Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 28 februari 2009, 23:30:50 »

Hur går det med värmen i samtliga rum? Får du upp tempen i biutrymmet? Har du börjat märka sambandet med kurvbyten och strypningar med termostater?
Kurvan är den som kompenserar mot utetemperaturen. Alla kurvor går att ställa in så att tempen innomhus är stabil, om nu utetempen vore densamma året runt. Men så är det ju'e inte!
Kurva (hög) innebär värme i biutrymmet och stängda termostater i boytan. Kurva låg får temperaturen i boytan att fungera med öppna termostater, men biytan blir kall.  Kurvan får temperaturen ut att öka med ökat nr. Men det är inte kurvan som är ditt problem. Utan temperaturen ut. Den på ratten. Jag upprepar! Kurvan är den som kompenserar temperaturen innomhus beroende på utomhustemperaturen. I ditt fall måste du hitta kurvan först som följer utetempen och sedan öka på ratten så att värmen når till biutrymmet.Men då med stängda termostater i bodelen.... Det efter Prickarna skrev jag för några dagar sedan,men blev avbruten av främmande på besök... Lite upprepningar men......El tomaso........................... när du skriver ((Med så här låg fram led temp körs nästan alla termostater på max utom i sovrum. Detta resulterar i kyligare klimat källarvåning.)) Så blir den spontana reaktionen NEJ på din fråga om det är ohälsosamt att öka kurvan. Du har inte varmt nog i systemet för att räcka fram till biytan just nu. Så du måste öka värmen i systemet. MEN! Men med ökad värme kommer dina just NU vidöppna termostater på övervåningen att börja spöka när dom börjar stänga. Du får en berg och dalbana på både vattenflöde och temperaturer! Du måste nu hitta en ballans på värmen i huset innan den slutgiltiga kurvan fastställs. Och då med så lite termostater som möjligt inblandade. hellst ingen! På returledningen från element sitter oftast en plugg som döljer en insexskruv. DET är en FAST strypning.
Har du sådana ska du strypa radiatorerna på övervåningen där. (Annars är det gammeldax manuella vreden som ersätter termostaterna som gäller.) Och samtidigt öka värmen något ut från vp för att täcka upp det minskade flödet av varmvatten i radiatorerna.

För att du ska kunna lösa ditt problem måste du lägga kurvor rattar och vattentemperaturer åt sidan lite och hellre tänka i energi. Hur ska jag få mera energi till biutrymmet utan att öka energimängden i samtliga rum på övervåningen. När du hittat ballansen i just ditt hus kan du fortsätta  med att hitta den kurva och förskjutning som passar ditt hus. NÄR du hittar ballansen oavsett om du har 18 eller 25 grader inne så kan du sedan justera energimänden ut med kurvor och ratten. KURVAN är den som håller jämna steg med yttertempen så det gäller att hitta den som passar ditt hus. Så håller kurva 6 tempen inne då yttertemperaturen ändrar så ökar du på ratten för att kompensera ev strypningen av radiatorer, För att få lagom temp i biutrymmet!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 februari 2009, 00:17:11 »

Öppna termostater sen en så låg kurva som möjligt ger lägsta driftkostnaden som sagt.
Sen om du får för varmt i nåt enstaka rum kan man sänka tempen där. Men helst med en fast strypning istället för med termostatventil!

Skrivet av: El Tomaso
« skrivet: 24 februari 2009, 23:04:20 »

Har en ny fundering  *roflmao*
Kör nu med kurva 6 -2 förskjutning på ratten, tempen ligger bra på bo ytan ca 21.5c. Problemet jag undrar över är att i detta suteräng hus är det bara ett rum på ca 20 m2 i källarvåningen resten är tvättsuga med dusch + bastu, fd pannrum och dubbel garage ca 120 m2. Bo ytan har vanliga element + en hall med golvvärme. Bi ytan där monterades 2st fläktkonvektor element utöver 3 vanliga element. Med så här låg fram led temp körs nästan alla termostater på max utom i sovrum. Detta resulterar i kyligare klimat källarvåning. Så funderingen är om det är "ohällsosamt" för vp:n att ställa upp värmekurvan o skicka ut mer vv i systemet vilket resulterar i att jag måste strypa alla termostater på markplan. Då jag körde grund inställning med kurva 9 fick jag strypa till 2:an på alla element på bo ytan och hade då ca 27-28c på bi ytan innan eltermostater monterats till fläktkonvektorerna, det var lite väl varmt  ;D  Ja som sagt är det "obra" att köra med mycket strypning i stystemet det är ju fullt flöde i hela bi ytan där det även sitter en till cirk pump som hjälp.  Sc:,h
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 24 februari 2009, 21:49:44 »

Carl N  Tack. Då fick jag detta bekräftat. (Däremot om VP går med stöd av elpatron och går över till vv så borde elpatron ligga kvar och påskynda vv produktion så den fortare kan återgå  till värmeprod och försöka beta av gradmin. Rätta mig om jag har fel,)


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 februari 2009, 20:45:45 »

Ny liten fundering när el patron"er" skall gå in. Startar dom inte när vv gått under inställt värde?? eller må man alltid vara förutsende och trycka in extra vv om t.e.x en pers. vill bada och en annan vill duscha senare???

Nej , elpatron värmer bara varmvatten vid legionellahöjning eller om man tryckt i extra varmvatten. Samt om elpatron stöttar radiatorvärmning så jobbar då elpatron + kompressor med varmvattnet vid VV-laddning.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 24 februari 2009, 19:52:39 »

Kom just från badkaret. Mmmm! Tar rätt många laddningar för en Nibe 1210 7kw att återladda vv när man fyllt badet. Glömde räkna, men 4 starter var det nog. Då den rätt fort räknar bakåt till mina just nu inställda  46 grader för vv. Men nog är det VP som står för vv.
Men läste i en tråd att någon just passerat vp då legionellakörningen startade och då var det el från 47 gradet så legkörningen startar exakt på tid och samkör inte med vp och tar över efter 55 grader då vp stannar och toppar upp de sista 5 graderna.

Däremot om VP går med stöd av elpatron och går över till vv så borde elpatron ligga kvar och påskynda vv produktion så den kan fortare kan återgå  till värmeprod och försöka beta av gradmin. Rätta mig om jag har fel, för jag har aldrig behövt eltillskott ännu. (7 år).
Extra vv tar tid innan det är uppladdat och på min gamla nibe är det max 60 grader. Men det är klart att toppar man med el upp till 60 grader så får man betydligt mera vv innan det blir kallt. Men klarar du dig i dag men tycker att det känns lite ibland så kan du öka graderna för tillslag på meny 3 vv start och så det i (parentesen.) (44) är lågt men det fabriksjusterade värdet. 47 blir betydligt mera vv. Och tappar ingen vatten samanfaller vv laddningar med värmeprod så då blir det inga extra starter. Typ nätter och då ingen är hemma.
Är värmeprod i gång och ska avslutas så går vv prod in 2 grader före inställt läge och toppar upp för att minska på starter.
Enbart eldrift fungerar bara i R reservläge och då är det ratten på övre frontens insida som bestämmer tempen. Men den ska vi väl aldrig behöva?? Eller?

Skrivet av: El Tomaso
« skrivet: 24 februari 2009, 16:55:21 »

Ny liten fundering när el patron"er" skall gå in. Startar dom inte när vv gått under inställt värde?? eller må man alltid vara förutsende och trycka in extra vv om t.e.x en pers. vill bada och en annan vill duscha senare???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 februari 2009, 14:14:07 »

Sänker du farten på KB-pumpen så sjunker temperaturen på KB-ut så även om uppehållstiden i borran ökar så måste köldbäraren hämta upp motsvarande mängd mer värme ur hålet för att komma upp i samma temp på KB-in. I praktiken kan du inte ändra temperaturen på KB-in över en tidsperiod genom att ändra på KB-flödet.

Manualen anger väl en tempdiff på mellan 2 och 5 ºC på KB och där ligger du nu.
Skrivet av: El Tomaso
« skrivet: 18 februari 2009, 11:42:33 »

Dom värdena har varit bra hela tiden legat inom ramarna för diff. Men tänkte så här, att sänka hastighet på cirk. pumpar blir det = högre effekt lönsamhet i drift. längre tid för vattnet att värmas i berg???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 februari 2009, 11:15:32 »

Hej!
Tempdiff mellan KB-in och KB-ut ser OK ut.
Tempdiff mellan VB-retur och VP-fram bör vara ca 7 ºC (mellan 5 och 10) då kompressorn värmer huset och radiatortermostaterna är öppna.
Skrivet av: El Tomaso
« skrivet: 17 februari 2009, 22:18:44 »

Ok tack! Thumbsup

Ska prova mig fram då. b00k

Men jag funderar över kb in/ut, är dessa värden optimala?

Eller bör man sänka hastighet på cirk. pumpar för att öka in och ut värden? Sc:,h

Vad bör kb temp in/ut vara???
Skrivet av: pricken
« skrivet: 17 februari 2009, 21:52:15 »

Absolut, öppna alla termostater, jag har tom tagit bort dom på vissa element. Om du vill sänka temp i tex sovrummet är det bättre att göra det med en fast instrypning om det finns. Annars är det väl ok att ha en termostat kanske, men max på ett eller två element. Detta för att vp ska ha så stor volym som möjligt att jobba mot.

Som sagt, hitta en kurva som ger jämn temp oavsett utetemp, justera sedan innetempen med förskjutningen.
Skrivet av: torstain
« skrivet: 17 februari 2009, 21:46:09 »

Om du får för varmt inne när det är kallt ute så ändra kurvan inte förskjutningen. DVS öppna dina termostater fullt och byt kurva.  Ta 8 eller 7 och se vad du får för innetemp. Och öppna termostaterna!
Skrivet av: El Tomaso
« skrivet: 17 februari 2009, 21:28:01 »

Ursäkta att jag var lite otydlig, mycket nya parametrar att hålla reda på nu. :D     Kört så här sedan start, grund inställning kurvlutning 9 +-0 på ratten och fick då ställa ner alla termostater till 2 för att hålla ner tempen kring 21c . Började fundera  om det är bättre att då sänka fram led. temp. och ha så många termostater på fullt som möjligt. Vred i går ner ratten max och har då framled temp på ca 35c (min 15) (max 55) förskjuten värmekurva nu -10 medel temp ute -15.9c kb ligger just nu ca +0.5c in -2.7c ut. Just nu 21.6c inne. Ute -16c. Som sagt så är det mycket funderingar nu då hela värme systemet är uppdaterat. Har många fundringar på lager *roflmao*, och som ny på detta forum verkar det ju kunna bli många lärorika svar Thumbsup
Skrivet av: pricken
« skrivet: 17 februari 2009, 19:30:40 »

Trodde inte att det gick att ha den så lågt...måste bli helkonstiga temperaturer inne vid skiftande utetemp med -9 i förskjutning.. :-\
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 februari 2009, 19:26:29 »

Jag tolkade det som att förskjutningen står på -9 och det är nästan det lägsta som går.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 17 februari 2009, 19:22:17 »

Reagerade jag oxo lite på -9 i kurva, det finns ingen -kurva

Kurvan(lutningen) är den man justerar så att man får samma innetemp vid ex-vis +-0 och vid -20. När man hittat en kurva som verkar funka bra, justerar man kurvförskjutningen + eller - beroende om man vill ha varmare eller kallare inne. - ger kallare och + varmare.

Jag kör just nu kurva 6 med förskjutning -3, och det ger mig ca: 21-22º inne.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 februari 2009, 19:05:56 »

Tänkte prova att förskjuta värme kurvan till -9 (38)c
Kommer det bara bli skit med denna konfig eller kommer man att få ner drift tid på komp.
Är det bättre att gå på lägre kurva t.e.x. 10 el 11 Sc:,h
medel temp ute -12.4

Det där är lite mysko, -9 på ratten brukar man inte ha, då är det bättre att sänka kurvlutning till 8 eller 7. Detta påverkar dock inte drifttiden så mycket, den blir vad den blir för att hålla huset och varmvattnet varmt.

Grejen är att kunna ha så låg framledningstemp som du kan, då jobbar värmepumpen som effektivast, ha alla termostater fullt öppna.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 februari 2009, 12:54:33 »

Jag är ingen Nibe expert....
(varför svarar jag då).

Jo, om du har bra innetemperatur, och gott om varmvatten så behöver du inte bekymra dig ett dugg om att pumpen gått många timmar. Det är ju det du betalat för, och borde vara glad över att eltillskottet alltså gått litet. Min lilla LV går 20-22 timmar/dygn när det är runt -5 till -10 ºC ute.

Däremot har du litet för många starter, trots många drifttimmar, om jag jämför med min CTC pump. Pumpen slits naturligtvis litet mindre, om den har långa sammanhängade gångtider .

Det finns många Nibeexperter på detta forum, som säkert hjälper dig att ställa in gradminuterna.

Huskurvan behöver du nog inte röra, om innetempen är bra även om det blir varmare eller kallare ute.

Skrivet av: El Tomaso
« skrivet: 16 februari 2009, 23:05:42 »

Börjar med denna fundering. Har nu kört vp:n sedan 14dec 2008 med grund inställningar från nibe. Kurva 9 skall det vara där vi bor.
Antal komp starter 1018 bör bli 15.9 per dag är detta optimalt?
Drifttid komp. 1228h verkar mycket med 19.2h per dag?
Tänkte prova att förskjuta värme kurvan till -9 (38)c
Kommer det bara bli skit med denna konfig eller kommer man att få ner drift tid på komp.
Är det bättre att gå på lägre kurva t.e.x. 10 el 11 Sc:,h
medel temp ute -12.4

Husets bygg år 1956 Suteräng. Bo yta 120kvm bi yta 170kvm (bo yta skall byggas ut med 50kvm)
Bi ytan värms idag med 1st Fläktkonvektor  3,4kw + 1st 2,7kw (20c)
Tidigare hade galenpannan som byggde huset monterat en aerotemper på ca 25kw som gick på oshuntat via kulventil som stryp.
Med tidigare  uppvärmning med pellets körde jag ut som max 45c på elementen om det nu har nån betydelse.
Förbrukning med pellets ca 7 ton
Förbrukning med olja ca 4 kubik
Antal duschande galningar 2st
Antal duschande normala 3st
Antal upptappade bad under dessa 64 dagar ca 15st utöver vanligt duschande...

Ja många funderingar blir det  huvuddunk

Hoppas det blir nå svar på mina underliga funderingar *roflmao*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!