Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingssätt för volymtank/arb.tank för MINST antal starter+HÖGST COP för VP?  (läst 12932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har läst i timtal om olika inkopplingsförslag för volymtank/arbetstank här på forumet och nu totalt snurrar det i huvudet på mig.

Skall installera en volymtank/volymförstorare/arbetstank eller vad man nu skall kalla det, på 100L till en ca. 10-11kW VP.
Volymen på hela systemet inkl. element + golvvärme + ledningar bör vara runt 150-160 liter. Svårt att säga exakt (kan slå på 20 liter åt båda hållen)
Det finns ca. 70kvm golvvärme och 140kvm element. Så en tredjedel golvvärme och två tredjedelar element lite grovt räknat.
Det är tänkt att det skall vara en a-klassad cirkulationspump för golvvärmen, samt en shunt så man kan reglera golvvärmen för sig.

Så nu till det knepiga. Jag vill att VP skall starta så FÅ gånger som möjligt så livslängden maximeras på kompressorn, samt att effektiviteten/energibesparingen blir så hög som möjligt (om nu en volymtank kan hjälpa till med det sistnämnda).

Har fått förslag på en inkoppling där 4 rör ansluts till volymtanken av en som dimensionerar system, men det är oklart exakt hur han menar. Han ritade upp kopplingen lite lätt men det framkommer inte exakt vad och hur allt skall kopplas exakt.

Komfort kan vi bortse från, det är alltså livslängden jag vill öka på kompressorn samt eventuellt sänka lite elkostnader om det nu är möjligt. Knäppningar har jag för övrigt inga problem med idag.

Hur gör jag nu på bästa sätt för att uppnå det beskrivna ändamålet?

EDIT: Tillägg uppgifter om värmesystem.
« Senast ändrad: 08 september 2013, 12:36:55 av Flinta »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kopplas den som arbetstank (4 rör) så behövs en extra CP som drar lite extra ström, har man golvvärme så behövs den där extra CP i vilket fall men med bara radiatorer så skulle jag koppla som volymtank (2 rör).
Man brukar sätta volymtanken på stigaren just för att eliminera knäppningar, men har du inga problem med detta så är det kanske bättre att ha den på returen?
En del använder tanken som extra radiator i pannrummet, men behövs inte det så isolera den.

Så mitt råd är att koppla in den på returen, in i toppen och ut i botten för att hela volymen ska nyttjas optimalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om man kör som arbetstank och har en extra CP kan man väl få lägre förbrukning om man väljer en snål pump. Man kör ju CP i VP bara när VP jobbar då.

Dessutom har man ju fördelen att man har cirkulation i värmekretsen även under VV-produktion.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Där kommer sättas en extra a-klassad CP för golvvärmen ändå, så då kanske man bör koppla den som en arbetstank?

Så om man nu kopplar den som arbetstank med 4 anslutningar, hur ser schemat ut då? För även där finns väl olika sätt att koppla på för att få lite olika resultat?

Och räcker 100 liter arbetstank eller går systemet ännu mer lungt med färre start och stopp om man sätter större?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om man kör som arbetstank och har en extra CP kan man väl få lägre förbrukning om man väljer en snål pump. Man kör ju CP i VP bara när VP jobbar då.

Dessutom har man ju fördelen att man har cirkulation i värmekretsen även under VV-produktion.

Under värmesäsong så kommer det gå 2 cirkpumpar rätt mycket, sen vet jag inte vilken fördel det är att ha cirkulation under VV-laddning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Där kommer sättas en extra a-klassad CP för golvvärmen ändå, så då kanske man bör koppla den som en arbetstank?

Så om man nu kopplar den som arbetstank med 4 anslutningar, hur ser schemat ut då? För även där finns väl olika sätt att koppla på för att få lite olika resultat?

Och räcker 100 liter arbetstank eller går systemet ännu mer lungt med färre start och stopp om man sätter större?

Du behöver ingen extra CP förutom golvvärmecirkpumpen om du bara har golvvärme, men då skulle jag koppla den som en arbetstank. Golvvärmens CP räcker för att "hämta" värme ur tanken.

Sen kan du säkert ha 200 liter arbetstank, fördelen då är att du kan stänga av viss golvvärme på sommaren men fortfarande värma golven i t ex badrummen, utan att värmepumpen får spatt.

Här är en principskiss.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10552-1.pdf
« Senast ändrad: 07 september 2013, 16:58:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har både golvvärme och element. Vi har ca. en tredjedel golvvärme och två tredjedelar element. Golvvärme runt 70 kvm eller så. Och element på cirka 140 kvm.

Den skiss du bifogade till har bara tre anslutningar i arbetstanken. Skall det inte vara 4?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den skiss du bifogade till har bara tre anslutningar i arbetstanken. Skall det inte vara 4?

Det är en T-koppling på returen som gör att skiktningen blir bättre i arbetstanken.

När det är en blandning av golvvärme och radiatorer så finns det flera olika alternativ.
En variant är att koppla framledningen till golvvärmen på radiatorreturen, i så fall kan tanken kopplas in som en volymtank på returen, ungefär så här:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är detta då den bästa lösningen ur "kompressor-livslängsförlängnings-synpunkt"? Samt ur energisynpunkt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du inga problem med flödena eller knäppningar i rör/radiatorer kan du sätta tanken som volymförstorare på framledningen eller returen då nyttjas tanken max vid varje värme körning välj en stor om du vill ha få starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här ser ritningen ut jag har fått, jag har ritat av den på datorn (inte så vackert men det funkar :D).
Vet ej riktigt om den runda grejen skall vara cirktulationspump eller inte så därför skriver jag frågetecken efter. Samma där det står shunt. Vet ej om det skall vara shunten men jag gissar på det.

Så vad tror ni om denna koppling, hur skall jag tolka den? Finns äkta schema för denna koppling? Är den bra eller dålig? Finns det bättre sätt att koppla så kompressorn går mindre och så vi får bättre ekonomi på hela systemet? (har som sagt aldrig problem med knäppningar, fast nu har vi ju aldrig haft VP heller så...)


Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0

Komfort kan vi bortse från, det är alltså livslängden jag vill öka på kompressorn samt eventuellt sänka lite elkostnader om det nu är möjligt. Knäppningar har jag för övrigt inga problem med idag.

Hur gör jag nu på bästa sätt för att uppnå det beskrivna ändamålet?

I så fall är det som t ex Smurfen säger, en volymtank. (Fast Carmans schema är verkligen bra, det har jag inte sett tidigare.)

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I så fall är det som t ex Smurfen säger, en volymtank. (Fast Carmans schema är verkligen bra, det har jag inte sett tidigare.)

Hehe, ja vad säger man. Nu är man lite där igen. Får dubbla budskap.
Carl N skriver:
Kopplas den som arbetstank (4 rör) så behövs en extra CP som drar lite extra ström, har man golvvärme så behövs den där extra CP i vilket fall men med bara radiatorer så skulle jag koppla som volymtank (2 rör).

Smurfen skriver:
Har du inga problem med flödena eller knäppningar i rör/radiatorer kan du sätta tanken som volymförstorare på framledningen eller returen då nyttjas tanken max vid varje värme körning välj en stor om du vill ha få starter.

Ena förespråkar arbetstank med 4 rör, andra förespråkar volymtank :)

Hur ser Carmans schema ut som du nämner förresten? Var hittar jag den?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur man väljer att koppla beror pÃ¥ vad man vill uppnÃ¥. Har man inga flödes problem och inte har tex golvvärme som ska vara igÃ¥ng hela Ã¥ret skulle jag koppla som volymtank har man inte stabilt och rätt flöde  är arbetstank att föredra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Exakt,  jag tror inte du fÃ¥r dubbla budskap, de tar bara hänsyn till olika detaljer, vilket de ocksÃ¥ skriver.
Ursäkta, Carl N:s schema menade jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!