Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atec 9 flöde  (läst 4892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • SkÃ¥ne
Thermia Atec 9 flöde
« skrivet: 09 november 2012, 07:20:46 »
Nån som vet vad maxflöde är om man ställer denna cp pump på 100 %.
eller det kan variera ändå gentemot motstånd i rören och radiatorer?
så man lättare kan räkna ut effekten från den.
På Pumpen står det:
Wilo stratos Para 25/1-7 T6 TH

Hitta nått på nätet men fatta inte riktigt mig på alla diagram.
http://solary.powiatsuski.pl/download/katalog%20produktów%20WILO.pdf
Max flow rate: 4.5 m3/h
Låter rätt mycket? 0,88 lps.
Thermia Atec 9 i ett hus i skåne på totalt 220 kvm. (110 kvm markplan + 110 kvm källare) 21-22 grader överallt. Byggt 1970 och ingen extra isolering nånstans. 14 st äldre Radiatorer med nya Danfoss ventilhus.
Värmepumpen installerades 5 Nov 2012.
Har gått från 2.5 kubik olja.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #1 skrivet: 09 november 2012, 08:45:06 »
Pumpen skapar ett tryck, sen beror det på tryckfallet i kretsen utanför vad flödet blir. Det går att räkna ut tryckfallet genom att addera varje rör, krök och ventil, eller så kan man rita upp det i nåt projekteringsprogram, t ex purmomaster, så ser man vad man får för tryckfall. En van rörkrökare kan säkert göra en hyfsat bra gissning bara genom att titta på systemet...
När man vet tryckfallet så tittar man i pumpdiagrammet och ser vad man får för flöde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henke87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • SkÃ¥ne
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #2 skrivet: 09 november 2012, 08:59:50 »
Pumpen skapar ett tryck, sen beror det på tryckfallet i kretsen utanför vad flödet blir. Det går att räkna ut tryckfallet genom att addera varje rör, krök och ventil, eller så kan man rita upp det i nåt projekteringsprogram, t ex purmomaster, så ser man vad man får för tryckfall. En van rörkrökare kan säkert göra en hyfsat bra gissning bara genom att titta på systemet...
När man vet tryckfallet så tittar man i pumpdiagrammet och ser vad man får för flöde.

okay som jag misstänkte.
Men har optimum i min pump. så den ställer själv in deltat till vad jag ställer in den på. Har satt lägsta hastighet på pumpen till 60% så det är vad den går i när kompressorn inte går. men får endå delta 7. är det nackdel och sänka/höja pumpen eller bara så länge jag håller mig inom delta och når ut till radiatorn längst bort. laborerar nu mellan vilket som är bäst med 7 eller 8 i delta. testat sänka den till 7 för två dagar sen.
ligger på 27 kWh på 48 timmar med 21-22 i hela huset. medeltemp 7-8 grader utomhus.
Thermia Atec 9 i ett hus i skåne på totalt 220 kvm. (110 kvm markplan + 110 kvm källare) 21-22 grader överallt. Byggt 1970 och ingen extra isolering nånstans. 14 st äldre Radiatorer med nya Danfoss ventilhus.
Värmepumpen installerades 5 Nov 2012.
Har gått från 2.5 kubik olja.

Utloggad Henke87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • SkÃ¥ne
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #3 skrivet: 09 november 2012, 16:25:50 »
nu ligger pumpen på runt 55% för att hålla delta 8. sen kan ja ställa som sagt minsta pumphastighet när kompressorn inte går. tycker om jag har pumpen låg efter kompressorn gått så borde värmen stanna längre i elementen. har ställt den på 30% nu när den inte går.
Thermia Atec 9 i ett hus i skåne på totalt 220 kvm. (110 kvm markplan + 110 kvm källare) 21-22 grader överallt. Byggt 1970 och ingen extra isolering nånstans. 14 st äldre Radiatorer med nya Danfoss ventilhus.
Värmepumpen installerades 5 Nov 2012.
Har gått från 2.5 kubik olja.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #4 skrivet: 09 november 2012, 23:23:18 »
Jag har en Atec 9 standard i en litet speciell koppling så min cirk försörjer inte huset.
Mittminflöde är satt till minsta möjliga som är 30%.
(Tyvärr är pumpen för kraftig för uppgiften så när det blir kallt klarar pumpen inte att hålla deltat för flödet är för stort.)

I ditt fall skulle jag helt förlita mig på Optimumfunktionen och sätta flödet till 30%, kanske med ett startvärde runt 60% när kompressorn startar.
Då borde Optimum funktionen hålla deltat och du får ut mest av pumpen.
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Henke87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • SkÃ¥ne
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #5 skrivet: 15 november 2012, 14:31:58 »
Okay men en annan sak då.

det här med flödet över radiatorerna. har bytt ut mina ventilhus till nya danfoss så man kan strypa in dem lätt. läste i en annan tråd att det är inte bra att strypa för mycket. för vad jag fatta de som så är de bra med högt flöde över radiatorerna men ändå bibehållen delta över VP. stämmer detta?

Nu kör jag allt på auto på cirkpumpen. 30% när kompressorn inte går. och den ligger runt 56% för att hålla delta 8. kommer detta att sjunka eller öka när de blir kallare? ska jag sätta "grundflödet" på 56% eller försöka höja det mer och öppna upp lite av strypningarna.

Vad blir bättre med högre flöde i radiatorkretsen? kan jag sänka framledningen lite? längre gångtider? färre/fler starter?

Thermia Atec 9 i ett hus i skåne på totalt 220 kvm. (110 kvm markplan + 110 kvm källare) 21-22 grader överallt. Byggt 1970 och ingen extra isolering nånstans. 14 st äldre Radiatorer med nya Danfoss ventilhus.
Värmepumpen installerades 5 Nov 2012.
Har gått från 2.5 kubik olja.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #6 skrivet: 16 november 2012, 13:23:38 »
Om du måste strypa alla radiatorer mycket så är det bättre att öppna några steg och ställa ner cirkpumpen. En grundregel är att minst en radiator (den minst gynnade) bör vara helt ostrypt.
Om nån enstaka radiator måste strypas hårt för att matcha förutsättningarna i det rummet så är det bara att gilla läget...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2013, 23:01:52 »
För att svara på din fråga:
När det blir kallare ute kommer pumpen att producera mindre värme.
Dessutom kommer den ju enligt din kurva att försöka producera ännu varmare radiatorvatten.
Cirkpumpen kommer då att gå saktare för att hålla deltat.
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Atec 9 flöde
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2013, 09:11:08 »
Citera
ör vad jag fatta de som så är de bra med högt flöde över radiatorerna men ändå bibehållen delta över VP. stämmer detta?

Flödet över värmepumpen är ett resultat av det sammantagna flödet över radiatorerna... så egentligen kan man inte säga så som du säger.

I den mån det går är det bättre att bromsa flödet med cirkpumpen än genom att strypa (som en generell och övergripande åtgärd).

Dvs justera in radiatorerna så att värmebalansen är god med så öppna ventiler som möjligt. Om flödet är för högt justerar du ner farten på CP. Om flödet fortfarande är för högt får du justera ytterligare med en övergripande strypning eller via raidatorventilerna.

Och kom som sagts i håg att ditt delta över värmepumpen är beroende på bland annat ute-temperatur (du ger lägre effekt (får lägre delta) med lägre ute-temperatur (om inte optimum är aktivt dvs)).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!