Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny installation samt konvertering  (läst 12089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2012, 10:47:36 »
precis så resonerade jag.
och ska man upp i effekt och väljer en arbetstank så kanske optimum också är lite överkurs.

Det man då står utan är ju dom snåla cirkpumparna. I mitt fall då egentligen bara relevant på kalla sidan då den varma pumpen som går en stor del av året är en extern snål pump.

så vill man köra hög effekttäckning så är diplomaten inte en dum ide. Och dom 10 man sparar tar än en lång våg mot merkostnaden för tank och ext cp.

är man inne på 70% effektspåret utan tankar och sådant så är ju en G2a en mycket fin maskin! Tyst och snygg till på köpet :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2012, 14:43:03 »
Ok då kanske det börjar lutar tillbaks mot ursprungliga offerten med Opt 10. Är g2:an mycket tystare än en Opt vi skall ha pumpen i rummet bredvid vårt sovrum.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2012, 14:51:22 »
Ok då kanske det börjar lutar tillbaks mot ursprungliga offerten med Opt 10. Är g2:an mycket tystare än en Opt vi skall ha pumpen i rummet bredvid vårt sovrum.
Min vanliga diplomat 8 står på ett stadigt betonggolv och är kopplad på rätt sätt med slangar i vinkel osv.
Den är tystare än vad min splitt nya frys med automatavfrostning är.

De flesta problem med ljud härrör sig till stomljud från vibrationer i golv eller rör. Själva kompressorljudet är mest ett litet surr.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2012, 15:26:33 »
Min vanliga diplomat 8 står på ett stadigt betonggolv och är kopplad på rätt sätt med slangar i vinkel osv.
Den är tystare än vad min splitt nya frys med automatavfrostning är.

De flesta problem med ljud härrör sig till stomljud från vibrationer i golv eller rör. Själva kompressorljudet är mest ett litet surr.

Det var ju bra att veta. Tror nog det lutar åt en Opt Duo 10. Vet inte om jag var så sugen på en volymtank då det blir lite fullt av prylar i vår tvättstuga.

Kan det fortfarande vara bra att borra några extra meter eller skall 210 räcka hos oss är det beräknat 10 m till berg, grannen två hus bort hade dock mindre och dimensioneringen är räknad på 190 m vilket borde ge mig några meter extra aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2012, 18:55:31 »
Borra djupt är aldrig fel :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2012, 22:30:27 »
precis så resonerade jag.
och ska man upp i effekt och väljer en arbetstank så kanske optimum också är lite överkurs.

Det man dÃ¥ stÃ¥r utan är ju dom snÃ¥la cirkpumparna. 

Var ju endå inte så många kilowattimmar en 'vanlig' CP tar under ett år endå, så...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2012, 22:37:59 »
300 kw i Umeå och en 10 kw maskin ::)

Hur mkt flöde har du?   

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #22 skrivet: 13 januari 2012, 07:43:21 »
300 kw i Umeå och en 10 kw maskin ::)

Hur mkt flöde har du?   

Hmm förstår inte riktigt vad du menar. Var kommer 300 kw ifrån? Flödet, menar du på det radiatorerna så vet jag ju inte det då det inte är installerat än.

Edit. Eller menar du 300 m2?
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 07:55:04 av wikman74 »

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #23 skrivet: 13 januari 2012, 07:50:05 »
Har mailat med killen från firman, han ansåg att en vanlig 12:a diplomat duo med arbetstank och cp skulle ge en ökad driftskostnad på ca 800 per år. Samt att med allt merarbete och borrning så skulle det bli ca 5000 dyrare än G2 alternativet.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2012, 07:52:44 »
Två inlägg i debatten bara..
Många Thermiainstallatörer jag pratat med, och flera av dem är dokumenterat duktiga, förordar vanliga Diplomaten för att den är så fruktansvärt driftsäker, och dessutom enklare, billigare att reparera den dagen något händer.
Därmed inte sagt att Optimum och G2 är dåliga på något sätt men intrycket är att dom anser att Diplomaten är familjens evighetsmaskin.

Att köpa en G2 för att man behöver mycket varmvatten är helt förkastligt då det bara gäller vinterhalvåret.
Vill man alltid ha tillgång till mycket vatten är det Duo som gäller.

Då kan man ju undra varför Thermia tillverkar G2 duo, eller? Borde det inte bli billigare 300 liter vatten under vinterhalvåret?
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 07:55:52 av wikman74 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2012, 10:10:38 »
Har mailat med killen från firman, han ansåg att en vanlig 12:a diplomat duo med arbetstank och cp skulle ge en ökad driftskostnad på ca 800 per år. Samt att med allt merarbete och borrning så skulle det bli ca 5000 dyrare än G2 alternativet.

Motsvarar det då vad han ansåg att du skulle tjäna per år på att till del värma vatten med det bättre COP som gäller vid produktion av värme kontra normal varmvattenkörning?

I deras grundkalkyl ligger det ju en del spets som ju skulle försvinna med en större maskin.

Jag tycker inte G2 spåret är fel. Men det är ju svårt att värdera argument som inte är underbyggda.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2012, 10:48:52 »
Motsvarar det då vad han ansåg att du skulle tjäna per år på att till del värma vatten med det bättre COP som gäller vid produktion av värme kontra normal varmvattenkörning?

I deras grundkalkyl ligger det ju en del spets som ju skulle försvinna med en större maskin.

Jag tycker inte G2 spåret är fel. Men det är ju svårt att värdera argument som inte är underbyggda.

Oj oj oj...

Det här var ju inte det enklaste att besluta sig om. Om det handlar om varmvattnet vet jag inte.

Har fått svar från installatören som menar att det går att få bättre effekt men att man då skulle behöva borra två hål, ist för ett och det tyckte han inte var ekonomiskt försvarbart med tanke på att energitäckningsgraden nu är 98,5%.

Det verkar ju inte vara någon ide att köra G2 om man har en duo.

Så då återstår alternativen.

opt 12a med volymtank
opt 10a utan volymtank

Vad händer om man kör en 12a utan volymtank. Är detta beroende av hur stort elementsystemet är?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2012, 11:33:00 »
Jo G2 med duo går väl?

Grejen är att besparingen ligger bara på vinterhalvåret då du gör värme till huset. Samt att behov av mer VV har man sällan om man har en DUO. Så "Mer" argumentet håller inte för en G2 Duo men besparingsmomentet kan så klart hålla.

Men om man skulle stoppa in en G2 12a så kommer den ge mindre VV med sin HGW funktion än med en 10a. Därav förslaget att OM du ska köra på en 12a så fyller det inte så stor funktion att betala extra för en G2a.

Ja vet det blir komplicerat.

Med en 10a och radiatorer så skulle det troligen bli bättre med en volymtank och med en 12a så gissar jag att det skulle behövas en arbetstank för att bli bra. Men det är bara gissningar.


Vad gäller borrdjupet... och en större maskin. Så ska man inte överdriva detta. Deras kalkyl indikerar ju ett ganska modest behov av spets. Det är bara detta modesta behov vi ska tillgodose EXTRA med borrhålet.

Sedan finns det i och för sig trådar här på forumet, tror det är lexus, som nämner att även om det årliga uttaget är samma, i ett givet exempel med två maskiner med olika effekt, så kommer borrhålet att stressas mer av den större maskinen.

Mina egna tester tala emot detta. Då sett till gångtid per körning. Där kort gångtid och många körningar ser ut att vara bättre för hålet.

Samantaget skulle jag inte överdriva behovet av ett "avsevärt djupare" eller till och med ett extra hål bara för att du har en 12a i stället för en 10a.

Om vi skulle förutsätt att ditt radiatorsystem fungerar lika bra eller dåligt med en 10a som en 12a så skulle den enda egentliga merkostnaden i kalkylen med en större maskin vara just maskinen. Och det borde ligga på ca 4000kr.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2012, 11:57:10 »
Menade kvm   kvadratmeter.  Jag tolkade det som att du skulle värma 300 kvm, kan ha fel.

Gillar detta att man bara tror att det gÃ¥r att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst.  Det gör det inte ;) *vinkar*

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2012, 14:33:36 »
Menade kvm   kvadratmeter.  Jag tolkade det som att du skulle värma 300 kvm, kan ha fel.

Gillar detta att man bara tror att det gÃ¥r att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst.  Det gör det inte ;) *vinkar*

Nej du har rätt vi skall värma 300 kvm varav 220 är boyta och 80 är bityta.

Tror inte att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst. Det är ju därför jag är här och får massor med bra tips.

Kan dock säga att jag blir mer och mer kluven.

Det känns som om det är kamp mellan installatören och forumskrivarna. Säljaren från Thermia hävdar att han gjort en så kostnadseffektiv kalkyl som han anser är möjlig. Men om man ser till vad som skrivs i denna tråd borde det gå att göra mer, givetvis till en viss kostnadsökning. För mig känns det dock inte som om det spelar så stor roll om det kostar lite mer, tanken är ju att det skall vara en väldigt långsiktig investering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 474
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!