Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw  (läst 11197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« skrivet: 10 mars 2011, 20:31:59 »
Har kollat bland många BVP nu och har fastnat för 2 pumpar men kan inte bestämma vilken av dessa, Nibe F1245 8 Kw och Thermia Optimum G2 8Kw. Har förstått att alla nya pumpar idag är ungefär likvärdiga men undrar ändå lite ang. detta. Undrar mest över kolv kontra skroll, för och nackdelar, samt borrdjup?
Nibe skulle borra 140m, Thermia 130m, är detta tillräckligt? Har läst att de gärna borrar för grunt, vilket jag inte vill.

Pratade med en Nibe återförsäljare idag som sa att alla nya Nibepumpar var skrolldrivna idag, detta visste han för han hade varit på kurs för ett halvår sedan och det var inte många som visste detta, sa han. Vad jag har läst så är Nibe F1245 8Kw kolvdriven??
Har fått in offerter från en hel del företag så har 2-3 att välja mellan som känns bra.
Tacksam för svar av nÃ¥gon med kunskap inom detta   :)


Har precis flyttat in så har kanske inte all info:
1,5 plans boyta 93 kvm + 50 kvm källare, 3 radiatorer i källare men funderar på golvvärme där. 1 dusch uppe samt strax 1 bad i källare. Nu är det en oljepanna, vattenburet. Oljeförbrukningen tror jag ligger runt 2,5-3 kub. Vi är 2 personer i hushållet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2011, 20:52:58 »
Har kollat bland många BVP nu och har fastnat för 2 pumpar men kan inte bestämma vilken av dessa, Nibe F1245 8 Kw och Thermia Optimum G2 8Kw. Har förstått att alla nya pumpar idag är ungefär likvärdiga men undrar ändå lite ang. detta. Undrar mest över kolv kontra skroll, för och nackdelar, samt borrdjup?
Nibe skulle borra 140m, Thermia 130m, är detta tillräckligt? Har läst att de gärna borrar för grunt, vilket jag inte vill.

Pratade med en Nibe återförsäljare idag som sa att alla nya Nibepumpar var skrolldrivna idag, detta visste han för han hade varit på kurs för ett halvår sedan och det var inte många som visste detta, sa han. Vad jag har läst så är Nibe F1245 8Kw kolvdriven??
Har fått in offerter från en hel del företag så har 2-3 att välja mellan som känns bra.
Tacksam för svar av nÃ¥gon med kunskap inom detta   :)


Har precis flyttat in så har kanske inte all info:
1,5 plans boyta 93 kvm + 50 kvm källare, 3 radiatorer i källare men funderar på golvvärme där. 1 dusch uppe samt strax 1 bad i källare. Nu är det en oljepanna, vattenburet. Oljeförbrukningen tror jag ligger runt 2,5-3 kub. Vi är 2 personer i hushållet.


Det är endast 12 kw av 1245 som har scrollkompressor resten har kolv så den återförsäljaren var inte mycket att ha.

Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2011, 21:30:58 »
Vad gäller borrdjup så är frågan var i landet du bor?
Ju längre söderöver ju kortare borra kan man ha (på grund av att berggrunden är lite varmare där).

Men du kan säkert förhandla till dig lite extra borra om du skulle välja Thermia-offerten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2011, 22:20:09 »
Bor i Karlstadområdet...

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2011, 22:25:59 »
Får jag tro att han offererade FLM till dig också??

Jag fÃ¥r tipsa om den andra trÃ¥den FLM eller FTX...  ::)

Om du ska ha en BV pump varför inte borra djupare?

Det kostar ju inte så mycket och om du ska ha frikyla så är det fortfarande 25W/meter aktivt hål som gäller.

Utloggad hacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2011, 22:31:22 »
Är rätt ny på detta område så kan inte alla förkortningar än Sc:,h, FLM, FTX?

Utloggad hacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2011, 22:33:18 »
Vilket djup tycker du man ska ligga på Antifreeze?

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2011, 22:56:00 »
Först vill jag säga att jag inte är nÃ¥gon expert och friskriva mig allt ansvar... eller hur säger de pÃ¥ TV  :)

Sedan är det bara att räkna. Jag var inte sjuk den dagen det var matte i skolan...

Vänd på myntet!

Du har ju en väldigt bra och billig kylmaskin...

Ex. Ditt hus är 100m2 stort. Det kräver ca 70-80kW i kyla per m2. Ett borrhål ger 25kW i kyla per AKTIV meter borrhål.

Vem vet om vi snart kan odla oliver och vindruvor här uppe?? Då kommer du ångra dig att du inte borrade djupare och kan få ut mer kyla.

Det kostar runt 250 kr per meter extra att borra djupare. Kolla in FLM och FTX tråden.

Säg att du planerar för 150 meter som det ser ut idag...

I morgon ska du bygga ett stort garage för frugan ska ha tanterna över varje fredag på skvaller och vindrickar träffar. Du får vara i garaget... Då måste du kanske ha större utrustning... jaha.... borrhålet är inte djupt nog... hmmmm....

Jag har vänt pÃ¥ myntet, ringt runt, postat här och där, frÃ¥gat och ställt om dumma frÃ¥gor pÃ¥ olika ställen och ingenstans har jag hört att man är knasig om man vill vara med i "200 klubben". 

Vem vet hur det ser ut om 20år med elpriset och vad man kan köpa för häftiga BV pumpar då och docka ihop men borrhålets djup lär nog vara det samma även då...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2011, 23:05:34 »
Först vill jag säga att jag inte är nÃ¥gon expert och friskriva mig allt ansvar... eller hur säger de pÃ¥ TV  :)

Sedan är det bara att räkna. Jag var inte sjuk den dagen det var matte i skolan...

Vänd på myntet!

Du har ju en väldigt bra och billig kylmaskin...

Ex. Ditt hus är 100m2 stort. Det kräver ca 70-80kW i kyla per m2. Ett borrhål ger 25kW i kyla per AKTIV meter borrhål.

Vem vet om vi snart kan odla oliver och vindruvor här uppe?? Då kommer du ångra dig att du inte borrade djupare och kan få ut mer kyla.

Det kostar runt 250 kr per meter extra att borra djupare. Kolla in FLM och FTX tråden.

Säg att du planerar för 150 meter som det ser ut idag...

I morgon ska du bygga ett stort garage för frugan ska ha tanterna över varje fredag på skvaller och vindrickar träffar. Du får vara i garaget... Då måste du kanske ha större utrustning... jaha.... borrhålet är inte djupt nog... hmmmm....

Jag har vänt pÃ¥ myntet, ringt runt, postat här och där, frÃ¥gat och ställt om dumma frÃ¥gor pÃ¥ olika ställen och ingenstans har jag hört att man är knasig om man vill vara med i "200 klubben". 

Vem vet hur det ser ut om 20år med elpriset och vad man kan köpa för häftiga BV pumpar då och docka ihop men borrhålets djup lär nog vara det samma även då...

Naturligtvis är det så att planerar man att bygga ut eller bygga garage så måste man borra djupare om hålet ska räcka till samt köpa kraftigare vp. Men om man inte tänker bygga ut så kan det kännas onödigt att borra tokdjupt men det skadar inte om man har en peng över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2011, 23:26:10 »
Vi räknade ju ut att man skulle kunna strunta i FLM och för det borra ca 50 meter djupare i en annan tråd. Inga servicar och fläktar mm då inte.

Men... Hur ska man kunna räkna hem att man istället för att borrat 40 meter extra har köpt in ett köks tillval som vi tittade pÃ¥. De skulle ha 10 000 kr extra för att man pÃ¥ tvÃ¥ skÃ¥psluckor nere skulle ha lÃ¥dor istället för skÃ¥p.  :-\

Det skulle vara någon typ av bidrag man skulle kunna söka för offertskillnaden mellan säg 150 och 200 meter... För miljön naturligtvis...

OrdsprÃ¥ket "HÃ¥l som hÃ¥l" gäller inte här.  :)

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2011, 00:05:32 »
jag funderade också på val mellan offererade nibe 1245 8 kw och en Thermia diplomat optimum 10 kw, men p.g.a vissa försäljares ointresse och annan försäljares allerthet så blev det en IVT He C9, den kommer vecka 14. Så kan det gå.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2011, 00:22:30 »
Grundregeln säger väl att det som du får i offerten avseende borrdjup skall konverteras till aktivt borrdjup som steg 1. I steg två ska du sedan lägga på 20 meter.

Typ om en offert säger 130 meter och det inte avser aktivt djup. Låt oss säga att det är 10 meter till aktivt djup börjar så ska du ju borra 140 meter. Lägg på 20 meter och du är på 160 meter totalt eller 150 meter aktivt vilket ju är rimligt normalt sett för 8kw. Betänk att du kanske inte vet hur långt det är ner till aktivt borrdjup.

Om man vill borra djupare främst pÃ¥ grund av frikyla sÃ¥ ska man ju inte belasta uppvärmningskalkylen med denna kostnad. Det skall ligga pÃ¥ komfort-kontot tillsammans med alla motorcyklar och thailandsresor.  tomte::

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2011, 00:25:28 »
Tillsammans med att vi har NOLL i tillskott och vi har borrat djupast av alla grannar kontor.  :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2011, 00:26:08 »
För min högst personliga del hade valet varit enkelt, för att svara på huvudfrågan.

G2 kan producera mer och varmare varmvatten under värmesäsongen. Därtill justerar den automatiskt farten på cirkulationspumparna så att dessa körs optimalt utifrån de målvärden som eftersträvas avseende temperaturdiff på båda sidor om värmepumpen.

G2 är thermias flaggskepp. De offerter jag har fått så ligger G2 något högre i pris än 1245, allt annat lika.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2011, 00:32:06 »
Nu kollade jag in pdf:en bara för att du skrev sådär...

Det står ju 180 liter men ingenting om hur varmt det är...

Om man ska prata andelar istället. Hur ser marknaden ut per %?

Vilka pumpar har legionella program? Det bör väl vara mer på tapeten istället för att man får ut 5 liter varmvatten mer eller mindre??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!