Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2010, 08:27:38 »

Det kostar att utnyttja hög max diff. IVT-pumpar arbetar med en start- och stopptemperarturer som ligger symmetriskt kring börvärdet. Ställer man in stopp och start vid +-5 grader (10 grader kopplingsdifferens) runt börvärdet ökar elförbrukningen 2-3 % jämfört med om pumpen kunde arbeta vid börvärdet hela tiden. Förlusten verkar med kvadraten på kopplingsdifferensen. Vet inte hur det blir med en Nibepump som räknar gradminuter men det är helt klart att stora avvikelser i framledningstemperatur från börvärdet kostar.

Trimma in radiatorerna så att det är minst 5 graders differens över dem. Det är liten skillnad i värmeavgivning vid 5 graders differens jämfört med en jämnt varm radiator. 
Skrivet av: han540
« skrivet: 05 november 2010, 20:49:11 »

Richard. Något som jag fortfarande funderar på är om man verkligen ska ha alla fullt flöde i alla elementen, som du säger, och sedan strypa i sovrum tex.
Jag har lite gamla rör ledningar som är väldigt grova och några element som är relativt små.
SKA jag ha fullt flöde på dessa element, eller trimma in dem på ca 5 gr diff.
OM elementen sitter där jag vill ha mycket värme så är det kanske okej med fullt flöde, eller hur ska jag tänka? Finns det olika sätt att se på detta? Kanske inte finns något absolut... Sc:,h
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 12 oktober 2010, 20:48:08 »

Precis! Tack!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 oktober 2010, 19:23:26 »

OK, då behöver du inte vara orolig för att höja värde på diffen.
Exemplariskt gjort skulle jag vilja säga.
Kanske skulle du haft lite större radiatorer, men funkar bra som det är så är det nog svårt att räkna hem en sån investering.
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 12 oktober 2010, 17:41:42 »

Har redan justerat in värmen 21 grader plus/minus 1 grad i hela huset, med öppna termostater från +17 till -30. Det var bara just den parametern som jag undrade över!
och det är ju inte så att den blir överdrivet hög heller har som mest sett 12 grader diff.

Tack för svaret!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 oktober 2010, 07:29:27 »

Ingen fara alls, om du inte har golvvärme och känsliga golv, men som sagt, egentligen skall ju höjningen av det värdet synkroniseras med att man trimmar in hela systemet.

Fullt öppna termostater i hela huset.
Justera parallell för att få lämpligt varmt i huset när det är 0°C eller varmare ute.
Justera kurvan för att få lagom varmt i huset när det är typ -5 eller kallare ute.

När du "normalt" har en bra temp i huset kan du strypa in några få termostater i rum där solen eller gäster gör att det ibland blir för varmt inne.
En centralt palcerad rumsgivare är aldrig fel för att trimma bort de sista komfortproblem som en central temperaturstyrning enbart med utetemp som referenspunkt kan ge.
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 11 oktober 2010, 23:04:10 »

Det är alltså ingen fara att köra med max diffen på 15-20 grader? För då funkar det ju!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 oktober 2010, 22:55:19 »

Om du får tillräckligt varmt i huset trots att den "nollar" gradminuterna i förtid så har du för hög kurva eller "parallell".
Vid de höga utetemperaturer som nu råder är det nog parallell som ligger onödigt högt, kanske har du några termostater som stryper bort flöde, och tempen i systemet blir fort hög p.g.a. det?
Om diffen tillåts stoppa kompressorn så tillförs inte huset den energi som reglerdatorn anser vara behovet, därför skall man inte låta diffen stoppa kompressorn, inte ens om man har golvvärme, då skall man istället ställa in max framledning på det maximala värdet som golven klarar, och sedan trimma in systemet som att det aldrig körs ut så varmt vatten.
Max diff skall aldrig aktiveras om systemet är skapligt dimensionerat, intrimmat, och om man har termostaterna öppna.
Det finns där bara för att allt för många installatörer och anläggningsägare inte har den kompetens som krävs för att göra just dessa grundläggande saker på ett bra sätt.
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 11 oktober 2010, 22:46:09 »

Startar kompressorn vid -100.  Har rätt liten volym på systemet, funkar bra under vintern men just nu på  hösten och i våras så upptäckte jag att differensen blir för hög, egentligen inget problem för mig bara fundersam! Den diffar nu ca 12 grader när den räknat upp till 0 Gradminuter, på vintern inte mer än 8-9° i somras kollade jag aldrig men tror nog att fenomenet blir större då.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 oktober 2010, 22:09:49 »

Nja den verkar inte starta om differensen sker neråt, dvs framledningstempen är kallare än inställt börvärde. Den stannar bara kompressorn om differensen sker åt andra hållet  och sen nollställer den gradminuterna. Men man undrar ju varför man inte vill att den differensen inte ska vara alltför hög? Är det ett problem?
Fabriksvärdet på Max diff framledning var inställt på 10° C och när framledningstempen så här på hösten vill vara ganska låg på ca 27°C och gradminuterna har räknat ner så startar pumpen men den hinner bara räkna ner till ca -30 Gradminuter så stannar den pga att framledningstempen är 37.1 grad!

Varför vill man begränsa sig på det så? Finns det någon logik i det?

Undrande som just ställt upp Max diff till 20°C
vad har du för gradminut värde på start kompressor .
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2010, 21:42:55 »

Nja den verkar inte starta om differensen sker neråt, dvs framledningstempen är kallare än inställt börvärde.

Om börvärdet är 27 ºC så måste framledningen nå 17 ºC för att den ska tvångsstarta med VP-diff 10 ºC.

Men som sagt, i golvvärme så fyller funktionen en roll, men har du radiatorer så kvittar det, tror jag.

Sen är det knepigt att tempdiffen blir så stor redan vid -30 gradminuter (om du inte ändrat grundinställningen förstås). Tyder på låg vattenvolym eller dåligt intrimmat system?
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 11 oktober 2010, 21:27:56 »

I genomsnitt ska framledningstempen vara som börvärdet. När man har ett genomsnitt på framledningstempen som är under X antal grader av börvärdet startar pumpen tills den har uppnått jämnvikt med börvärdet. Men den här parametern stoppar ju att man kan uppnå genomsnitt utan nollställer, faller i temp och startar pumpen fortare!

Så varför ska man begränsa?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 oktober 2010, 18:46:10 »

Om börvärdet är 27 grader och framledningstempen istället blir 37 grader så blir det väl ganska varmt inne? Då är det väl bra att pumpen stannar...
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 11 oktober 2010, 17:57:50 »

Nja den verkar inte starta om differensen sker neråt, dvs framledningstempen är kallare än inställt börvärde. Den stannar bara kompressorn om differensen sker åt andra hållet  och sen nollställer den gradminuterna. Men man undrar ju varför man inte vill att den differensen inte ska vara alltför hög? Är det ett problem?
Fabriksvärdet på Max diff framledning var inställt på 10° C och när framledningstempen så här på hösten vill vara ganska låg på ca 27°C och gradminuterna har räknat ner så startar pumpen men den hinner bara räkna ner till ca -30 Gradminuter så stannar den pga att framledningstempen är 37.1 grad!

Varför vill man begränsa sig på det så? Finns det någon logik i det?

Undrande som just ställt upp Max diff till 20°C
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2010, 07:10:55 »

Hur startar den rumsvärmningen kvickare? Är inte det här en max temp som slår av pumpen? eller har den flera funktioner?

Funktionen är ju att den tvångsstartar VP:n om ärvärdet understiger börvärdet med "max diff", om VP:n gjort varmvatten ett tag så att radiatorerna kallnat och det kalla vattnet kommer in i VP:n så uppnås ju "max diff".
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 10 oktober 2010, 21:49:12 »

Hur startar den rumsvärmningen kvickare? Är inte det här en max temp som slår av pumpen? eller har den flera funktioner?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 oktober 2010, 21:11:24 »

De flesta här brukar väl ställa upp detta värde just för att det påverkar antalet start/stopp.

Den ena funktionen, som jag ser, är att se till att starta rumsvärmningen lite kvickare om VP:n precis efter avslutad värmecykel först måste göra varmvatten ett bra tag så att elementen hinner kallna (då det är kallt ute).
Den andra funktionen är väl om man har golvvärme så kan inte ärvärdet på framledningen överstiga börvärdet mer än det inställda värdet (för att skydda golven).
Skrivet av: Husägarn i ers
« skrivet: 10 oktober 2010, 20:50:38 »

Hej på er!

Någon som vet vad denna parameter är bra för?
Den nollställer ju gradminuterna när diffen blir för hög så pumpen stannar fortare (borde betyda mer start stopp)
Är det en "säkerhetsparameter" typ att pumpen brakar sönder, eller finns det något i den som funktion att styra tempen inomhus?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!