Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är vettigast utav luft/vatten just nu ( bor i mälardalen )  (läst 8477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jamespond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min mor och far bor mellan västerås och eskilstuna i ett 1.5plans hus med källare. vet inga exakta kvadrat meter. nu kör de helt på el men deras panna börjar ge upp. undrar vad som vore den billigaste i inköp och som kommer bli billigare än de som de har nu så de betalar igen sakerna så fort som möjligt.

har läst massor på forumet och sanyon verkar som de vettigaste. men är osäker. har inte fått någon klar bild av denna djungel ännu. de bränner totalt 33 000KwH/år(värme + allt annat).

fundersam på om sanyon kommer räcka. men i och med att den skall vara effektivare så kanske den blir mera lönsam iaf. sen undrar jag hur mycket man skall betala för en sådan pjäs med installation.

de fick pris på en bertone historia med Luft/vatten 85tusen inkl installation. men inte hittat någe om den pumpen. sen har man sett 85tusen för sanyon oxå. undrar även om någon har koll på om det går att beställa dessa enheter från övriga EU och om man på så vis kan komma billigt undan. för dessa kan ju inte vara så mycke mera avancerade än luft luft. men jag kanske har fel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min mor och far bor mellan västerås och eskilstuna i ett 1.5plans hus med källare. vet inga exakta kvadrat meter. nu kör de helt på el men deras panna börjar ge upp. undrar vad som vore den billigaste i inköp och som kommer bli billigare än de som de har nu så de betalar igen sakerna så fort som möjligt.

har läst massor på forumet och sanyon verkar som de vettigaste. men är osäker. har inte fått någon klar bild av denna djungel ännu. de bränner totalt 33 000KwH/år(värme + allt annat).

fundersam på om sanyon kommer räcka. men i och med att den skall vara effektivare så kanske den blir mera lönsam iaf. sen undrar jag hur mycket man skall betala för en sådan pjäs med installation.

de fick pris på en bertone historia med Luft/vatten 85tusen inkl installation. men inte hittat någe om den pumpen. sen har man sett 85tusen för sanyon oxå. undrar även om någon har koll på om det går att beställa dessa enheter från övriga EU och om man på så vis kan komma billigt undan. för dessa kan ju inte vara så mycke mera avancerade än luft luft. men jag kanske har fel.

Om man antar 5000 kWh/år i hushållsel så blir det 28000 kWh/år i värme + varmvatten. Tyvärr är Sanyos VP för klen för att klara detta värmebehov utan rejält mycket tillskottsel. Jan antar att det är Bentone CTC EcoAir 107 som är alternativet, ett klart bättre alternativ enligt min mening.

I priset på 85 kkr ingår (antar jag) en panna med VVB + rörarbete vilket förklarar en del av skillnaden mot L/L VP. En ren CTC EcoAir 107 kostar ca 38 kkr (vilket i och för sig är mycket jämfört med en L/L VP).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jamespond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
pÃ¥ vilket vis är bertone vettigare? vet inte vilken modell det var vet endast att de var bertone och de har samma märke nu men en el,ved och olje kombipanna.har inte hittat nÃ¥ge direkt om den(bertone luft/vatten).  vad ska man betala för den med installation är 85tusen dyrt eller finns de rum för prutande? kostar den 38tusen exklusive? har precis börjat gräva i detta.

Utloggad jamespond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
huset är på ca 150kvm och en källare på ca 90

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
på vilket vis är bertone vettigare? vet inte vilken modell det var vet endast att de var bertone och de har samma märke nu men en el,ved och olje kombipanna.har inte hittat någe direkt om den(bertone luft/vatten).  vad ska man betala för den med installation är 85tusen dyrt eller finns de rum för prutande? kostar den 38tusen exklusive? har precis börjat gräva i detta.

Bentones EcoAir finns i flera olika storlekar så man kan få tag i en som passar husets värmebehov, Sanyo CO2 kör med "En storlek passar alla", fast det funkar inte riktigt så. För att få en bra värmepump ska man ha en som är anpassad mot husets värmebehov.

Du kan leta på www.bentone.se (inte bertone) så hittar du mer om denna VP. Sen kan man alltid kolla priset med flera installatörer men jag tror att slutnotan hamnar i denna storlek. 38 kkr är för endast värmepumpen utan panna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad freon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad som är bäst just nu vet nog ingen det pratas höga cop men vid vilka temperaturer är det då och vilken fuktighet har uteluften massor att titta på.

En pump jag tycker du skall titta på är Tpis ET A med deras värmepumpstank anser att det verkar vara en av de vassaste pumparna på markaden. Med R410a som köldmedium och nästan dubbelt så stor förångaryta som många konkurenter tror jag detta är en bra pump att satsa på.

Utloggad jamespond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad som är bäst just nu vet nog ingen det pratas höga cop men vid vilka temperaturer är det då och vilken fuktighet har uteluften massor att titta på.

En pump jag tycker du skall titta på är Tpis ET A med deras värmepumpstank anser att det verkar vara en av de vassaste pumparna på markaden. Med R410a som köldmedium och nästan dubbelt så stor förångaryta som många konkurenter tror jag detta är en bra pump att satsa på.

Hmmm.. inte hört någe om detta kan du utveckla lite mera. gärna länkar oxå!
=)
tackar på förhand

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hittar dessa l/v-pumpar under www.tpiab.com. Det vore kul att höra om någon har erfarenhet av dessa och hur de ligger till i pris!

Utloggad jamespond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
den senaste rörmokaren föreslog denna http://www.autoterm.se/prod_200.htm 60000kr för elpanna med varmvattenberedare  + denna. nÃ¥gra reflektioner?

Utloggad jamespond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ingen som har någon erfarenhet av ovanstående?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
ingen som har någon erfarenhet av ovanstående?

Enligt diagramet verkar de ge en besparing ändÃ¥ ned till -20 graders utetemp, med r407C brukar man inte lÃ¥ta pumparna gÃ¥ ned till lägre temp än  ca -10 grader. Kanske skulle kollas upp med tillverkaren hur de löst detta  Sc:,h.

Bara så att det inte är ett tryckfel som figurerar i deras produktblad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Autotherm/IVT/Carrier som i stort sett är samma maskiner stannar alla vid -10°C.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Helt rätt, det var jag som läste diagrammet fel, den verkar lägga av vid -10 grader, ber om ursäkt för min blunder.  *vinkar*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror dom blir nöjda med Bentones lösning.
Jag har själv en ecoair 8,7...tidigare hade jag en total förbrukning på 36000kwh..nu ligger jag på 19000kwh.
har haft den igång i snart 2 år och jag är förvånad att det blev så stor besparing.
Jag betalade 82000kr för Ecoel+ecoair 8,7+installation och nedmontering av befintlig panna.
Jag har ingen erfarenhet av nåt annat märke men jag antar att "dom stora"tillverkarna fungerar precis lika bra..
Vvm310+f2120-16

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
en liten rättelse...min maskin heter ecoair 7,9..inget annat..(jag var inne på bentones hemsida och tittade på dom nya modellerna och blev lite förvirrad)
Vvm310+f2120-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!