Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Märkligt beteende CTC eller?  (läst 8864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Märkligt beteende CTC eller?
« skrivet: 11 mars 2004, 10:55:25 »
Har nu haft en CTC Ecoheat 7 in stallerad i en vecka och tyckt att den drar lite mycket elpatron. Inspirerad av inlägg i detta forum så stängde jag igår av elpatronen genom att sätta effekten till 0. Jag har ännu inte fått ut sista dygnets logg men jag satt en stund framför pumpen nu på fm och tyckte mig se ett märkligt beteende och vill därför höra vad ni säger om det.

I dag är det 0-gradigt och framledningens börvärde låg på 43 grader. VP startade vid 43 grader då framledningen låg på 42 och successivt började temperaturen i VP-delen att öka mot börvärdet 48 grader. Shunten stod drygt halvvägs öppen, vad jag kunde se hela tiden. Temperaturen ökade sakta i VP-delen men efter en stund började shunten att ta vatten från elpatrondelen, toppen av tanken. Konsekvensen blir att temperaturen här sjunker ngt. Mot slutet slutar shunten ta vatten från elpatrondelen. Kort innan kompressorn stannar så når framledningen 44 grader, dvs 1 grad över börvärdet 43.
När kompressorn stannar har VP-delen nått 48 grader men elpatrondelen, toppen i tanken, har endast 45 grader. På mindre än en minut så sjunker nu temperaturen i VP-delen till 46 grader.

Ovanstående beteende tycker jag känns lite skumt/dåligt. Att temperaturen så snabbt sjunker i VP-delen måste innebära att den svalare elpatrondelen kyler eller? Att temperaturen snabbt droppar 2 grader innebär ju också att det blir kortare tid till nästa start då det är mindre energi magasinerad i tanken.

Jag blev också förvånad över att shunten började plocka vatten från eldelen trots att temperaturen här var lägre än i VP-delen. Jag hade ju satta effekten till noll men inte ändrat börvärdet vilket stod på 50 grader. Är det detta som är boven i dramat, dvs att CTC styr på börvärdet?

I mitt system har jag ingen acc. tank e.d. Jag har ett enrörssystem från början av 60-talet och blandat med radiatorer och konvektorer. Jag känner ej vilken volym jag har på radiatorsystemet men jag tycker inte att detta skall spela ngn roll för det märkliga beteendet.

Är det nÃ¥gon som har erfarenheter eller tips??  

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2004, 11:43:24 »
Kör du med eller utan innegivaren?

Har du trimmat in rätt värmekurva? (Görs med innegivaren urkopplad).

Bentone säger att värmekurvan ska ställas in något över husets värmebehov och innegivaren reglerar kurvan neråt allt efter behov. Felaktigt inställd kurva resulterar bla i att värme ev tas från eldelen i onödan.


Verkar ocksÃ¥ som att du tillhör kretsen av knepiga miljöer för värmepump, dvs hög framledningstemp och ettrörs-system.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2004, 12:11:09 »
Att shunten gör som den gör i ditt fall utan att du kör tillskottet är bara en fördel, när den börjar ta från elpatrondelen så drar den upp det varma vattnet från VPdelen. Detta medför att din "tank" kan ackumulera en större del av värmen som VP producerar än den skulle ha gjort om den bara tagit vatten från VPdelen.
Detta resulterar i sin tur i längre gångtid för kompressorn (eftersom värmen som den kör in i VPdelen dras upp genom skiljepåten till elpatrondelen.

CTC:s tank fungerar som en liten acktank, och vore det inte för elpatronen skulle inte någon skiljeplåt sitta i övre delen.

Problemet för dig om du fortsätter att köra utan elpatron är att du får för kallt vatten, detta kan dock åtgärdas med en elberedare i serie efteråt...

Men det är ju inget man vill ha.

Prova istället köra som du gjorde nu, utan elpatron, och sänk kurvan, då borde inte shunten öppna lika mycket och värmen i VPdelen borde räcka till.

 :-[ Eftersom jag inte riktigt förstÃ¥r hur deras styr fungerar sÃ¥ kanske du skall höja kurvan istället för att fÃ¥ önskat resultat... När du fÃ¥tt den att hÃ¥lla huset lagom varmt utan att ta värme frÃ¥n elpatrondelen sÃ¥ kan du slÃ¥ pÃ¥ elpatronen igen, dÃ¥ kommer den bara att gÃ¥ för att höja tempen pÃ¥ ditt tappvarmvatten. Och när värmepumpen inte räcker till för att hÃ¥lla huset varmt.

Du skall med andra ord se till att shunten aldrig öppnar mer än 50% när du kör utan elpatroneffekt, då kommer den säkert att dra betydligt mindre eltillskott för dig.

Detta är naturligtvis en justering som installatören borde göra, men eftersom det kan ta ett antal dagar innan du ser att du hamnat rätt så kan man förstå att de drar sig för dylika insatser.

Legionella behöver du inte vara rädd för eftersom ctc använder sig av genomströmningsslingor för varmvattenproduktion, däremot får du leva med lite kallt varmvatten tills du hittat rätt.

Lycka till, och skruva på!

/Rickard

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2004, 15:05:23 »
Tack båda !
Från leverantörshåll har inget gjorts egentligen så det är undertecknad som justerar och försöker förstå.
Innegivare är ansluten och nÃ¥gon justering av kurva har ej gjorts utan denna. Kanske man skulle göra. Att jag har ett högtemperaturssystem är jag medveten om och vad jag tidigare funderade över var om fläktkonvektor behövs för att fÃ¥ ner returtempen. Kallsidan installerad för en vecka sen men jag har kört pumpen pÃ¥ elpatron, 9 kW, sen i december och allt har fungerat bra. Den högsta framledning jag har sett är 48 grader men det har i och för sig inte varit riktigt riktigt kallt i Sthlm vad jag vet. Inneklimatet har dock varit bra.  

Under den knappa vecka jag kört med elpatronen inkopplad har jag egentligen aldrig sett att shunten tagit vatten frÃ¥n densamma men den drar ju ändÃ¥ lite, har legat mellan 5-8 kWh per dygn, för att hÃ¥lla temperaturen och för varmvatten.  Tänkte att jag skulle försöka slippa dessa onödiga kWh.

Vad jag reagerade på var den ointelligens som styret verkade ha när shunten började växla in eldelen trots att vattnet här var svalare än VP-delen. Temperaturen i VP-delen var ju högre och tillräckligt men ändå öppnade shunten så mycket att den tog det kallare vattnet. Frågan är vad shunten styr på. Jag skall kolla med CTC för att se om den går på börvärdet.

En annan sak som slår mig nu är att jag har fördröjningen satt till 180 minuter. Någon som vet hur min VPs beteende skall tolkas med denna nya information. Varför tog den från eldelen??

Det kanske är riktigt att det finns positiva aspekter av att shunta frÃ¥n det svalare elvattnet sÃ¥ att hett VP-vatten strömmar upp. Jag tänkte egentligen att konsekvensen var den omvända, att shunten tog mindre vatten frÃ¥n VP-delen vilket resulterade i att börtemperaturen snabbare uppnÃ¥ddes vilket resulterade i ett snabbare stopp.    

Jag noterade vid nästa start att det omvända faktiskt rådde. Börtemp för framledningen hade gått ner och VP-bör hängde med ner men i toppen fanns nu varmare vatten än i VP-delen. Under denna kompressorkörning togs inget vatten från eldelen.

Det är med att äga en VP är ju en heltidssysselsättning. Måste nog sluta arbeta för att ha tid att iakta, förstå och optimiera.

admin

  • Gäst
admin
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2004, 15:48:18 »
Citera
Vad jag reagerade på var den ointelligens som styret verkade ha när shunten började växla in eldelen trots att vattnet här var svalare än VP-delen. Temperaturen i VP-delen var ju högre och tillräckligt men ändå öppnade shunten så mycket att den tog det kallare vattnet. Frågan är vad shunten styr på. Jag skall kolla med CTC för att se om den går på börvärdet.

Jag vet inte hur den styr, men jag skulle kunna tänka mig att styren (grundat pÃ¥ mina tämligen gedigna kunskaper inom omrÃ¥det styr/regler)  förutsätter att temperaturen i eldelen alltid ör högre än i VPdelen, dels p.g.a. skiktningen som gör att värmen som alstras till VPdelen skiktar sig sÃ¥ att det varmaste vattnet gÃ¥r upp till eldelen och det kallaste vattnet sjunker till botten av "acken" där värmepumpen tar vattnet som den skall värma.

Du har förmodligen både en temperaturvisning och ett börvärde för eldelen? men jag tror inte att shuntstyrningen tar hänsyn till något av dessa värden, de finns bara för att säkerställa att du har nog hög temp i varmvattenberedningen. (Det börvärdet styr elpatronen, oavsett vilken temp du har i huset - så att tappvarmvattnet skall ha tillräckligt hög temperatur)

Gör så här - Koppla ur rumsgivaren, kör VP utan el och trimma sedan in den så att shunten aldrig öppnar mer än 50%, det är mitt för stunden gällande tips.

När du fått detta att fungera så kan du koppla in både rumsgivaren och elpatronen och kolla hur det blir. (om du vill kan du koppla in rumsgivaren först och se så att styren inte får fnatt)

Om det räcker med 3 kW elpatron för att hålla tempen på börvärde i eldelen, så kör bara på den. (så länge ni inte åker bort flera dagar)

Kör hårt!

/Rickard
« Senast ändrad: 11 mars 2004, 17:23:40 av Rickard »

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2004, 18:38:47 »
Tack Rickard, jag skall koppla ur innegivaren och sen fixa rätt kurva.

Efter att ha haft VP igång en vecka precis så tycker jag att det är en hel del information som lätt kunde ha loggats i VP men som inte görs. Det borde loggas:
- om shunten tar vatten från eldelen.
- genomsnittlig alt- längsta/kortaste drifttid kompressorn.
-  genomsnittlig alt- längsta/kortaste stopptid kompressorn.
- Innegivarens påverkan på kurvan.
- etc.

Förvånande tycker jag att dylik information inte går att få ut från systemet. Det försvårar ju både för installation/service resp. leverantör vid felsökning etc.

Det är inte så att det finns ngn "hemlig" väg in som vi vanliga dödliga kunder inte får tillgång till. Någon som vet?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2004, 23:01:35 »
ThomasE bra att du intresserar dig för funktionen, dom flesta bryr sig inte, ofta med överraskningar
när elräkningen kommer!!!

Det finns en fabriksmeny men vad den innehåller vet jag inte, ej heller hur man når den.... men jag
tror inte det du efterfrågas loggas....

Jag tycker INTE den ska ta vatten ur "övre" delen om det inte är absolut nödvändigt.... då sänks
ju vattentemperaturen i det övre förrådet, och elpatronen startar i onödan!!!!!!!!
När man har en batteriberedare är temperaturen mera kritisk. Vid tex störttappning av varmvatten
kan man få ytterligare tempsänkning i batteriet (värmeväxlaren), då kanske inte varmvattnet
blir "nog" varmt, trots att det finns tillgänglig effekt hos värmepumpen.

CTC hade tydligen rekommenderat att börvärdet till radiatorerna skall ställas lite högre än nödvändigt
och rumsgivaren skulle sköta resten..... det är rent snömos gör man så får man ständigt
övertemperatur, rumsgivaren ger inte önskad innetemp den bara finjusterar börvärdet upp/ned
vid avvikelse frÃ¥n önskad innetemp....  
Om du gör som dom sagt kommer du nästan alltid ha varmare än
du önskat........man ska ha RÄTT värmekurva sen ska rumsgivaren "startas".... rumsgivare är toppen
där är CTC föregångare den ingår, det är mycket bra.

Jag är numera säker på att man inte tänkt alls när man knåpade ihop pumpen och särskilt vad avser
styren... tänkte man mot förmodan, kan man konstatera att teori/praktik sällan sammanfaller.
Nu e ja förbanxxxx, sånt måste ju kollas innan man släper en produkt o sen fortlöpande!!!!

Dom svänger sig med en del fina ord tex att den har en "bivalent" shunt det låter ju imponerande,
men om den inte funkar är det inte mycket att ha... ja säger bara jasså....
Deras reklam säger att dom tar ansvaret för din värme.... pyttsan inte om man måste skruva på heltid.

Skrytet att den kan jobba med höga framledningstemperaturer är oxå helt missvisande, det kan alla
pumpar om man använder elpatronen, men hos CTC "släcker" man kompressorn ju mera elpatronen
går, du ska kolla det jättenoga till vintern,, aceptera inte något annat än 24 timmar på kompressorn
vid sträng kyla (vid behov av 24t drift).

Hoppas du får kommentarer från vår expert på CTC.... academic heter han nog här.... hans
kompressor gick mindre ju kallare det var ute!!!!! ( 12t vid sträng kyla)    snacka om självmÃ¥l och
dålig styr.
Han har själv modifierat så nu funkar den väl rätt ok... tex mixtrat med shunten och
givarplaceringar, han har oxå konvektorer!!

24 timmar ALLTID vid kyla på kompressorn inget annat ska accepteras!!!!!!

Nu har jag spytt en del galla, men misströsta inte du har redan bevisat att du kollar och är
beredd att justera tills det blir ok, värre med två kompisar som jag har dom fick svinstora slut-
räkningar från elbolaget, efter ett års drift. dom svimma båda två, det var nog mest elpatrontid....
Så rådet att stånga av elpatronen och bara köra den vid kyla inne, men begränsa den då till
3 kw, räcker inte det höj lite....
Men en sak..... far du bort några dar och det är kallt ute bör du ha elpatronen igång..... hos mig
pajade cirkpumpen på kalla sidan då räddade elpatronen mig (den går in automatiskt),
jag var borta 4 dar allt hade varit benfruset om inte elen gått!!!

Lycka till!!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2004, 06:35:09 »
Till ThomasE och Bertil, visst tycker ni egentligen som jag, att ctc har en i grunden väldigt smart lösning på hur man bygger en kompakt men ändå komplett anläggning. Med både acktank, legionellasäker varmvattenberedning och en framledningstemp som inte "svänger" så mycket (vilket i vissa hus kan ge problem med knäppningar i rör och radioatorer)

Deras problem verkar vara en ordentlig instruktion, både till installatörer och slutanvändare hur man skall trimma in grejorna så att elpatronen inte går i onödan.

Utan att på något sätt vara expert på deras pump så tror jag mig förstå att det är av största vikt att shunten inte öppnar mer än 50% vid värmning av radiatorsystemet (så länge värmepumpen själv ger tillräcklig effekt). Gör den det kommer elpatronen att gå till, trots att VP:n egentligen räcker till för att på egen hand värma huset.

Ett visst antal kWh får man ändå räkna med går åt för att hålla tempen så hög som önskas i "eldelen", Detta börvärde antar jag går att ändra för att minimera dessa "tillskottstimmar"

Vad som styr vilket börvärde man bör ha i "ackens" översta del är detta:

1. Hur varmt/hur mycket tappvarmvatten man vill ha. (ju högre temp i toppen desto mera varmvatten att tillgå)

2. Hur hög framledningstemp som behövs under vinterns kallaste dag, behövs 60 graders framledningstemp under vinterns kallaste dag, så måste börvärdet för "eldelen" vara 60 grader) (i.a.f. under den kallaste perioden)

Jobba på Thomas, jag tror du fixar det!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2004, 09:58:52 »
CTC hade tydligen rekommenderat att börvärdet till radiatorerna skall ställas lite högre än nödvändigt
och rumsgivaren skulle sköta resten..... det är rent snömos gör man så får man ständigt
övertemperatur, rumsgivaren ger inte önskad innetemp den bara finjusterar börvärdet upp/ned
vid avvikelse frÃ¥n önskad innetemp....  
Om du gör som dom sagt kommer du nästan alltid ha varmare än
du önskat........man ska ha RÄTT värmekurva sen ska rumsgivaren "startas".... rumsgivare är toppen
där är CTC föregångare den ingår, det är mycket bra.

Vem tror du kan styrsytemet bäst? Du eller CTC? Installatörsinstruktionen säger exakt det jag skrev. Principen är den att kurvan bestämmer max framledning även om innegivaren vill ha mer. Innegivaren justerar ner kurvan beroende på innetemp. EcoLogic fungerer lite annorlunda. Där höjer styrsystemet automatiskt kurvan när innegivaren kopplas in. Men om man utgår ifrån att CTC har fel och skruvar efter eget huvud så får man förmodligen inte grejerna att fungera.

Citera
Jag är numera säker på att man inte tänkt alls när man knåpade ihop pumpen och särskilt vad avser
styren... tänkte man mot förmodan, kan man konstatera att teori/praktik sällan sammanfaller.
Nu e ja förbanxxxx, sånt måste ju kollas innan man släper en produkt o sen fortlöpande!!!!

Att du har ett horn i sidan till CTC är kännt sedan länge. Jag tror inte att CTC släpper ut en produkt som inte fungerar och sedan skiter i det. CTC har valt en annan lösning som kräver lite mer injustering. Det är inte att bara "tuta och köra". Jag vet flera CTC ägare som är helnöjda. Har man problem kontaktar man CTC som löser det. Jag har själv aldrig blivit annat än väl bemött av CTCs support och dom har alltid ställt upp och löst mina problem. Utan knussel.

Tyvärr är det fortfarande så att många installatörer bara installerar och ställer in efter grundrekommendationen och sen tror att det är klart. Att trimma in en värmepump tar tid. Innan man har haft både varmt och kallt ute så har man inte rätt värmekurva. Och även om det känns bra och varmt inne så kan inställningarna vara åt he@@€te, precis som dina vänner fick erfara...
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2004, 12:47:18 »
Tack för alla svar och tips.
En fråga när det gäller rätt kurva.
Jag har kört sen i december på bara elpatron, VP inkopplad sista veckan bara, och med innegivare.
Inneklimatet har varit helt ok under nästan tre månader trots att väder och vind har varierat.
Då klimatet varit ok måste detta väl betyda att jag har rätt kurva vad gäller derivata och brytpunkt eller??
Frågan är förstås om innegivaren hela tiden har parallellförflytta åt ngt håll. Det kan jag ta reda på genom att koppla ur givaren en period och känna efter.

Vad jag inte riktigt förstår är varför systemet skulle gå sämre i detta fall, dvs att fel kurva egentligen används och att det är innegivaren som komprenserar.

Vad jag förstår så startar VP på framledningstemp och kör sen upp temp 5 grader utom var 4:e start då VP går till 55 grader. Innegivaren måste väl ändå anses styra framledningstemperaturen så vad kan bli fel?

Min innegivare sitter i köket vilket i och för sig är en dålig plats då matlagning och mycket folk i köket driver upp temperaturen vilket innebär ngt lägre framledning än önskat men även gamla elpannan styrdes via innegivaren så vi har vant oss att det kan vara lite svalare i rummen längst bort om dörrarna stått stängda.

En annan sak som jag funderar över är antalet starter per dygn. Låg initialt på 35-37 men var nere på 29 sen jag kopplat bort elpatronen. CTC säger att detta är ok men många i detta forum tycker ju att man skall ner. Medeltemperaturen har legat kring 0 skulle jag tro den senaste veckan. Vad jag funderar över är att CTC ändå har en ganska stor tank att arbeta emot (tot. 223 liter).
Gissar att  detta är mer än tex nibe och andra? Varför har jag dÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga starter?? Den enkla principen som pumpen arbetar efter är ju att tanken skall värmas till 5 grader över framledningstemp. Hur lÃ¥ng tid detta tar beror pÃ¥ producerad effekt och shuntens läge. Om mycket vatten kontinuerligt plockas frÃ¥n VP-delen gÃ¥r pumpen länge. Om lite vatten tas sÃ¥ tar det kortare tid . Samma logik för stopptiden ger kort stopptid om shunten stÃ¥r mycket öppen och lÃ¥ng stopptid om shunten stÃ¥r stängd.

Jag förstÃ¥r att man kan uppnÃ¥ balans i systemet när det är ordentligt kallt, dvs shunten är sÃ¥ öppen att stopptemp aldrig uppnÃ¥s vilket gör att pumpen gÃ¥r kontinuerligt.  Den andra extremen är att shunten är helt stängd och det är dÃ¥ endast tiden som det tar för vattnet att kylas 5 grader som styr stopptiden.

Vi befinner oss väl nu vädermässigt i övergångsperioden med en medeltemp kring 0, dvs mitt emellan de båda extremerna. Att man här får många start/stopp, är inte det "normalt"?? Storleken på pump påverkar ju endast gångtiden där en större pump går kortare tid och viceversa. Stopptiderna måste dock vara desamma oberoende av effekt på pumpen då dessa beror på volym och värmeförluster.

Något som jag diskuterade med säljaren innan beställning var att min retur skulle hålla för hög temp, dvs att deltat mellan framledning och reur var för litet. Jag förstår idag inte vad problemet skulle vara med detta egentligen. Mycket värme tillbaka gör att shunten inte behöver addera så mycket från VP vilket gör att stopptiden borde bli lång eller är det som så att det ändå är bättre att tappa mycket värme på vägen runt eftersom gångtiden blir längre trots att stopptiden kanske blir kortare?

Att jag har ett system dimensionerat för höga temperaturer påverkar förstås ekonomin i det att elpatron måste gå resp. att VP-måste jobba på högre temperaturer med lägre verkningsgrad som följd. De höga temperaturerna borde dock inte påverka start/stopp frekvensen eller?

Är den höga start/stopp frekvensen jag har ett volymproblem, att CTCs 223 liter inte räcker eller är det något annat. Jag förstår att en ännu större volym skulle minska frekvensen men detta förutsätter ju en ombyggnad där acc. tank skall inhandlas, framledningsgivaren skall flyttas till efter acc. tank och kanske shunten flyttas. Att koppla in en acc. tank som första radiator utan att flytta shunten kan nu inte vara optimalt eller?

Hur ställer sig CTC till dylika ombyggnation avseende ställda garantier, någon som vet?

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2004, 13:16:25 »
Tja Bertil, expert vet jag inte om jag är men hade jag inte engagerat mig själv så hade vi haft väldigt dålig verkningsgrad på VP. Att jag inte vänder mig till min lev beror på att de inte kan och i sin tur hänvisar till CTC själva. Så jag kontaktar CTC själv och går förbi min lev, ja ja ja jag vet det där med avtalsrätt och att jag bara har avtal med min lev...

CTC produkt är bra men i vissa fall, typ hus med högtemperatursystem, så tror jag inte att det finns någon optimal lösning. Alla VP vill arbeta med låga temp och stora värmeavgivande areor.

Nå, hur kunde jag då köpa en CTC VP???? Jag lyssnade på min lev och hans referenser...Alla referenser lät meddela att deras VP funkar perfekt... Tror ni på det??

Självklart gillar inte CTC att deras produkt hängs ut på olika forum. Men visst måste man få diskutera verkningsstätt och olika lösningar???

Jag kör utan innegivare, med flyttade temp.givare och 3 kw elsteg inkopplat. Nu funkar det bra.

Beträffande shuntens uppträdande så har jag för att lugna mitt humhör hängt tillbaka skyddsplåten så att jag inte ser shuntläget. Ett tag styrde jag shunten helt manuellt.

Ett fel finns i något av insändarna. Börvärde elplanna justerar sig själv oavsett vad man ställt in. Om VP påkallar en framledningstemp på 60° och börvärde elpanna är 55° ökar detta automatiskt till 61-62° (alltid minst en grad över framledningen).

Ja, beteendet är märkligt och VP loggar nästan inga värden alls. Men nu tror jag mig veta att CTC inte räknat med att deras slutkunder skall monterna ned VP, flytta på givare, läsa av shuntens läge mm utan de skall "bara" vara glada och köra. Vid fel skall då kundens installatör tillkallas..

Om jag ville ha 12tim gÃ¥ngtid pÃ¥ kompressorn vid kyla  och max framledning pÃ¥ 52° dÃ¥ har jag gjort fel....jag skulle kanske behÃ¥llt ojepannan...Faktum är att en leverentör inte villa offerera VP alls. Han var tveksam till att det skulle lyckas pÃ¥ grund av mitt högtempsystem. Den lev som jag valde sade kort och gott. -Inga problem, vi har flera nöjda kunder......


 
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

admin

  • Gäst
admin
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2004, 13:55:34 »
Citera
Ett fel finns i något av insändarna. Börvärde elplanna justerar sig själv oavsett vad man ställt in. Om VP påkallar en framledningstemp på 60° och börvärde elpanna är 55° ökar detta automatiskt till 61-62° (alltid minst en grad över framledningen).

OK, men som jag skrev,, så framgick att jag inte påstår mig kunna deras styr...
Citera
Utan att på något sätt vara expert på deras pump så tror jag mig förstå att det är av största vikt att shunten inte öppnar mer än 50% vid värmning av radiatorsystemet (så länge värmepumpen själv ger tillräcklig effekt). Gör den det kommer elpatronen att gå till, trots att VP:n egentligen räcker till för att på egen hand värma huset.

Ett visst antal kWh får man ändå räkna med går åt för att hålla tempen så hög som önskas i "eldelen", Detta börvärde antar jag går att ändra för att minimera dessa "tillskottstimmar"

Tack ändå för påpekandet, det är bra att felen påpekas så att vi inte förargar någon i onödan.

Men ett min. börvärde finns väl i alla fall, så att man inte får för kallt vatten? Det borde det göra, och i så fall befäster det än en gång att dom har tänkt till ganska bra på CTC. Det gör ju att man inte behöver ligga med "övertemp" i eldelen när den inte behövs.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2004, 14:08:18 »
Rickard, tack för att detta forum finns...mycket bättre än sveps...

Som standard har CTC 55° som börvärde i eldelen. OM man stänger helt av elpatronen så nås ju aldrig detta värde. I synnerhet om man jobbar med lågtempsystem. Då blir det "kallt" varmvatten.

Enligt CTC sÃ¥ skall inte elpatronen stängas av, däremot kan den begränsas dels av effektstegen  dels av fördröjd inkopplingstid.  Har förövrigt förstÃ¥tt att de nya CTC VP har fler effektsteg, i 1,5 kw steg i stället för 3 Kw. Detta tycker jag stärker min "flytta givare" teori.

Jag har ibland beskrivit min CTC installation som att ha en alldeles för liten utombordare på en båt. Under vissa betingelser kan man få båten att "plana" men sittar alla akterut går båten med fören i vädret.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

admin

  • Gäst
admin
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2004, 14:19:58 »
Undrar om någon på CTC läser detta...
I så fall har jag ett tips för att få det att gå mindre tillskott, och reglera bättre. Grundat på följande uttalande av academic

Citera
Enligt CTC sÃ¥ skall inte elpatronen stängas av, däremot kan den begränsas dels av effektstegen  dels av fördröjd inkopplingstid.

Om elpatronens fördröjda inkopplingstid och en begränsning av shunten läge till max 50% följdes Ã¥t sÃ¥ skulle det gÃ¥ betydligt mindre tillskott än det gör i vanliga fall. (problemen är nog störst när framledningstempens börvärde är högre än ca 48 grader?)  :P

Är det nån som förstår vad jag menar?

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Märkligt beteende CTC eller?
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2004, 16:52:54 »
När det gäller VP och högtemperatursystem så fick jag under mitt upphandlande en mängd olika svar och besked. I bland sa man att det inte gick och i bland var det inga problem alls. Sanningen ligger som vi alla vet någonstans emellan. Det bästa förslaget på lösning från en leverantörs "expert" var att koppla in en varmvattenberedare i serie med VP som skulle späda på med varmtvatten. Det låter ju fantastiskt sa jag men inte kunde jag gissa att VP kunde styra en VV? Och kan den det inte så verkar det ju vara en utomordentligt klumpig lösning där man skall ner och ratta på VV så fort man har ett väderomslag. Säljaren blev tyst och bad att få återkomma. Beskedet var att det var tänkt att handratta.

Sammanfattar mina kontakter med leverantörer med BEDRÖVLIGT. Visst finns det säkert många bra och duktiga men de verkar vara svåra att hitta.

Vad tillverkare och leverantörer/installatörer tycker om detta forum vet jag inte men jag tycker att det är bra och om de är seriösa så borde de ta del av det som diskuteras här då det ger en bra bild av värmepumpsägarnas "vardag".

När det gäller VPs loggningsmöjligheter så tycker jag att det är frapperande att det inte finns bättre loggar. Bra loggar är ju en förutsättning för att leverantörer/installatörer skall kunna trimma in VP. Det är dessa som borde ställa krav mot VP-tillverkarna men så kanske inte är fallet. Tyder, tycker jag, på en loj attityd och ett mått av oseriositet. Men på en marknad där alla skriker "jag vill ha en VP", vilken lev/inst lägger ner den tid som krävs. En missnöjd kund mer eller mindre, telefonen ringer hela tiden med nya kunder.

Har jag uppfattat det rätt att CTC var fjärde start brassar på upp i 55 grader? Vad är anledningen till detta? Är det för att minska start(stopp frekvensen eller annat? Verkar ju gentligen onödigt att producera så varmt vatten om det inte behövs beroende på en lägre verkningsgrad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!