Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattnet i radiatorerna försvinner?  (läst 6061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Liwenborg

  • Gäst
Henrik Liwenborg
vattnet i radiatorerna försvinner?
« skrivet: 07 februari 2015, 15:59:08 »
Hej
Jag har en EcoAir någon av de mindre modellerna 105 eller 107. Kopplat till en EcoEl troligen 1550 jag vet inte skillnaden. När man duschar så börjar det efter ett tag att bubbla i elementen, förlåt radiatorer heter det visst. Jag provad att lufta men märkte att istället för att pysa ut luft så sögs det in luft. Om man inte gör någonting så slutar det ungefär efter en halvtimme. Har inga andra problem med värmen i huset eller varmvattnet. Det sitter ju oxå en tryckklocka ovanpå EcoEl som förra ägaren sa till mig att hålla koll på och fylla på mer vatten om visaren gick ner till noll. Tycker det låter konstigt då jag trodde det var ett slutet system. Iallafall så behövdes det fyllas på vatten ett par gånger om året förut, nu kanske ett par gånger i månaden. Tills för nyligen då visaren verkar ha fastnat på ca 2 bar och inte rört sig en millimeter den sista månaden. Har letat runt på nätet men tycker inte jag har hittat nån med liknande problem. Någon som har en aning? Tacksam för alla förslag.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2015, 16:51:51 »
"Tryckklockan" ovanpÃ¥ EcoEl är ett slutet expansionskärl.  Om det mÃ¥ste fyllas pÃ¥ vatten regelbundet sÃ¥ finns det en liten läcka nÃ¥gonstans i systemet. Om det nu helt klart är undertryck i systemet (ett tydligt bevis pÃ¥ det är ju att det sugs in luft när du öppnar en luftventil) fastän manometern visar 2 bar, sÃ¥ har troligen manometern gÃ¥tt sönder eller möjligen är det stopp i anslutningen till den.  Om det är en billig plastkapslad manometer sÃ¥ kan du se om det gÃ¥r att pilla bort glaset och sedan peta försiktigt pÃ¥ visaren för att se om det kanske bara har kärvat ihop nÃ¥got i mekanismen. Annars är det bäst att byta manometern.

Om du ändå har trycklöst i systemet kan du passa på att kolla förladdningstrycket i expansionskärlet, det gör man med en vanlig däcktryckmätare för bildäck som man ansluter till en "bilventil" mitt på antingen över- eller undersida av kärlet (den sida där det inte finns andra rör anslutna). Det finns tre olika bud för vad som kan vara rätt förladdningstryck: det tryck som står på expansionskärlets typskylt, 0,5 bar , eller halva det normala trycket i värmesystemet.

Lämpligt vattentryck i systemet under drift är 1-1,5 bar + 0,1 bar per meter frÃ¥n manometern till systemets högsta punkt. 

De här sakerna är inte specifika för just CTC, utan det fungerar likadant i alla vattenburna värmesystem utom de som har ett gammaldags öppet expansionskärl på vinden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2015, 17:58:45 »
Kopplat till en EcoEl troligen 1550 jag vet inte skillnaden.

Du kan kolla med en måttstock, eller bara genom att jämföra med dig själv. Modellen 1550 är 155 cm hög, medan modellen 1800 är 180 cm hög. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2015, 00:12:41 »
Det är slutet system och det skall inte förekomma nåt läcka! Det är omöjligt att du skall ha vakuum i systemet med övertryck! Det du hör är när elpatronen sätter igång och vatten kokar i pannan och vattenånga börjar strömma genom radiatorer (element-samma sak)!
Utan at behöva gissa: för mycket luft i systemet och panna och VP inte avluftat  pÃ¥ korrekt sätt, manometer kanske felaktigt! Säkerhetsventilen skall öppna vid 1,5 bar övertryck (möjligen kan ha fastnat)! Förutsätter att expansionskärl är felfri!
Stäng av allt ström till din VP anlägning!
SÃ¥ börja med det du kan klara själv : pÃ¥ vänstersida överst pÃ¥ panna efter KVin-VVut (tvÃ¥ rör) sitter det säkerhetsventil öppna den(fungerar som avluftningsventil för panna)det skall komma enbart vatten, i annat fall, fyll pÃ¥ med pÃ¥fyllningsventilen, fortsätt med att avlufta VP med att lossa översta anslutningen(VP-ut) vid pumpen och sedan avlufta alla avluftningsventiler du hittar och radiatorer! Se alltid till att du har övertryck när du hÃ¥ller pÃ¥! Lämplig övertryck vid drift med äldre system: korrigerat  förtryck:0,5 bar: -statisk höjd +0,5bar(drift tryck, varierar med framledning);nu för tiden behÃ¥ller man förtryck pÃ¥ 0,5 bar + vad nya komponenter kräver(0,8 bar min)!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Henrik Liwenborg

  • Gäst
Henrik Liwenborg
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2015, 14:58:13 »
Jag skrev nog inte det förut men om man väntar den där halvtimmen när elementen låter underligt och suger in luft när man försöker lufta. Så blir dom ju tysta och det går att lufta precis som vanligt, fast det kommer ingen luft då, bara vatten. Verkar det inte lite underligt att vattnet försvinner (eller att det blir undertryck) ca en halvtimme när man duschar och sen kommer vattnet (det blir övertryck igen) tillbaka. Kan det vara så att det ligger nån luftficka nånstans som jag inte kommer åt att lufta ur?

Henrik Liwenborg

  • Gäst
Henrik Liwenborg
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2015, 14:59:32 »
Du kan kolla med en måttstock, eller bara genom att jämföra med dig själv. Modellen 1550 är 155 cm hög, medan modellen 1800 är 180 cm hög. :)
Ja den är ju klart högre än 155 iallafall

Henrik Liwenborg

  • Gäst
Henrik Liwenborg
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2015, 15:07:54 »
Ska testa detta Jiri

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2015, 16:03:49 »
Det enda jag kan komma på som skulle kunna förklara fenomenet är trasigt expansionskärl! Det som händer när du duschar så kyls vattenvolym i panna ner och orsakar undertryck! Efter en stund har systemet höjt VV i panna med övertryck!
Men du verkar ha mera problem. Att behöva fylla på systemet då och då vittnar om läcka, medlevererat säkerhetsventil har öppningstryck på 1,5 bar(vanlig villa installation),manometer får du kolla genom att öppna säkerhetsventilen och följa visaren.
Mvh Jiri tummenupp
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: vattnet i radiatorerna försvinner?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2015, 17:34:17 »
Det råder olika uppfattningar vad det gäller expansionskärl i slutet system och förtyck, drifttryck i småhus installation!
Vid högtemperatursystem har man stor variation i framledningstemperatur och därmed mera varierande tryck upp till gränsen till vad säkerhetsventilen klarar av (1,5 bar). För att slippa ständigt läckande ventil och behöva fylla på vatten då och då; så korrigerar man förtryck 0,5 bar (minskat) med statiskhöjd, (uppvärmd luft i kärlet expanderar mera en vatten) och ställer drifttryck på 0,5 bar över korrigerade förtrycket (vid 20gr).
Vid lågtemperatursystem har man inte dom problemen och behåller förtryck (0,5 bar)och anpassar drifttryck till vad komponenterna kräver för att fungera optimal; 0,8 bar minimum. Enkelt förklaring!
Att återgå till problemet så verkar det vara en kombination av alla fel! Expansionskärl trasigt, mycket luft i systemet, läcka, manometer kass, påfyllning av systemet precis på gränsen till övertryck, behöver inte vara nåt fel på säkerhetsventilen (med 2 bar på visaren), allt kan hänga ihop med fenomenet!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!