Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: docka pÃ¥ värmepum pÃ¥ bef. panna ctc 1200 family  (läst 4591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaskman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
docka på värmepum på bef. panna ctc 1200 family
« skrivet: 22 september 2009, 20:54:31 »
Ny på forumet men trött på att bära pellets är man...
Bor  utanför Lund i ett hus byggt 1953. Gör av med ca 7000 kw om Ã¥ret plus 5 pallar pellets. Har nu börjat tröttra pÃ¥ att bära pellets. Panna jag har är en relativt nyinstallerad CTC 1200 family och jag undrar nu över möjligheterna att docka pÃ¥ en luft-vatten utedel.Pannan rymmer 130 liter och har elpatron ocksÃ¥ Har lite frÃ¥gor;

Har nån här dockat på en luftvatten pump på en likadan panna ?
Om man dockar på , kan man bara värma radiatorvatten eller kan man få tappvatten också ?
Är det överhuvudtaget lönt att behålla gamla pannan för att plocka topparna med pellets ?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: docka på värmepum på bef. panna ctc 1200 family
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 13:56:58 »
Ny på forumet men trött på att bära pellets är man...
Bor  utanför Lund i ett hus byggt 1953. Gör av med ca 7000 kw om Ã¥ret plus 5 pallar pellets. Har nu börjat tröttra pÃ¥ att bära pellets. Panna jag har är en relativt nyinstallerad CTC 1200 family och jag undrar nu över möjligheterna att docka pÃ¥ en luft-vatten utedel.Pannan rymmer 130 liter och har elpatron ocksÃ¥ Har lite frÃ¥gor;

Har nån här dockat på en luftvatten pump på en likadan panna ?
Om man dockar på , kan man bara värma radiatorvatten eller kan man få tappvatten också ?
Är det överhuvudtaget lönt att behålla gamla pannan för att plocka topparna med pellets ?


Det går utmärkt att docka en EcoAir med gamla pannan. CTC har en separat styrning som heter Eco Logic som du köper till. Inkopplingsritningar finns på CTC:s hemsida. Du kan även ringa dem, de har en bra kundttänst, som kan svara på alla dina frågor om dimensionering etc.

(Du behöver en separat VVB på ca 100l för att både få upp både temp på- och mängd varmvattnet. Detta beror på att hela systemet inkl, gamla pannan enbart håller den framledningstemp som krävs för att hålla innomhustempraturen)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!