Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllnadskoppel utan smutssil - vad jag kan se... Eller?  (läst 2947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0

Hej!

Samvetet kom krypande och jag skulle (alldeles för sent) rengöra smutssilarna för första gången på Atria. Mitt påfyllnadskoppel sitter precis vid utedelen (det gör det kanske alltid?) men det ser inte ut, se bild, som det gör i manualen. Så var sitter då smutssilen på min Atria? Någon som har någon bra idé?

För övrigt finns det mycket mer att önska av Thermias manualer... t ex så satt det en segersäkring som höll fast smutssilen på värmekretsen som det inte stod något om i manualen, så där stod jag och försökte lirka ut den (den sitter vänd inåt väggen hos mig). Sen hämtade jag en spegel och insåg "problemet".

Nu när jag bläddrar i manualen står det även att jag ska kontrollera "Installationens två säkerhetsventiler". De beskriver var varmvattenberedarens säkerhetsventil sitter, men de nämner inte var den andra sitter... Någon som kan hjälpa mig även med det?

Tack!

Mvh
Mats
« Senast ändrad: 04 september 2013, 23:38:18 av värmeälskaren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: PÃ¥fyllnadskoppel utan smutssil - vad jag kan se... Eller?
« Svar #1 skrivet: 05 september 2013, 07:32:28 »
Hej!
Var smutsfiltret sitter beror på installatören, man kan sätta den lite varstans, du får helt enkelt leta eller kontakta installatören.
Jag skulle dock gissa att den sitter i närheten av själva värmepumpen på inkommande brine.
Säkerhetsventilen till radiatorsystemet brukar sitta vid expansionskärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
OK, så det finns alltså olika påfyllnadskoppel beroende på installatör... Ja, då är det ju inte så lätt att få rätt bild i sin manual... Jag får kontakta rörfirman.

Just det, "så klart" satt säkerhetsventilen på expansionskärlet... Det första man blir blind på är ju ögonen!

Tack för hjälpen!

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllnadskoppel utan smutssil - vad jag kan se... Eller?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2013, 11:01:35 »
Hej, filtret sitter under locket med den vita "pluppen" på. I själva fyllnadskopplet alltså.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: PÃ¥fyllnadskoppel utan smutssil - vad jag kan se... Eller?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2013, 06:24:00 »
Om du stänger fyllnadskopplet så går det att dra upp den ena "kranen" och därunder sitter silen.
Det ska vara ett litet verktyg med som underlättar isärtagningen, annars går det bra med en pollygrip eller att man lirkar upp silen med en skruvmejsel.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!