Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhÃ¥lsdjup  (läst 37731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2010, 16:02:24 »
Jag har också konstant köldbärartemperatur vintertid. I januari stod kompressorn stilla 15 timmar och då måste det bli konstant temperatur. Men det gäller inte om pumpens effekt är en stor del av max effektbehov. En klen pump, 50 % av max effektbehov som klarar, låt oss säga, noll grader utan tillsats, kommer en stor del av vintern att få, för att ta värdet från rapporten, -2,5 grader in.

Jämför vi den med en pump som klarar t.ex. 90 % av max effektbehov bör den pumpen klara -14 innan tillsats behövs. Troligtvis dimensionerar man borrhålet så att den får - 2,5 grader in vid betydligt lägre temperatur än noll grader. Den kanske har -2,5 grader in vid -10 ute, sen accepterar man att blir det -14 och lägre får KBin sjunka. Vid noll grader ute kommer pumpen att ta ut så mycket lägre effekt från berget att KBin stiger till någon plusgrad. Det har man inte tagit hänsyn till i rapporten.

Jag är också undrande över att golvvärmesystemet får en reduktion av COP vid höga effekter på pumpen. Man kommer ju aldrig i närheten av värmepumpens max arbetstemperatur. Det verkar finnas några antaganden bakom kalkylerna som inte redovisas, t.ex konstant värmebärarflöde oberoende av pumpens effekt. Man skriver att det är det faktum att pumpen arbetar on/off som sänker COP men man beskriver inte på vilket sätt. I och med att förutsättningarna för kalkylerna inte redovisas är det svårt att bedöma relevansen av resultaten. Jag tycker att kurvorna borde plana ut och inte böja av nedåt som t.ex. den för 80/60 systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2010, 17:24:10 »
Det är en del som är skumt i den rapporten..
För 20 Ã¥r sedan hade man en urÃ¥ldrig styr pÃ¥ sin höjd nÃ¥n ratt att vrida pÃ¥, man kan hoppas att man här hade lite bättre grejor  >:D
Effektivare är pumparna nu det är ställt utom allt tvivel.... och har man en riktigt låg värmekurva med en låg maxtemp för pumpen, då blir det tokbra COP.
En luft luft är inte i närheten av en berg/ ytjordpump! Under sex veckor här hade vi oftast under -20 , flera dagar var -28 det varmaste och -35 på morgon.
Nåt som var intressant att dom hade klurat ut att bästa sättet att spetsa på var att göra det "utanför värmekretsen.. tex med kamin.
Jag har ca 41 grader som maxtemp när kompressorn går och det räcker vid rejäl kyla.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2010, 19:58:11 »
...
Angående boorhålsdjup: Thermias leverantör har inte sagt att det är något positivt med att borra mindre. Han har räknat på några olika djup. Det han rekommenderar är 140 meter aktivt borrhål,och räknar med att behöva borra 155 meter från markytan.
...
Aha, jag utgick från att installatören tyckte att det var positivt med grundare borra eftersom: "Enligt Thermias installatör räcker 140 m borrhåll, eftersom pumpen har scrollkompressorer."
I annat fall så erkänner han ju indirekt att scrollkompressorn är aningens mindre effektiv (lägre COP).

...
Kompressorer: Det verkar ju vara en Volvo eller Saab-diskussion. Thermia vill framhäva det som en fördel. Noterar att Nibe har det på en av sina dyrare värmepumopar.
Vilken av Nibes vp tänker du på? Det är en djungel detta. ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2010, 23:15:15 »
Det är en del som är skumt i den rapporten..
För 20 Ã¥r sedan hade man en urÃ¥ldrig styr pÃ¥ sin höjd nÃ¥n ratt att vrida pÃ¥, man kan hoppas att man här hade lite bättre grejor  >:D
Effektivare är pumparna nu det är ställt utom allt tvivel.... och har man en riktigt låg värmekurva med en låg maxtemp för pumpen, då blir det tokbra COP.
En luft luft är inte i närheten av en berg/ ytjordpump! Under sex veckor här hade vi oftast under -20 , flera dagar var -28 det varmaste och -35 på morgon.
Nåt som var intressant att dom hade klurat ut att bästa sättet att spetsa på var att göra det "utanför värmekretsen.. tex med kamin.
Jag har ca 41 grader som maxtemp när kompressorn går och det räcker vid rejäl kyla.

Bertil!
Du vill tydligen missförstÃ¥! >:D I jämförelse med COP- faktorn för en luftvärmepump börjar du göra jämförelse för enskilda dagar när det enligt din egen definition är "svinkallt". Jag har för mig att jag skrev under "gynnsamma omständigheter".... Kolla nu den bifogade kurvan och upprepa sedan att en luftvärmepump har sämre COP under de 5000 timmar utetemperaturen är >0 ºC. Dessutom när du drog till med 20 Ã¥r varför inte 30 eller 40 Ã¥r pÃ¥ en gÃ¥ng (Rapporten publicerades 1999). Att lÃ¥gtemperatursystem (golvvärme) ger en bättre Ã¥rsverkningsgrad var väl en av de slutser som drogs i rapporten frÃ¥n KTH. En Ã¥rsverkningsgrad för lÃ¥gtemperatursystem (35/25) och Stockholm var angiven till ca 3,7 och dÃ¥ var cp för Brine inräknad. Jag under vad du lägger i ett begreppet  "tokbra" COP? Jag blir skyldig dig en Jäger om min Thermia Diplomat TWS 12 presterar en Ã¥rsverkningsgrad pÃ¥ 3,7.

Dessutom var det en kommentar frÃ¥n nÃ¥gon som mäter Brine när vp stÃ¥r stilla. DÃ¥ har vi nÃ¥tt nya höjder. För att komma vidare bör vi nog inhämta nyare utlÃ¥tande frÃ¥n experter pÃ¥ energiteknik och beräkningar pÃ¥ värmebalanser.  :,v(
sansun
 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2010, 23:26:05 »
Det är en del som är skumt i den rapporten..
För 20 Ã¥r sedan hade man en urÃ¥ldrig styr pÃ¥ sin höjd nÃ¥n ratt att vrida pÃ¥, man kan hoppas att man här hade lite bättre grejor  >:D
Effektivare är pumparna nu det är ställt utom allt tvivel.... och har man en riktigt låg värmekurva med en låg maxtemp för pumpen, då blir det tokbra COP.
En luft luft är inte i närheten av en berg/ ytjordpump! Under sex veckor här hade vi oftast under -20 , flera dagar var -28 det varmaste och -35 på morgon.
Nåt som var intressant att dom hade klurat ut att bästa sättet att spetsa på var att göra det "utanför värmekretsen.. tex med kamin.
Jag har ca 41 grader som maxtemp när kompressorn går och det räcker vid rejäl kyla.

Bertil!
Du vill tydligen missförstÃ¥! >:D I jämförelse med COP- faktorn för en luftvärmepump börjar du göra jämförelse för enskilda dagar när det enligt din egen definition är "svinkallt". Jag har för mig att jag skrev under "gynnsamma omständigheter".... Kolla nu den bifogade kurvan och upprepa sedan att en luftvärmepump har sämre COP under de 5000 timmar utetemperaturen är >0 ºC. Dessutom när du drog till med 20 Ã¥r varför inte 30 eller 40 Ã¥r pÃ¥ en gÃ¥ng (Rapporten publicerades 1999). Att lÃ¥gtemperatursystem (golvvärme) ger en bättre Ã¥rsverkningsgrad var väl en av de slutser som drogs i rapporten frÃ¥n KTH. En Ã¥rsverkningsgrad för lÃ¥gtemperatursystem (35/25) och Stockholm var angiven till ca 3,7 och dÃ¥ var cp för Brine inräknad. Jag under vad du lägger i ett begreppet  "tokbra" COP? Jag blir skyldig dig en Jäger om min Thermia Diplomat TWS 12 presterar en Ã¥rsverkningsgrad pÃ¥ 3,7.

Dessutom var det en kommentar frÃ¥n nÃ¥gon som mäter Brine när vp stÃ¥r stilla. DÃ¥ har vi nÃ¥tt nya höjder. För att komma vidare bör vi nog inhämta nyare utlÃ¥tande frÃ¥n experter pÃ¥ energiteknik och beräkningar pÃ¥ värmebalanser.  :,v(
sansun
 

Är det samma experter som räknade ut jordens värmebalans skulle rubbas dramatiskt och nu är det andra tongångar. Litar inte på experter.... :(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2010, 23:36:36 »
sansun

O faxxn räknade ja fel... 10-99 är väl 20  >:D Hmmm liiite fel kanske  tomte::

Nja statistik... du får dra av 3000 timmar när man inte har nåt värmebehov... som vi räknar tar timmarna slut....

I vilket fall påstår jag att årsverkningsgraden inkl tillskott och vv behov är högre för berg/ytjordvärmepumpar

Jag har en pump från -99 en villa 7,5 din är effektivare helt klart, ingen tvekan alls från min sida!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2010, 10:39:30 »
Thermia föreslår pump med 8 kwh effekt och ett borrhål på 140 meter. Anser att den högre effekten krävs för att klara kalla perioder, utan att behöva ta till onödig eldrift.

Nibe föreslår 6 kwh och ett borrhåll på 130 meter. Anser att det är bättre att pumpen går hela tiden, än att en pump med högre effekt slår av och startar om, vilket påstås slita på kompressorn.

Till 21500 kWh total elförbrukning, vilket borde betyda 16-17 000 kWh värme räcker en pump på 6 kW. Den i offerterna uppgivna temperatur pumpen klarar utan tillsatsel förutsätter att värmebehovet är normalårsjusterat. Är det medelvärdet för senaste två åren, som har varit varmare än normalåret, klarar pumpen inte fullt så låg temperatur som anges.

På en del håll i Östergötland finns det sedimentära bergarter som har sämre ledningsförmåga. Kontrollera att man har räknat på rätt bergart.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #22 skrivet: 10 februari 2010, 13:58:08 »
VP o ... vad justerar programmet själv inte bergart väl Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #23 skrivet: 10 februari 2010, 14:06:43 »
Normalår det finns förstås i programmet, men det jag ser är att DUT verkar inst välja själva!? osså en hel hoper input ytterligare...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2010, 21:26:18 »
Ok..
Men du måste ange bergets värmledningsförmåga
snitttemp på varma sidan och temp fram vid DUT
mm mm

Konstigt att tom DUT är olika i kalkyler man ser  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2010, 22:24:19 »
Värmeledningsförmåga..
Klipp från nätet:
här i norr har berget normalt sett alltid värmeledningsförmåga (Lambda)ca 3 W/mK ( i Stockholmstrakten förekommer berg med Lambda 6 W/mK)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #26 skrivet: 11 februari 2010, 12:41:12 »
Bor i Östergötland. Har enplanshus byggt 1990, 184 kvm, bra isolerat och treglasfönster överallt. Från- och tilluftsventilation med återvinning. Senaste två årens totala elförbrukning 21 500 kwh per år. Förmodligen något mer efter denna kalla vinter.

Tittar närmare på två offerter: Thermia och Nibe.

Thermia föreslår pump med 8 kwh effekt och ett borrhål på 140 meter. Anser att den högre effekten krävs för att klara kalla perioder, utan att behöva ta till onödig eldrift.

Nibe föreslår 6 kwh och ett borrhåll på 130 meter. Anser att det är bättre att pumpen går hela tiden, än att en pump med högre effekt slår av och startar om, vilket påstås slita på kompressorn.

Vad verkar vettigt? Är Thermias borrhål tillräckligt djupt?

Någon som har en åsikt om Thermia kontra Nibe? Thermia vill framstå som att de har kommit längre i fram i sin tekniska utveckling med scrollkompressorer, varvtalsreglering och värmeöverföring via spiraler i varmvattenberedaren.


Hej Lunkan 2! (Finns det en Lunkan 1 också?)
Jag har varit ute på Internet och skaffat mer information och hittat i mitt tycke intressanta uppgifter som åtminstone inte jag har känt till men som alla värmepumpstillverkare och säkert många i den här branchen samt i det här Forumet har kunskap om.

Omkring 2004 avslutades ett projekt med medverkande från ett flertal vp-tillverkare, deras branchorganisation SVEP, Energimyndigheten, KTH i Stockholm m fl som i korthet gick ut på att likforma tillverkarnas beräkningsprogram eller snare att rätta felaktiga beräkningar. I slutrapporten pekar man på flera avvikelser som innebär att man får olika resultat beroende på vilken tillverkare man vänder sig till. Tanken var att tillverkarna också skulle ändra sina beräkningsprogram vilket inte verkar vara gjort ännu. Dessutom gjordes ett oberoende beräkningsprogram "Prestige". År 2004 gick SVEP ut med en pressrelis på sin hemsida att man tecknat ett flerårigt samarbetskontrakt med Energimyndighten STEM att förse samtliga kommuner i Sverige med beräkningsprogrammet "Prestige".

Jag tog kontakt med energirådgivaren i min kommun och han bekräftade att han har och använder Prestigeprogrammet för att hjälpa kommuninnevånarna jämföra offerter från olika värmepumpsleverantörer. Jag var välkommen att avtala en tid för att få göra en dimensionerande beräkning.

Dessutom har jag varit i kontakt med SVEP för att höra lite om hur tillverkarna av värmepumpar tagit tillvara de erfaren heter som gjordes i projektet och om dem rättat till sina beräkningsprogram. Det framkom att alla vp-tillverkare erbjöds Prestige i samband att det skickades ut till kommunerna men att det tydligen inte används av tillverkarna.

Här tänkte jag avsluta med en lämplig  smilely men det finns inga hästhuvuden sÃ¥ jag fÃ¥r avvakta.
sansun
 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Lunkan2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2010, 19:52:25 »
Ja, det måste finnas en lunkan, för jag blev tvungen att väla lunkan 2.

Ju mer man lär sig, desto fler frågor blir det.

När jag studerar Nibes offert uppstår frågetecken. De beräknar mitt värmebehov till cirka 18 000 kwh (efter att ha dragit av 950 kwh för den tidigare elpatronens egen förbrukning). Deras pump levererar ungefär 17 500 kwh. Men de annger bara tillsatsnergin till 15 kwh. Med mitt sätt att räkna finns en differens där på 500 kwh.

Nibes försäljare svarar på en fråga om vid vilken temperatur elpatron går in "vid mellan -7 och -13 kwh". Det borde ju innebära en betydligt högre tillsatsenergi. Nibe räknar dessutom med en grad lägre inomhustemperatur, 20 c, Thermia med 21 c.

Nibe kommer i sin beräkning upp i en årsverkansgrad på 4,0, vilket är betydligt högre än den tekniska specifikationen på 3,3. Thermia 3,3 i sin beräkning.

Nibe har borrhål 130 m och Thermia 140 m.

Vidare vårt värmebehov: nuvarande 21 500 är efter två milda vintrar, då dessutom radiatorerna i 3-4 rum har låst sig och inte gett någon värme. När vi får ordning på dem blir nog värmeåtgången högre. Energirådgivaren i min kommun säger att med vårt hus och hushålls storlek (184 kvm, 5 pers) är 7-8 kwh rimligt, även om vår nuvarande förbrukning tyder på 6 kwh. ( I praktiken är det inte så jättestor skillnad mellan offerterna; Nibes 1245 är på 6,3 kwh och Termias G2 8 är på 7,2 kwh.

Slutligen; vad är en bra/acceptabel årsmedeltemperatur på köldbäraren? Nibe anger -0,5 och Thermia -1,4. Även lambdavärdet skiljer; Nibe 3,45 och Thermia 2,8.


Utloggad Lunkan2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2010, 20:28:17 »
Linköping.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme(effekt) och borrhålsdjup
« Svar #29 skrivet: 11 februari 2010, 22:07:01 »
DUT -19, Ã…rsmedel 6,8  Lambda 2.75W/m  Enligt Thermia HPC( Heat Pump Calculator)  KÖR FÖR FA AN I LINKÖPING *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!