Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.  (läst 15782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #15 skrivet: 29 december 2012, 12:36:38 »
Ska man ha så gamla radade till utseendet så ska dom ju såfall stå inne vid mursrocken och inte ute vid fönstren eller vid yttervägg. Så gjorde man ju i början när centralvärmen kom. ..

Stämmer, jag har sett det ett par hus, renoveringsobjekt men nu finns det nog knappast kvar något sådant hus i Sverige, utom på Skansen då, eller Kulturen i Lund. Det innebär ju att ingen vet egentligen om hur de ska stå, så visst kan man sätta gamla gjutjärnsradiatorer där de gör mest nytta. annars är de bra att lägga vantar på i hallen, de passar också i badrum, okänsliga för fukt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #16 skrivet: 29 december 2012, 12:43:32 »
Jag hade ingen aning att raddarna satt vid murstocken och ändå är jag dignitär på vp ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #17 skrivet: 29 december 2012, 12:56:33 »
Och ska man värna om ett hus från mitten av 1800 talet ska man väl inte sätta in element över huvud taget. Sätter man in element så blir det ju "förstört" oberoende vart och vilka element man har, för då är det ju en fråga om man vill ha ett hus som ser ut som ett "1920, 1940 eller ett 2012" för med element kommer det ju aldrig att se original ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #18 skrivet: 29 december 2012, 14:16:40 »
Jag hade ingen aning att raddarna satt vid murstocken och ändå är jag dignitär på vp ;)

Rördragningen blev ju mycket billigare, kanske nÃ¥got att Ã¥tergÃ¥ till  :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #19 skrivet: 29 december 2012, 19:52:14 »
Och ska man värna om ett hus från mitten av 1800 talet ska man väl inte sätta in element över huvud taget. Sätter man in element så blir det ju "förstört" oberoende vart och vilka element man har, för då är det ju en fråga om man vill ha ett hus som ser ut som ett "1920, 1940 eller ett 2012" för med element kommer det ju aldrig att se original ut.

Med det synsättet så måste han ju börja med att genast riva ur alla elinstallationer också...
Antingen bor man i gamla hus, eller så gör man om dem till museer.
Att installera centralvärme är knappast ngt helgerÃ¥n om det görs snyggt och med antika  prylar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #20 skrivet: 29 december 2012, 20:16:24 »
Jag har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ att ena minuten är "det g:a" näst intill heligt och ska bevaras till varje pris, men när det blir "obekvämt" eller dyrt är det plötsligt inte sÃ¥ noga. Det gäller inte den här trÃ¥den speciellt utan är ganska generellt  när det gäller g:a hus och annat gammalt, bÃ¥de här och ute i verkligheten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #21 skrivet: 29 december 2012, 21:17:50 »
Självklart ska man kunna renovera och modernisera gamla hus, och för min del behöver man inte vara fanatisk i att behålla tidseran exakt i alla detaljer. Huvudsaken är att man renoverar med stil. Vad som är stil kan man ju alltid diskutera men jag hade nöjt mig med sektionsradiatorer, under fönsterna, och med slottsventiler. Man behöver ju inte göra om gamla misstag bara för att de är gamla med t ex radiatorerna utmed murstocken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #22 skrivet: 30 december 2012, 09:26:58 »
Självklart ska man kunna renovera och modernisera gamla hus, och för min del behöver man inte vara fanatisk i att behålla tidseran exakt i alla detaljer. Huvudsaken är att man renoverar med stil. Vad som är stil kan man ju alltid diskutera men jag hade nöjt mig med sektionsradiatorer, under fönsterna, och med slottsventiler. Man behöver ju inte göra om gamla misstag bara för att de är gamla med t ex radiatorerna utmed murstocken.

 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #23 skrivet: 30 december 2012, 10:00:01 »
tummenupp
Kunde inte sagt det bättre själv!
Det största  in greppet man kan ge sig pÃ¥ är dessutom el. Vem vill sitta i ett museum med vaxljus. .. sÃ¥ där är redan huset "förstört"...

Vill nog mena att denna  diskussion är tramsig.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #24 skrivet: 30 december 2012, 10:15:09 »
Om man är intresserad av byggnadskultur och av att bevara så är inte sådant som el och radiatorer något större problem, det blir oftast bara små ingrepp och är nödvändigt för att bevara huset, dvs för att någon ska vilja bo i huset. Värre är när man helt utan att tänka efter byter fönster och dörrar, eller byter taktegel för att det är mossigt (borde vara böter på det)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #25 skrivet: 30 december 2012, 12:59:28 »
Om man är intresserad av byggnadskultur och av att bevara så är inte sådant som el och radiatorer något större problem, det blir oftast bara små ingrepp och är nödvändigt för att bevara huset, dvs för att någon ska vilja bo i huset. Värre är när man helt utan att tänka efter byter fönster och dörrar, eller byter taktegel för att det är mossigt (borde vara böter på det)

Ja, tex byte av tegel mot betong kan vi gott bötfälla! Obs, ej ironi!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #26 skrivet: 30 december 2012, 14:17:07 »
Ber härmed om att få böterna nedskrivna till hälften.

Huset, köpte 2003, från 1937 tegeltak, södra (storm-)sidan bytt till betongpannor på 80-talet, norra orginalpannor som kommer ner som flisor och saknar underlagspapp, den har vittrat sönder efter sina 75 år.
Kommer att renovera norra sidan när jag orkar. Har fÃ¥tt 770 beg. betongpannor av en ny öbo som river sitt hus för att bygga nytt. (Ja-ja-  det är en norrman.)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #27 skrivet: 30 december 2012, 14:21:15 »
Och vem kan på 100 meter se skillnad på röda betongpannor och rött tegel, eller är det principen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #28 skrivet: 30 december 2012, 15:05:43 »
Och vem kan på 100 meter se skillnad på röda betongpannor och rött tegel, eller är det principen?

Det har aldrig handlat om att kunna eller inte kunna se skillnad, i så fall kan vi ju slänga Mona Lisa också och istället låta staten ge alla en poster istället, ingen kan ju ändå se någon skillnad på två meters håll. Det handlar om kvalitet, kunskap, tradition och att föra vidare ett arv. En välbevarad byggnadstradition ger livskvalitet och historia. I somras köpte ett par ett vackert hus här i närheten, minst 150 år gammalt. De började med att låta lägga om taket, inte nog med att de tog bort det gamla vackra teglet och la dit nytt fake, de lät också takläggarna jobba ett antal dagar extra med att räta upp taket genom att sala på läkten, taket var ju inte helt rakt.... De inser inte att detta med gammalt tegel och att det inte är helt rakt ger karaktär, som det nu är undrar man bara vad som är fel, är huset gammalt eller nytt? Obegripligt för mig, varför köper man ett gammalt hus om man ändå bara vill blåsa det, varför inte köpa ett nytt utan karaktär?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #29 skrivet: 30 december 2012, 15:36:12 »
För att göra en lÃ¥ng utläggning kort, mig rör det inte i ryggen om nÃ¥gon eldar upp Mona Lisa  dontknow
Och det finns minst lika mycket skit i det gamla som i det nya.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!