Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är min gamla Villabas 60 rätt inställd?  (läst 1661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Är min gamla Villabas 60 rätt inställd?
« skrivet: 17 oktober 2013, 21:52:20 »
Har bott i nuvarande hus sedan två år tillbaka och blir allt mer nyfiken på hur min bergvärmepump fungerar och om allt är rätt inställt. Pumpen är en Thermia Villabas 60 från 1999, en version helt utan display. Jag tycker mig uppleva att kompressorn går ganska ofta, men har i ärlighetens namn inte på något vis räknat hur många gånger den är i gång varje timme, inte förrän nu ikväll. Ska man gå på det korta testet under två timmar, går kompressorn i snitt 2 ggr per timme. Låter mycket?

Se bilder nedan som kanske kan hjälpa till. Just nu är det 5 grader varmt ute. Kompressorn gick för en stund sedan och temperaturmätarna som visas nedan stod då på 35 respektive 39 grader. Två minuter senare tog jag bilderna nedan och redan då var temperaturen på 35 och 35.

Samtliga radiatorer på övervåningen (1 planshus med inredd källare) är avstängda för tillfället. Samtliga i källarvåningen är öppna. Antalet radiatorer är i stort sett lika per våning.

Se även tryckmätaren vid det röda kärlet (expansionskärl?). Ser det okej ut, eller bör man fylla på? I så fall, hur tusan ökar man trycket?

Idiotfrågor kanske, men bruksanvisningen till pumpen är inte direkt till någon större hjälp.
« Senast ändrad: 17 oktober 2013, 23:10:07 av EndZone »
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Är min gamla Villabas 60 rätt inställd?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2013, 08:06:58 »
Har bott i nuvarande hus sedan två år tillbaka och blir allt mer nyfiken på hur min bergvärmepump fungerar och om allt är rätt inställt. Pumpen är en Thermia Villabas 60 från 1999, en version helt utan display. Jag tycker mig uppleva att kompressorn går ganska ofta, men har i ärlighetens namn inte på något vis räknat hur många gånger den är i gång varje timme, inte förrän nu ikväll. Ska man gå på det korta testet under två timmar, går kompressorn i snitt 2 ggr per timme. Låter mycket?

Se bilder nedan som kanske kan hjälpa till. Just nu är det 5 grader varmt ute. Kompressorn gick för en stund sedan och temperaturmätarna som visas nedan stod då på 35 respektive 39 grader. Två minuter senare tog jag bilderna nedan och redan då var temperaturen på 35 och 35.

Samtliga radiatorer på övervåningen (1 planshus med inredd källare) är avstängda för tillfället. Samtliga i källarvåningen är öppna. Antalet radiatorer är i stort sett lika per våning.

Se även tryckmätaren vid det röda kärlet (expansionskärl?). Ser det okej ut, eller bör man fylla på? I så fall, hur tusan ökar man trycket?

Idiotfrågor kanske, men bruksanvisningen till pumpen är inte direkt till någon större hjälp.
Hej! Om varmvatten och värme fungerar utan krångel så verkar det fungera som det ska för nackdelen med din modell är att den saknar display.Tycker du ska öppna till radiatorerna uppe för risken är att ditt system blir för lite och du får korta körningar.Den röda kranen fyller du nog på systemet med men öppna lite och ha koll på trycket när det stiger och fyll på till den röda nålen (ca 1.0bar) och lufta sedan för du har lite för lite vatten i systemet.Efter luftning så kan det hända att du får fylla på systemet igen och du får göra en ny luftning.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla Villabas 60 rätt inställd?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2013, 11:39:21 »
Stort tack för svar! När du skriver att jag borde öppna termostaterna på övervåningens radiatorer, menar du då fullt öppna varpå jag sedan ställer dem rätt efter önskad rumstemp, eller räcker det med att bara ställa dem på exempelvis läge 3 av 5?

Och med "lufta" menas att jag luftar vid radiatorerna förmodar jag. Vid samtliga alltså?
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Är min gamla Villabas 60 rätt inställd?
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2013, 05:45:01 »
Stort tack för svar! När du skriver att jag borde öppna termostaterna på övervåningens radiatorer, menar du då fullt öppna varpå jag sedan ställer dem rätt efter önskad rumstemp, eller räcker det med att bara ställa dem på exempelvis läge 3 av 5?

Och med "lufta" menas att jag luftar vid radiatorerna förmodar jag. Vid samtliga alltså?
Kör med fullt öppna termostater när du luftar och skulle något rum bli för varmt kan du skruva ner lite när du är klar med luftningen.Japp du luftar vid radiatorerna och det gäller samtliga och ha koll på systemet så inte trycket blir noll utan fyll på om det skulle behövas.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!