Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 juli 2006, 17:00:12 »

Bra jobbat, och kul att det löste sig för dig till sist.  Thumbsup
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 24 juli 2006, 11:14:25 »

Hej,
nu när det är sommar och väldigt varmt, har jag passat på att demontera köldbärarpumpen, lagerna till motorn var kass, fettet hade tryckts ut, det verkar som om dom har gått väldigt varma. När jag hade åtgärdat det felet genom att byta lagerna fungerar pumpen helt utan problem. Jag har en behållare som jag fyller ny köldbärarvätska i, där luften kan komma ut, tidigare märktes inget när köldbärar pumpen startade, men nu sjunker nivån ca, 1 dm. för att sedan öka igen när den gått en stund. Antar att det beror på att den sitter på sugsidan och att det tar lite tid att få igång suget i slangen. I alla fall har den inte löst ut en enda gång de sista 2 månaderna. När jag kör pumpen manuellt och stannar den hörs det att den snurarr en stund efter, tidigare stannade den tvärt. Det hela kostade 600 kr. för lagren istället för de 4000 kr. dom ville ha för att byta ut pumpen, hela jobbet tog mig 2 timmar utan problem.
 
/Ronny
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 april 2006, 10:25:54 »

Hmm, 450 meters kollektor till en 15-16 kW värmepump är lite, själv har jag 500 meter till min 7 kW värmepump.
Jag tror det kan vara för kall inkommande brine som gör att du får dina LP-stopp. Kanske i kombination med felaktigt visande (eller snedkalibrerade mätvärden)
I värsta fall har tidigare ägare klagat på installatörer på för klen kollektor, och att han då snedkalibrerat givarna (om det går på Thermia) så att det skall visa rimligare värden, det förbättrar inte funktionen, men det ser bättre ut.

Annars kan det vara för lite gas, dålig cirkulationspump eller att det är för lite frostskyddsmedel i brinen, har du för lite frostskyddsmedel i brinen så får du igenfrysning i värmeväxlaren, med LP-larm som följd. Normalt skall du efter en "frysning" av värmeväxlaren inte kunna återstarta den direkt, men det är i alla fall en av de teorier jag skulle undersöka.

Kolla alltså din VERKLIGA inkommande KB-temp när pumpen gått ett dygn eller mer, kolla sedan, om det går, hur mycket frysskyddsmedel du har i brinen, ett lab borde kunna kolla det.

Sedan som du vet, filter, cirkpump. Eller kanske först, men det har du väl redan gjort.

Gasen måste en kyltekniker kolla, om det inte är för lite gas, och inget av det andra jag nämnt verkar vara felet kan det vara en defekt LP-pressostat.

Kämpa på!
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 11 april 2006, 07:47:09 »

Hej,
Nu har jag sprutat 5.56 på 3-vägs ventilen, motionerat den, i början stannade den nere när jag tryckte ner den, fjädern orkade inte lyfta upp den igen, den gick väldigt trögt, efter jag har smort med 5.56 och motionerat den går den väldigt lätt upp o ner och fjädern returnerar den upp direkt. Pumpen jobbar nu som den skall, men stoppar dessvärre efter ca. 48 timmar för LARM LP.
är ganska säker på du var inne på helt rätt väg Rickard, men dessvärre har jag nog ytterliggare ett litet fel. Nu stannar i alla fall inte pumpen 4-5 gånger per dygn utan istället 1 gång vartannat dygn. Vi har nu väldigt jämn o varm temperatur i huset.
Har ni något bra förslag på vad det kan vara som får pumpen att lösa för LARM LP.
Om du kommer ner till Skåne Rickard får du höra av dig, jag bjuder på middag.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 05 april 2006, 07:36:08 »

Det jag tycker är konstigt är att värmepumparna inte blivit effektivare annat än själva styrningen.Min 10 år gammla pump har samma verkningsgrad som en ny pump vid 50 g framledning.När jag monterade min pump trodde jag att den max skulle duga till ankare nu 10 år senare.En av få gånger det känns bra att ha fel.Som det är nu är dom största förändringarna i reklamen el hur man räknar i vekligheten är dom små
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2006, 22:11:30 »

I slutet av sommaren har jag ca 12 grader på inkommande KB även efter ganska långa körningar. I början har jag noterat upp emot 16 grader, men jag har ju jordvärme. ;)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 04 april 2006, 18:20:21 »

Citera
Drömcenario vore att få gå mot brine in 10 grader med framledning på 35 grader då ger din 7:a 12.41 kw...å drar 1.91 kw...
Skapligt cop.. .

Som när jag värmer poolen med andra ord!  ;D

Har du så himla varmt in som 10 grader...

Men visst är det lite festligt din lilla kompressor kan från att ge som sämst vid -5 in å framledningstemp på 55 grader 4.95 kw till å öka till oerhörda 12 kw rena monstret.. _/-
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2006, 18:10:46 »

Citera
Drömcenario vore att få gå mot brine in 10 grader med framledning på 35 grader då ger din 7:a 12.41 kw...å drar 1.91 kw...
Skapligt cop.. .

Som när jag värmer poolen med andra ord!  ;D
Skrivet av: Digital
« skrivet: 04 april 2006, 17:41:17 »

Om du har dåligt flöde på din kölbärare, med låg temp och lågt tryck på sugsidan som följd så kan motorskyddet lösa ut när värmepumpen gör tappvarmvatten. Kompressorn drar mer ström ju mer den måste lyfta temperaturen.

Kölmedieläcka måste åtgärdas av fackman. Kanske dags att ta dit service ändå???

Nej... detta stämmer inte...
HUr skulle en kompressor som är nära lågtryckslarm kunna få ms-larm för höga strömmar genom motorskyddet...
Ju högre  tryck desto mer ström drar ju en kompressor...



Jag visste det, bara för att jag chansade en enda gång så blev det fel huvuddunk huvuddunk huvuddunk

I normalfallet gäller väl i alla fall detta, ju kallare brine och ju varmare VBf desto högre energiförbrukning på kompressorn (det är jag säker på)
Blir det inte samma sak om man har varm VBf, kall brine och för lite köldmedium Sc:,h

Nej igen huvuddunk

Så här ligger det till... vi tar tex din Nibe 7kw...

Vi börjer med brine in 5 grader framledning 35 grader...då drar din 7:a 1.91kw å ger 10.43 kw..
Sjunker brine in till 0 grader drar din 7:a 1.87kw å ger 8.78kw...
I sämsta läget brine in -5 grader då drar din 7 :a 1.79kw å ger 7.06 kw...

Så lägre brine temp ger något mindre energiförbrukning men mycket sämre cop...

Och det är inte så konstig ju för lägre temp in ger lägre tryck i köldmediumkretsen och sämre cop...

Och har du brist i vp:en blir det bara värre drar ändå mindre energi men brutalt lägre effekt...

Drömcenario vore att få gå mot brine in 10 grader med framledning på 35 grader då ger din 7:a 12.41 kw...å drar 1.91 kw...
Skapligt cop.. ;).
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 april 2006, 10:45:56 »

Citera
Tidigare gick pumpen i stort sett alltid, vi har haft elräkningar på mellan 5.000 - 6.000 kr./mån. på vintern och på ca. 2.000 kr/mån. på sommaren trots att vi är bara 2 personer som bor där.

Nu blev jag nyfiken. Vad har ni för årlig elförbrukning??

Läser du av timräknarna på värmepumpen, det är riktigt viktigt då ser man att kompressorn funkar och att tillskottet inte går ofta.

med den elkostnad du nämner är ju enormt hög!!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2006, 06:21:02 »

Om du har dåligt flöde på din kölbärare, med låg temp och lågt tryck på sugsidan som följd så kan motorskyddet lösa ut när värmepumpen gör tappvarmvatten. Kompressorn drar mer ström ju mer den måste lyfta temperaturen.

Kölmedieläcka måste åtgärdas av fackman. Kanske dags att ta dit service ändå???

Nej... detta stämmer inte...
HUr skulle en kompressor som är nära lågtryckslarm kunna få ms-larm för höga strömmar genom motorskyddet...
Ju högre  tryck desto mer ström drar ju en kompressor...



Jag visste det, bara för att jag chansade en enda gång så blev det fel huvuddunk huvuddunk huvuddunk

I normalfallet gäller väl i alla fall detta, ju kallare brine och ju varmare VBf desto högre energiförbrukning på kompressorn (det är jag säker på)
Blir det inte samma sak om man har varm VBf, kall brine och för lite köldmedium Sc:,h
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 april 2006, 19:13:06 »

Om du har dåligt flöde på din kölbärare, med låg temp och lågt tryck på sugsidan som följd så kan motorskyddet lösa ut när värmepumpen gör tappvarmvatten. Kompressorn drar mer ström ju mer den måste lyfta temperaturen.

Kölmedieläcka måste åtgärdas av fackman. Kanske dags att ta dit service ändå???

Nej... detta stämmer inte...
HUr skulle en kompressor som är nära lågtryckslarm kunna få ms-larm för höga strömmar genom motorskyddet...
Ju högre  tryck desto mer ström drar ju en kompressor...

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2006, 14:36:55 »

Någon köldmedia läckage är jag ganska säker på att jag inte har, har en ganska stor plastbehållare som jag fyller i köldmedia på högsta punkten, det har inte gått åt någon köldmedia.

Det är skillnad på köldmedia och köldbärare. Köldmediat är gasen som kompressorn pumpar runt inne i VP:n. Köldbäraren (vatten + etanol) pumpas runt i jordvärmeslangen.
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 03 april 2006, 14:15:41 »

Någon köldmedia läckage är jag ganska säker på att jag inte har, har en ganska stor plastbehållare som jag fyller i köldmedia på högsta punkten, det har inte gått åt någon köldmedia. Pumpen är installerad 2001 och motorskydden är inte automatiska, 3 stycken sitter i panelen som piggar som sticker ut, en fjärde är ett riktigt motorskyddsrelä. Håller med om att det är dags att ta hem en ny service kille, men tänkte att jag skulle testa med 5.56 på trestegs ventilen först. Vad jag har förstått av föregående ägare har det inte varit någon och kollat på pannan sen den installerades, då är det kanske inte sä konstigt att det är skit i filtret efter 5 år i drift, speciellt då inte när köldbärar pumpen tydligen alltid har stått på, i manuellt läge. Pumpen har inte jobbat så lite tidigare som den har denna helgen, det är fövisso varmare ute nu, men den går väldigt lite och det har varit väldigt varmt o gott hemma, detta sedan jag kollade 3-vägs ventilen. Tidigare gick pumpen i stort sett alltid, vi har haft elräkningar på mellan 5.000 - 6.000 kr./mån. på vintern och på ca. 2.000 kr/mån. på sommaren trots att vi är bara 2 personer som bor där.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 03 april 2006, 12:27:23 »

Thermia har automatisk återställning av motorskydd sedan återställer man reläkortet med driftläge off. så nog kan det vara lite tjall på kompressorn eller motorskydd se om du kan låna en strömtång av någon vänlig och mätt driftströmen på kompressorn hellst vid vv produktion och se om du ligger under inställt värde på ms om du gör det och den ändå löser så är det troligtvis motorskydet. Annars ring en annan service firma!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2006, 09:46:02 »

Om du har dåligt flöde på din kölbärare, med låg temp och lågt tryck på sugsidan som följd så kan motorskyddet lösa ut när värmepumpen gör tappvarmvatten. Kompressorn drar mer ström ju mer den måste lyfta temperaturen.
Eftersom du verkar ha probelm med LP-larm i kombination med MS-larm skulle det kunna vara antingen dåligt flöde på brinen, alternativt en mindre kölmedieläcka som gör att pumpen inte fungerar som den skall.

Kölmedieläcka måste åtgärdas av fackman. Kanske dags att ta dit service ändå???
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 03 april 2006, 09:03:33 »

Jag har 4 helt maunella motorskydd, enl. instuktions boken finns det alla tre larmen LARM-MS, LARM-LP, LARM-HP.
Pumpen har löst 2 gånger i helgen för LARM-LP, jag har inte testat att smörja med 5.56, skall göra det i kväll. Det har i alla fall hjälpt, det jag gjorde med trevägs ventilen, tidigare stoppade den 4-5 gånger per dygn för LARM-MS, denna helgen har den stoppat 2 gånger för LARM-LP, har rengjort filtret båda gångerna. Kan det vara så att om motorn som skiftar 3 vägsventilen, löser för LARM-MS om den drar för mycket ström, det finns nämligen inget motorskydd för denna motor.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 april 2006, 22:58:22 »

3 separata larm på Thermia... alla tre larmen återställs med "Norsk" reset  ;)  heja Norge  *vinkar* enligt papperen (stänga av arbetsbrytaren)
Så står det men det verkar ju skumt, men nån nämnde nåt om att MS hade autoläge?? Om inte måste man ju även återställa MS.

Men som sagt återställning med arbbrytaren.
Jag skrev även vad Thermia angav för felorsaker vid MS larm!

Repris här..
När du läser i mont/skötsel står bara kan bero på dåligt dragna elanslutningar... (i centralen eller i pump/arbetsbrytare.  Det där antar jag att din servicekille noga kollat!??
Eller pga av fasfel på elnätet... elavbrott....


Du är säker att det står larm MS??
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 april 2006, 14:52:10 »

Har inte Thermia som Nibe att MS och HP-larm är "samma" larm?

På Nibe står det HP/MS-larm, men hur är det med Thermias pumpar.

Jag utgick från att Thermia har ett larm för de tre olika larm man kan få dvs lp-larm hp-larm samt ms-larm..
men det kanske är som du tror ett sammanbundet larm för hp och ms precis som Nibe 1115/1215 har..

Då kan det mycke väl vara växelventilen som ger larmet.. när den har kört vv klart så växlar den inte över snabbt nog och får ett högtryckslarm...

Skulle rekommendera en liten kaffepaus vid vp:en å se om den får larm efter en vv-körning..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 april 2006, 14:22:45 »

Har inte Thermia som Nibe att MS och HP-larm är "samma" larm?

På Nibe står det HP/MS-larm, men hur är det med Thermias pumpar.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 april 2006, 11:57:33 »

Men hur som helst så verkar det ju så att han fått både lp-larm och ms-larm och inget av dessa fel beror på kärv växelventil..

Så något annat är det helt klart..

Skulle va kul å grotta lite i den maskinen men långt till skåne...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 april 2006, 10:21:46 »

Jag tror den behöver en ny trevägsventil. (och en större kollektor)

Men först kan du prova ta bort ställmotorn och manuellt motionera "piggen" på trevägsventilen, använd lite 5.56 för smörjning, och kör manuellknappen på ställmotorn mellan öppet/stängt ett gäng gånger. Smörj lite där med...

Om det ändå inte fungerar, köp en ny trevägsventil.

Service kan göra dessa saker, men förmodligen byter de ventilen direkt. (om de hittar felet), med lite tur och 5.56 kan den dock hänga med ytterligare några år.

/Rickard
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 april 2006, 10:07:18 »

Motorskydden är helt manuella, så dom kan inte återställa sig automatiskt, pumpen gick i 36 timmar, sen löste den för LARM LP, jag gjorde rent filtret och startade den igen, det fanns lite skit i filtret, inte så mycket men nu är det rent. När jag kollar på 3-vägs ventilen går den vita plastgrejen inte lika långt upp som den gjorde tidigare, den går även att vicka lite på, det gjorde den inte för 2 dagar sen, då satt den fast i övre läget. När vi köpte huset var det 16A huvudsäkringar, vilket är alldeles för lite för denna typ av pump, vi har ju all hushållsel, hobbyrum o garage också, så i December fick jag bytt huvudsäkringarna till 20A.

Så först hade du ms-larm... nu har du fått lp-larm??
Är det rätt uppfattat av mej...

Lp larm beror väldigt ofta på nått fel på kalla sidan skit i filtret
Att växelventilen kärvar kan inte ge dej vare sej ms-larm eller lp-larm..

Den behöver nog service din pump...
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 02 april 2006, 09:55:32 »

Motorskydden är helt manuella, så dom kan inte återställa sig automatiskt, pumpen gick i 36 timmar, sen löste den för LARM LP, jag gjorde rent filtret och startade den igen, det fanns lite skit i filtret, inte så mycket men nu är det rent. När jag kollar på 3-vägs ventilen går den vita plastgrejen inte lika långt upp som den gjorde tidigare, den går även att vicka lite på, det gjorde den inte för 2 dagar sen, då satt den fast i övre läget. När vi köpte huset var det 16A huvudsäkringar, vilket är alldeles för lite för denna typ av pump, vi har ju all hushållsel, hobbyrum o garage också, så i December fick jag bytt huvudsäkringarna till 20A.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 april 2006, 00:39:09 »

Men hallå karln skrev ms-larm alltså....
Och om det inte går att hitta ett motorksydd som löst ut... så är det nått annat alltså.
Och när du slår på din värmepump så går det ut 220 volt ur reläkortet och kommer det sen inte tillbaks 220 till reläkortet så får man ms-larm...

Jag skulle felsöka denna vp genom att dra i sladdar å kablar för det lär vara glapp i den slinga som går ner till motorskyddet..
Eller så är det glapp i reläkortet som plötsligt inte skickar 220 genom motorskyddet...
Å vips ett ms-lrm igen..

Tror inte ett dugg på kb-pumpen då den är enfas..

Kan även va så att motorskyddet står i automatläge och då går det starta om vp utan att det klickar till då man trycker på motorskyddet..
Sätt den isåfall på manuellt läge..


Skrivet av: tolins
« skrivet: 01 april 2006, 10:24:59 »

det här har inte med ditt problem att göra men du borde försöka att få ner mer slang den längd du har nu är för en pump på ca 8kw
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 01 april 2006, 09:13:38 »

Detta är ju helt fantastiskt, jag lade in mitt problem och bara ett par timmar efter har jag fått ett flertal förklaringar på fel som det kan bero på. Dessvärre bor jag långt nere i Skåne så det är nog lite långt för Rickards hjälp, men tackar för erbjudandet. Jag har kontrollerat trevägs ventilen, det finns en liten vit plastgrej på sidan, jag pressade den neråt, den satt ganska hårt fast, plötsligt började den själv att arbeta sig längst ner, efter ett tag när varmvattnet var uppe i temperatur gick den automatiskt upp igen, pumpen har nu jobbat i 12 timmar utan att larmet har stoppat den. Det är föståss ingen garanti för att den går hela dagen, men det visar i alla fall på att den gått längre än den gjort på väldigt länge. Förstår precis hur du menar Rickard och tror att det kan vara lösningen, problemet var att den alltid stannade på kvällen när vi tittade på tv, ca. 1-2 timmar efter att min fru duchat, stannade alltid på natten, ca 1-2 timmar efter jag hade duchat, stannade alltid på dagen, vi tar alltid en snabbduch på morgonen, vår diskmaskin jobbar också med varmvattnet för attslippa el för at värma upp vattnet, den startar vi ibland på lunchen, men oftast på kvällen när vi kommer hem, så det kan ju stämma ganska bra med vad du skriver Rickard.
 
Tackar för den väldigt eleganta uppslutningen kring mitt problem och återkommer när jag vet lite mer.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 mars 2006, 13:49:50 »

PS. Bor du i närheten av Piteå kan jag komma och fixa felet  ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 mars 2006, 13:47:40 »

OBS! Beroende på hur den är kopplad så kan du ha en trevägsventil som växlar när du värmer tappvarmvatten, har du det så är risken stor att det är den som är boven, eventuellt eller alternativt i kombination med defekt driftspressostat (den som skall göra att tappvarmvattenberedningen upphör innan HP-pressostaten löser ut).

Nu vet jag inte exakt hur din värmepump är konstruerad men det brukar vara så att den värmer tappvarmvatten tills driftspressostaten löser ut, om den löser ut lite för sent så blir det HP-pressostaten som löser ut istället vilket resulterar i de symtom som du beskriver. Detsamma gäller om HP-pressostaten börjat lösa ut för tidigt, då hinner den inte stanna p.g.a. att driftspressostaten "säger till" utan den löser ut felaktigt.

OM trevägsventilen kärvar, så att värmepumpen fortsätter att värma tappvarmvattnet trots att driftspressostaten "sagt till" att trevägsventilen skall växla så kommer den att lösa ut på HP-pressostaten.

Enklaste sättet att avgöra vad som orsakar utlösningarna  :D är att tappa ur så mycket tappvarmvatten att en ny tappvarmvattenberedning påbörjas, håll sedan koll på temperaturerna runt trevägsventilen, i displayen, och ut mot raditorsystemet när tappvarmvattentemperaturen är så varm som den skall vara, normalt 55 grader.

Att den stannar på HP-pressostaten 4-5 ggr/dygn pekar på att det har med tappvarmvattenvärmningen att göra, 4-5 ggr/dygn är ett normalt antal tappvarmvattenvärmningar.

Lycka till.

/Rickard
Skrivet av: ortendahl
« skrivet: 31 mars 2006, 13:45:08 »

Det är helt enkelt dags att ringa en annan servicefirma. Den här verkar väl ha bevisat sin inkompetens och ovilja att avhjälpa besvärliga fel. Jag tror på elfel, alla driftvärden verkar ju normala.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 mars 2006, 13:33:32 »

Att cirkpumpen gått hela tiden spelar ingen roll, den på varma sidan gör så så jämt.. utom ev vid riktitg varmt väder ute...
Den brukar hålla ca 20 år.
Så det enda är att det tagit en del onödig ström!!!  Absolut ingen skada på pumpen pga av detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Allt ser ok ut...
När du läser i mont/skötsel står bara kan bero på dåligt dragna elanslutningar... (i centralen eller i pump/arbetsbrytare.  Det där antar jag att din servicekille noga kollat!??
Eller pga av fasfel på elnätet... elavbrott....

Du är säker att det står larm MS??

Det är absolut inte något fel på nån cirkpump. Vad är det för servicekille du har????????
Sa du fyra månader förresten för att fixa ett akut fel!?

Möjligtvis nåt tjuvfel på kompressorn tex fel på lindningarna.. det kan va svårt att hitta när den går längre perioder! Men cirkpump det tror inte jag ett dyft på!!

Hoppas du får till det, rapportera gärna hit hur det går för dig!

nån annan som har nåt förslag?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 mars 2006, 13:26:02 »

Ledsen över den dåliga informationen, här är den riktiga info:
--------------------------------------
Bor i villa på 220 kvm. värmer även garaget på 90 kvm.
I huset har vi ca. 22 gr. och i garaget har vi ca. 17 gr.
Mellan hus o garage sitter en egen cirkulationspump som
förser värmelementen i garaget, det finns också en special
justerbar ventil som blandar nytt varmt med det kalla som
går i retur till pannan, på detta vis blir inte returvattnet från garaget helt kallt.

Jag misstänker att detta är en shunt, sitter inte pumpen mellan blandningsventilen och garaget?

Citera
---------------------------------------
Värmepump: Thermia EKO 155 Jordvärme
Installerad 2001-11-30.
---------------------------
Dimensionsdata:
Markyta:   1030 kvm.
Centrumsavstånd: 2,4 m.
Läggningsdjup:  1 m.
Slanglängd:  450 m.
----------------------------
Köldmedium:
Typ: R404A
Mängd: 2,2 kg.
-----------------------------
Köldbärare:
Typ:  KBS Bio.
Mängd: 135 liter.
Koncentration: 30%
-----------------------------
Avläst från menyn efter 2 timmars i drift:
Rumbör:  21
Kurva: 40
Framl: 40(37) gr. C.
Returl: 35(42) gr. C.
VV: 47(44) gr. C.
KB fr: -1 gr. C.
KBtill: -5 gr. C.
----------------------------------------

Värdena ser OK ut, förstår inte varför VP:n löser.  Sc:,h
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 31 mars 2006, 12:46:06 »

Ledsen över den dåliga informationen, här är den riktiga info:
--------------------------------------
Bor i villa på 220 kvm. värmer även garaget på 90 kvm.
I huset har vi ca. 22 gr. och i garaget har vi ca. 17 gr.
Mellan hus o garage sitter en egen cirkulationspump som
förser värmelementen i garaget, det finns också en special
justerbar ventil som blandar nytt varmt med det kalla som
går i retur till pannan, på detta vis blir inte returvattnet från garaget helt kallt.
---------------------------------------
Värmepump: Thermia EKO 155 Jordvärme
Installerad 2001-11-30.
---------------------------
Dimensionsdata:
Markyta:   1030 kvm.
Centrumsavstånd: 2,4 m.
Läggningsdjup:  1 m.
Slanglängd:  450 m.
----------------------------
Köldmedium:
Typ: R404A
Mängd: 2,2 kg.
-----------------------------
Köldbärare:
Typ:  KBS Bio.
Mängd: 135 liter.
Koncentration: 30%
-----------------------------
Avläst från menyn efter 2 timmars i drift:
Rumbör:  21
Kurva: 40
Framl: 40(37) gr. C.
Returl: 35(42) gr. C.
VV: 47(44) gr. C.
KB fr: -1 gr. C.
KBtill: -5 gr. C.
----------------------------------------
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 mars 2006, 11:24:23 »

Kan du skriva av alla värden som värmepumpen har när den varit igång i ca 15-30 minuter så skulle det vara till god hjälp.

Frågor somjag har är:

Är det berg eller jordvärme? 250 meter slinga räcker absolut inte till en 16 kW värmepump, har du inte mer än så så kan det omöjligen fungera, kolla upp detta ordentligt.

Skriv upp KB-in och KB-ut mm mm mm efter den tid jag angett ovan.

Var bor du, hur stort hus, beteckning på värmepumpen,tillverkad år?

Installerad år?

/Rickard
Skrivet av: ronnyhellman
« skrivet: 31 mars 2006, 10:29:16 »

Hej jag har en värmepump Thermia på 16 KW, vet inte beteckningen,
en slinga som är 250 m.
Jag har problem med att den stannar ca. 5-6 gånger dagligen, pga, LARM MS,
men det finns inget motorskydd som har löst ut, ställer den till OFF i menyn och
startar den igen och den går ett par timmar innan nästa larm kommer.
Ett problem är att KB pumpen har gått i manuellt läge de sista 2 åren.
Vi köpte huset för 2 år sedan, det har fungerat perfekt ända tills december
2005 då den började larma, jag tog dit en service tekniker som förklarade att KB pumpen
stod i maneallt service läge, KB pumpen skall alltid stå i automatik under drift,
han kollade alla värden i menyn och sa att allt var OK.
Sen åkte han och pumpen forsätter att stopp på LARM MS.
Service teknikern har beställt hem en ny pump, men dom har inte tid att byta den då
dom har alldeles för mycket att göra. Vi har väldigt kallt varje morgon när vi vaknar och
varje kväll när vi kommer hem. Detta har pågått i 4 månader.
Kan någon hjälpa mig med att förklara vad det kan bero på??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!