Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: nottja skrivet 30 november 2005, 08:53:19
-
Har tänkt ersätta oljan med en vp gör idag av med ca 2.7 m3 olja på värme och varmvatten
1.5 plans med 100 m3 på varje vån + källare 100 m3 50 m3 med värme byggt 78 2 pers
tänkt gräva ned 250x2 slang sen väljer jag mellan nibe 1230 6kw eller 8kw
någon som vet
-
Huset jag håller på med nu är näst intill identiskt vad gäller förbrukning och boyta. Jag valde mellan Thermia 8 och 10 kw, -det blev 10:an. Hade jag varit du hade jag uteslutit 6:an på direkten. 8kw klarar troligtvis, men du får räkna med en del eltillskott på vintern. 10an är ca 2000kr dyrare, men på 20år kommer du med all säkerhet ha tjänat in detta då du håller undan den dyra elen.
I min mening står valet inte mellan 6 och 8 kw, utan mellan 8 och 10.
-
2,7 kbm olja = 27000 kWh
Verkningsgrad oljepanna = 80%
27000 kWh * 0,80 = Energibehov 21600 kWh
6:a Ja
8:a Ja - rekommenderas
10:a NEJ, onödigt stor!
Tänk på att större pump behöver mer slang vilket även det kostar pengar.
/Thomas
-
Du klarar enkelt av det totala årsbehovet med 6:an. Till saken hör ju att vi får en del köldknäppar här i landet som kan vara ner mot -20, -30 beroende på vart man bor, och det är vid dessa tider på året en 6:a inte kommer räcka till. Den kommer få köra en hel del av uppvärmningen på eltillskott när det blir kallt, och det är här en större pump på 20 års sikt kommer bli en mer lönsam investering.
Prisskillnaden mellan Nibes 1230 6kw och 1230 10kw är 5000kr (www.rinkabyror.se). Sett över en 20-års-period blir det 250kr om året. Be någon med ett dimensioneringsprogram (återförsäljare tex) jämföra 6an och 10an, så får du ett ungefärligt svar på hur mycket eltillskott respektive pump behöver under året. Är skillnaden mer än 250 kWh om året kommer du tjäna in den större pumpen, är det mindre blir affären olönsam.
De 2x250m slang du gräver ner räcker mer än väl till en 10kw pump med din årsförbrukning.
-
En viktig sak är att kolla att raddarna orkar ta emot 10 kw utan att komma över 55 grader som normalt är max framledning.
Det är bra att ha en rejäl pump ur en annan synviinkel också, det är vv förbrukningen
Har man stor sådan stör det värmedriften enormt vid kyla, jag tycker tex 5 kw VP är tveksamma ur den aspekten oavsett storlek på huset!
-
har finjusterat kurvan och hade idag - 7 grader ute då hade jag en framledning på 44 grader
och en innetemp på 22 grader vilket innemätaren är ställd på
någon som blir klokare
-
44 fram vid -7 ute... det är väl hyfsat (bra) om du inte bor för långt norrut.
Vart ungefär bor du
Effektbehovet det kan man bara räkna ut genom din oljeförbrukning.
Om du nu inte har en elpatron i drift också. Om du har det kan den köras på viss effekt vid rejäl kyla, då ser man vilken effekt som behövs på framtida värmepumpen.
-
Hej igen
Bor i ljungby småland
har nog haft kurvan lite för hög men har ändå tyckt att 2.7m3 varit lite
-
Det har varit varma vintrar det ska man ta hänsyn till, när man kör VP blir det lätt att man unnar sig lite varmare inne samma där.
Det måste med i kalkylen. 2,7 kbm/år. Bör höjas i kalkylen för att få rätt pumpstorlek.
Men även med det inräknat bör en 7-8 kw pump räcka.
Om du köper "färdigt" får du kalkyler. Som föreslår pump.
Du har ingen elpanna annars kan man testa effektbehovet med en sån.
-
nej jag har ingen elpatron
ska se hur stor oljepannan är
-
Effekten brukar va jättehög på en oljepanna.
Svårt att se på pannan, det beror mest på storleken på brännarmunstycket.
Sen är det sällan en oljebrännare går hela tiden ens vid idiotkyla!!
Ev med en timräknare på brännaren, men jag vet ingen som kollat så.
Man brukar gå på årsförbrukningen.
-
efter mycket frågande har jag bestämt mig för en nibe 1130 8kw+ackumulatortank 200/70
hoppas det blir bra??????? Sc:,h Sc:,h
-
Acktank..... Det är väl en varmvattenberedare? Då är det ok.
Är det en kombinerad ack/Vvb då ska du fundera om, för då måste du ha "fast" kondensering.
Alltså fast hög temp på värmepumpen, med shuntning till radiatorkretsen, det är inte effektivt.
Antagligen självklart att du kör flytande kondensering, men säger det ändå!
Det blir toppbra!
-
har lite taskigt vatten därför sa dom att jag skulle ta
en 1130 + nibes vpa 200/70 isället :-[ Sc:,h
-
har lite taskigt vatten därför sa dom att jag skulle ta
en 1130 + nibes vpa 200/70 isället :-[ Sc:,h
Tror dom att VVB ska korrodera sönder fort med ditt "taskiga" vatten?
/Johan
-
troligtvis pannan jag har idag är med rör till varmvattnet
och är igensatta så skall jag ta vv i badkaret får jag kanske 50
liter ljumet vatten.
men det räcker till duch och diskmaskin
-
Effekten brukar va jättehög på en oljepanna.
Svårt att se på pannan, det beror mest på storleken på brännarmunstycket.
Sen är det sällan en oljebrännare går hela tiden ens vid idiotkyla!!
Ev med en timräknare på brännaren, men jag vet ingen som kollat så.
Man brukar gå på årsförbrukningen.
Jodå, här är ett freak som haft timräknare på brännaren i fem år minst! Jag kan gräva fram siffror om någon är intresserad... Såvitt jag minns gick brännaren som mest ca 14 h/dygn när det var svinkallt, munstycke på 0,5 gallon/h (ca 2 liter), CTC 1100 panna med Bentone brännare, förbrukning det kalla halvåret drygt 2 m3 (Partille utanför Göteborg). Jag valde en 1130-10 till vårt gamla hus på 200 m2, vi har höjt vår innetemp och komfort rejält.
Jag tycker det finns en annan (samhällsekonomisk?) aspekt på dimensioneringen: Om man värmer en stor mängd villor med värmepumpar som kräver topp med elpatron vid köldknäppar blir ökningen av effektbehov vid kyla större procentuellt sett (men givetvis inte i absoluta tal jamfört med ren eluppvärmning). Om många konverterar från olja så kan det kanske bli problem för Sverige att klara topparna. Spara el när det blir kallt!
Henrik
-
har lite taskigt vatten därför sa dom att jag skulle ta
en 1130 + nibes vpa 200/70 isället :-[ Sc:,h
Har du framtida funderingar på bubbelbadkar så ta en storlek större VPA, typ 300/200. ;)
-
Hej igen nu börjar det att röra sig har fått ett pris på 1130 + vpa 200/70
60000:- klart jobb
då skall jag ta ut tanken ta ner grejorna i källarn
då ingår inte jordslangen den skall göras av en som inte är kompis bosse
tycker nog att det är ett bra pris >:D
-
Då kan du snart beställa en logger av Rickard. studs
-
har du fått igång din mätning och vilka värden har du studs *vinkar*
-
Jag har för lite givare(10) här erfodras fler givare, så man kan mäta febern på alla förbipasserade också.
Du kan väl titta in så får du se, ( ring länge på dörren, det hörs dåligt ner till energicentralen) *roflmao*
-
Hej igen nu börjar det att röra sig har fått ett pris på 1130 + vpa 200/70
60000:- klart jobb
då skall jag ta ut tanken ta ner grejorna i källarn
då ingår inte jordslangen den skall göras av en som inte är kompis bosse
tycker nog att det är ett bra pris >:D
Du bör hamna på en totalkostnad på ca 80 000 kr?. Ett bra pris, du bör ha en payoff-tid på mindre än 8 år, om elpriset fortsätter upp kanske mindre än 6 år.
Klart godkänt!
Sen kan du börja spara till vintrarna i Spaninen på ålderns höst. :D
-
väntar på pris från en till tror nog att han kan vara billigare ;D 8)
-
God jul
Skulle det vara fast eller flytande kondensering? Sc:,h
Jag har flytande kondensering. :)
din vpa 200/70 vad är vad i dom olika tankarna?
-
VPA 200/70 hr 200l VV och 70l mantelvatten (värmebärare)
/Johan
-
Har fått ett pris på nibes 1130 10 kw + vpa 300- 200 monterat och klart
utom slangen 56000-60000 altså samma pris som på 8an vpan 200-70
vilken bör jag välja :D Sc:,h a:gl
-
Hej igen
Har fått ett pris på 1130 10 kw + vpa 200-300 utan slang
samt att jag river ut det gammla själv priset är 55000-60000
beror lite på hur mycket kranar och tempmätare jag vill ha
är mycket för många sådana.
är samma pris som på 8an och vpa 200-70
vilken skall jag välja :D ;D
-
10:an känns som en storlek för stor kanske? Kan du kolla upp hur mycket effekt dina radiatorer gör av med vid 55 graders framledningstemp?
Om radiatorerna inte klarar att göra av med VP:ns uteffekt under 55 grader kan du få problem med en så stor VP.
-
nu har jag lagt ner 600 m slang och fått pumpen och vpan
hade beställt en 8kw 1130 men när den hade burits ner i källaren
och klätts av konstaterades att det var en 10 kw i stället
kan det kvitta eller ska jag byta huvuddunk
-
nu har jag lagt ner 600 m slang och fått pumpen och vpan
hade beställt en 8kw 1130 men när den hade burits ner i källaren
och klätts av konstaterades att det var en 10 kw i stället
kan det kvitta eller ska jag byta huvuddunk
Hur gammalt är ditt hus och vilken typ av radiatorer har du?
-
byggt 78 med vanliga element
-
byggt 78 med vanliga element
Problemet är att en 10:a har i värsta fall högre uteffekt än vad dina radiatorer klarar av att leverera under 55 graders framledningstemp och då får du problem. För att inte kompressorn ska stanna på grund av hög retur så måste du då köra med många start/stopp på VP:n. En rejäl acktank i serie med radiatorerna på framledningen löser problemet men jag skulle nog ändå bytt till en 8:a, du kommer inte får särskillt mycket eltillskott med en sån heller.
-
Du kan ju testa oxå blir det problem får väl den som levererat fel skicka dig några riktigt feta raddar som ersättning ;) >:D
Tillskottel blir ingen glad av :o
-
hur stor tank behöver jag
-
Tanken behöver inte alls va stor 100 max 200 liter.
tom 50 liter gör bra skillnad...
Men om raddarna avger effekten som pumpen ger så kan man juster en del i styren. Det ger också rätt bra driftsprestanda. (minskar antalet starter)
-
eftersom jag skall ha kvar pannan räcker det kanske om jag kör genom
den och slipper ett nytt element i pannrummet
-
Använder du pannan som ack så se till att du "proppar" skorstenen. Inge bra om en del värme går ut den vägen...
Gärna så att det blir stopp ned mot pannan men att du kan ha lite öppet via tex en sotlucka upp mot skorstenen. bra med lite drag i den så det torkar ut. Alt. att man har en stos uppe på skorstenen så inre det regnar in.