Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köp inte en CTC värmepump!  (läst 50839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köp inte en CTC värmepump!
« skrivet: 19 januari 2013, 14:50:11 »
Min CTC 107 löser ut med felmeddelande "hög hetgastemperatur" ganska ofta. Igår hände det igen och det var tre minusgrader ute. Det här felet har funnits sen installationen i feb 2008. Dom bytte givaren två år senare, det blev lite bättre men helt och hållet har inte detta fel försvunnit. Har varit kontakt med CTC men dom bryr sig inte. Skulle aldrig köpa en CTC igen och min rekommendation är om ni funderar på en CTC luft/vatten pump köp ett annat märke! Kör man dessutom med tillskottenergi när det blir lite kallare så sätter den elmätaren i spinn som om pumpen inte tillförde någonting överhuvudtaget trots att den går för fullt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2013, 15:06:55 »
Om den löser ut för hög hetgastemperatur, är det väl bättre att ta hem någon som kan kolla upp pumpen och åtgärda felet, än att spy galla här på forumet.
Jag har en lika dan pump, den går nu 20-22 timmar om dygnet utan eltillskott med 5-8 minusgrader ute.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2013, 15:23:51 »
Börja med att mäta temperaturen på hetgasröret, skaffa en IR-termometer och sätt en bit svart tejp på röret och mät.
Stämmer givarens värde så är det dags att ta hem en riktig kyltekniker som får justera in expansionsventilen på värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2013, 15:58:14 »
Om den löser ut för hög hetgastemperatur, är det väl bättre att ta hem någon som kan kolla upp pumpen och åtgärda felet, än att spy galla här på forumet.
Jag har en lika dan pump, den går nu 20-22 timmar om dygnet utan eltillskott med 5-8 minusgrader ute.
Vad har du för rätt att spy galla över mig??
Ringde en av CTC auktoriserad tekniker och han föreslog ett byte av kompressor! Tycker att CTC borde ta ansvaret att skicka hit en tekniker när felet har funnits hela tiden! Därför tycker jag att CTC:s produkter och deras service är under all kritik!

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2013, 16:01:03 »
Börja med att mäta temperaturen på hetgasröret, skaffa en IR-termometer och sätt en bit svart tejp på röret och mät.
Stämmer givarens värde så är det dags att ta hem en riktig kyltekniker som får justera in expansionsventilen på värmepumpen.
Tack för en bra åtgärdsplan! Får väl själv punga ut kostnaden för en tekniker men knappast den som CTC rekommenderar och föreslå det du föreslår :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2013, 16:21:43 »
Om den är installerad 2008 så gäller väl försäkringen fortfarande så du slipper betala själv det blir försäkrings bolaget som betalar hela kostnaden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2013, 16:46:34 »
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:

- står utedelen i automatläge? (A blinkar)
- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)
- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?
- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)

Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:
0372-88000

Jag har fÃ¥tt  hit tvÃ¥ olika kylkillar, bÃ¥da godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade mÃ¥nga bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade.

Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2013, 16:57:30 »
Om den är installerad 2008 så gäller väl försäkringen fortfarande så du slipper betala själv det blir försäkrings bolaget som betalar hela kostnaden.
OK, tänkte inte på det. Skall kolla upp reglerna med CTC.
Tack!
Kjell

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2013, 17:05:56 »
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:

- står utedelen i automatläge? (A blinkar)
- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)
- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?
- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)

Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:
0372-88000

Jag har fÃ¥tt  hit tvÃ¥ olika kylkillar, bÃ¥da godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade mÃ¥nga bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade.

Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?

Se ovan.....

Enkelt är att kolla vilken fart cirkpumpen går på.

Har du maxfart, dvs steg 3....på den?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2013, 17:14:04 »
Problem med hög hetgastemperatur kan mycket väl innebära att kompressorn måste bytas.
Kompressorbyte plus viss kringutrustning går på runt 22-25000, är pumpen högst 6 år, kommer hemförsäkringen att betala bytet men dra av självrisken och åldersavdrag för åren efter de första två åren. De betalar alltså runt 12000 kr, sedan betalar din 6-årsförsäkring det som hemförsäkringen dragit av, och du kommer inte att behöva betala ett öre själv.

Om kompressorn behöver bytas, se till att få den bytt så fort som möjligt, så du slipper lägga ut pengar själv. Det brukar ta mindre än 14 dagar att få betalningen från både hemförsäkringen och 6-årsförsäkringen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2013, 19:29:22 »
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:

- står utedelen i automatläge? (A blinkar)
- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)
- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?
- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)

Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:
0372-88000

Jag har fÃ¥tt  hit tvÃ¥ olika kylkillar, bÃ¥da godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade mÃ¥nga bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade.

Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?
Tack för svar. Ja, med tillskottsenergi menar jag elpatron. Försöker bara köra pumpen utan hjälp av elpatron och det funkar ganska bra om det inte blir för kallt. Däremot kopplar jag in elpatron så verkar inte pumpen tillföra speciellt mycket till att sänka elförbrukningen till följd att elräkningen blir väldigt hög. Styrningen av pump tillsammans med elpatron fungerar dåligt tycker jag.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2013, 19:30:56 »
Problem med hög hetgastemperatur kan mycket väl innebära att kompressorn måste bytas.
Kompressorbyte plus viss kringutrustning går på runt 22-25000, är pumpen högst 6 år, kommer hemförsäkringen att betala bytet men dra av självrisken och åldersavdrag för åren efter de första två åren. De betalar alltså runt 12000 kr, sedan betalar din 6-årsförsäkring det som hemförsäkringen dragit av, och du kommer inte att behöva betala ett öre själv.

Om kompressorn behöver bytas, se till att få den bytt så fort som möjligt, så du slipper lägga ut pengar själv. Det brukar ta mindre än 14 dagar att få betalningen från både hemförsäkringen och 6-årsförsäkringen.
Tack för bra svar! Skall kolla med CTC nästa vecka om jag har 6-års försäkringen.
mvh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2013, 19:39:55 »
Så länge värmepumpen inte är spärrad pga för låg utetemp så går ju bara övre patronen och den kan du ju själv styra effekten på. Sommartid står min på noll eller 1,5 kW, och nu när det är kallt står den på 6. Samma sak gäller shuntfördröjningen. Om du höjer den till tre timmar så dröjer det ju längre innan övre tanken kopplas in i framledningen så tempen i övre tanken sjunker och elpatronen måste gå igång.
Läs erp's utmärkta genomgÃ¥ng av systemet, näst högst upp av trÃ¥darna pÃ¥ denna sida (luft/vatten CTC). Fabriksinställningarna  funkar som startinställning men sen mÃ¥ste man ju själv "skruva" lite för att hitta hur systemet ska samarbeta med just ens eget hus.

Vad har du för tank?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2013, 21:20:24 »
Håller med om att det inte gå att kritisera CTC med så rakt av (eller något annat företag eller för den delen)
Min CTC 107 går ner till sina -15 och idag när det är -12 ger den fortfarande 50 grader vid sina körningar.
Tråkigt att din inte fungerar och att du blivit dåligt bemött av CTC, min erfarenhet är dock en helt annan och jag är nu inne på min andra felfriainstallation.
Hoppas det löser sig och att försäkringarna tar ev kostnader. rapportera gärna vad som var felet så vi alla kan lära oss. / henrik .,;-
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2013, 22:32:15 »

Min CTC 107 går ner till sina -15 och idag när det är -12 ger den fortfarande 50 grader vid sina körningar.

Har du golvvärme eller bara väldigt stora raddar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2013, 13:02:16 »
Min CTC 107 löser ut med felmeddelande "hög hetgastemperatur" ganska ofta. Igår hände det igen och det var tre minusgrader ute. Det här felet har funnits sen installationen i feb 2008. Dom bytte givaren två år senare, det blev lite bättre men helt och hållet har inte detta fel försvunnit.

Vem är "dom"? Har du haft en firma som installerat? Isf är det firman som ansvarar för detta fel och INTE CTC. Du har förmodligen två år garanti på detas jobb och konsumentköplagen 2008 bör har gett dig totalt tre års skydd.

Om du installerade själv hade du förmodligen två års garanti från köpstället. Under dessa två år var det alltså köpstället som skulle ordnat med reservdelar om det inte står annat i något avtal. CTC säljer inte direkt till kund, de ansvarar mot ÅF och ÅF ansvarar mot dig. Att angripa CTC uppfattar jag som direkt felaktigt, att de hjälper dig om det inte finns ett avtal som säger att de ska göra det, är ren goodwill.

Att spy galla såsom du gjorde i första inlägget strider mot reglerna för detta forum. "3.9 Smutskastning av företag eller personer är normalt inte tillåtet, vårt krav för att godkänna detta är att den som skriver skall kunna hänvisa till publika uppgifter från domstol, eller artiklar som skrivits i media där källkontroll förekommer.". Var saklig istället, då tycker också andra på forumet att det är roligare att hjälpa dig.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Inloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 496
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2013, 17:02:23 »
Vilken framldning och retur temperatur har du på värmesystemet när problemet uppkommer?
Min CTC har aldrig varnat för hetgastemperatur. den brukar maxa 65 grader i hetgas vid -10
Värmebärare 32 rean 24 retur
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2013, 17:16:26 »
Han har en EcoAir, det går inte att jämföra med jordvärme. I EcoAir kan hetgastemperaturen ligga på 100-110ºC vid -10ºC ute och larmgränsen är 125ºC eller 130ºC beroende på vilket chip som sitter i.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2013, 18:22:07 »
.... såvida man inte har EcoAir Polar Edition, för då går hetgasen sällan över 70-75, förutom vid avfrostningarna. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2013, 20:08:44 »
Hej
Jag har både och. Bottenplanet med i huvudsak golvvärme i en ytlig förläggning på träbjälklag. Övervåningen har radiatorer.
 tummenupp
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2013, 13:30:43 »
Varför får man inte kritisera CTC rakt av och inte något annat företag heller som någon sa?? Här har man gjort en dyr investering och den har haft samma fel med hög hetgastemperatur ända från början och CTC tar inte sitt ansvar?? Därmed tycker jag mig ha rätt att rekommendera att inte köpa CTC, istället skall man utnyttja försäkringar och värmepumpsbranchen tjänar ännu mer pengar och försäkringstagarna får höjda premier?? Har också en luf/luft-pump inköpt på Jula och monterad av mig själv som fungerat snart i 10 år utan några problem!! Mycket bättre att satsa på dessa enklare system än dessa komplicerade luf/vatten system som du aldrig får igen dina investerade pengar på, som kräver massor av service osv... Vill bara säga också att när jag flyttade in i mitt nuvarande hus så fanns det en jättestor inomhusmonterad Bentone luft/vatten-pump i källaren. Den slängde jag ut efter ett par år och lika många reperationer, så jag fattar inte nu hur dum jag kunde vara att satsa på ett liknande system men jag kanske trodde att pumparna hade blivit bättre än denna gamla gröna Bentone??

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2013, 13:38:29 »
Det blir väldigt fel upplysning till de som läser pÃ¥ forumet i jakt pÃ¥ en VP om en person ska spy galla över en tillverkares maskin där det största felet likväl kan ligga i en klÃ¥pig installatörs okunskap eller en ägares ovetskap om hur maskinen ska fungera samt att VP:n inte arbetar mot ett optimalt system  tummenupp
 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2013, 14:12:56 »
Om du haft strul med vp från början fattar inte jag varför du väntar tills garantin gått ut med att få den lagad och det är installatörn som ska se till att den lagas inte Ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2013, 14:45:41 »
Det blir väldigt fel upplysning till de som läser pÃ¥ forumet i jakt pÃ¥ en VP om en person ska spy galla över en tillverkares maskin där det största felet likväl kan ligga i en klÃ¥pig installatörs okunskap eller en ägares ovetskap om hur maskinen ska fungera samt att VP:n inte arbetar mot ett optimalt system  tummenupp
Men du kan spy galla hur som helst, personlig riktad spya också?

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2013, 14:53:26 »
Om du haft strul med vp från början fattar inte jag varför du väntar tills garantin gått ut med att få den lagad och det är installatörn som ska se till att den lagas inte Ctc.
Innan 2-års garantin gick ut hade jag en auktoriserad CTC-tekniker här och felet blev lite mindre förekommande. Jag tycker bara att CTC borde ta hänsyn till att felet har funnits från början och skicka ut en tekniker utan kostnad eller inblandning av försäkringar. Jag tror att det är ett fabrikationsfel. Jag har bara den här säsongen ringt dom minst fyra gånger om det här felet men dom bryr sig inte, alltså rekommenderar jag inte köp av CTC och deras service är också under all kritik tycker jag!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2013, 15:08:55 »
mindre förekommande då är vp fortfarande trasig enligt mig synd att du inte felanmälde igen så det gått på garantin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2013, 15:11:14 »
Varför gnäller du på CTC? Dom har väl inga affärer med dig, dom säljer inget mot kund.
Det är den som sålt till dig och installerat anläggningen som du ska vända dig till.

Sedan förstår jag inte varför man inte skulle köpa en CTC, bara för att du har problem med din installatör.
Det finns ju flera tusen som är nöjda både med CTC och sina installatörer.
Otur med försäljare och installatörer kan man väl ha med vilket märke som helst, men det är inget som tillverkaren kan rå för.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2013, 15:17:26 »
mindre förekommande då är vp fortfarande trasig enligt mig synd att du inte felanmälde igen så det gått på garantin.

Förra vintern när det var mildare så hände det kanske 3-4 ggr, lite mer denna vinter som är kallare. Veckopendlat tidigare så jag har inte haft tid att ägna mig åt det. Tycker det borde vara lite "goodwill" från CTC gällande detta ärende när det funnits från början trots att garantin gått ut, men det anser tydligen inte CTC!

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2013, 15:26:57 »
Varför gnäller du på CTC? Dom har väl inga affärer med dig, dom säljer inget mot kund.
Det är den som sålt till dig och installerat anläggningen som du ska vända dig till.

Sedan förstår jag inte varför man inte skulle köpa en CTC, bara för att du har problem med din installatör.
Det finns ju flera tusen som är nöjda både med CTC och sina installatörer.
Otur med försäljare och installatörer kan man väl ha med vilket märke som helst, men det är inget som tillverkaren kan rå för.

SÃ¥ det kan inte vara fel pÃ¥ en CTC-produkt frÃ¥n början?? Är dom helt felfria enligt dig?? Dessutom har jag ocksÃ¥ sen tidigare slängt ut en jättestor Bentone-anläggning sÃ¥ det är inte sÃ¥ konstigt om jag tycker värmepumpsbranchen är lite skum. Titt och tätt hör man i nyheterna  om alla fel som finns gällande värmepumpar. Tycker det är värdefullt att berätta om mina problem sÃ¥ att alla inte tror att det guld och gröna skogar när man är värmepumpsägare!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2013, 15:43:07 »
Det verkar som om du har svårt att ta till dig vad du läser.
Vad jag vet, har jag inte uttalat mig om kvaliteten vare sig på CTC eller något annat fabrikat.
Att du har problem med din pump har nog alla förstått vid det här laget, men det är kanske dags att sluta älta det nu.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2013, 15:52:55 »
Det verkar som om du har svårt att ta till dig vad du läser.
Vad jag vet, har jag inte uttalat mig om kvaliteten vare sig på CTC eller något annat fabrikat.
Att du har problem med din pump har nog alla förstått vid det här laget, men det är kanske dags att sluta älta det nu.
I ditt förra utalande påstod ju du att det var installatörens fel och inte CTC-produktens, så fattade jag ditt inlägg!
Du fattar inte tydligen själv vad du skriver. Tack, skall sluta älta! Sluta skriv själv, du håller ju själv igång tråden genom att älta obegripliga inlägg! Tack för mig, det var jag som startade tråden och nu avslutar jag den. Tack alla andra som kom med nyttiga inlägg!

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2013, 16:27:03 »
Garantin är två år.
Har du haft detta problem från start och pumpen inte är äldre än tre år kontakta den firma du köpt pumpen av och be dem fixa felet med hänvisning till konsumentköplagen.

Säger dom nej kontakta konsumentrådgivaren i din kommun.
Som sagts tidigare så har CTC inget med detta att göra då det är din installatör som är problemägare.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2013, 16:31:18 »
Jag har också haft trassel med min EcoAir, och det reparerades. Sen återkom symtomen, men då hade installatören hunnit gå i konkurs. Jag kontaktade CTC via mail. Beskrev hela historiken och vad som gjorts. CTC ringde upp och diskuterade det hela med mig och det slutade med att dom saatt dom skulle skicka en reparatör från en helt annan firma. Ingenting hände så jag fick stöta på och påminna. Reparatören dök upp och fixade det hela och sen dess funkar det. Fördröjningen berodde på att reparatören hade en massa andra jobb, som han bedömde som mer akuta och därför fick jag vänta.
Å andra sidan gjorde han ett bra jobb när han väl dök upp.

Luft/vatten-tekniken är ju relativt ny och utvecklas fortfarande. Det gör att man måste läsa på själv och lära sig hur systemet fungerar för att själv kunna ändra inställningar om det behövs.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #33 skrivet: 26 januari 2013, 17:28:34 »
Men du kan spy galla hur som helst, personlig riktad spya också?

Spyr jag galla över dig menar du  Sc:,h
Det var inte riktat personligt mot dig utan nÃ¥gra rader om hur folk kan missuppfatta det hela om man skriver precis vad som helst  ;)
Men efter att man läst dina andra inlägg och kommentarer sÃ¥ behöver man ju inte vara särskilt skarptänkande för att förstÃ¥ att du läser och fattar efter eget tycke och det gör att du i princip kan skriva vad du vill ang CTC:s VP dÃ¥ andra ändÃ¥ ser att du pratar och svamlar i nattmössan alena mot ett gäng andra som inte hÃ¥ller med dig  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #34 skrivet: 26 januari 2013, 19:29:51 »
Spyr jag galla över dig menar du  Sc:,h
Det var inte riktat personligt mot dig utan nÃ¥gra rader om hur folk kan missuppfatta det hela om man skriver precis vad som helst  ;)
Men efter att man läst dina andra inlägg och kommentarer sÃ¥ behöver man ju inte vara särskilt skarptänkande för att förstÃ¥ att du läser och fattar efter eget tycke och det gör att du i princip kan skriva vad du vill ang CTC:s VP dÃ¥ andra ändÃ¥ ser att du pratar och svamlar i nattmössan alena mot ett gäng andra som inte hÃ¥ller med dig  tummenupp
Tack för den attacken! Hoppas att jag i alla fall kan avskräcka någon som tänker köpa en pump av det märke som jag olyckligtvis valde.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #35 skrivet: 26 januari 2013, 19:36:01 »
Tack för den attacken! Hoppas att jag i alla fall kan avskräcka någon som tänker köpa en pump av det märke som jag olyckligtvis valde.

Hmm, nu var det ju du som fattade fel och tog Ã¥t dig frÃ¥n första början och inte förstod vad jag menade med mitt första inlägg  ;)
Beskrev bara hur galet det kan bli för de som inte kan ngt om VP:s och sen läser ett missvisande inlägg inför ett ev köp till sitt hus  tummenupp
Har man inte all fakta på problemet blir det ju missvisande...
Alla fabrikat har ju nÃ¥gra kunder som är missnöjda med sina VP:s och det är bara sÃ¥ det är och kommer att förbli helt enkelt  :)


 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #36 skrivet: 26 januari 2013, 21:33:37 »
Hmm, nu var det ju du som fattade fel och tog Ã¥t dig frÃ¥n första början och inte förstod vad jag menade med mitt första inlägg  ;)
Beskrev bara hur galet det kan bli för de som inte kan ngt om VP:s och sen läser ett missvisande inlägg inför ett ev köp till sitt hus  tummenupp
Har man inte all fakta på problemet blir det ju missvisande...
Alla fabrikat har ju nÃ¥gra kunder som är missnöjda med sina VP:s och det är bara sÃ¥ det är och kommer att förbli helt enkelt  :)

Läs ditt första inlägg igen och försök förklara för mig som ovetande vp-ägare om att det inte var ett påhopp på mig, eller försök skriva lite bättre så att en mindre intelligent läsare kan förstå vad du menar?
Om du är admin, ta då bort denna tråd!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #37 skrivet: 26 januari 2013, 21:52:17 »
Läs ditt första inlägg igen och försök förklara för mig som ovetande vp-ägare om att det inte var ett påhopp på mig, eller försök skriva lite bättre så att en mindre intelligent läsare kan förstå vad du menar?
Om du är admin, ta då bort denna tråd!

Jag vet vad jag skrev och jag vet att det inte var riktat som ett påhopp mot dig fast att du tog det som ett påhopp från mig till dig, tyvärr...
Jag förklarade bara att det kan bli missvisande reklam utan riktiga grunder om en person skriver som det skrivits i tråden.

He he, jo jag är admin, för Lottobolaget "varmepumpsforum", men det ger mig tyvärr inga rättigheter att ta bort trÃ¥dar här pÃ¥ forumet som handlar om CTC  :)

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #38 skrivet: 26 januari 2013, 22:02:38 »
Har anmält denna tråd till moderatorn om att den skall tas bort.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #39 skrivet: 20 februari 2013, 11:24:09 »
5-år gammal och den har gett upp! Kompressor utbytt i dag! Mina rekommendationer är forfarande: köp inte en CTC-värmepump! Dålig investering, strulat från dag 1 :(

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #40 skrivet: 20 februari 2013, 13:52:47 »
Garantin på värmepumpen (inkl den kostnadsfria försäkringen) gäller väl i sex år?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #41 skrivet: 20 februari 2013, 18:45:08 »
Jovisst gäller garantin, men jag tycker att fem års livslängd på en CTC-kompressor är ganska dåligt plus att den fungerat knackigt från första början med ideliga hetgaslarm.

Inloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 496
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #42 skrivet: 20 februari 2013, 21:03:11 »
Klar du dig med 35 graders framledning? Värmepumpar är gjorda för lÃ¥gtemperatursystem. Gammla hus är inte lämpade för värmepump utan att byta radiatorer  eller instalera golvvärme det kan inte vara det som är problemet och att nÃ¥gon sÃ¥lt fel grej till dig han skulle sÃ¥lt en pelletspanna i stället som levererar 80 grader?
Vilket ingen värmepump levererar med någon ekonomi.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #43 skrivet: 20 februari 2013, 21:39:07 »
Garantin är två år.
Har du haft detta problem från start och pumpen inte är äldre än tre år kontakta den firma du köpt pumpen av och be dem fixa felet med hänvisning till konsumentköplagen.

Säger dom nej kontakta konsumentrådgivaren i din kommun.
Som sagts tidigare så har CTC inget med detta att göra då det är din installatör som är problemägare.
helt riktigt att garantin på "gamla pumpar" var 2år.... men numera är den 3år och sedan kommer försäkringen in i ytterligare 3år.... spelar väl egentligen ingen roll.... menmen
 
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #44 skrivet: 20 februari 2013, 21:56:19 »
Nja, en Daikin Altherma HT klarar höga temperaturer rätt så bra. 80°C är ju förvisso på gränsen.

Bigbax: du har haft problem och det är självklart tråkigt. Men att extrapolera detta till att CTC generellt är skräp, särskilt utan att komma med någon som helst statistik, tyder på en grov okunskap om världen. Det finns inga felfria produkter och du har råkat ut för en av de som varit behäftade med fel. Detta fel har förmodligen funnits från början och har helt uppenbarligen inte hanterats korrekt av installatören; kanske inte av dig heller i din dialog med just installatören. Att som du gör fortsätta med ett "CTC är skit"-mantra är okunnigt, oseriöst och otrevligt.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #45 skrivet: 20 februari 2013, 22:49:49 »
Nja, en Daikin Altherma HT klarar höga temperaturer rätt så bra. 80°C är ju förvisso på gränsen.

Bigbax: du har haft problem och det är självklart tråkigt. Men att extrapolera detta till att CTC generellt är skräp, särskilt utan att komma med någon som helst statistik, tyder på en grov okunskap om världen. Det finns inga felfria produkter och du har råkat ut för en av de som varit behäftade med fel. Detta fel har förmodligen funnits från början och har helt uppenbarligen inte hanterats korrekt av installatören; kanske inte av dig heller i din dialog med just installatören. Att som du gör fortsätta med ett "CTC är skit"-mantra är okunnigt, oseriöst och otrevligt.

/Marcus
Ditt otrevliga inlägg skulle jag helst inte vilja bemöta. Vill bara säga att du har ingen aning om min dialog med installatören - om du inte är synsk?? Av min erfarenhet av en CTC-pump hävdar jag fortfarande min rätt att ej rekommendera ett köp av en sådan även om du tycker det är okunnigt,oseriöst och otrevligt!!

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #46 skrivet: 20 februari 2013, 23:07:07 »
Jag kan förstå dig, jag hade också sågat ett märke som ex, CTC om jag hade gått på en mina..
Men jag undrar om inte det största felet är att du har fått fel saker till ditt hus dontknow

Killarna är asgrymma på att hjälpa till och ev komma med förslag till åtgärder, men att såga ett fabrikat eller att hylla ett på forumet, då blir det livat.. ;)




Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #47 skrivet: 20 februari 2013, 23:30:48 »
Ja Tågråttan, ser att du värmer med luftluft-pumpar. Nu efteråt inser jag att jag inte skulle satsat på ett dyrt luftvattensystem, skulle bara bytt elpannan och sen bytt ut min billiga luftluft-pump som jag monterat själv och som fortfarande fungerar efter 10 år till något bättre när den lägger av.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #48 skrivet: 21 februari 2013, 06:59:23 »
Bigbax, skärp dig nu. Du får det bemötande du förtjänar med tanke på hur du beter dig, om än inte i samma sandlådeform. Och du förstod uppenbarligen inte ett ord av det jag skrev. Tagga ner nu och försök se saken med lite öppnare ögon.

Och försök förstå, snälla: att du har haft problem från början är något som installatören ska fixa. Du är deras kund, installatören är CTCs kund. Varför har du så otroligt svårt att förstå detta samband? Ska du hänga ut någon så häng ut installatören efter att exempelvis ARN har gett ett uttalande. Men det viktiga är att om du inte har ett avtal som säger annat så har CTC inga skyldigheter mot dig, oavsett vad du tycker.

Berätta också för oss vad du har för framledning vid DUT och -10 så att vi kan se om du har ett hus som passar till en VP.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #49 skrivet: 21 februari 2013, 07:11:28 »
Ännu ett exempel på en "varning för köp" som helt saknar substans.
Det troliga scenariot är att husets värmesystem inte är konstruerat så att en luft/vattenvärmepump med max vbf på 55 grader fungerar bra alls.
Detta i kombination med frekvent eltillskott, troligen beroende på dåligt injusterat värmeavgivande system, och reglerdator, ger de symtom som här hänvisas till, med kort livslängd som följd.
MEN, troligen byttes kompressorn bara för att få tyst på kritiken, och maskinen kommer antagligen inte att fungera bättre framöver heller, just på grund av de orsaker jag nämner ovan.

Ytterligare ett bevis på detta är att det även tidigare suttit en luft/vatten-värmepump där som inte heller "fungerade".

Jag kommer så småningom att radera denna tråd för att CTC inte skall behöva få negativ reklam, då de troligen inte har någon del i de problem som här dryftats.

Till Bigbax, du kan använda Reja, Reco eller Eniro för att lämna ogrundad kritik mot företag eller tillverkare, detta forum ger dig inte friheten att framföra kritik som grundar sig på okunskap och bristande reklamationshantering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #50 skrivet: 21 februari 2013, 09:11:19 »
Anledningen till problemet är med stor sannolikhet det som nämnts och har förmodlingen inget med pumpen eller tillverkaren att göra.
Men tillverkarnas ovilja att ta ansvar för produkterna så fort de lämnat fabriken är ett problem för kunderna och i vissa fall har det slagit hårt tillbaka på tillverkarna som i Nibes fall i UK.
Hade de sett till att de installatörer de rekomenderar och listar på sin hemsida verkligen hade haft utbildning och kunskap och följt de rekomendationer och installationsinstruktioner de tagit fram så hade säkert många fel kunnat undvikas och energiförbrukningen för kunden kunnat sänkas.
Men installationen hade i många fall då blivit dyrare.
Det finns givetvis ett egenansvar här också, väljer vi den dyraste installatören som vill pilla lite överallt i huset eller en av de billigaste som säger att det är bara att smacka dit värmepumpen sen är det bara att tuta och köra?
Man får oftast vad man betalar för.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad PeterSam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #51 skrivet: 21 februari 2013, 09:34:14 »
Hej!
Jag tror inte att en dyr installation alltid är bättre... Är väldigt förvånad över de offerter jag fick när vi skulle köpa en ecoair till vår ecoel.
Den "stora" installatören kunde utan att tveka tänka sig att installera en ecoair 115 till vår ecoel via ecotolk för 130,000 kr. Något som ctc själva inte rekomenderar. Och inte särskilt prisvärt...
Det blev en 110a från billigaste ehandeln med medföljande "billig" installatör och lokal elektriker. Kan inte tro att 3 m rör kan vara så olika från installatör till installatör. Tror inte de dyra bryr sig om driften speciellt mycket heller. Mina 5 cents.
Peter

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #52 skrivet: 21 februari 2013, 12:06:21 »
Ännu ett exempel på en "varning för köp" som helt saknar substans.
Det troliga scenariot är att husets värmesystem inte är konstruerat så att en luft/vattenvärmepump med max vbf på 55 grader fungerar bra alls.
Detta i kombination med frekvent eltillskott, troligen beroende på dåligt injusterat värmeavgivande system, och reglerdator, ger de symtom som här hänvisas till, med kort livslängd som följd.
MEN, troligen byttes kompressorn bara för att få tyst på kritiken, och maskinen kommer antagligen inte att fungera bättre framöver heller, just på grund av de orsaker jag nämner ovan.

Ytterligare ett bevis på detta är att det även tidigare suttit en luft/vatten-värmepump där som inte heller "fungerade".

Jag kommer så småningom att radera denna tråd för att CTC inte skall behöva få negativ reklam, då de troligen inte har någon del i de problem som här dryftats.

Till Bigbax, du kan använda Reja, Reco eller Eniro för att lämna ogrundad kritik mot företag eller tillverkare, detta forum ger dig inte friheten att framföra kritik som grundar sig på okunskap och bristande reklamationshantering.
Ja men gör det då Rickard! Ta bort tråden efter all min ogrundande kritik mot CTC, min okunskap och bristande reklamationshantering som du har "full" kunskap om! Ditt troliga scenario ger jag inte mycket för!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #53 skrivet: 21 februari 2013, 12:28:53 »
Nej, det förstår jag, du verkar ha väldigt lätt att komma på kant både med installatörer, tillverkare/leverantörer, forumets medlemmar i allmänhet, och för att inte göra några undantag, även med mig.
På något sätt får jag (och tror jag även andra) en bild av att du väldigt lätt får problem, och då vill varna andra istället för att sätta dig i i orsaken till problemen, och få dem åtgärdade.

Just detta är också anledningen till att jag generellt sett inte tillåter "Varningsinlägg" av den typ du gjort här, det är vanligt att det är just den typen av personlighet som du verkar representera som skriver den typen av inlägg.
Allt som oftast sakar varningarna saklig grund, eller så beror på problemen på dåligt dimensionerade eller projekterade anläggningar.

Just dimensioneringar, projekteringar, och problemlösning är vi här i forumet bra på, och därför vill jag, och de flesta av forumets övriga medlemmar, att frågorna skall handla om sånt, för att vi tillsammans skall hjälpas åt att lösa de problem som finns.

Att generellt varna för ett visst fabrikat, som i detta fall är störst på marknaden efter att i åratal ha levererat bra, prisvärda och effektiva produkter är ytterligare ett bevis på att den typen av varningar inte har i ett seriöst forum att göra.

Nu tar jag inte ställning till specifika fabrikat, och jag kan konstatera att CTC nog inte längre har de vassaste luft/vatten-värmepumparna för alla applikationer, men att det finns fog för en generell varning är helt enkelt inte relevant.

I ett högtempsystem finns det idag definitivt bättre val än CTC.
« Senast ändrad: 21 februari 2013, 12:44:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #54 skrivet: 21 februari 2013, 12:35:02 »
Bigbax: Om du istället för att vara på defensiven från meddelande 1 hade lyssnat och tagit åt dig av den information som framförts så hade du kunna ändra något som mycket tyder på är fel i ditt hus alternativt dålig installation.
Om förra VP gick sönder och strula mycket och nuvarande inte har fungerat bra sedan installationen då ser det onekligen ut som att husets värmedistributionsystem inte är optimalt för VP drift.
Kolla manualen över difftemperarurer och övriga installations parametrar och optimera ditt system.
Får hoppas att kompressorn var problemet och att du har många skadefria år framför dig.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #55 skrivet: 21 februari 2013, 12:56:42 »
Vill bara säga att jag har inte propsat på ett byte av kompressorn. CTC-reparatören kollade hur många gånger pumpen hade stängt av sig p g a hög hetgastemperatur, det var 63 ggr och då tog han beslutet direkt och två timmar senare var den bytt. Efterlyser fortfarande en borttagning av denna tråd efter alla personliga angrepp på mig som person!
« Senast ändrad: 21 februari 2013, 13:42:56 av bigbax »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #56 skrivet: 21 februari 2013, 16:25:46 »
Tråden lär inte tas bort när du fortfarande är aktiv i den antar jag och det är rätt så ovanligt att trådar plockas bort på det här forumet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #57 skrivet: 21 februari 2013, 16:50:29 »
Bigbax:
Du kan låsa tråden om du vill att den ska dö ut..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #58 skrivet: 21 februari 2013, 17:14:00 »
Det står ju i forumets regler:

3.9 Smutskastning av företag eller personer är normalt inte tillåtet, vårt krav för att godkänna detta är att den som skriver skall kunna hänvisa till publika uppgifter från domstol, eller artiklar som skrivits i media där källkontroll förekommer.
Smutskastning av företag eller personer tenderar lätt att bli av typen "utpressning" vid pågående tvister, och utpressning är inte något vi som ligger bakom forumet vill befrämja. Vi hänvisar därför de som vill smutskasta företag till "Recensionssajter som t.ex. Reja.se och Reco.se som gjort det till sin affärside att låta folk betygsätta företag.


Jag brukar inte läsa regler innan jag skriver på ett forum, men visar det sig att jag skrivit något som strider mot reglerna så får jag be om ursäkt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #59 skrivet: 21 februari 2013, 17:54:03 »
Om jag har smutskastat CTC det får andra bedöma men jag anser att jag har blivit "påhoppad" personligt av vissa här i tråden. Då tycker jag att Rickard om han har befogenhet att radera tråden skall göra det som han "hotade" att göra i ett tidigare inlägg!

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #60 skrivet: 21 februari 2013, 19:43:06 »
Rickard har absolut befogenhet att radera tråden, han äger forumet... :)

Du bör fråga dig varför du har fått mothugg och inte minst varför du väljer att uppfatta det som personliga påhopp. Jag uppfattar det som att vi andra försöker få att uppföra dig bättre och särskilt att inte smutskasta CTC utan dokumenterad grund.

Vi hjälper dig gärna med dina problem om du presenterar dem sakligt och med information som är användbar. Större utbud av CTC-ägare med kunskap om sina VP-anläggningar lär du inte hitta på ett forum någonstans.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #61 skrivet: 22 februari 2013, 00:00:42 »
Jag kommer förhoppningsvis kunna följa Bigbax uppmaning, under ganska många år.

Mina CTC-grejer är ju bara 15 månader gamla än så länge och tuffar på riktigt bra. 10 000 kWh lägre förbrukning första året, trots lite strul, och det ser minst lika bra ut såhär långt under år två. Vartefter man lär sig systemet så går det att ändra inställningarna lite, för att få lägre förbrukning eller högre komfort.

Att jag sen, efter diskussioner med erp, kommit på hur man skulle kunna få systemet ännu effektivare med bara två små förändringar (en i styrsystemet och en som rör laddpumpens cirkulation vid minusgrader) är en helt annan historia. Jag har tipsat CTC och bett att dom ska kolla hur komplicerat det är att ändra styrsystemet så att man själv skulle kunna ändra diffen mellan övre tankens och framledningens börvärden. Vi får väl se om jag får nåt svar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #62 skrivet: 22 februari 2013, 00:38:45 »
Om jag har smutskastat CTC det får andra bedöma men jag anser att jag har blivit "påhoppad" personligt av vissa här i tråden. Då tycker jag att Rickard om han har befogenhet att radera tråden skall göra det som han "hotade" att göra i ett tidigare inlägg!

Att bli "smutskastad" gör väl ingenting.

En vuxen människa med normal självkänsla klarar sådant.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #63 skrivet: 22 februari 2013, 14:36:29 »
Om han smutskastar CTC, vad har det med självkänsla? Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #64 skrivet: 22 februari 2013, 14:56:30 »
Det var nog att TS ansåg sig smutskastad som det hänvisades till, en enskild person kan mycket lättare "ta" att bli smutskastad, speciellt om man är anonym på ett internetforum.
När ett företag blir smutskastat av anonyma personer på ett forum så är det mycket svårare att försvara sig, och det är/kan vara omöjligt att reparera de skador som detta åsamkar företaget ifråga.

OM kritiken är befogad kan det vara bra, men om kritiken, som i detta fall, kanske inte är befogad så kan det skada ett företag som är bra, och driver utvecklingen framåt, nåt som jag inte vill att de forum jag driver skall göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad noCTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #65 skrivet: 24 februari 2013, 01:36:17 »
Ta bort tråden moderator Rickard!
bästa hälsningar
från bannade bigbax må han vila i frid!
« Senast ändrad: 24 februari 2013, 01:37:49 av noCTC »

Utloggad noCTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #66 skrivet: 24 februari 2013, 22:04:46 »
Fortsatte CTC-kritiken bara pga att denna tråd ej togs bort. Ta bort denna och den andra så är allt frid och fröjd??
Skall aldrig mer ställa någon fråga här i forumet eller kritisera något värmepumpsfabrikat även om jag tycker det var befogat i det här fallet.
bigbax/noCTC

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #67 skrivet: 24 februari 2013, 22:17:59 »
Fan nu är ju helt otrolig till att masa om din CTC och den här tråden...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #68 skrivet: 24 februari 2013, 22:31:44 »
Jag anmälde faktiskt den andra tråden till moderatorn och bad att få den bortplockad, men har ändrat mig.

En fråga till Bigbax/NoCTC: varför vill du få tråden bortplockad om du liks inte vill vara kvar här? Skäms du för hur du har uppträtt och är rädd att nån ska identifiera dig irl, eller vad är skälet? Om du är så förbannad på CTC borde du väl vilja att tråden ska vara kvar? Eller gör alla mothugg du fått att CTC framstår i oförtjänt god dager, eller vad är skälet?

Ta bort din användare här inne och sluta läs här, om det stör dig så mycket, så blir alla glada och nöjda.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad noCTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #69 skrivet: 24 februari 2013, 23:30:28 »
Jag vet inte vad masa betyder, jag skäms inte, det är ni här på forumet som förstorat upp mitt "CTC-hat"- jag skrev en lite tuff rubrik och det fick jag tydligen inte, många här har är väl lobbyister för värmepumpsbranchen, jag tycker att många här tycker det är accepterat att nhata mig som person inkl moderator och det är därför jag tycker att denna tråd skall tas bort, är det så j-a konstigt?? redan i första svaret så spydde jag galla här på forumet enligt erp - hur skall man då reagera?? men det är väl den allmänna tonen här!! även du lunk umeå kör på i samma stil!! och joka gör ju ingenting annat!!


« Senast ändrad: 24 februari 2013, 23:54:21 av noCTC »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #70 skrivet: 25 februari 2013, 00:12:00 »
Jag vet inte vad masa betyder

Att "masa" har flera betydelser  :)
Du "masar" när du aldrig ger dig med den här trÃ¥den tex  ;)
Att du bara fortsätter och fortsätter trots kritiken du fÃ¥r det är att "masa"  *roflmao*

och joka gör ju ingenting annat!!

Va är det jag gör nu dÃ¥  Sc:,h
Du är bara barnsligt masig nu  ::)
Du tar ju Ã¥t dig av ingenting tycker jag  :)
Lägg ner nu för detta leder ingen vart  nono
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #71 skrivet: 25 februari 2013, 00:12:42 »
Det här är ett forum där folk med problem eller funderingar ställer frågor och får svar, oftast kloka svar dessutom.
Det här är INTE ett forum där man kan beklaga sig och sen få lite allmänt medkännande "hålla-med-tyck-synd-om" av andra.

Det är nog där felet ligger.

Bigbax/NoCTC gjorde misstaget att hacka på CTC i just den underkategori där man hittar flest CTC-ägare. Det är ungefär som att åka in på en Volvoverkstad och börja klaga på hur dåliga alla Volvo är. Eller att ställa sig på hemmalagets ståplatsläktare och klaga på hur värdelöst laget är...

Bara det faktum att någon känner sig påhoppad och missförstådd är inte skäl för att ta bort en tråd. Det finns ju faktiskt en hel del intelligenta svar och kommentarer även i denna tråd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad noCTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #72 skrivet: 25 februari 2013, 01:00:24 »
jag masar vidare....... jag vill inte ha nÃ¥got allmänt medkännande jag vill bara fÃ¥ bort trÃ¥den för den har inte gett  mig nÃ¥gonting och jag tror att den inte har nÃ¥gon betydelse för andra heller, men visst kan jag masa vidare: CTC:s kompressor hÃ¥ller i ungefär fem Ã¥r till en kostnad av ca 25000kr i mitt fall (~4h/dygn), ok försäkringen faller in och jag behöver inte kanske punga ut med nÃ¥gra kulor men värmepumpsbranchen tjänar lite ytterligare pÃ¥ bekostnad av försäkringstagarna :) SKULLE ALDRIG KÖPA EN CTC IGEN OCH  INGET ANNAT LUFT/VATTEN-SYSTEM IGEN -HELA DEN HÄR BRANCHEN ÄR SKUM - RENA LURENDREJERIET FRÃ…N FÖRSTA BÖRJAN TILL SLUT!! NO MORE CTC !MIN UPPMANING: Köp inte en CTC värmepump!
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 01:02:30 av noCTC »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #73 skrivet: 25 februari 2013, 02:20:30 »
Men... ...kan det inte vara sÃ¥ att du köpt fel hus till din pump bigbax/noCTC?! Det enda jobbiga dÃ¥ är ju att reda ut om det är fastighetsmäklarbranschen som är skum eller om det är byggbranschen som är skum, det blir ett utredningsarbete som kommer gÃ¥ till historien!  Sc:,h Epic!

Häromdagen köpte jag hem fel vara frÃ¥n livsmedelsbutiken, frugan blev inte nöjd men som tur var kunde jag förklara det hela genom att förklara livsmedelsbranschen skum.  a:gl

Normalt brukar dock forumet fungera som sÃ¥ att skumma fel hittas pÃ¥ schysta prylar som sitter i rätt typ av miljö, svaren är för tekniska eller omfattande i dess detaljer att den som letar köprÃ¥d inte letar här. Här letar och svarar de som söker lösningen pÃ¥ sina befintliga problem, just ingen optimal miljö ens för lobby-isterna du tror verkar här. Fascinerande trÃ¥d detta, trodde aldrig det skulle finnas sÃ¥ här mycket underhÃ¥llning pÃ¥ denna typ av fora!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #74 skrivet: 25 februari 2013, 07:00:36 »
Tack för att ni gjort min morgon. Helt underbar läsning och jag som var spekulant pÃ¥ värmepumpar fram tills i lördags. Hade jag varit det fortfarande sÃ¥ hade jag blivit sugen pÃ¥ en CTC. Det som skrivs i den här trÃ¥den tar man som spekulant inte särskilt allvarligt pga TS oförmÃ¥ga till att kommunicera och resonera. Undra vilket märke han säljer??  :o 8)

I övrigt tycker jag forumet är bra, ställer man en frÃ¥ga sÃ¥ fÃ¥r man hjälp men även mothugg! Väljer man att bortse frÃ¥n mothuggen (mest positivt laddade) sÃ¥ fÃ¥r  man mycket hjälp...
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #75 skrivet: 25 februari 2013, 07:43:53 »
jag masar vidare....... jag vill inte ha nÃ¥got allmänt medkännande jag vill bara fÃ¥ bort trÃ¥den för den har inte gett  mig nÃ¥gonting och jag tror att den inte har nÃ¥gon betydelse för andra heller, men visst kan jag masa vidare: CTC:s kompressor hÃ¥ller i ungefär fem Ã¥r till en kostnad av ca 25000kr i mitt fall (~4h/dygn), ok försäkringen faller in och jag behöver inte kanske punga ut med nÃ¥gra kulor men värmepumpsbranchen tjänar lite ytterligare pÃ¥ bekostnad av försäkringstagarna :) SKULLE ALDRIG KÖPA EN CTC IGEN OCH  INGET ANNAT LUFT/VATTEN-SYSTEM IGEN -HELA DEN HÄR BRANCHEN ÄR SKUM - RENA LURENDREJERIET FRÃ…N FÖRSTA BÖRJAN TILL SLUT!! NO MORE CTC !MIN UPPMANING: Köp inte en CTC värmepump!

Du har förmodligen tagit rätt beslut när det gäller val av värmekälla, även om du inte varit villig att kommunicera dina reella problem med oss så är det mycket som talar för att husets uppvärmningssystem inte är optimalt designat att fungera bra med luft/vatten-värmepump.
Om det dessutom är felaktigt/obefintligt injusterat så kan det som i ditt fall resultera i två olika värmepumpar som fått kort livslängd.

Att jag skulle plocka bort denna tråd bara för att den inte gett dig något faller naturligvis på sin egen orimlighet, detta forum finns inte till för att ge de som startar ett ämne någon form av tillfredsställelse, och speciellt inte när det gäller smutskastning av personer eller företag.
Ju mer uppenbart det blir att du inte vill komma underfund med vilka problem som gjort att luft/vatten-värmepumpar inte har fungerat bra i ditt hus, utan bara vill smutskasta CTC, branschen, och oss i detta forum, desto mindre chans blir det att jag kommer att radera tråden.
Det enda som talar för att jag kan komma att radera den är för att skona CTC, troligen kommer detta ämne inom någon vecka att vara väldigt högt indexerat i Googles sökmotor, och det anser jag inte att CTC har gjort sig förtjänade av, i vart fall inte när det rör deras luft/vatten-värmepumpar.

När det gäller problemet med att vi försäkringstagare skall vara med och betala för dåligt projekterade, dimensionerade och injusterade värmepumpsanläggningar så vill jag på ett sätt hålla med dig, det borde inte behöva vara så, men samtidigt har jag väldigt svårt att se på vilket sätt man skulle kunna komma runt detta.Skulle man skapa speciella regler för just värmepumpar när det gäller försäkringarna, eller skall man ställa högre krav på de som projekterar, dimensionerar, installerar och sköter injusteringen?
Jag kan inte se att någon av dessa vägar är möjliga att gå.

I normalfallet hade vi säkert kunnat hjälpa dig att få ett avsevärt mycket bättre fungerande system, med en väl utförd injustering av uppvärmningssystem och reglerdator, men din ingång i hela ämnet har, så vitt jag kan se, inte varit att lösa problemen, bara att smutskasta en tillverkare som inte på något sätt kan veta vilken typ av hus/värmesystem deras produkt stoppas in.

Alla värmepumpar har sina för och nackdelar, men gemensamt för dem alla är att de kräver rätt förutsättningar för att fungera bra/optimalt, och dessutom krävs det att anläggningsägaren, du i detta fall, har viljan och förmågan att sätta sig in i funktionen, eller be om hjälp, för att det skall fungera så bra som möjligt.

Om man skall ta denna fråga vidare så kan man väl fråga sig vilket typ av värmesystem som är bäst för dig, och min slutsats blir nog baserat på ovanstående att du nog bör välja att värma med direktverkande el, det kommer säkert att fungera bra, oavsett ditt eget engagemang, och oberoende att husets uppvärmningssystem, det enda du kan klaga på då är det höga elpriset, men det är ju liksom ingen nyhet.

Pellets går bort, för även det kommer att kräva ditt engagemang, och krångla från tid till annan.
Solenergi ger inte tillräckligt.
Vedeldning lönar sig knappt, i vart fall inte om du måste investera för att få in en fungerande anläggning.

Så, som sagt, för dig kanske det är bäst att helt enkelt stänga av värmepumpen och förlita dig på elpatronerna om du vill leva ett problemfritt liv.
En annan lösning är att försöka lösa de problem som uppenbarligen finns någonstans i ditt system, men som sagt, jag har inte i något av dina inlägg sett tendenser till att detta ligger i ditt intresse.

Att du dessutom anklagar "oss alla" för att vara lobbyister för värmepumpsbranschen är bara ytterligare ett bevis för din personlighet som fördömanden, till motsats till detta forums främsta mål, problemlösning och viljan att komma till konsensus, även i ämnen där de som deltar i diskussionen kommer in i densamma med olika syn på saken.

Om man , som du, inte har den viljan, utan bara vill skada - i detta fall CTC - så kommer det inte att bli en speciellt konstruktiv debatt, tyvärr.
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 07:55:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #76 skrivet: 25 februari 2013, 08:23:01 »
Bra sammanfattning!
Jag hade själv tänkt ställa frågan om framtida värmesystem, just därför att alla uppvärmningssystem utom el kräver ett visst mått av engagemang och intresse.

När det gäller försäkringar kan ju den som är intresserad titta hur det ser ut inom sällskapsdjursbranschen. Veterinärer tar bra betalt eftersom det ju oftast  är försäkringsbolagen som stÃ¥r för huvuddelen av kostnaden, och som djurägare mÃ¥ste man ju ha en försäkring, eftersom det är sÃ¥ dyrt. Alla vinner pÃ¥ systemet, utom djurägarna som naturligtvis betalar hela kalaset.

Apropå garantier osv. - det är naturligtvis CTC som lämnar garantin, inte försäljaren. CTC skriver såhär på sin web:

"CTC inför 3 års garanti på alla sina produkter bland annat värmepumpar och värmepannor. Den nya garantin ger kunderna ännu större trygghet. För värmepumpar ingår fortfarande en 6-årig trygghetsförsäkring parallellt med garantin.

Den nya 3-åriga garantin omfattar konstruktions-, fabrikations- och materialfel under 3 år räknat från installationsdatum. Garantin införs retroaktivt för tillverkningsdatum från den 1 juli 2012. Garantin gäller under förutsättning att produkten är installerad i Sverige.
"

Min installatör/försäljare gick i kk i somras, men jag har fått bra service ändå. Fast det krävs ju att man argumenterar lite för sin sak, men samtidigt är trevlig och saklig.

Avslutningsvis... nu har ju Bigbax/NoCTC fÃ¥tt en ny kompressor installerad i den CTC-pump du inte vill ha. Vad ska du göra om det visar sig att den börjar fungera riktigt bra nu?   ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #77 skrivet: 25 februari 2013, 13:11:48 »
Eftersom han nu fått en ny kompressor så föreslår jag att istället för den tiden han lägger här på att gnälla hur kass kvalite det var på den gamla, läsa på lite hur man kan förbättra situtationen med dem förutsättningarna han har. Sen kan säkert forumet hjälpa honom om han har några frågor.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #78 skrivet: 25 februari 2013, 17:42:11 »
I så fall måste han kontakta mig via e-post för att få sitt konto aktiverat igen, han är bannlyst och kan inte svara.
Så länge han inte gör annat än smutskastar, klagar och gnäller på allt och alla ser jag hellre att han är aktiv på andra sajter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #79 skrivet: 25 februari 2013, 19:35:27 »
Vilket fabrikat var det nu som inte uppskattades av noCTC??  dontknow :o :-\ Sc:,h
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #80 skrivet: 25 februari 2013, 20:13:42 »
Vilket fabrikat var det nu som inte uppskattades av noCTC??  dontknow :o :-\ Sc:,h

Va väl de oranga i gott&blandat pÃ¥sen han inte gilla väl  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #81 skrivet: 25 februari 2013, 20:29:05 »
Det där med garantier är lite extra speciellt i VP-sammanhang eftersom det inte är så lätt att lämna in den i närmaste butik. Garantin ställs naturligtvis av tillverkaren. Men vem ansvarar/betalar för att det kommer ut en tekniker och felsöker när det inte är CTC själva som monterat pumpen? Installatören har fått betalt för hela paketet och är fullt ansvariga för funktionen så rimligtvis är det också de som får tar garantidiskussionen mot tillverkaren.

Det är också här avtal kommer in. Står det "support på platsen" i CTCs garantibevis så skickar CTC naturligtvis ut en tekniker. Annars kan de lika gärna kräva bevis på att delen X är kass och så får husägaren byta själv. Jämför med en 65" TV: köper du via en viss ÅF så kommer tillverkaren ut och fixar men köper du från gråmarknaden så är det inlämning som gäller. Det handlar om vad som är avtalat. Men support på platsen ingår per automatik via installatören eftersom de har levererat en tjänst på plats.

Likaså kan CTC aldrig bli skyldiga för rena installationsmissar eller felberäkningar, det är installatören som fått betalt för detta så de är ansvariga.

Därför är det alltid installatören man ska ge sig på. De har ansvaret och enligt konsumentköplagen gäller detta i tre år på ursprungliga fel. Om installatören har gått i konkurs gäller naturligtvis garantin på VP fortfarande men det blir ju betydligt bökigare att hantera ärendet.

Det mÃ¥ste ha varit de där hemska sötlakritsbitarna med en massa hÃ¥l i han inte gillade. Jag klarar inte av dem heller utan lackar ur totalt...  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #82 skrivet: 25 februari 2013, 20:40:28 »
Jag har då ingenting att klaga på när det gäller CTCs agerande. Men nu hoppas jag att jag klarar mig utan service ett tag.

Vi har för övrigt varmare än plus 2 för första gången sen i höstas så laddpumpen har äntligen fått vila lite. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #83 skrivet: 25 februari 2013, 20:42:57 »
Det slog mig just... Om Bigbax vill sälja sin hatade VP, vad ska han då skriva i annonsen?
"Köp en CTC värmepump!"   :))
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #84 skrivet: 25 februari 2013, 20:58:55 »
Det slog mig just... Om Bigbax vill sälja sin hatade VP, vad ska han då skriva i annonsen?
"Köp en CTC värmepump!"   :))

 hahaha! hahaha! hahaha! hahaha! hahaha! hahaha!
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #85 skrivet: 27 februari 2013, 10:27:05 »
:) härlig tråd. Nu skulle ju jag inte heller köpa CTC men det beror mest på att jag tycker att de har ful utedel och on-off kompressor. Kvaliten tror jag inte är bättre lr sämre än ngt annat. Det kan ju dock finnas måndagsexemplar av allt som inte funkar hur man än gör. Hade en Husqvarna diskmaskin som precis allt byttes i och lik förbannat så vägrade den att fungera. Efter ca 3 år så bytte Husqvarna ut den mot en annan modell och sedan dess har det inte varit några problem som inte har varit användarrelaterade. Här kan man i vilket fall se att Husqvarna verkligen tog sitt ansvar ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Mats Bohlinsson

  • Gäst
Mats Bohlinsson
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #86 skrivet: 06 mars 2014, 14:19:04 »
Kontrollera utetempgivaren på luftpumpen. Sitter under i en brun plastdosa. Sitter under på utsidan. Öppna den o titta. Är det vatten där eller rostigt så är det garanterat den det är fel på! Prova med att köra den bortkopplad, fungerar fint att köra utan.

/Mats

Min CTC 107 löser ut med felmeddelande "hög hetgastemperatur" ganska ofta. Igår hände det igen och det var tre minusgrader ute. Det här felet har funnits sen installationen i feb 2008. Dom bytte givaren två år senare, det blev lite bättre men helt och hållet har inte detta fel försvunnit. Har varit kontakt med CTC men dom bryr sig inte. Skulle aldrig köpa en CTC igen och min rekommendation är om ni funderar på en CTC luft/vatten pump köp ett annat märke! Kör man dessutom med tillskottenergi när det blir lite kallare så sätter den elmätaren i spinn som om pumpen inte tillförde någonting överhuvudtaget trots att den går för fullt.

GRINGO01

  • Gäst
GRINGO01
SV: Köp en CTC värmepump!
« Svar #87 skrivet: 29 mars 2014, 20:03:47 »
Oljepannans Död CTC Modell 170 i Graven efter 50 år !

 Jag har Oljepanna en CTC 170 frÃ¥n 1964 den fick ny brännare 1979 En Bertone den gÃ¥r som tÃ¥get enda problemet sedan brännarbytet 1979 var shunten som läckte samt kärvade ( nyss fixat ) samt lite damm i brännarröret sÃ¥ lampan "blev blind" en gÃ¥ng det löste dammsugaren snabbt.

 NÃ¥väl 3-400L olja tajmat kvar i tanken 3kbm innetank. Drar ca 5.6 L per dygn pÃ¥ vÃ¥ren som nu med temperaturer pendlande mellan -3 - + 10 (ut.temp 40 gr) .... Vargavinterdagar opp till ca 17L per dygn dÃ¥ har Jag alltid 20-22 grader inne 160 kvm pÃ¥ 3 plan Ytongvilla 2 glasfönster. 2.4 kbm Ã¥rligen säger Oljeleverantören att Jag snittar.

 Inte sÃ¥ illa eller hur bild pÃ¥ trotjänare här http://www.ladda-upp.se/bilder/pzylqvvtwopjmb/

- Är det Sveriges Äldsta CTC 170 i Drift ?

 NÃ¥väl i Maj 2012 Ã¥ker den ut dÃ¥ kommer en Luft/Vatten CTC sÃ¥klart

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #88 skrivet: 31 mars 2014, 17:42:25 »
For the record.
Nu har vår Ecoheat värmepump gått 12 år.
Efter ett år fick byta givare hetgas.
Efter fem år fick byta kompressormodul, tillverkningsfel på den serien enligt CTC. Utan kostnad för oss.
Nu fick vi fel på en givare igen. Servicekillen kommer imorrn.
Det var all service på 12 år.
Besparing under denna tid cirka 300000 kWh.
« Senast ändrad: 31 mars 2014, 17:46:43 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Harri.M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #89 skrivet: 19 oktober 2014, 22:01:47 »
kompressorn är ju inte ctc:s egen den heter ju copeland och denna sitter säkert i många värmepumpar har själv fått ras på min kompressor på ecoair 107

Utloggad Brandis16

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #90 skrivet: 05 november 2014, 13:48:38 »
JodÃ¥ vi gjorde det  tummenupp
Det blir den andra CTC L/V anläggningen för oss då vi även satte in en i ett tidigare hus.
Nu blir det Eco air 400 8kWh/ EcoZenith i250 L som får värma oss.
Installation inom 2-3 veckor och förhoppningsvis en lika bekymmersfri och bra anläggning som den förra!
/Hans

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!