Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt  (läst 2443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan S

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
Effektvakt
« skrivet: 09 februari 2007, 09:17:31 »
Hur ska den "interna" effektvakten i AW290 vara inställd för att funka bra med effektvakten som man kan köpa till?
Jag har 20A huvudsäkring. Inställning 9kW, 9Kw, 9Kw, bör den stå på 13kW, 13kW, 13kW?
Jag provade ett tag med 3x13kW men då gick två huvudsäkringar, dock var bastun och tvättmaskinen på. AW290 började att spetshöja vattentemperaturen på timer (intervall 7 dagar) till 65 grader, då gick säkringarna.

/ Johan
Johan S

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2007, 10:53:00 »
Hej Johan,

När jag installerade min effektvakt tyckte serviceteknikern att inställningen kunde stå på 13, 13, 13. Jag har kört pannan/pumpen tillsammans med min bastu och har bekräftat att effektvakten kopplar in och drar ner på tillskottet. Mina 20A säkringar håller. Jag tyckte dock att uttaget var högt så jag har ändrat inställningen till 9, 9, 9 och det funkar bra hos mig. Jag skall dock säga att jag bor i skåne och behöver inte mycket/sällan tillskott.

Mikael

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 17:47:41 »
Hej,
Det finns ingen "intern effektvakt" i 290 AW.
Du berättar bara vilken effekt elpatronen har i pannan, dvs. vad 100% är.
Pannan stegar in tillskottet i fem steg. Vid vv-spets använder den alltid alla steg.
Installatörer är ofta okunniga om detta.
Enda möjligheten att rädda en felaktig installation är att säkra upp, eller nödlösningen effektvakt.

Cronos

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 20:06:54 »
Hej Cronus,

Kan du förklara lite mer vad som händer när man ändrar inställningarna? Jag förstår inte vad du menar med "Du berättar bara vilken effekt elpatronen har i pannan, dvs. vad 100% är".

Mikael

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2007, 08:15:07 »
Hej Mikael,

Pannan finns i 9 kW och 13,5 kW, Du anger bara vilken patron som sitter i den aktuella pannan.
Detta för att den ska berätta vilken effekt den använder.
Instegningen sker med 2,25 på 13.5 kW, och 1,5 på 9 kW patronen i 6 steg.
Så det Du anger är bara för presentationens skull "Inkopplad eleffekt" under tillskottsinställningar.

Cronos

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 16:34:09 »
Jag förstÃ¥r, detta betyder att man bör hÃ¥lla sig till grund inställningen 9, 4.5, 9 alt 13.5, 6.75, 13.5 för att rätt värde skall visas under "inkopplad effekt". Endast om man vet att man har  effektbegränsningar skall andra värde skrivas in. Stämmer detta?

Hur stämmer det med att vid vv-spets kopplas alltid alla stegen in? Detta borde då ge 9 kw men om pumpen går visas ju endast 4.5 kw eftersom grundinställningen är 9, 4.5, 9.

Mikael
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 16:40:02 av mikaelanderlund »

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 18:06:35 »
Hej igen,
Under "Ange total effekt" SKALL Du alltid ange patronens effekt.
Under "Effektbegränsning vid värmepumpsdrift" kan Du välja vad Du anser lämpligt, fabriksinställningen är dock halva.
Under "Effektbegränsning enbart tillskott" kan Du begränsa om Du vill, men inte för att klara otillräcklig säkring.
Enda möjligheten skulle vara att använda 50%, då belastas faserna jämt, men då räcker förmodligen inte effekten.
"Ljuger" Du ner patronen under totaleffekt, drar den ändå 13,5 vid xtraVV för att den drar alla steg på patronen.

Cronos



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!