Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med beräkning  (läst 4647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med beräkning
« skrivet: 31 augusti 2006, 19:37:24 »
Startar en ny tråd angående detta då jag sett att några här (Rikard mfl) verkar väldigt duktiga på att beräkna vilken kapacitet en bergvärmeanläggning bör ha med vissa förutsättningar. Så, om någon ville vara bussig och räkna på följande vore jag mycket tacksam!

Villa 2-plan, byggår -76, Norrbotten, ca 180 kvm (90/plan), vattenburen golvvärme på nedre plan, direktverkande el på övre plan. Förbrukning ca 34 000 kwh/år (varav ca 4000 hushållsel)

Förbrukningen är en uppskattning av vad vi kan tänkas förbruka med nuvarande uppvärming om vi skulle ha den innetemperatutr vi vill ha. (Vi har inte bott här någon vinter ännu)
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #1 skrivet: 01 september 2006, 07:44:31 »
Var i norrbotten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #2 skrivet: 01 september 2006, 07:48:08 »
Kalix.

Har precis sett dina eminenta beräkningar i en annan tråd och bett om din hjälp där. Tack för att du tar dig tid. Guld värt!!

Vi har förresten fått offert med 175 m aktivt hål och en IVT Greenline HT + C7 (vi är rädda att vi behöver mer, vad tror du?)

Sju radiatorer med termostatventil uppe...
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #3 skrivet: 01 september 2006, 07:49:03 »
Killen som gav offerten verkar dock seriös
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #4 skrivet: 01 september 2006, 08:28:08 »
Kalix.

Har precis sett dina eminenta beräkningar i en annan tråd och bett om din hjälp där. Tack för att du tar dig tid. Guld värt!!

Vi har förresten fått offert med 175 m aktivt hål och en IVT Greenline HT + C7 (vi är rädda att vi behöver mer, vad tror du?)

Sju radiatorer med termostatventil uppe...


Om värmebehovet är 29 000 kwh/år så är offerten helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #5 skrivet: 01 september 2006, 08:28:55 »
Det beror lite på vad man väljer att sträva efter för en inkommande KB-temp, vilket borrdjup som föreslås.
Jag har gjort min kalkyl med ett önskat medelvärde för inkommande KB (Exakt vad det betyder vet jag inte, har inte läst någon spec på detta) på -1 grad, om man istället räknar med -2 grader så föreslår programmet 152 meter aktivt borrdjup.

Med 175 meter lär ni därför få runt -1.25ºC i inkommande KB. INgen större kris.

Jag ställer mig lite tveksam till er låga hushållselförbrukning, 4000 kW är LITE, har ni ingen bil i motorvärmaren på vintern?
Datorer som står på?

Det finns några viktiga saker att tänka på:
1. Försök få rdiatorerna dimensionerade för att kunna värma ovanvåningen med samma låga framledningstemp som golvvärmen har, d.v.s. dimensionera radiatorerna för ca 50-60W/m2 vid DT30.

2. Jag tycker du kan glömma termostater, se bara till att det sitter koppel som du kan strypa grundflödet med på dina radiatorer, se bild i nästa inlägg.
Åja, jag har räknat med 29000 kWh för värme och tappvarmvatten och då ser kalkylen ut så här.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #6 skrivet: 01 september 2006, 08:29:53 »
Kopplet skall se ut ungefär så här.

Det medföljer normalt en "kåpa" som du sätter över denna ring, istället för termostaten, så det inte ser så fult ut.

« Senast ändrad: 01 september 2006, 08:35:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #7 skrivet: 01 september 2006, 08:32:42 »
Har tyvärr inte fått tillgång till IVT:s beräkningsprogram så jag kan inte göra en kalkyl som stämmer exakt för IVT:s maskiner, men det skiljer inte så mycket mellan Nibe och IVT effektmässigt eller besparingsmässigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #8 skrivet: 01 september 2006, 08:47:54 »
HUshållselen var lågt räknad ser jag nu. Vi har ca 15 per dygn på sommaren (inkl v-vatten), datar som står på...
dock bir det ju dyrare på vintern med motorvärmare + mer belysning

Uppvärmningen har vi ju egentligen ingen aning om, låter 29 000 rimligt?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #9 skrivet: 01 september 2006, 08:54:49 »
STORT TACK FÖRRESTEN!!

Vad menas med glömma termostater?

Om man utgår fr dessa siffror verkar ju en 7:a räcka...
Men om det är så att vår uppskattning är galen och att vi förbrukar liet mer eller om vi vill ha lite varmare, behövs det då en 9:a, dvs är vi nära gränsen eller klarar en 7:a även det?

Jag har svårt att tro att ert hus drar mer än 29 000 kWh/år.
Har själv ett älvsbyhus i ett plan på totalt (innan utbyggnad och poolbygge) 150 m2 som förbrukade totalt inkl hushållsel runt 30 000 kWh/år, det är billigare att värma ett hus i två plan...

Vad jag menar med att du kan glömma termostaterna är att med värmepumpen installerad så är det dennes reglerdator som skall styra tempen i huset, får du för varmt uppe så ställer du instället ned grundflödet över radiatorn så att rediatorn ger ifrån sig mindre effekt trots samma framledningstemp.
Det är dessutom inte bra att ha en massa termostater som stryper flödet okontrollerat, det kan t.o.m innebära att din värmepump löser ut p.g.a. hög framlednings/returtemp, men vad som säkert sker är att du får en massa start/stopp i onödan, COP blir dålig och livslängden blir sannorlikt lidande.

Komplettera eventuellt med termostater i efterhand om du märker att du behöver det på något enskilt ställe.

Kan tillägga att jag kör helt utan termostater (14 radiatorer) men med en centralt placerad rumsgivare som justerar ned reglerdatorns börvärde , t.ex. vid solintrålning eller över/undertemp som beror på annat, t.ex. kraftig vind som kyler av huset.



« Senast ändrad: 01 september 2006, 11:24:10 av Rickard »
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #10 skrivet: 01 september 2006, 10:39:51 »
Jag ställer mig lite tveksam till er låga hushållselförbrukning, 4000 kW är LITE, har ni ingen bil i motorvärmaren på vintern?
Datorer som står på?

Min HH-elförbrukning ligger där, man mÃ¥ste inte ha sjuttielva elprylar som alltid stÃ¥r pÃ¥ standby-läge och drar en massa el.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #11 skrivet: 02 september 2006, 08:28:38 »


2. Jag tycker du kan glömma termostater, se bara till att det sitter koppel som du kan strypa grundflödet med på dina radiatorer, se bild i nästa inlägg.


vad betyder det?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #12 skrivet: 02 september 2006, 08:51:05 »
Om du sätter termostater och låter dem stypa dina radiatorers uteffekt så kommer värmepumpen bara att få arbeta mot golvvärmen, golvvärmen som bara kan avge ca 4.5 kW (+ energiförlusterna nedåt), din värmepump kommer att kunna ge 7-9 kW i uteffekt, du förstår väl att det inte går ihop.

Köp därför inga termstater utan stryp istället in flödet över varje enskild radiator på kopplet så at en bra rumstemp uppnås, låt värmepumpens reglerdator styra temperaturen i huset.

OBS. Du måste även vrida upp alla termostater på golvvärmen till max för att det skall fungera bra, en komplettering av värmepumpen med en centralt placerad rumsgivare kan vara en fördel för att få maximal värmekomfort, alltså mindre tempsvängningar i huset beroende på solinstrålning, hård vind eller många gäster. En centralt placerad rumsgivare kompenserar värmepumpens börvärde uppåt eller nedåt vid temperaturavvikelser inne i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #13 skrivet: 02 september 2006, 09:25:59 »
ok, det är inte vi som kommer att montera. Är detta något som man kan förvänta sig att installatöreren beaktar eller något man isf måste ta upp själv?

Golvvärmen regleras i varje rum med en fjärrenhet där man ställer in önskad rumstemperatur. Är det dessa som ska vridas upp?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning
« Svar #14 skrivet: 02 september 2006, 09:35:53 »
Nu skall jag vara lite generaliserande, och kanske lite orättvis, men de flesta installatörer har ingen aning om hur en värmepump fungerar och vad som krävs för att ge den optimala driftsförutsättningar.

Stå på dig med att du inte behöver termostater på radiatorerna, men se till att det monteras "koppel".
PÃ¥ det sparar du ett par tusen kronor.

Golvvärmens frärrkontroller skall vridas upp på max, sedan skall kurlutningen i reglerdatorn justeras för optimal värmekomfort, eventuella tempskillnader mellan husets rum justeras in genom att strypa/öka flödet i enskilda golvvärmeslingor eller radiatorer.

Får du problem med funktionen kan du höra av dig till mig, jag kan för en rimlig peng kanske åka upp till dig och justera in din anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!