Författare Ämne: LVVP till vedpanna  (läst 1714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LVVP till vedpanna
« skrivet: 22 april 2012, 16:59:59 »
Hej.

Jag ska göra om mitt värmesystem nu i sommar. Jag bor i norrland (luleÃ¥).  Jag har idagsläget en gammal vedpanna och en 500l acc tank. Jag har även en nyare panna och en 500 acc tank med 120l vvb, denna har även en 6kw elpatron. Jag köpte dess beggade för nÃ¥tt Ã¥r sen men har inte bytt än. Jag har väl lessnat pÃ¥ ved hantering och har inte tillgÃ¥ng till egen ved.

Så nu funderar jag väl främst på jord eller bergvärme. Men funderar om man kan komma billigare undan genom en lvvp och elda när det är för kallt för den.

Vilken lvvp skulle ni rekomendera till detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LVVP till vedpanna
« Svar #1 skrivet: 22 april 2012, 19:39:28 »
I Lule så är det tveksamt med en luft/vatten VP, du kommer få elda en hel del med ved då det blir som kallast ute.
Alternativet till bergvärme är fjärrvärme (om du bor så till?) som har bra pris i Lule.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP till vedpanna
« Svar #2 skrivet: 22 april 2012, 20:06:06 »
Närmsta fjärrvärre rör är tyvärr långt bort...

Jag tänkte att man kanske kunde slippa elda april-dec.

Jag hade hellre haft jord/bergvärme. Det jag funderade på va om man kunde komma billigt undan med tanke på att jag har panna och acc med vvb och el patron. I fall det finns pumpar som är tänkt att koppla in på såna system så man slipper inbyggda elpannor och vvb.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LVVP till vedpanna
« Svar #3 skrivet: 22 april 2012, 22:15:29 »
Jo visst finns det såna grejer, t ex en CTC Polar Edition, Nibe eller Bosch kan du köpa själv och montera in om du inte har tummen mitt i handen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LVVP till vedpanna
« Svar #4 skrivet: 22 april 2012, 23:12:55 »
Har du gratis ved? Annars så kommer du förmodligen billigast undan om du installerar jord-/bergvärme och skippar veden. Installationskostanden blir lite högre, men det betalar igen sig på några år.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad drdoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP till vedpanna
« Svar #5 skrivet: 23 april 2012, 18:11:52 »
Tyvärr ( eller kanske som tur är) så har jag inte tillgång till ved. Det lilla slyt som är kvar på gården värmer inte mycket. Så det blir nog jordvärme. Och sköt ska det bli att slippa elda...

Fick min första offert idag. En 6kw nibe, 2x300m slang, installation, grävning och rubbet  110 000kr efter godkänt rotavdrag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!