Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gÃ¥.  (läst 2246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ENZOIII

  • Gäst
ENZOIII
Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« skrivet: 28 november 2017, 13:37:08 »
Hej!
Allt började med att sambon tog en 20 min dusch, som många gånger förr. Denna gång ropade hon till och sa att varmvattnet tagit slut, detta har aldrig hänt förut. Jag gick och kände på elementen och även de var kalla. Pumpen har betett sig konstigt senaste tiden, den har gått ofta och brummar mycket. Efter den omtalade duschen slutade kompressorn aldrig att gå, trots att ingen värme producerades. Nu har jag ställt om pumpen att endast gå på elpatron, och pga detta är värmen i kåken tillbaka. Snackade med en servicekille som säger att kompressorn är slut och måste bytas. Pumpen installerades 2004, kompressorn har gått i 49900tim. Han säger att det kostar ca 30000kr.

Vad tror ni, är det kompressorn som måste bytas?
Isåfall är priset för bytet rimligt?
Kan ni rekommendera någon reparatör i Storstockholm som gör jobbet till rätt pris med rätt kvalitet?
Hade ni bytt kompressor eller bytt hela pumpen pga att nya pumpar är mer effektiva?

Tack på förhand/

Enzo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #1 skrivet: 28 november 2017, 14:36:34 »
Om kompressorn på min pump från 2004 skulle rasa så skulle jag köpa helt ny värmepump.
Jag gissar att din servicekille har rätt, dock behövs en koll på plats för att fastställa att så är fallet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #2 skrivet: 28 november 2017, 16:52:53 »
kontaktorn har brunnit fast

EnzoIII

  • Gäst
EnzoIII
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #3 skrivet: 28 november 2017, 18:19:43 »
kontaktorn har brunnit fast

Vad betyder det? Att jag behöver byta kompressor?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #4 skrivet: 28 november 2017, 18:31:44 »
Det var nog en tanke om orsaken att kompressorn inte slutade gÃ¥. Det viktiga är ju att det inte produceras nÃ¥gon värme alls trots att kompressorn gÃ¥r. DÃ¥ mÃ¥ste det vara fel i kylkretsen eller i kompressorn. Har t.ex. kylmedium läckt ut händer det inget trots att kompressorn gÃ¥r för fullt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

EnzoIII

  • Gäst
EnzoIII
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #5 skrivet: 28 november 2017, 18:40:37 »
Ok, jag blev inte så mycket klockare. Men tack för tipsen.

Vem i Storstockholm kan jag ringa som kan komma och kolla på detta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #6 skrivet: 28 november 2017, 19:23:02 »
Gäller att hitta en bra kyltekniker. För Thermia support kan man använda deras hemsida: http://www.thermia.se/hitta-aterforsaljare/  Det gäller ju att hitta nÃ¥gon pÃ¥ samma sidan av stan som man bor med tanke pÃ¥ de absurda tider det tar att köra frÃ¥n ena sidan Stockholm till den andra i rusningstrafik.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Fel på Thermia EKO 75, kompressorn slutar inte att gå.
« Svar #7 skrivet: 28 november 2017, 20:16:27 »
Kan ju vara mycket som är fel, läste först bara att kompressorn gick hela tiden, utan att slå av. Slut köldmedia borde ju ge ett lp larm, förutsatt att lågtryckspressostat funkar, ventilfel i kompressor kanske, 30000 lär det nog kosta om du ska byta kompressor, med arbete och allt, vad blir prisskillnad på att eventuellt byta en hel kylmodul? vet ej hur thermia ser ut direkt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!