Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme med soluppvärmning  (läst 23339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pata Negra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Bergvärme med soluppvärmning
« skrivet: 20 december 2006, 09:19:46 »
Hej alla initierade forummedlemmar.

Jag och en granne kommer nästa år att installera bergvärme i Sollentuna, Stockholm
och jag har två frågor.

1. Min första fråga till samtliga är om det är lönt att installera en solpanel för att värma upp
hålet på sommarhalvåret, för att på så viss "lagra" värme. Ger det tillbaka
investeringen. Det verkar ju som om alla hål "kyls" med tiden och att
effekten aldrig blir lika bra som första året, även om det sedermera "balanseras"
med tiden.

Om ni tycker det är av värde, har ni några tips på bra lösningar, produkter på marknaden som är prisvärda och av hög kvalitet?!

------------------------------------------------------------------------------------------
2. Är det någon som har erfarenhet av att göra en installation samtidigt som en granne
för övrigt? Hur mycket borde man kunna pressa priset hos leverantören då dom ju har
två arbetsplatser på samma ställe i princip....?

Tjing,
PM

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #1 skrivet: 20 december 2006, 09:46:56 »
Svaret på fråga 1 är nej. Cirkulationspumpen som krävs för att få ner värmen i borrhålet drar lika mycket eller mer el än den besparing man uppnår vintertid genom minskad elförbrukning till kompressorn. Det går inte att lagra värme i ett borrhål. Man har ett borrhål för att kunna ta ut stora mängder värme från det. Det går att göra utan att temperaturen sjunker nämnvärt.

Av samma orsak går det att tillföra stora mängder värme utan att temperaturen stiger. Värme leds lika bra oberoende om det är till eller från borrhålet.

I mitt fall har temperaturen sjunkit några tiondels grader, högst en halv grad, på 4 år jämfört med första året. Det är ingen försämring som märks.

En betydligt bättre lösning än solpanel är att öka borrhålsdjupet några tiotal meter. Ofta är borrhålsdjupet i offerterna snålt tilltaget.



 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 11:45:04 »
Vidare fundering på fråga1.
Kan det vara lönt med förvärmning utan extra brinepump och bara förvärma när kompressorn går.
Jag har just nu en KB-in på -1 och ut -4 enligt dom inbyggda mätarna. Det är ju varmare än så ute så det hade ju räckt att lägga 100m slang på backen i stället för solpanel.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #3 skrivet: 20 december 2006, 12:38:24 »
Med tanke på att största delen av värmen behövs när det inte är mycket sol vore 100 meter nergrävd slang som komplettering bättre än solfångare. Marken kommer att fungera som en solfångare med lagring av värmen.

Köldbäraren har låg temperatur, 5 grader eller lägre. Det är då dumt att ta en konstruktion som är gjord för att värma vatten till 50 grader eller mer för att värma köldbäraren. Den är för sofistikerad för ändamålet. Det skall vara enkla, billiga saker. Slang nergrävd i marken t.ex.

Ett problem med att tillföra värme till köldbäraren på något sätt är att varmare köldbärare minskar uttaget av värme från berget. Det är många som inte tänker på det. Det gör att verkningsgraden räknat som (minskad elförbrukning till kompressorn)/(tillförd värme) blir låg, i normalfallet ca 7 %.

Tillägg: Vid närmare eftertanke är nog 7 % en överskattning. Det var vad jag kom fram till för min pump där hälften av besparingen utgjordes av mindre behov av tillsatsel. I ett riktigt normalfall som inte är så snålt dimensionerat blir besparingen mindre.
« Senast ändrad: 20 december 2006, 15:19:04 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #4 skrivet: 20 december 2006, 14:41:40 »
Som jag ser det skall solenergi primärt värma tappvarmvatten, helst i en acktank med varmvattenslinga, denna acktank kan då med fördel värmas av solfångaren under 6-7 månader/år och den tid på året den inte värms av solfångaren kan den värmas av värmepump.

Eventuellt kan man dumpa överskottsenergi i borran om actanken bli FÖR varm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #5 skrivet: 20 december 2006, 16:33:42 »
Ja som Rickard skrev  ska man satsa pÃ¥ att värma vv och rad i första hand och sedan använda hÃ¥let att dumpa värme i vid överskott,sedan klart att man kan förvärma brine om man sedan har solfÃ¥ngare.
Jag skulle idag inte ha köpt EVI pumpen som är förbered med solstyrning(värmer hål,vv och rad)
Borde bli billigare att bygga en egen lösning då solenergin vår och höst ej lagras för att värma rad nattetid då det oftast behövs mer med evi pumpen.
Borde man inte kunna koppla en vanlig vp till 2 tankar en vanlig för VV och en som värms av solen
som man drar returen från rad igenom och även förvärmer vv,då skulle man kunna ta tillvara på
solen så fort den ger mer temp än kallvattnet in. bifogar en skiss
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #6 skrivet: 20 december 2006, 16:42:43 »
Vi har haft pumpen nu i 5 år och jag har inte märkt att hålet blivit kallare.

Det är väl så att vattnet i berget rör sig och då kan vattnet man värmer några timmar senare befinna sig hos grannen.

Ingen vill väl elda för grannarna. Då ska alla grannar gå samman i en förening att som enas om att alla hjälps åt att värma berget.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #7 skrivet: 20 december 2006, 17:35:09 »
Ja som Rickard skrev  ska man satsa pÃ¥ att värma vv och rad i första hand och sedan använda hÃ¥let att dumpa värme i vid överskott,sedan klart att man kan förvärma brine om man sedan har solfÃ¥ngare.
Jag skulle idag inte ha köpt EVI pumpen som är förbered med solstyrning(värmer hål,vv och rad)
Borde bli billigare att bygga en egen lösning då solenergin vår och höst ej lagras för att värma rad nattetid då det oftast behövs mer med evi pumpen.
Borde man inte kunna koppla en vanlig vp till 2 tankar en vanlig för VV och en som värms av solen
som man drar returen från rad igenom och även förvärmer vv,då skulle man kunna ta tillvara på
solen så fort den ger mer temp än kallvattnet in. bifogar en skiss

detta liknar nästan mitt system som jag gjorde 1996 men jag har en solslinga i vv också, tyvärr ingen värmning av brinen till värmepumpen men däremot en fläktkonvektor kopplad till solfångarslingan också

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #8 skrivet: 13 november 2008, 15:03:41 »
Jag funderar på att använda köldbäraren till att kyla botten av min acktank. Då skulle solfångarna få en lägre temp att jobba emot vår och höst vilket borde ge högre effektivitet och att solkretsen går längre.

Frågan är vad min IVT Greenline (från 90-talet) tycker om högre KB in?
Nu har jag ca +1°, säg att den höjs till +6°, vad händer i värmepumpen då?
/J

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #9 skrivet: 13 november 2008, 20:40:47 »
Jag funderar på att använda köldbäraren till att kyla botten av min acktank. Då skulle solfångarna få en lägre temp att jobba emot vår och höst vilket borde ge högre effektivitet och att solkretsen går längre.
Det skulle öka effektiviteten men tyvärr vinner du inte annat än att du får obetydligt högre cop. Slösa inte bort solenergin på det viset utan använd den direkt till uppvärmning eller varmvatten.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #10 skrivet: 14 november 2008, 10:52:04 »
Det skulle öka effektiviteten men tyvärr vinner du inte annat än att du får obetydligt högre cop. Slösa inte bort solenergin på det viset utan använd den direkt till uppvärmning eller varmvatten.
mvh

Det här är ju den teknik som Eviheat använder. Kall botten på acktank borde ju innebära att solfångarna startar tidigare på morgonen och i kallare väder. Tanken är att maximera energiupptagningen (kWh) från solen på bekostnad av sämre temperaturer i tanken. Men du tror inte på idén? Det vore intressant att höra från någon som provat eller åtminstone har en Eviheat.
/J

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #11 skrivet: 14 november 2008, 11:25:41 »
Om tanken uteslutande är tänkt som värmeväxlare mot brine så funkar det så klart, knappast nån större vinst i vilket fall, men om du ska producera varmvatten i tanken är det väl en ganska dålig ide att kyla tanken för att sedan försöka värma upp den igen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #12 skrivet: 14 november 2008, 12:12:22 »
Man luras lätt att tro att man tjänar en massa på att få ut mer av solfångarna. Men om du tänker dig att du ersätter "gratisenergi" som plockats ur berg med dyrbar solenergi så förstår du vad jag menar. Solenergin är dyrbar, eller mer värd, i den mening att den komma upp i mycket högre temperatur och ersätta den dyrare energin från VP. Energin i berget finns i "obegränsade" mängder om hålet är rätt dimensionerat.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #13 skrivet: 14 november 2008, 12:31:23 »
Man luras lätt att tro att man tjänar en massa på att få ut mer av solfångarna. Men om du tänker dig att du ersätter "gratisenergi" som plockats ur berg med dyrbar solenergi så förstår du vad jag menar. Solenergin är dyrbar, eller mer värd, i den mening att den komma upp i mycket högre temperatur och ersätta den dyrare energin från VP. Energin i berget finns i "obegränsade" mängder om hålet är rätt dimensionerat.
mvh
Energi ur berget är väl knappast gratis, vp måste ju gå för att få upp den.

Det tycks som om varken du eller Ville Vessla förstår vad jag menar eller gör ni det ändå? Jag hyser inga förhoppningar att vp ska få bättre COP, bara mer energi från solfångarna.

Etablerad teknik med kombination vp och sol:
Temp botten tank 15-25 grader beroende på tappvarmvattensystem och returtemp på radiatorslinga. Vintertid tar vp största delen av värmebehovet. För att solslingan ska starta krävs säg 25° i fångaren. Oavsett teknik finns ganska låga effekter att ta ut mitt i vintern pga korta dagar och dålig solhöjd.

Min idé:
vp vinner energi pÃ¥ att ta värme ur acktankens botten men förlorar allt den vunnit när den mÃ¥ste värma upp vattnet igen högre upp i tanken. Nollsummespel hävdar jag men här kan jag ha fel.  ::) Värmeväxling brine mot acktank startar när Tackbotten är högre än TKBin. TKBin fÃ¥r max bli 20°.

På solfångaren; jag hävdar att det är mer sannolikt att solfångaren lyckas höja botten av acktanken (ca 250liter) från 5 - 20 ° än från 15 - 30 ° (eller 25 - 40°). Båda fallen motsv. ca 4,3 kWh. (Mer energi än så kan man kanske inte hoppas på mitt i vintern.)

Om vp går plusminus noll kan jag ha rätt i att man vinner några kWh/dag men sen återstår förstås att få ekonomi i min mer komplicerade lösning.
/J

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #14 skrivet: 14 november 2008, 12:58:41 »
Man luras lätt att tro att man tjänar en massa på att få ut mer av solfångarna. Men om du tänker dig att du ersätter "gratisenergi" som plockats ur berg med dyrbar solenergi så förstår du vad jag menar. Solenergin är dyrbar, eller mer värd, i den mening att den komma upp i mycket högre temperatur och ersätta den dyrare energin från VP. Energin i berget finns i "obegränsade" mängder om hålet är rätt dimensionerat.
mvh
Energi ur berget är väl knappast gratis, vp måste ju gå för att få upp den.

Det tycks som om varken du eller Ville Vessla förstår vad jag menar eller gör ni det ändå? Jag hyser inga förhoppningar att vp ska få bättre COP, bara mer energi från solfångarna.

Etablerad teknik med kombination vp och sol:
Temp botten tank 15-25 grader beroende på tappvarmvattensystem och returtemp på radiatorslinga. Vintertid tar vp största delen av värmebehovet. För att solslingan ska starta krävs säg 25° i fångaren. Oavsett teknik finns ganska låga effekter att ta ut mitt i vintern pga korta dagar och dålig solhöjd.

Min idé:
vp vinner energi pÃ¥ att ta värme ur acktankens botten men förlorar allt den vunnit när den mÃ¥ste värma upp vattnet igen högre upp i tanken. Nollsummespel hävdar jag men här kan jag ha fel.  ::) Värmeväxling brine mot acktank startar när Tackbotten är högre än TKBin. TKBin fÃ¥r max bli 20°.

På solfångaren; jag hävdar att det är mer sannolikt att solfångaren lyckas höja botten av acktanken (ca 250liter) från 5 - 20 ° än från 15 - 30 ° (eller 25 - 40°). Båda fallen motsv. ca 4,3 kWh. (Mer energi än så kan man kanske inte hoppas på mitt i vintern.)

Om vp går plusminus noll kan jag ha rätt i att man vinner några kWh/dag men sen återstår förstås att få ekonomi i min mer komplicerade lösning.
/J

Jag har länge funderat på samma lösning, som för mig kan vara värdefull då jag har ett relativt kallt hål, förvisso 20 m djupare än föreslagen dimensionering. Troligen dålig grundvattenrörelse. Genom att ta mer energi från solen (till vv vår sommar och höst samt till KB-in höst, vinter och vår) så hoppas jag att spara hålet och därmed ge min vp bättre cop.

Att detta inte är lönsamt är högst troligt, men jag minskar elförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen!
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!