Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 - tolka loggen  (läst 2027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1255 - tolka loggen
« skrivet: 03 mars 2015, 14:12:30 »
Hej på er
Ny på forumet och ny ägare till en Nibe F1255 i ett nybyggt hus. VP installerad av en VVS-firma och har funkat finfint i ett par månader tills en dag då vi inte har nåt varmvatten. Larmet gällde tydligen låg temp på KB ut, återställde och varmvattnet kom tillbaka utan någon annan åtgärd.
Ett par veckor senare blir det kallt i huset och upptäcker då att VP har stannat och stängt av sig själv. Om jag minns rätt så klagade den då på att nån fas var överbelastad. Men den gick att återstarta och kom igång utan fler larm.
Efter detta bestämde jag mig för att logga värdena ett par dagar för att försöka utröna vad som händer. Har läst på lite om hur de olika parametrarna förhåller sig till varandra men blir inte klok på resultaten jag får. För mig ser det ut som allt är käpprätt åt hel--te. Utetempen (BT1) visar -50 grader och går upp till +25, bor i Skåne med en väldigt mild vinter bakom oss så vi har varken haft det ena eller det andra.
Har ingen erfarenhet av F1255 sen tidigare så jag hade uppskattat att få in lite synpunkter från er som har varit med ett tag, därför bifogar jag loggfilen samt VP-inställningar.
Vad tror ni det är som kan vara tokigt?
Mvh
/Stefan

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nibe F1255 - tolka loggen
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2015, 14:18:03 »
Har börjat bli vanligt att installatörerna tar isär (ut kompressorenheten) ur vp under installation/transport, för att sedan inte ansluta alla kontaktdon ordentligt igen. Kan ge glappkontakt efter x antal dagar...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 - tolka loggen
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2015, 18:34:32 »
Har kollat loggen och att Bt1 visar -50 är helt rätt om det var -5 grader vid det aktuella tillfället alltsÃ¥ flytta kommat ett steg sÃ¥ blir det rätt. Det finns ett Ã¥terkommande larm som heter 275 som jag inte vet vad det är  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Snur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 - tolka loggen
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2015, 14:35:50 »
Är det samma med alla andra värden också, att komma skall flyttas fram?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 - tolka loggen
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2015, 22:02:19 »
Kommer inte riktigt ihåg men tror det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 - tolka loggen
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2015, 10:10:18 »
Tror det är alla loggarna som har med temperatur att göra som är gånger 10 för att undvika decimaltal. Och även gradminuterna samt frekvensen. Undantag är setpoint för frekvensen som inte är gånger 10. Finns säkert mer undantag också. Kolla om siffrorna blir rimliga genom att dela med 10 så stämmer de nog!
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!