Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?  (läst 1886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag sitter och funderar lite över framtiden.
jag har just nu två värmepumpar, en LV från Jula på 6kW som är dockad på den gamla oljepannan,
och en LL som är i vardagsrummet på markplan.
Huset är en 1,5 planare, nedervåningen är 75m² 2014-2015 värmdes huset till 100% av Jula pumpen utan någon elpatron.
2016 satte vi in en Samsung Smart Exclusive 12 i vardagsrummet mycket för att kunna kyla på sommaren men även för komplement och finjustera temperaturen mer exakt (hade 70-tals termostater som var värdelösa då) och som extra säkerhet om övriga systemet skulle fallera.

övervåningen blåste vi ur helt och isolerade, hela ytan mellan väggarna används, så i teorin ytterligare 75m² men med reglerna för hur man räknar så är övervåningen att räkna som 45m², rörmockaren drog rör och satte in 3 nya radiatorer där.
i år har vi dessutom satt in en stor radiator i källarens tvättstuga (källaren 75m² -enkelgarage i huset)

jag märker nu redan innan det har blivit kallt (-7 som lägst tror jag) att Jula pumpen får kämpa rejält mycket mer än tidigare, jag har justerat dom nya termostaterna (2017) lite i dag till fördel för balansen mellan värmepumparna och till Julapumpens fördel men jag befarar att det finns risk för värmekomforten när det blir kallt.

det som jag sedan tidigare har funderat över och känns ännu mer aktuellt är dels om jag säter in en LL på övervåningen, i somras var det skitvarmt däruppe (solpanelernas växelriktare är på övervåningen och bidrog säkert lite till det) så det vore riktigt skönt med förutom komplementsvärme guld att ha möjligheten att kyla.

Samt att jag har funderat över att sätta in en värmepump i garaget som nu går på elpatron på varmvattenslingan, detta skulle jag göra efter att som jag tänkt öppna upp väggen från garaget in i övriga källaren så den pumpen skulle då kunna till stor/största del värma hela källaren på 75m²

jag skulle då ha totalt 4 värmepumpar (1LV 3 LL) är detta en överdrift eller låter det okej? jag har nog aldrig sett så många värmepumpar på en villa.

jag är väldigt ljudkänslig, så jag kör exempelvis Samsungen på tystaste läget där den är helt ljudlös.
en oro med att sätta in värmepump i garaget är att då skulle värmepumpens utedel vara precis utanför sovrummet precis där vi har våra huvuden, men med en tystare pump så skulle det nog inte vara något problem (jag var ute i mörkret idag och trodde att Samsungen inte gick, men så kände jag hur den blåste kall luft på mig)
Med fler värmepumpar om Jula pumpen kan jobba med lägre varv så skulle även det vara skönt
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2017, 07:16:47 »
Rent spontant tänker man att du skulle satsa på en större/bättre luft/vattenvärmepump istället för att peppra huset med luftvärmepumpar.
MEN, om kyla mer eller mindre är ett krav på de två övre planen så kanske din plan inte är så dum ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2017, 21:49:57 »
Rent spontant tänker man att du skulle satsa på en större/bättre luft/vattenvärmepump istället för att peppra huset med luftvärmepumpar.
MEN, om kyla mer eller mindre är ett krav på de två övre planen så kanske din plan inte är så dum ändå.
känns inte riktigt försvarbart att byta ut en relativt nyköpt LVVP och lägga dyra pengar på en ny, klart att den dagen som den går sönder då blir det troligtis en större modell.
känns som att det vore många fördelar med två ytterligare LLVP och dessutom till en lägre kostnad än en ny större LVVP. källaren har förresten bara ett enda riktig radiator, och det vore skönt att snabbt så upp värmen i garaget om man har öppnat mitt i vintern (har motorcykel där som jag kanske vill mecka med)
Tre av dom skulle hamna på husets baksida som vätter mot "skogen" så utseendet skulle inte vara något problem.
enda problemet är att klura ut var jag ska lägga stegarna som ligger där en av pumparna skulle hamna, om den inte sätts på väggen (har markstativ på dom två som jag redan har)
« Senast ändrad: 07 december 2017, 21:52:02 av Poontus »
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2017, 08:07:19 »
Din Julavärmepump kommer troligen inte att hålla så många år, livslängden på luftvärmepumpar är inte heller särskilt imponerande i många fall, du får vara väldigt glad om de håller i 10 år.
Med en luft/vatten och 3 luft/luft-värmepumpar kommer du att få rätt mycket krångel med värmepumpar som inte går som de ska.
Det är min syn på saken.
Tar du tjuren vid hornen och gör en lite större investering i en kvalitetsvärmepump och några radiatorer till så kommer du att ha ett problemfritt, och förhoppningsvis relativt långlivat system som fungerat problemfritt.

Ditt problem kanske var att du gjorde ett lite förhastat första beslut när du köpte en för klen, billig, luft/vattenvärmepump och har på så sätt byggt fast dig i den lösningen.
Om du jämför vad alla dina värmepumpar kommer att ha kostat innan de är på plats så kan du se att det nog inte hade varit dyrare att köpa kvalitet med tillräckligt hög effekt på en gång.

I den situation du nu är så tycker jag inte att du är dum i huvudet om du kompletterar med fler luftvärmepumpar, men jag tycker inte att det är den bästa lösningen för dig, om vi ser på hela situationen, innan du började köpa värmepumpar alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2017, 21:56:00 »
det var absolut inte förhastat att köpa Jula pumpen, den har fungerat helt perfekt i 3 år och har ~halverat husets elkonsumption (från 20-25000kWh ensam kvinna på 90+, hade under 10000kWh 2015
och den fungerar som sagt fortfarande felfritt, att då byta ut den verklar väldigt dumt.
under 24000kr inklusive allt rördragning av rörmockare kostade den. En större modell kostar väl från gånger så mycket.
Att peppra källaren med fler radiatorer där väggarna används till annat är kanske inte heller det smartaste, och framförallt dyrt.

och om du menar att värmepumpar har mycket problem då är det också kanske dumt att lägga alla ägg i en korg?
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2017, 06:16:05 »
Ã…terkom om 10 Ã¥r.  ;)

Värmepumpar är ofta prissatta efter den besparing de kan göra.
En Julapump har sämre verkningsgrad än en modern märkespump, och en kortare förväntad livslängd.
Det är troligen inte en bättre affär att köpa en billig värmepump (eller flera) än att köpa en bra värmepump.

Man kan jämföra det med bilar, dieselbilar prissätts ofta så pass mycket högre än en bensinbil att den lägre bränsleförbrukningen man "får" gör driftskostnaderna likartade.
Samma sak med mycket annat här i världen.

Och än en gång, jag säger inte att din plan är dålig, bara att den nog inte kommer att vara ekonomiskt så mycket bättre än om du köpt en rejäl kvalitetsvärmepump och satt in de extra radiatorer som behövts på en gång.
Fördelen med detta hade varit att du skulle haft mindre problem med krånglande värmepumpar.
Till stöd för detta använder jag mig av enkel matematik.
Säg att det blir fel på en värmepump en gång vart 5:e år.
Med 4 värmepumpar i drift kommer du att ha ett fel ungefär var 15:e månad istället för vart 5:e år.
Med tiden kommer det att bli besvärligt.

Det som talar för ditt val är behovet av kyla och avsaknaden av plats för radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2017, 07:15:33 »
haha, ja om 10 år hade varit interessant.

jo det är ett stort lotteri med värmepumpar, har ju läst om en hel del märkespumpar här som har haft usel livslängd.
Jula har ju riktigt dåligt ryckte så jag har ju inte vågat lita på den riktigt, men jag kanske har tur med den. en polare har en 17 år gammal luft/vatten av något konstigt märke som säkert inte finns kvar idag, 17 år och inte ett enda problem med den. säkert urkass COP men han är nöjd ändå.

Samsungen köpte jag av två anledningar, 1 kyla, 2 backup ifall Jula pumpen dör och vi inte är hemma (var fritidshus innan)

det är inte säkert att det blir någon mer värmepump, visst skulle det sitta bra med en i garaget men samtidigt så skulle jag då höja temperaturen jämfört med nu (kanske från 10 till 18C) och i så fall så skulle även där besparingen kanske inte vara någon besparing jämfört med nuvarande direktverkande el.

vad gäller övervåningen så ligger även det på framtiden (minst 2 år) beror på om det blir just olidligt varmt eller inte på sommaren, men kanske går det att få rimlig temperatur med öppna fönster. det blir aktuellt först vid framtida tillökning när dottern får flytta upp på övervåningen.
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2017, 07:42:32 »
Det är lite synd att det inte finns någon tillverkare av luftvärmepumpar som verkligen satsar på lång livslängd.
Ett sånt exempel skulle kunna vara att ha en separat styrbox med all elektronik inomhus, min erfarenhet är att ett av de största problemen på lite äldre luft/luft (och luft/vatten)-värmepumpar är att det blir kortfel.
Om det beror på miljön ute, eller för dåliga komponentval låter jag vara osagt, men det är allt som oftast det som gör att luftvärmepumpar till sist skrotas, det kostar helt enkelt för mycket att byta kretskort sedan garantin gått ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: är jag dum i huvet om jag har 4 värmepumpar i mitt hus?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2017, 07:51:48 »
Ska bli intressant att se hur mycket driftstimmar/tid påverkar livslängden. En av mina pumpar är igång endast några veckor per år (sommartid) den andra är igång i flera månader per år.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!