februari 2018, 15:08:04 »

Roccas tummenupp

Hade den varit inköpt för uthyrning, taxi eller begravningsbil, hade jag fått dra av hela momsen. Sc:,h
Jag tror att det är alla lyxiga bilar på 80-talet som ändrade reglerna radikalt, modellen VAN som liknade en rullande porrklubb mer än en hantverkarbil.

Det är förmodligen därför många hantverkare väljer picup-bilen med plastlåda på flaket för att få dra hela momsen, men för mig är picupen helt värdelös för jag måste kunna rullas upp vår tyngsta maskin på bilen. 

Det finns/fanns en del som har köpt en värstingbil och registrerade den som taxi, men numera får dom gula skyltar, gula skyltar vill dom ju inte ha då dom parkerar sin lyxbil i Danderyd. *roflmao*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2018, 23:37:46 »

Det stämmer inte med vad jag läst. (Inte i praktiken)
Den där bilen han köpt har ju t.o.m en stålvägg mellan kupe och lastutrymme.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 08 februari 2018, 23:14:43 »

Momsavdrag vid köp gäller ej vanliga skåp/trpbilar....trots att man har momspliktigt företag.
Det krävs att hytten har ett separat tak och att skåpet har ett separat tak.....och luftspalt emellan.

Skv lämnar ej förklaring ......
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2018, 21:44:46 »

Köper du den på firman får du väl dra av hela momsen?
För visst är det två helt skilda utrymmen mellan förarplats och lastutrymme, eller har du köpt en bil med säten?
Du är troligen lurad av en bilskojare. hehe  ;)

Momsavdrag på leasing har nog med omsättningen av nya bilar att göra.
Staten vill främja nybilsförsäljning med 3 års leasingavtal som gör att nästan nya bilar når privatkunderna innan de är helt slutkörda.
Sen kan man väl säga att det är ren stöld av staten att INTE godkänna 100% momsavdrag så länge bilen verkligen används i tjänsten.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 februari 2018, 17:36:02 »

Det sa tantaloan också, men det känns lite Ove Sundberg att åka till verkstan där bilen står, för att slanga bilen. :-\
Nya och nya, det blir aldrig en ny hantverkarbil som jag ska förstöra, en bättre begagnad blev det idag.

Såg att gamla bilen inte alls var en 2006:a utan en 2008:a, den fick iallafall uppleva sin 9-årsdag, inte dåligt för ett fordon. ;)
Påställd första gången 2008-12-30, skrotfärdig 2018-02-05

Nu har jag köpt en skåpbil på det mest ekonomiska sätt man kunde göra enligt handlaren, det är det leasa för då får man dra av halva momsen. Handlaren frågade vilken förhöjd första hyra jag ville betala, jag sa 30% av totalpriset, det går inte att betala så mycket för då går det under förtäckt leasing, det är mycket regler med det här svarade handlaren.
Vi tog iallafall kortaste tiden "3år" som går att leasa med minimalt restvärde.  Det blev den långa modellen igen, den har gått 2500 mil, årsmodell 2014 uttagen i början av 2015, jag ville ha nya karossen som har ännu lite längre lastutrymme.

Jag kan inte förstå varför man får dra halva momsen vid leasing men ingenting om man betalar bilen direkt, varför är det så?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 februari 2018, 22:46:40 »

Du får väl slanga ur den och spara till "nya" bilen  tummenupp
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 07 februari 2018, 20:35:39 »

NU, blir det en begravning.
Synd att man fyllde hela tanken ca 80 liter precis innan raset, raset och raset, men kopplingen skulle kosta 25 tusen att byta och det är inte ens bilen värd längre eftersom växellådan krånglade, svårt att få in 3 och 4:an ibland.

Nu får man köpa en nyare arbetsbil, synd att man ska förstöra en nyare bil bara.

R:I:P  Renault trafic L2H1  26000 mil  årsmodell 2006
Siktar in mig på en Renault trafic L2L1 max 5000 mil,  2015 typ.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 januari 2017, 22:31:44 »

Karlmb.
Jag är superointresserad av allt som heter mecka, oavsett om det handlar om religion eller bilar.  ;)

Renualt Trafic  2006 är det iallafall.

Tyvärr hann inte mekanikern och jag prata, det ringde nästan omedelbart i telefonen så jag fick nyckeln och stack.

Men kanske intresserad av att kunna bromsa...?
Det låter helt otroligt, undrar vad som hände? Felmonterat bromsok?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 16 januari 2017, 16:16:57 »

Karlmb.
Jag är superointresserad av allt som heter mecka, oavsett om det handlar om religion eller bilar.  ;)

Renualt Trafic  2006 är det iallafall.

Tyvärr hann inte mekanikern och jag prata, det ringde nästan omedelbart i telefonen så jag fick nyckeln och stack. 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 januari 2017, 23:48:38 »

Verkstaden ringde idag, ska hämta bilen imorgon!
Det var hela bromsoket som hade släppt, får förmodligen veta mer imorgon. dontknow
Visst hade jag ingen bromsverkan sa jag, nä det där va läskigt svarade mekanikern.

Nu är det nya bromsskivor och klossar fram, nu kan man stanna igen tummenupp

Sanslöst! Vi vill se bilder på den konstruktionen!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 januari 2017, 05:44:26 »

Samma sak hände på en Fiat jag hade. Oket satt fast med ett par minimala saxsprintar som hade rostat bort, men bromsoket kom bara ett par cm innan fälgen tog emot så det satt fortfarande kvar över skivan och det gick att bromsa. Däremot lät det illa när fälgen skrapade mot oket...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 11 januari 2017, 22:51:55 »

Verkstaden ringde idag, ska hämta bilen imorgon!
Det var hela bromsoket som hade släppt, får förmodligen veta mer imorgon. dontknow
Visst hade jag ingen bromsverkan sa jag, nä det där va läskigt svarade mekanikern.

Nu är det nya bromsskivor och klossar fram, nu kan man stanna igen tummenupp
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 11 januari 2017, 22:26:25 »

Vad hade hänt?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2017, 10:05:51 »

Det är ju lite trist med elektrisk handbroms. Funkar ju inte att göra så då.

Precis, i senaste bilen är handbromsen en liten knapp, funkar heller inte att göra handbromsvändning.  :'(
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 januari 2017, 00:28:40 »

Det är ju lite trist med elektrisk handbroms. Funkar ju inte att göra så då.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 januari 2017, 23:10:47 »

 *roflmao*
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 januari 2017, 22:09:01 »

Handbromsen går ju också att använda. Jag hade en gång i tiden en gammal Citroën GS med läckande bromsrör. Tack vare bromssystemets konstruktion så fungerade fotbromsen bra ändå även om det gick åt en deciliter hydraulolja vid varje inbromsning, och bilen klarade två besiktningar med läckande bromsrör. Men fotbromsen blev ju dyr i drift, så jag körde i drygt 2 år med motorbroms + handbroms till vardags, och fotbromsen bara som nödbroms.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2017, 13:24:12 »

Man kan alltid slänga i 1:ans växel och slå av tändningen för att bromsa.  ;)
Det där knepet funkar dock inte på bilar tillverkade i Hollywood.   Sc:,h
Förutom i nån parodifilm på just detta med avsågade bromsrör, där lyckades knepet.  ::)
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 02 januari 2017, 23:24:15 »

Spännande  :)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 januari 2017, 22:57:12 »

Nu är det visserligen någonting helt annat, vinerbilen har stått en vecka med handbromsen åtdragen.

Bromsarna krånglade när jag skulle åka idag, det kändes som om bromsen låg på men det släppte efter en stund, åkte till köpcentret och sen när jag skulle därifrån var det samma problem igen, om inte värre.
Jag ger mig ut på den mellanstora vägen och jag hör hur något metalliskt ljud skramlar till under motorhuven eller under mig, samtidigt som bilen börjar rullade lättare tummenupp

Testbromsar och bromsen åker rakt ner utan bromsverkan, tantaloan vill att jag stannar men det vill inte jag, tycker det blir lite väl lång promenad hem och garanterat för kort för taxi enligt henne.
Kör direkt till verkstaden 1½km och säger till att jag inte har några bromsar, han undrade hur jag vågade köra dit, anpassar man bara hastigheten till väglaget är det inga problem säger jag, dessutom kommer jag direkt från slalomåkningen och där finns det inga bromsar. Han säger att då kan man kan iallafall lägga sig ner, tror inte han åker slalom ;)
Han frågade om det lät som en slang som lossnade, jag vet inte eftersom det här är första gången jag upplevt bil utan broms men det lät som något tungt metalliskt ljud. Mekanikern trodde jag hade bromsverkan på en krets, men jag hävdar bestämt att det fanns inte, det ska bli kul att veta vad det var som hänt, återkommer om det!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 mars 2016, 00:12:07 »

Det underlättar om du nämner bilmodell..
Skrivet av: shelter
« skrivet: 07 mars 2016, 22:55:59 »

Har nåt skorr i bilen nu, antingen är det generatorlagret eller kompressorlagret, det andra är bytt.

Man skulle ha haft en sån där mikrofon man kan stoppa ner och lyssna med, för det går inte att höra vad det är om man står ovanför och lyssnar. :(

Hur brukar det vara, kan man byta dessa lager utan allt för mycket meck?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2016, 21:07:04 »

Hehe, man kan aldrig veta...
Att de till slut fattade ett så generöst beslut får nog ses som ett undantag.
Tiden det tog bekräftar ju detta... De fick antagligen koppla upp sig mot Styrelsen i Stuttgart innan nåt kunde hända...
Grattis iaf!  tummenupp
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 25 februari 2016, 19:05:48 »

Måste återkoppla om hur det gick.

Jag tror knappast att Bosch läser här och förstår att det är Tågråttans generator dom fått in som reklamation. ;) 

Mekanikern ringde och sa att det är ett helsike att det tar så lång tid, det måste dom tyckt även på Bosch för dom hade även skrivit: Äntligen är vi klara med beslutet!!!
Fick 6500kr
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 september 2015, 22:10:27 »

Bosch skiter i svensk konsumentköplag, det har många bilverkstäder vittnat om.
Ska bli intressant, kanske de läser här och gör ett undantag.. tummenupp
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 01 september 2015, 21:55:25 »

Var på verkstaden idag, han sa att utan tvekan skulle jag få ersättning, det finns även en installationskostnad som är svårare för verkstaden att få ersättning för. Ska bli spännande och se vad som erbjuds, är det för bra kanske jag inte kan skriva ut det här tummenupp

Jag har ingenting med Bosch att göra, verkstaden har valt att stoppa in en Bosch, sämre uppgörelse än en reparerad generator kan det aldrig bli som jag sen kan kasta på återvinningen dontknow
Men jag tolkar ditt svar om Bosch att man verkligen inte ska köpa en Boschmaskin oavsett om det är en generator eller värmepump ;) *roflmao*

Med det bestämdaste tycker jag man ska serva bilen på en rikstäckande verkstad, undantag om man bara åker bil i sin hemkommun, den dagen bilen pajar är det bättre att den första verkstaden får rätta till felen. Dessutom tror jag Mekonomen alltid lämnar 3 års garanti.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 31 augusti 2015, 22:32:39 »

Haha, Bosch ger sig aldrig. Verkstan kanske ger dig 300...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 28 augusti 2015, 09:03:00 »

Om du betalat 300kr för att behålla den gamla så är det inte en ny du fått utan en utbytes (renoverad). 300kr är vad dom får för din gamla generator när dom skickat den till fabriken som renoverar.

Aha, då vet jag att det sitter en begagnad/renoverad i bilen den här gången.

När jag skulle betala tittade verkmästaren på datorn, därefter frågade han mekanikern, det står att det tar 3.6 timmar att byta generatorn? Det var generöst svarade mekanikern!
Enligt datorn skulle byteskostnaden vara 3600kr, Verkmästaren halverade den kostnaden.
NU, när jag läser på mekonomenkvittot står det utbytesgenerator.

Den förra generatorn var en helt ny Bosch, iallafall det som beställdes och bara den kostade 4950kr exkl arbetstid ser jag på kvittot.

Ringde den första verkstan och berättade vad som hänt och att jag hade inget annat val än att byta generatorn i Småland, det var dom helt införstådda med.
Jag skulle återkomma på måndag, dom ville att jag skulle lämna in den trasiga generatorn, vilken tur att jag köpte loss min egna generator igen!!! det var så det kändes iallafall.  :'(
"Jag vet att utbytesgeneratorn kostar 300kr mer om dom inte får in den trasiga"

Funderar på om det i slutändan blir så att jag får en ny boschgenerator i kartong liggandes i bilen dontknow
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 augusti 2015, 22:09:23 »

Så vitt jag vet går det bra att byta släpringar på de traditionella Boschgeneratorerna G, K och N-serie (70-80-tal, med utanpåliggande kylfläkt). Men däremot går det inte på KC, NC m fl från 90-talet och framåt, de som har kylfläkten innanför gaveln. Inte heller på liknande generatorer av andra märken.

Går det förresten fortfarande att köpa släpringar till äldre Boschgeneratorer, och i så fall var?
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 27 augusti 2015, 20:57:54 »

Nu har jag bara renoverat några Bosch generatorer och då byter man släpringar lätt. Nyare generatorer har jag inte behövt plocka isär men det förvånar mej inte att dom är konstruerade som det mesta nytt, inte gjort för att lätt kunna renoveras.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 augusti 2015, 19:14:43 »

Släpringarna svarvar man inte dom byter man. Har man svarvat dom så har fabriken som renoverat gjort ett mycket dåligt jobb.

Det förutsätter dock att rotorn är gjord med tanke på att det ska gå att byta släpringar, och det är inte självklart på moderna bilgeneratorer.
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 27 augusti 2015, 06:49:52 »

Jag har varit med om åtskilliga gånger att fabriksrenoverade generatorer och startmotorer inte har blivit särskilt långlivade. Ofta pga rent slarv eller snålhet - t ex dåligt lödda anslutningar till dioderna eller att släpringarna var så nernötta att det knappt fanns något material kvar efter svarvning. Det enda man kan vara säker på är att alla utvändiga delar är ordentligt blästrade och upputsade så att den renoverade generatorn ser ut som ny.
Släpringarna svarvar man inte dom byter man. Har man svarvat dom så har fabriken som renoverat gjort ett mycket dåligt jobb.
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 27 augusti 2015, 06:37:48 »

Det var en ny jag betalade för iallafall..
Fick betala 300kr för att få den gamla generatorn, kände att den är nog bra att ha om man ska kunna reklamera.

Totalkostnaden idag blev 5300kr med 5års garanti. Betydligt billigare.
Om du betalat 300kr för att behålla den gamla så är det inte en ny du fått utan en utbytes (renoverad). 300kr är vad dom får för din gamla generator när dom skickat den till fabriken som renoverar.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 26 augusti 2015, 22:22:16 »

Joooo.
Nu är det mekonomen som gjort jobbet och deras garanti gäller för hela sveriges verkstäder.

Kanske något jag borde tänka på i fortsättningen..
Återkommer när jag vet mer..
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 augusti 2015, 22:12:36 »

Sicken skit...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 26 augusti 2015, 21:48:56 »

Jag är ju fast i småland och den förra är i sthlm.
Ska ändå bli spännande å se vad dom säger..
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 augusti 2015, 21:47:30 »

Fick betala 300kr för att få den gamla generatorn, kände att den är nog bra att ha om man ska kunna reklamera.

Totalkostnaden idag blev 5300kr med 5års garanti. Betydligt billigare.

Gick du inte tillbaka till första verkstaden? Du lär ju inte få tillbaka dina 9000...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 26 augusti 2015, 21:45:42 »

Fick betala 300kr för att få den gamla generatorn, kände att den är nog bra att ha om man ska kunna reklamera.

Totalkostnaden idag blev 5300kr med 5års garanti. Betydligt billigare.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 augusti 2015, 21:32:01 »

reklamera

Ja självklart, det är ju mindre än ett år sedan bytet!
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 augusti 2015, 09:16:18 »

reklamera
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 26 augusti 2015, 06:02:31 »

Det var en ny jag betalade för iallafall..
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 augusti 2015, 22:05:28 »

Tja, men om den pajar efter ett år spelar det väl ingen roll hur ny den är?

Om det är en renoverad generator beror det väl på vem som gjort jobbet och vilken kvalitet det är på komponenterna. Nu vet jag ju inte om det var en renoverad eller eftermarknadsgenerator.

Jag fattade som att Tågråttan inte orkade jaga priser och det blev en ny originaldynamo...
Borde finnas garanti kvar kanske..?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 augusti 2015, 22:02:27 »

Jag har varit med om åtskilliga gånger att fabriksrenoverade generatorer och startmotorer inte har blivit särskilt långlivade. Ofta pga rent slarv eller snålhet - t ex dåligt lödda anslutningar till dioderna eller att släpringarna var så nernötta att det knappt fanns något material kvar efter svarvning. Det enda man kan vara säker på är att alla utvändiga delar är ordentligt blästrade och upputsade så att den renoverade generatorn ser ut som ny.

En generator som var köpt som fabriksny, märkeslös piratreservdel, som inte heller blev långlivad, visade sig ha problemet att alla förbindningsbleck kring likriktarbrygga, kolhållare mm var gjorda av förkromad stålplåt. Förkromningen flagnade av, plåten rostade, det blev dålig kontakt i förbindningarna och de lösa kromflagorna ställde till kortslutningar. Motsvarande bleck i originalgeneratorn var gjorda av förtennad mässing.

Jag håller med om att man ALLTID ska kolla anslutningarna hela vägen från generator till batteri, på både + och - sidan, om man har råkat ut för att en diod har gått sönder i generatorn.  Enklast gör man detta genom att ha motorn igång, slå på ett antal större strömförbrukare i bilen (helljus, elbakruta, elvärmesitsar, värmefläkt osv), håll motorn på ca 2000-3000 varv/min, och mät sedan spänningen mellan generatorns grova plusanslutning och plus på batteriet. Spänningsfallet däremellan får vara max 0,3 V, och får inte ändras när man rör på kabelanslutningarna. Gör sedan om motsvarande mätning på minussidan, mellan generatorns stomme och minus på batteriet, där kan man tillåta 0,2 V.
På bilar där generatorn är monterad i gummibussningar brukar det finnas en liten jordfläta eller jordkabel mellan generatorn och motorblocket, den blir förvånansvärt ofta dålig.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 augusti 2015, 16:38:40 »

Tja, men om den pajar efter ett år spelar det väl ingen roll hur ny den är?

Om det är en renoverad generator beror det väl på vem som gjort jobbet och vilken kvalitet det är på komponenterna. Nu vet jag ju inte om det var en renoverad eller eftermarknadsgenerator.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 augusti 2015, 15:48:04 »

Det är ju ny generator..
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 augusti 2015, 15:28:30 »

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 augusti 2015, 12:43:34 »

Nja, det enda jag kan komma på som kan knäcka en generator är om den inte kan bli av med strömmen den levererar. Dvs är jordfläta och  huvudkabeln för + ok?
Var det något spännhjul som byttes för ett år sen? Låter det illa nu?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!