Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !  (läst 2283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bon Scott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« skrivet: 03 juni 2012, 17:40:58 »
Hejsan ! Jag har ett enplans hus på 130kwm....Ena delen (den större) byggd 1964 + en mindre del byggt 2002 .
Jag har vatten buren El i den äldre delen och golvvärme i den nyare delen .....

Jag har 2 offerter att välja mellan, kallar dom 1 resp 2 i texten....

1:vill installera en 6kw pump och borra 110m.....2:vill installera en 9kw pump och borra 170m ....

1: säger att 2 har helt fel och aldrig gått IVT utbildningen.....

2: säger att 6kw och 110m är lurendrejeri.....Jag kommer att få borra ett nytt hål innom 5-8 år säger han...

Va fan gör man ?  dontknow

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2012, 18:41:42 »
Var ligger huset? Djup till berg och grundvatten? Det betyder en hel del för hur djupt man behöver borra.

Finns det några uppgifter om tidigare el- eller oljeförbrukning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2012, 18:45:49 »
Nummer 1.
ligger nog bäst till.. då du inte skrev vart i landet du bor la jag DUT (dimensionerande ute temp) på -20.
Schablonen säger dÃ¥  att din toppeffekt är 7,8kw sÃ¥ vad du ska med 9kw till känns verkligen som att kasta pengarna i sjön

HÃ¥let va din nästa frÃ¥ga .. Räknar man pÃ¥ golv värme temperaturer (som belastar hÃ¥let mest) fÃ¥r du en kb temp pÃ¥ -1,9 in vid Dut och vid Ã¥rsmedel +6 ute  + 2,1  ..Enligt schablon sÃ¥ siffrena är ej exakta..
se till att dom 110 metrarna blir Aktiva . (lägg gärna till ca 20 meter aktivt 130m sammanlagt . 0 vid dut tummenupp)

Du har bryt punkt som ligger vid -8 och spetsen blir 233 kwh timmar per Ã¥r 
med så hög effekt täckning bör du kontrollera med installatören om han har räknat på att Distrubutions systemet(rörsystemet) kan ta emot flödet.
Cocacola wave
« Senast ändrad: 03 juni 2012, 18:48:50 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bon Scott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2012, 19:05:33 »
Var ligger huset? Djup till berg och grundvatten? Det betyder en hel del för hur djupt man behöver borra.

Finns det några uppgifter om tidigare el- eller oljeförbrukning?

Grannen har borrat 150m för 10 år sen ....Huset ligger i Märsta utanför Sthlm....Års förb 30000 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2012, 20:17:50 »
Med schablonvärdet 5000 kWh för hushållsel betyder det ca 25 000 kWh/år för värme och varmvatten. Om det är ett riktigt värde känns 6 kW lite klent (i princip samma pump som jag har men lite större värmebehov än vad mitt hus kräver). Jag tycker 7 kW varianten tillsammans med 140-150 meter borrhål (om berg och grundvatten finns högst 5 meter ner) är vad som passar bäst.

HÃ¥ller med Cc om att 9 kW är overkill. 

Tycker att leverantör 1 har mest rätt i den här frågan. Hade 2 gått IVT-utbildningen borde han ha fått lära sig att borrhål, även om de är överbelastade, inte tar slut efter 5-8 år på det sätt han påstår.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2012, 07:10:27 »
Jag tycker 7 kW varianten tillsammans med 140-150 meter borrhål (om berg och grundvatten finns högst 5 meter ner) är vad som passar bäst.

 tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!