Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: overlander
« skrivet: 01 november 2006, 22:33:47 »

Ja klart att oljefilmen ligger kvar efter 20 minuter. Scrollkompressorer kan om man harotur kasta ut förmycket olja i systemet det har diskuterats i en annan tråd.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 november 2006, 12:51:11 »

Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.

Nja detta är nog "lite" i underkant lägg på 10 lusentappar till plus arbete för den som inte kan själv...

Ja, det är det jag menar, att 20 papp kastar man inte ut på en 10-12 år gammal VP. Man köper en komplett värmepump.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 november 2006, 12:48:18 »

Nu har ju nibe kolv kompressor som inte har några sröre bekymer att behålla oljan där den ska vara det problemet kommer nnär man kör scrollkompressorer för länge på högteemp.

I kompressorerna bildas under drift en oljefilm som skydd mellan rörliga delar. Menar du att den oljan finns på "rätt plats" i samma kvantitet efter ett stopp på 20 minuter, och inte hamnar i tråget.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 31 oktober 2006, 20:40:23 »

Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.

Nja detta är nog "lite" i underkant lägg på 10 lusentappar till plus arbete för den som inte kan själv...
Är det någon som verkligen vet riktpriset på en värmeåumpsmodul från Nibe? Måste dessutom vara effektberoende.
Om jag minns rätt står tar Eviheat ca 7500:- för en renoverad och 10000.- för en ny modul 5kw.
Och kan man köpa enbart modulen?

Mvh AndersA
Skrivet av: Digital
« skrivet: 31 oktober 2006, 19:48:12 »

Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.

Nja detta är nog "lite" i underkant lägg på 10 lusentappar till plus arbete för den som inte kan själv...
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 31 oktober 2006, 19:11:39 »

problemet kommer nnär man kör scrollkompressorer för länge på högteemp.

Nu blev det intressant! Scroll har ju en något bättre verkningsgradskurva i just högtempområdet jf. med kolv. Vilka nackdelar eller problem menar du? *bara tekniskt nyfiken - inte ifrågasättande*
Skrivet av: overlander
« skrivet: 31 oktober 2006, 17:57:49 »


Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.

Konstaterar att som värmepumpskund, så måste man besitta stora kunskaper om man vill ha en fungerande anläggning.


Nu har ju nibe kolv kompressor som inte har några sröre bekymer att behålla oljan där den ska vara det problemet kommer nnär man kör scrollkompressorer för länge på högteemp.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 31 oktober 2006, 15:20:22 »

Hej
Borö har en "tom" tank med bara 2 anslutningar 300 liter och 60* 60cm modul i vit plåt. Blir "snygg" att sätta bredvid vp. Kolla med dom. Har ej pris tyvärr.

Mvh AndersA
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 31 oktober 2006, 10:17:57 »


Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.


Nej, du har säkert rätt.
Det handlar nog mer om att slippa säkra upp, eller få blinkningar i lyset. Dessutom är mjukstarten i sig en felkälla. Har hört från en installatör att han råkat ut för flera byten av dessa. :(
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 oktober 2006, 20:07:47 »

Ingen aning!

Men får man gissa, så gissar jag på kvalitet.
Skrivet av: Henrik007
« skrivet: 24 oktober 2006, 19:41:29 »

Rinkaby rör.
Ackumulatortank 500 L isolerad     
Best.nr 2800  3.600,00 kr/st.
(200 L borde vara ännu billigare)

Är det samma pengar som en kompressor+arbete till en Nibe 10:a?
 
Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.

Konstaterar att som värmepumpskund, så måste man besitta stora kunskaper om man vill ha en fungerande anläggning.

Som tur är.... så vände sig "Snart BV-ägare" hit. Han/hon har både lärt sig att filtrera inläggen och fått kunskaper om volymförstorare, som både anställda på Nibe och installatören saknar.

Amigos,

Varför är ovan nämnd ackumulatortank så mycket billigare än ex NIBES egna? Är det bara design och märke?
Henrik
Skrivet av: overlander
« skrivet: 23 oktober 2006, 20:43:15 »

Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 oktober 2006, 19:31:08 »

Rinkaby rör.
Ackumulatortank 500 L isolerad     
Best.nr 2800  3.600,00 kr/st.
(200 L borde vara ännu billigare)

Är det samma pengar som en kompressor+arbete till en Nibe 10:a?
 
Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.

Konstaterar att som värmepumpskund, så måste man besitta stora kunskaper om man vill ha en fungerande anläggning.

Som tur är.... så vände sig "Snart BV-ägare" hit. Han/hon har både lärt sig att filtrera inläggen och fått kunskaper om volymförstorare, som både anställda på Nibe och installatören saknar.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 23 oktober 2006, 18:32:37 »

Nu är de flesta vp utrustad med mjukstart som minskar slitage på kompressorn avsevärt sen är ju frågan hur mycket du sparar i livslängd på kompressorn för att det ska vara lönsamt några veckor till några månader knapast mer. sen är ju ett kompressorbytte samma peng ungefär som en volymförstorare instalerad och klar. Men visst någon egentlig vetenskaplig studie har jag inte att luta mig mot utan en ren personlig åsikt . Men sen beror det på massa andra faktorer också det är inte alltid kompressorn med minst starter som går längst. Och inte att förglömma så brukar det vara mycket andra saker som börjar krångla i en vp innan kompressorn har nått slutet av sin livslängd.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 oktober 2006, 18:17:34 »

Eva och ovelander

I det utbildningsmaterialet som ligger till grund för certifiering SCU 2002, utfärdat av Mittuniversitetet i samarbete med Svenska Värmepumpsföreningen finns angivet vad som är viktigt för livslängd. I det materialet finns angivet vad jag betecknar som motsatsen till era påståenden/rekommendationer.

Jobbar ni med värmepumpar, så antar jag att ni också är certifierade och äger det utbildningsmaterial jag hänvisar till. Se Kapitel 4 - Värmepumpteknik.
Skrivet av: erimol
« skrivet: 23 oktober 2006, 16:31:08 »

Nog f.. har jag blivit lite klokare allt.

Lutar åt att göra som föregående inlägg tipsade om, att vänta med volymförstorare men vi får se... Köper nog en ESV 20 som inte installatören installerat innan men det skall nog gå. Kör med någon slags fördelare till de 3-4 slingorna som kan regleras individuellt. Hmmm... Håller jag mig ifrån gelen tunna på det här viset?

Det går hit det dit det går runt en liten bit...
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 23 oktober 2006, 09:06:25 »

Jag skulle vilja komma med ytterligare ett tips bland alla andra ovan.
Gör installation med med 8 eller 10 kw-pump och kör den ett tag. Strunta i acctank tills vidare. Om systemet fungerar bra utan acctank behöver du inte göra något mer. Om systemet däremot fungerar dåligt med många start och stopp så är det en lätt sak att bulta på en acctank.
Om du däremot väljer en mindre pump så är det svårt att senare komplettera med en större. Visst, det går men det blir dyrt och besvärligt.
Det kan också visa sig att du behöver komplettera med ytterligare en radiator i källaren för att få behaglig värme, men det är också sådant som du upptäcker och kan fixa i efterhand.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 22 oktober 2006, 23:57:53 »

Livslängden påverkas knapast märkbart av en volymförstorare på dagens pumpar då de är relativt okänsliga för antalet starter.

Är det din egen uppfattning, eller har du något som stöder din teori?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 22 oktober 2006, 22:18:16 »

Livslängden påverkas knapast märkbart av en volymförstorare på dagens pumpar då de är relativt okänsliga för antalet starter.
Ekonomi visst klart att du kan känna en 100 kr per år med en volymförstorare men då ska den + den extra kostnade den kostar vid instalationen också betala sig.
Det du kan vinna är eventuelt mindre problem med knäpningar men då ska man också komma ihåg att långt ifrån alla anlägningar har problem med knäpningar. Nej störst vinst gör man på rätt dimensionerad, instalerad & justerad anlägning.
Volymförstorare ska man använda om och när det vissar sig vara problem med knäppningar
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 22 oktober 2006, 21:50:04 »

OK

Om jag väljer att köra en ESV 20 så behöver jag väl ändå en shuntgrupp för att differentiera värmen till de olika rummen/golven? Eller ska man strunta i den av någon anledning?

Jag tycks aldrig bli klok/are! ;)

ESV 20 innehåller en shunt som tar ner den högre temp som går ut till raddarna till en lägre nivå som är lämplig för golven. De olika golvslingorna är sammanbunda i en golvvärmefördelare och det är med denna du styr flödet till de olika golven och därmed temperaturen i de olika rummen. I början och slutet av eldningssäsongen är troligen shunten helt öppen och raddar och golv matas med samma låga temp. När värmebehovet ökar kommer temp till raddarna att öka mer än temp till golven och detta sköts av shunten.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 22 oktober 2006, 17:56:25 »

OK

Om jag väljer att köra en ESV 20 så behöver jag väl ändå en shuntgrupp för att differentiera värmen till de olika rummen/golven? Eller ska man strunta i den av någon anledning?

Jag tycks aldrig bli klok/are! ;)

Som värmepumpsägare får du kompromissa mellan ekonomi, komfort och livslängd.

Vill du ha bästa komfort, skruvar du upp värmekurvan så att pumpen tillverkar så varmt vatten att det kallaste rummet får tillräcklig värme. Därefter stryper du flödet via shunt och termostater till de övriga rummen. Ekonomi och livslängd blir negativt påverkad av den systemlösningen.

För bästa ekonomi och livslängd installerar du volymförstorare, samt öppnar termostaterna på golvslingor/radiatorer.

Finns hur mycket som helst att göra för att optimera din bostad. T.ex. trimma in alla radiatorer genom att mäta temp på in & utlopp. Byta radiator i ett för kallt rum. Strypa radiator i ett för varmt rum. Se till att pumpen har rätt deltaT på varma och kalla sidan. Se till att du har rätt cirkulation med shunten öppen och stängd. Installerar rumsgivare till värmepumpen. m.m.

Oftast så väljer installatören att ge den nyblivne pumpägeren komfort. Hög värmekurva, aktiva termostater och snabb cirkulation. Pumpägaren är glad då det finns den värme som önskas i resp. rum. Ser också att elmätaren snurrar lite mindre än tidigare. Installatören slipper en massa intrimningsbekymmer. Alla är glada och nöjda, då ingen vet att pumpen gör 3-4 start/stopp per drifttimme, samt har en årsmedelvärmefaktor på 2,0.
Skrivet av: erimol
« skrivet: 22 oktober 2006, 17:02:42 »

OK

Om jag väljer att köra en ESV 20 så behöver jag väl ändå en shuntgrupp för att differentiera värmen till de olika rummen/golven? Eller ska man strunta i den av någon anledning?

Jag tycks aldrig bli klok/are! ;)
Skrivet av: overlander
« skrivet: 22 oktober 2006, 10:48:32 »

esv 20 är väl inge dyrare än en wirbo eller lk schunt grupp.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 21 oktober 2006, 23:45:37 »

Hej igen!

Nu börjar det klarna igen, är en vanlig varmvattenberedare som man inte kopplar in elpatronen på lämplig som volymförstorare?
Jag har tänkt ha en vanlig cirkpump och shuntgrupp, är det bästa valet alltså eller är "ESV20" tillsammans med shuntgrupp ett bättre val?
Har lite tid tills dess att installatören kommer...

 *vinkar*
En VVB fungerar bra som volymförstorare och blir ofta ett billigare altenativ än en akktank.
Fördelen med ESV20 är att den kan styras av 1130/1230 och följer således den valda kurvan för temp.styrningen. ESV 20 är ett bättre och dyrare val. Jag valde själv cirkpump + shunt eftersom jag redan hade dessa. De fungerar som en manuell ESV20 men eftersom betongolven är mycket värmetröga behöver man inte justera shunten så noga eller så ofta. Jag tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Skrivet av: erimol
« skrivet: 21 oktober 2006, 20:14:00 »

Hej igen!

Nu börjar det klarna igen, är en vanlig varmvattenberedare som man inte kopplar in elpatronen på lämplig som volymförstorare?
Jag har tänkt ha en vanlig cirkpump och shuntgrupp, är det bästa valet alltså eller är "ESV20" tillsammans med shuntgrupp ett bättre val?
Har lite tid tills dess att installatören kommer...

 *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 oktober 2006, 12:37:03 »

Min åsikt är att har du bara 40 m2 golvvärme och vill ha varma golv på sommaren när övrig värme är avstängd så behöver du en acktank på minst 150 liter till en 1230-10 (man brukar räkna med att en VP ska ha minst 20 liter/kW att jobba mot).

En shuntgrupp med pusher till golvvärmen är att förededra då större delen av huset fortfarande värms med radiatorer som ju kräver lite högre framledningstemp än golvet men lägre flöde på radiatorvattnet. På golvet vill du har högt flöde för jämn temperatur och lägre temp så att det blir komfortabelt.

Termostater på radiatorer och golvvärme ska undvikas eller ställas normalt i öppet läge, de ställer bara till elende för värmepumpens sätt att jobba, istället ställer man in kurva på VP:n så att rätt innetemp kan hållas, kombinera gärna med innegivare till VP:n för jämnare innetemp. Blir golvet för varmt så regleras detta på shunten, en 1230 kan styra extern shuntgrupp med egen framledningskurva.

På sommaren så får du då stänga radiatorerna och köra mot endast golvet och det är då som acktanken är nödvändig för att inte VP:n ska får alltför korta gångtider och täta start/stopp.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 20 oktober 2006, 12:30:08 »

Tackar för engagemanget men nu vet jag inte om jag blev så mycket klokare...
Volymtanken, var den bra eller inte?
Angående golvvärmen, skall jag ha en vanlig shuntgrupp eller är det bättre att köra på en separat slinga från vp med hjälp av en separat pump (SV...)? Sc:,h

Antingen behövs en shunt + en cirk.pump eller så monterar man ESV 20, den satsen innehåller en cirk.pump, en motordriven shunt och litet styrelektronik, speciellt framtaget för kombinationen raddar och golvvärme.  ESV20 kostar mer men styr temp mer automatiskt. 40m² golv är inte mycket, ca 40 l vatten bara, dvs på sommaren blir gångtiderna runt 2 min och starter 20 gånger per dygn. Det är här volymtanken kommer in, 100-200 l borde göra susen. Gör även nytta på vintern. Jag har en 1130-8 och har just konstaterat ovanstående. Jag har tillfälligt löst problemet genom att gå över till fast kondensering, men nästa VP-projekt blir volymtank (och bygge av en RG10).
Skrivet av: erimol
« skrivet: 20 oktober 2006, 09:56:42 »

Tackar för engagemanget men nu vet jag inte om jag blev så mycket klokare...
Volymtanken, var den bra eller inte?
Angående golvvärmen, skall jag ha en vanlig shuntgrupp eller är det bättre att köra på en separat slinga från vp med hjälp av en separat pump (SV...)? Sc:,h
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 19 oktober 2006, 02:44:50 »

Hej Eva

Varför ska man ha max 100 liter volymtank, när det ska köras värme på 40m² golv och lite värme i källaren under sommaren?
 
Du skriver:
"Har man golvvärme i hela huset kan man shunta ut värmen direkt på systemet. Man bör ändå ha en push15 eller liknande till golvvärmen"

Varför i hela friden ska man ha en push, om det ligger golvslingor i hela huset? (push15 är en shunt)

Du skriver:
"samt styrsystem för att kunna styra temperaturen i olika rum."

Det måste väl vara termostater till golvslingorna du menar.

Är din rekommendation i hus med golvärme
ingen volymtank.
aktiv shunt.
aktiva termostater.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 18 oktober 2006, 21:46:33 »

Hej!
Normalt sett behöver man inte någon volymtank, eller bufferttank som jag gärna kallar det för. Max 100 liter isåfall. Volymtanken har man för att pumpen skall ha mer vatten att jobba mot. Men genom att välja en låg kurva, fulltöppna radiatorventiler och ev ta bort ventilen till golvslingan i badrummet säkrar man flödet. Med tanke på husets storlek skulle jag vilja sätta en 8,5 kw 1215/1115 alternativt 1230/1130 10 kw. De är alltså samma storlek på pumpar. Fördelen med 1230 är att man kan få två olika framledningstemperaturer genom att sätta till en shunt till.
Perfekt vid golvvärme/radiatorer.
Har man golvvärme i hela huset kan man shunta ut värmen direkt på systemet.
Man bör ändå ha en push15 eller liknande till golvvärmen samt styrsystem för att kunna styra temperaturen i olika rum. Så fort man har en enda radiator behöver man en push-pump, men har man inga radiatorer kan man köra direkt ut. Styrsystemet kan man ha ändå.
Man har mycket vatten i golvslingor, men problemet är när ventilerna stänger, då får man ett uselt flöde, så glöm inte bypassen.
Kurvan skall hållas mycket låg och framledningstemperaturen maxas.
Eva Rosqvist
Sintab
Skrivet av: erimol
« skrivet: 15 oktober 2006, 23:56:03 »

Haha!

Det ante mig, nu får installatören vara så vänlig att hitta lämplig volymförstorare...
Tack för klargörandet. Om ingen på forumet skjuter mig för att ha valt för stor pump börjar jag skönja slutet på velandet ;). Förutsatt att inte någon tycker att 180m borra och gissningsvis 170m aktivt är åt skogen vill säga.

Nu e´re nära
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 oktober 2006, 20:11:47 »

Yepp!
Du har bättre koll på läget än Nibe och installatören.

Värmepump-> 200 lit. volymtank-> radiator/golvslingor-> värmepump.

Skrivet av: erimol
« skrivet: 15 oktober 2006, 19:48:08 »

Nja...

Har ingen koll på framledningstemperatur och en installatör som inte har hört talas om volymtankar så han ringde Nibe som hade sagt att jag då måste köra med fast kondensering och tappa effektivitet. Är det inte så att det kommer att fungera precis som vanligt men att pumpen har mer vatten att jobba emot och att temperaturskiftningarna på framledningsrören blir långsammare. Bara bra alltså. Kopplar väl den mellan vp och framledningsrör?! Vilken volym rekommenderas och vet någon en lämpligt fabrikat samt inköpsställe/pris?

Det e´mycke nu... ::)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 oktober 2006, 09:17:28 »

Enda nackdelen jag ser.....är den högre investeringskostnaden.

Om en 8:a är lämplig i ditt hus och du väljer 10:an, så blir volymtanken än mer viktig. Detta för att inte pumpen ska få allt för många start/stopp.

Vet du hur stor vattenvolym du har i systemet, och vilken framledningstemperatur du behöver vid t.ex. -10°C?

Du kan behöva hjälp av elpatron även om du har en överdimensionerad pump, om radiatorsystemet behöver 60-70°C när det är som kallast.
Skrivet av: erimol
« skrivet: 15 oktober 2006, 07:36:11 »

Tack för alla råd!

Anledningen till att jag siktat in på en 10kw är att jag fått väldigt spretiga besked av de olika installatörerna. Från 7kw till 12kw (Thermia) och att jag faktiskt inte riktigt vet var min familj skulle hamna i förbrukning pga att vi säkert använder flera gånger mer värmvatten än de gamla ägarna samt höjer temperaturen på  övervåning och delar av källare till en mer normal rumstemp. Tidigare var den enligt uppgift aldrigkallare än 15 grader ( :-\osäkert, säkert varmare ibland och kallare ibland...). Tror också att 10an är onödigt stor men eftersom vi vill installera nu och inte lägga flera tusen på vattenburen el över vintern samt att det vore skönt att göra det i samband med renoveringen så tog jag till i överkant. Logiken var alltså att vara på den säkra sidan.
Blir det andra negativa aspekter av en väl tilltagen pump?

MVH från en som söker svar :-\
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 oktober 2006, 06:37:57 »

Själv rekommenderar jag också en acctank, jag bara förklarar vad overlander menar.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 oktober 2006, 19:54:44 »

Om pushern har mekanisk termostat eller elektrisk termostat....gör den väl ändå samma jobb.

En elpucher har en liten elpatron så att man kan köra komfortvärme på golvet på sommaren med övrig värme avstängd.

Hej Carl

Det var nytt för mig, och naturligtvis var det en shunt/punsher jag avsåg i mitt inlägg.

Hade inte förväntat mig att en som investerar 150 000 kr i en värmepumpsanläggning, får rekommendationen att värma sina golv och källare med elpatron.

Nu vet jag inte hur en elpusher ser ut...eller vad den kostar.....men nog tror jag att en 200 liters volymförstorare med värmepumpsdrift kan konkurrera.

Volymförstoraren har man ju glädje av året runt, då pumpen får jobba närmare börvärdet. De extra starterna den gör på sommaren, får man då igen på höst/vinter/vår.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 oktober 2006, 18:38:15 »

Om pushern har mekanisk termostat eller elektrisk termostat....gör den väl ändå samma jobb.

En elpucher har en liten elpatron så att man kan köra komfortvärme på golvet på sommaren med övrig värme avstängd.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 oktober 2006, 18:18:47 »

Lexus vad får dig att tro på en 10'a ?

Jag skrev:
"En 10:a känns rätt om det är "150m2 plus sutteräng/källarplan" + "garage på totalt 180m2"."

Jag räknar då att sutteräng/källarplan är minst 75m² dvs. boyta på över 225m² + garage 30m². (antar att garaget inte är 180m²)

"Snart BV-ägare" kommer att köpa en 300 liters beredare vilket är helt OK, då dom har badkar. En barnfamilj förbrukar även utan badkar, rätt så mycket varmvatten. Nibe har heller inte den bästa COP:en på marknaden, när det gäller temperaturer över 50°C.

Räknar också med att 20 000 kWh, var en friserad siffra.

Om pushern har mekanisk termostat eller elektrisk termostat....gör den väl ändå samma jobb.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 14 oktober 2006, 11:49:49 »

Lexus vad får dig att tro på en 10'a ? Tycker det verkar som den bllir för stor varför dimensionera så att man måste sätta in en volymförstorare om det inte behövs vad skulle det vara för problem med en push? har själv 2 stycken funkar kannon bara man ger faan i thermostaten. nej satsa på en 8 och en elpush så får du värme även sommartid. Större pump och en acc kommer du alldrig tjäna igen.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 oktober 2006, 10:49:10 »

Du behöver en acktank, oavsett om du köper en Nibe eller IVT.

En 10:a känns rätt om det är "150m2 plus sutteräng/källarplan" + "garage på totalt 180m2".

Det Rickard menar med styrfilosofi, är att man kan förlänga gångtider på Niben genom att öka gradminutrarna. I ditt fall med en Nibe och höga gradminuter, 40m¹ golvärme och lite värme i källaren......medför att det kan bli 50-55°C i golvslingorna. Termostater, shunt eller en pusher till golvvärmen....gör det riktigt besvärligt för pumpen.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 14 oktober 2006, 08:48:03 »

Tror också det skulle räcka med en 1130-8
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2006, 01:09:57 »

IVT har större behov av volymförstorare p.g.a sin styrfilisofi, lite krångligt att förklara, men så är det, speciellt med golvvärme som man avser köra när huset egentligen inte har något värmebehov. (komfortvarma golv)

Med er (tidigare) låga förbrukning så borde det räcka med en 1210-7 kW och 150 meter borrhål, men jag har inte räknat på det.

Återkom i denna tråd om du vill att jag skall göra en oberoende kalkyl med Nibes beräkningsprogram.
Skrivet av: erimol
« skrivet: 14 oktober 2006, 00:00:12 »

Nej, kanske inte det men jag hade fyra installatörer "på besök" och ingen annan var billigare! Känns som de inte behöver ragga kunder... Nibe verkar inte ha koll på volymförstorare medan IVT förordade en på direkt, skumt då det rimligtvis borde vara lika stort behov till båda. Tips på billig volymförstorare som plåster på såren?
Det blir mycket pengar.... :-[
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 oktober 2006, 08:56:16 »

Det är väl inte den billigaste offerten jag sett men försök få med en volymförstorare till golvvärmen på en 200 liter på köpet.
Skrivet av: erimol
« skrivet: 12 oktober 2006, 21:51:35 »

Jag är i färd med att beställa en Nibe 1130 10kw med vvb300/160, 180m borra. Huset i Trollhättan är på 150m2 boyta plus sutteräng/källarplan och tillbyggt garage på totalt 180m2 (kommer att hålla lite lägre temp där). Huset är av tegel med luftspalt och hyfsad isolering i väggarna 10-13cm och jag har lagt till lite isolering på vinden. Gamla ägarna (80+ år) gjorde av med knappt 20000kw. Tror att vi som som är en tvåbarnsfamilj med badkar har lite högre förbrukning... Håller på att lägga in golvvärme i kök, ett badrum och två hallar på totalt knappt 40m2. Vill ha varma golv på sommaren och kanske lite värme i källaren likaså. Ska vi slå till på en acktank och i så fall hur stor?
Installation av panna, vvb300/160 och element i pannrummet, borrning, bortforsling av elpanna och oljepanna, el- och grävarbete går på 140500:-. Är det rimligt?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!