Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)  (läst 36752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« skrivet: 10 november 2012, 14:40:40 »
Hej alla!
Ny här, och önskar svar frÃ¥n er som verkar kunna det här bra! Är en inbiten vedeldare som börjar inse att jag inte blir yngre, och har funderingar pÃ¥ bergvärmepump. Förutsättningar:  2-planshus med källare, ca 250 m2 uppvärmd yta med radiatorer,  garage drygt 50 m2 med golvvärme frÃ¥n kulvert. Idag Egor V 25 frÃ¥n 1979 hemkonverterad till keramisk underförbränning, utmärkt funktion, vedÃ¥tgÃ¥ng ca 13-14 m3 travat mÃ¥tt/ Ã¥r, kopplad till 750 L acctank utan slingor, solpaneler kopplade till pannan som hÃ¥ller ca 1100 L panna och tank vid 55-60 C (självcirkulation) under soliga dagar pÃ¥ sommaren. Finns det system där jag kan koppla en värmepump utan beredare till tanken som gÃ¥r in när framledningstemp frÃ¥n shuntautomatik inte räcker till? Tanken är att jag även fortsättningsvis kommer elda med ved, men om vi är bortresta eller  ork och lust avtar kan pumpen ta över 100%. När jag eldar min panna idag laddas vattnet över till tank, därefter slÃ¥r jag av strömmen till pumpen och flödet vänder med självcirkulation och tankar pannan tillbaka till toppen med hett vatten. Vill gärna ha kvar systemet som det ser ut i dag men tänker pÃ¥ framtiden.

2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #1 skrivet: 10 november 2012, 19:53:21 »
Du ska då ha en värmepump utan VVB kan jobba med fast kondensering.
NÃ¥gra alternativ:
CTC EcoPart: http://www.ctcvarme.se/web/Bergvarme/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Bergvarme/CTC_EcoPart_400-559.aspx
Sfinx: http://www.sfinx.se/?category_id=13
Bosch EHP LW: http://www.bosch-climate.se/pages/product.asp?lngID=359&lngLangID=1
Nibe 1126: http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1126/
Thermia Duo: http://www.thermia.se/produkter/thermia-duo.asp

Det finns säkert fler grejer om man söker, men det som kommer att hända är att flera återförsäljare kommer försöka övertala dig till att skrota/sälja vedpannan och köpa komplett bergvärmeanläggning.

Och faktiskt är det ingen dum idé, grejerna sparar mer pengar om du låter den jobba med flytande kondensering (utan shunt). Och du sparar inga pengar på att elda med ved, kostnaden för att värma med en bra bergvärmeanläggning ligger i samma härad.
« Senast ändrad: 10 november 2012, 19:57:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #2 skrivet: 10 november 2012, 21:05:54 »
Hmm, skrota pannan som är fullt fungerande och med ca 5 års vedbehov lagrat är inte aktuellt, jag tänker nog mera på det faktum att om det skulle behövas så måste det finnas en plan "B" för att värma huset. Funderar på att själv göra en del, t.ex. anlita borrare, ingrävning av rör själv osv. Köpa lämplig pump där bästa pris ges, ställa allt på plats och endast köpa inkopplingstjänst. Borde väl spara en del pengar på detta, eller hur?
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #3 skrivet: 10 november 2012, 21:48:02 »
Hmm, skrota pannan som är fullt fungerande och med ca 5 års vedbehov lagrat är inte aktuellt, jag tänker nog mera på det faktum att om det skulle behövas så måste det finnas en plan "B" för att värma huset. Funderar på att själv göra en del, t.ex. anlita borrare, ingrävning av rör själv osv. Köpa lämplig pump där bästa pris ges, ställa allt på plats och endast köpa inkopplingstjänst. Borde väl spara en del pengar på detta, eller hur?

Jo, du sparar säkert en hel del installationskostnad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #4 skrivet: 10 november 2012, 21:59:38 »
Vilken shunt automatik har du?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #5 skrivet: 10 november 2012, 22:17:20 »
EVR från -92
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #6 skrivet: 10 november 2012, 22:35:42 »
Evr .
Hur enkelt/ basic vill du ha det?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #7 skrivet: 11 november 2012, 15:53:02 »
Har en fundering om det går att koppla värmepump till acctanken så att när värmen inte räcker till för framledning går pumpen in och levererar, borde väl innebära att den får gå en längre period eftersom tank och panna sammanlagt är 1100 L. Om värmen från pump går in i acctank så går den över på självcirkulation till pannan där både shuntat vatten och tappvarmvatten utgår. Om det här är möjligt så innebär det att utan eldning tar pumpen över helt, och håller värme och varmvatten, när jag eldar tar det över. I min skalle borde det funka, men jag är definitivt ingen expert på värmepumpar så rätta mig gärna om jag har fel!
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #8 skrivet: 11 november 2012, 16:00:27 »
Ett tillägg; jo jag vet att det blir en del förluster i pannan, men det är liksom meningen, förlusterna ar lagom för att värma pannrummet, ca 20 m2.
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #9 skrivet: 11 november 2012, 16:30:37 »
Köp en ny acktank med slingor i koppla in vedpannan med laddomat 21 och flytta shunten till nya acktanken. Köp en vp med inbyggd beredare som får förvärmt vv från acken koppla in vp med acktanken som arbetstank. Kommer att funka hur bra som helst men tyvärr blir det dyrt jag kommer tyvärr inte på nån bra lösning med befintliga grejer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #10 skrivet: 11 november 2012, 20:34:04 »
Jag skulle koppla värmepumpen direkt mot pannan (just för att få ut mesta möjliga varmvattnet) om den har hyfsad vattenvolym.
Självcirkulationen funkar väl åt andra hållet också så att acktanken utgör en volymförstorare?
Det funkar utmärkt att köra en bergvärmepump med fast kondensering på detta sättet, men verkningsgraden (COP) minskar ju högre temp en värmepump jobbar mot, fast vill man ha ved som huvudsaklig värmekälla och en bergvärmepump som andra värmekälla så är det detta som jag skulle rekommendera.

Men satsa inga pengar på en bervärmepump med avancerad styr, av de märken jag nämnde nedan har CTC EcoPart en inbyggd styr som heter EcoBasic som funkar utmärkt till detta.
Jag tror även att sfinxens värmepump är lämplig för detta ändamål.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Streben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #11 skrivet: 11 november 2012, 22:20:02 »
Att koppla samman en värmepump för vatten med ett vedsystem tycker jag lÃ¥ter riktigt dÃ¥ligt. Det kommer inte att funka bra. Samt att de är dyra pengar man fÃ¥r investera om du ska ha värmepump för mark eller berg. Har du tagit den investeringen, sÃ¥ är det ingen mening längre med ved. Som nÃ¥gon skrev, det blir inte billigare. Bara en massa mer arbete. Om du funderar pÃ¥ att komplettera  ditt system sÃ¥ det blir värme när du inte hinner sas. SÃ¥ kan man köpa elpatron pÃ¥ 6 kw. Eller sÃ¥ är det en bra lösning med en billigare luft-luft vp frÃ¥n rusta. Ett annat alternativ du skulle kunna prova är att bygga en mindre frÃ¥nlufts-värmepum med tillhörande aktiv ventilation. Den bättre luften fÃ¥r du pÃ¥ köpet och du slipper klabba med att koppla samman system som inte bör kopplas samman.
Nibe 1225 12kW, 190 meter, Kb-f +6, TS-tid 0h

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #12 skrivet: 11 november 2012, 22:45:15 »
En tanke som kanske är helt dum, men det lär jag väl få veta isf ;)

Kanske en sådan där luft/vattenpump folk brukar ha till sina pooler, kopplad rakt in i det befintliga systemet, och begränsa sig till att hållas med ved när det är som kallast. De pumparna är väl både billiga och okomplicerade att koppla in?

Ett budgetförslag...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #13 skrivet: 12 november 2012, 09:34:23 »
Problemet med dom är att dom inte har nån avfrostningsfunktion, så man kan inte köra dom när det är kallare än 5-10 plusgrader ute. I så fall är det bättre att köpa en 'fulpump' avsedd för husvärme, typ den som Sfinx säljer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #14 skrivet: 12 november 2012, 16:34:39 »
ok, ja då var det en rätt kass tanke, kan de göra tillräckligt varmt vatten annars?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!