0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??
Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Precis...fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.
Citat från: larryd skrivet 12 januari 2010, 13:11:57Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Precis...fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.Vore intressant om det gick att tweaka EcoElen så att man kan köra båda elpatronerna i kombination med EcoAir. Går det? Vad finns det annars för elpannor som vid avstängd ecoair kan köra mer än 15kw? För nu räcker inte 9+6kw som ecoelen ger/Kristofer
Han undrar inte vad definitionen på COP är, han undrar vilket värde COP har vid -25º.//Ronnie
Citat från: Kris!? skrivet 13 januari 2010, 12:41:46Citat från: larryd skrivet 12 januari 2010, 13:11:57Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Men...kanske har du "högtemp-radiatorer"? Då kanske du har en returtemp till VP på 48 ºC eller högre och pumpen stänger av sig??. Isåfall skadar du nog pumpen om du försöker tvångsköra den. Då måste du ha fler radiatorer, så att returtempen sänks.Eller sätta sänka huskurvan så du kommer under 48 ºC så pumpen startar. Och sätta upp några el-element för att inte frysa.Du kan naturligtvis komplettera systemet med en "elpatron i vattenlåda" som du kopplar in i radiatorslingan för att få mer effekt och höja tempen på raddarna. Men då höjs returtempen ännu mer och du kan inte köra VP.PS Läste några av dina tidigare inlägg. Om Ecoair stannar pga -15 ºC gränsen (Du har ändrat -10 ºC till -15 ºC??). Så kan man nog "tweaka" den ett par grader till. Min verkar "fabrikstweakad" eftersom utegivaren visar 1.5 ºC grader fel.Ett motstånd parallellt med utegivaringången på kontrollpanelen? Prova med en pot först.Har nog samma "funktion"som du. Tittar jag på pumpen och jämför med vanlig utomhustermometer så visar ecoair 1.5 grader för lite. Då är egentligen svaret bara fler radiatorer eller LL. Måste bara hitta ett alternativ med en LL som kan kasta värmen tillräckligt långt bort utan att föra en massa oväsen. Ska väl på sikt även få igång kakelugnen. Högtempsystem vet jag inte om jag kan kalla det. Blir som värst vid -20 en framledning på 48 ºC. returen blir då typ 40 ºC Tack för synpunkterna. Just nu mest besviken på att golvvärmen kräver så mycket effekt... /Kristofer
Citat från: larryd skrivet 12 januari 2010, 13:11:57Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Men...kanske har du "högtemp-radiatorer"? Då kanske du har en returtemp till VP på 48 ºC eller högre och pumpen stänger av sig??. Isåfall skadar du nog pumpen om du försöker tvångsköra den. Då måste du ha fler radiatorer, så att returtempen sänks.Eller sätta sänka huskurvan så du kommer under 48 ºC så pumpen startar. Och sätta upp några el-element för att inte frysa.Du kan naturligtvis komplettera systemet med en "elpatron i vattenlåda" som du kopplar in i radiatorslingan för att få mer effekt och höja tempen på raddarna. Men då höjs returtempen ännu mer och du kan inte köra VP.PS Läste några av dina tidigare inlägg. Om Ecoair stannar pga -15 ºC gränsen (Du har ändrat -10 ºC till -15 ºC??). Så kan man nog "tweaka" den ett par grader till. Min verkar "fabrikstweakad" eftersom utegivaren visar 1.5 ºC grader fel.Ett motstånd parallellt med utegivaringången på kontrollpanelen? Prova med en pot först.
Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19
Hyfsat kallt hela tiden....iallafall här. Tror att miljönisssarna får tänka om vad gäller den globala uppvärmningen.
Varför skulle golvvärmen ta så mycket effekt, är betongen för dåligt isolerad neråt och vid sidorna?Har elgolvvärme i dusch och hall 1.1kw och 35cm djup betongplatta där. Yta cirka 12kvm och inga problem med att hålla värme. 27gr på golvet som är belagt med klinkers. Annars vattenburen golvvärme i tv-rum och resten radiatorer. Varför elvärme i dusch och hall, vill ha varmt på sommaren också pga norrläge. Men skulle gjutit in Pex slang också när man ändå höll på....