Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionering?  (läst 6612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Överdimensionering?
« skrivet: 08 maj 2005, 18:33:32 »
Hej på er!

Har en fundering angående "överdimensionering" har installerat en IVT Greenline HT9C plus juli 04, la ut 500m slang (enkelslinga). Rekomendationerna var 400m, men jag hadde plats för 500 så jag tog det, kollade med rörfirman om det skulle fungera och dom sa att dom kollat med IVT. Får köra pumpen på 3:an men det verkar fungera fint. Har 245m2 uppvärmd yta( 1,5 plans hus, årsmedeltemp -1,2) blev rekomenderad en HT7:a men valde att ta 9:an istället.........Har inte behövt köra ngt tillskott alls, förutom en gång vid ett längre strömavbrott. Årsförbukningen låg på 33000 kw/h innan, har förbrukat ca 14000kw/h (ink hushållsel) till idag innetemp ca 23 grader.

Undrar om någon har någon erfarenhet av att gå på "större" grejjor. Tiden lär väl utvisa om jag har tänkt galet.

NÃ¥gon som har erfarenhet av detta ?
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Överdimensionering?
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2005, 23:21:43 »
Det är helt ok och även lönsamt på sikt. Om man har liten vattenvolym kan det bli lite mycket start o stopp. Men det kan justeras i styren om man vill.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionering?
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2005, 14:27:22 »
Det är helt ok och även lönsamt på sikt. Om man har liten vattenvolym kan det bli lite mycket start o stopp. Men det kan justeras i styren om man vill.



Okej....Tänkte du på att justera hysteresen? min tempen innan start? pumpen har gått 3537 timmar sedan 20 Juli 04 tills idag 05-05-09
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överdimensionering?
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2005, 14:44:12 »
Det är helt ok och även lönsamt på sikt. Om man har liten vattenvolym kan det bli lite mycket start o stopp. Men det kan justeras i styren om man vill.



Okej....Tänkte du på att justera hysteresen? min tempen innan start? pumpen har gått 3537 timmar sedan 20 Juli 04 tills idag 05-05-09

Hur många starter har den då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionering?
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2005, 15:52:12 »
Det är helt ok och även lönsamt på sikt. Om man har liten vattenvolym kan det bli lite mycket start o stopp. Men det kan justeras i styren om man vill.



Okej....Tänkte du på att justera hysteresen? min tempen innan start? pumpen har gått 3537 timmar sedan 20 Juli 04 tills idag 05-05-09

Hur många starter har den då?

Det kan jag tyvärr inte få fram
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Överdimensionering?
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2005, 13:59:48 »
JohnJohn  eftersom IVT jobbar med start o stopptemp kan man höja kopplingsdifferansen, som standard är det 5 grader.
Pumpen styr på returen som du vet och har man liten vattenvolym stiger returtempen snabbt 5 grader med pumpstopp som följd.
Särskilt årstider med litet värmebehov kan det vara ett effektivt sätt att minksa antalet starter.
Men det är som med tex Thermia, har man inget som räknar starterna dÃ¥ fÃ¥r man antingen sitta där nÃ¥n kväll  ;) eller ocksÃ¥ kan man köpa Rickard´s logger dÃ¥ fÃ¥r man "järnkoll".

Meny 1.4 pumpens kopplingsdiff. fabriksinställd på 5 grader. Om du nu har REGO 600.

Jag kör med rumsgivare pÃ¥ en 25 kw pump, det minskar ocksÃ¥ antalet starter kraftigt!!   Med lite sol fÃ¥r man övertemp inne, dÃ¥ sänks börvärdet och därmed starttempen. DÃ¥ blir det lÃ¥nga stopptider
Rumsgivare rekommenderar jag verkligen, speciellt till IVT´s pumpar. En sån finjusterar rumstemperaturen!!

Har du inte gjort det redan har IVT en omfattande besktivning av sin styr pÃ¥ hemsidan för nedladdning!  Nästan 50 sidor om enbart styren.

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Välj ladda hem osså dokumentarkiv... sen produkt.... REGO
Sen handbok Rego 600.... då har du lektyr!




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionering?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2005, 21:16:28 »
JohnJohn  eftersom IVT jobbar med start o stopptemp kan man höja kopplingsdifferansen, som standard är det 5 grader.
Pumpen styr på returen som du vet och har man liten vattenvolym stiger returtempen snabbt 5 grader med pumpstopp som följd.
Särskilt årstider med litet värmebehov kan det vara ett effektivt sätt att minksa antalet starter.
Men det är som med tex Thermia, har man inget som räknar starterna dÃ¥ fÃ¥r man antingen sitta där nÃ¥n kväll  ;) eller ocksÃ¥ kan man köpa Rickard´s logger dÃ¥ fÃ¥r man "järnkoll".

Meny 1.4 pumpens kopplingsdiff. fabriksinställd på 5 grader. Om du nu har REGO 600.

Jag kör med rumsgivare pÃ¥ en 25 kw pump, det minskar ocksÃ¥ antalet starter kraftigt!!   Med lite sol fÃ¥r man övertemp inne, dÃ¥ sänks börvärdet och därmed starttempen. DÃ¥ blir det lÃ¥nga stopptider
Rumsgivare rekommenderar jag verkligen, speciellt till IVT´s pumpar. En sån finjusterar rumstemperaturen!!

Har du inte gjort det redan har IVT en omfattande besktivning av sin styr pÃ¥ hemsidan för nedladdning!  Nästan 50 sidor om enbart styren.

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Välj ladda hem osså dokumentarkiv... sen produkt.... REGO
Sen handbok Rego 600.... då har du lektyr!






Tack ska du ha.....JodÃ¥ jag kör med innegivare, installerade den samtidigt som jag installerade pumpen. Har faktiskt inte tänkt pÃ¥ att öka kopplingsdifferansen, ska göra det genast  ;)..........Men du, hur mycket lÃ¥ter du innegivaren pÃ¥verka kurvan?
Kör med inställning på 9:an på min, men jag har inte labbat så mycket med det.
Har bäst erfarenhet av att bara köra med innegivare på alla anläggningar som jag kopplat in, absolut bäst komfort oavsett anläggningstyp.
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Överdimensionering?
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2005, 10:46:21 »
Jag följer upp föregående talare:

Vill veta hur stor diff skall man rimligt sätta för att få bra reglering med rumsgivare som säger det är för varmt inne. Är det lagom att sänka framledningen med 5 grader då det blir för varmt inne. Och tvärt om vid för kallt inne.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överdimensionering?
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2005, 10:59:21 »
Jag följer upp föregående talare:

Vill veta hur stor diff skall man rimligt sätta för att få bra reglering med rumsgivare som säger det är för varmt inne. Är det lagom att sänka framledningen med 5 grader då det blir för varmt inne. Och tvärt om vid för kallt inne.

Det beror pÃ¥, dels har det betydelse om man har ett högtempsystem och dels hur bra man lyckats med inställning av grundinställningarna av kurvlutning  och nollpunkt.

I ett system med låg framledningstemp och väl intrimmad kurvlutning så kan det räcka med 2-3 grader justering för varje grad över/undertemp som uppstår.

I ett högtempsystem med dåligt inställd kurvlutning kan man behöva 5-6 grader justering för var grad över/undertemp som uppstår.

Ju högre man ställer "kompensationen" desto fler starter får man på sin anläggning då den kommer att sträva efter att hålla tempen så stabil som möjligt i huset, vilket kräver täta intervaller mellan start och stopp... Egentligen en ganska enkel logik, vill man ha perfekt reglering så blir drifts/stilleståndstiderna väldigt korta...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionering?
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2005, 11:17:05 »
Jag följer upp föregående talare:

Vill veta hur stor diff skall man rimligt sätta för att få bra reglering med rumsgivare som säger det är för varmt inne. Är det lagom att sänka framledningen med 5 grader då det blir för varmt inne. Och tvärt om vid för kallt inne.

Regleringen sker på returtempen, och innegivaren påverkar reglerkurvan. Så vad jag undrade var hur mycket man ska låta innegivaren styra kurvan. För att få bäst driftsekonomi och komfort
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överdimensionering?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2005, 11:34:43 »
Jag följer upp föregående talare:

Vill veta hur stor diff skall man rimligt sätta för att få bra reglering med rumsgivare som säger det är för varmt inne. Är det lagom att sänka framledningen med 5 grader då det blir för varmt inne. Och tvärt om vid för kallt inne.

Regleringen sker på returtempen, och innegivaren påverkar reglerkurvan. Så vad jag undrade var hur mycket man ska låta innegivaren styra kurvan. För att få bäst driftsekonomi och komfort

Normalt 2-4 grader i ett system som styr på returtempen och 3-5 grader i ett system som stryr framledningstempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Överdimensionering?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2005, 14:47:03 »
JohnJohn jag kör i läge 4 på IVT pumpen, det funkar jättebra. Rickard nämner en del kring antalet starter om man låter rumsgivaren kompensera kraftigt, men det omvända gäller ju oxå tex på våren vid övertemp på dagarna blir det jättelånga stopperioder pga av övertemp. Det är bra, men vintertid ser jag en risk till om man låter rumsgivaren styra "hårt". Det är att det kan bli "onödiga" timmar med eltillskott. Detta pga av att styren höjer börvärdet så mycket även vid "acceptabel" undertemp att tillskottet aktiveras. Kör man med rumsgivaren i medelläge då kan enbart vp klara av måttlig undertemp om den får "ta tid på sig"

Men är man som du intresserad av hur det funkar kan man lätt ha koll på ev för och nackdelar!!!

Kolla upp att inte du har tillskottstimmar vid sträng kyla samtidigt som inte vp går hela tiden!!! Vid temp där vp nästan klarar behovet kan man acceptera några korta stopp även om tillskottet går tex 1 t /dygn.
Men som sagt vid sträng kyla ska man ALLTID ha 24t/dygn på vp kompressor!!!!

Med en IVT kan det krävas lite justeringar innan man har optimal drift!
Ha järnkoll på det när det blir kallt igen...  men med din stora pump plågas du inte av värst mycket tillskottstimmar ;)

Pumpa på  *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionering?
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2005, 10:02:05 »
JohnJohn jag kör i läge 4 på IVT pumpen, det funkar jättebra. Rickard nämner en del kring antalet starter om man låter rumsgivaren kompensera kraftigt, men det omvända gäller ju oxå tex på våren vid övertemp på dagarna blir det jättelånga stopperioder pga av övertemp. Det är bra, men vintertid ser jag en risk till om man låter rumsgivaren styra "hårt". Det är att det kan bli "onödiga" timmar med eltillskott. Detta pga av att styren höjer börvärdet så mycket även vid "acceptabel" undertemp att tillskottet aktiveras. Kör man med rumsgivaren i medelläge då kan enbart vp klara av måttlig undertemp om den får "ta tid på sig"

Men är man som du intresserad av hur det funkar kan man lätt ha koll på ev för och nackdelar!!!

Kolla upp att inte du har tillskottstimmar vid sträng kyla samtidigt som inte vp går hela tiden!!! Vid temp där vp nästan klarar behovet kan man acceptera några korta stopp även om tillskottet går tex 1 t /dygn.
Men som sagt vid sträng kyla ska man ALLTID ha 24t/dygn på vp kompressor!!!!

Med en IVT kan det krävas lite justeringar innan man har optimal drift!
Ha järnkoll pÃ¥ det när det blir kallt igen...  men med din stora pump plÃ¥gas du inte av värst mycket tillskottstimmar ;)

Pumpa pÃ¥  *roflmao*

Tack för det........Men jag tror ändå inte att om man styr hårt över innegivaren att det ska bli en "hård" pendling. Alltså att det ska påverka så att det blir många start och stopp, då för den inbyggda trögheten i huset. Med enbart utegivare så ändras ju kurvan frekventare. Men som sagt har en del att utprova, har tidigare haft pelletsuppvärmning och körde då med enbart innegivare till shuntstyrningen och det fungerade perfekt. Men då har man också en högre framledningstemp, så det kompenserar fortare.

Har även som jag skrev förut installerat anläggningar med enbart utegivare, fungerar också bra men kräver lång injustering.
Har prövat lite olika inställningar av rumsgivarpåverkan, men lite svårt att så ett resultat fort och hur mycket det påverkar antalet start och stopp.

FÃ¥r "labba" vidare  ???
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!