Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad bergvärme (fyra dagar i drift) - OK värden???  (läst 1990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola

  • Gäst
Hej!

Utan att ha hunnit kolla och sätta mig in i min värmepump speciellt mycket, skulle jag vilja passa på att ställa en oinitierad fråga; Jag har installerat en IVT HT11 med 220m borrdjup, 10m till berg men mycket vatten i hålet (= ända upp till marknivå) På den kalla sidan är temperaturdiffen lite olika vid olika tillfällen, även efter en stunds drift, den pendlar mellan 2,8-4 grader (3,5-5/6-8,5) medan det på den varma sidan är ca 7,5 - 8 grader.

Jag tror att pumpen går på ganska höga varv, kan inte ställa den så myket högre vad jag förstod av installatören. Det jag undrar är om dessa värden verkar OK eller om de är på tok? Kan jag göra något för att förbättra dem i så fall eller kan jag räkna med att de kommer att ändra sig/stabilisera sig efter en tids drift?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Det intresanta är tempskillnaden som skall vara ca: 3 grader mellan in och ut. Och det verkar den vara enligt dina siffror. Med nystartat borrhål och lite drifttid som det är nu, varmt ute så pendlar värdena upp och ned som de gör hos dig. Det tar nämligen lite tid innan kölbäraren tagit sig runt i slangen och börjar stabilisera sig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Nyinstallerad bergvärme (fyra dagar i drift) - OK värden???
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2004, 18:21:52 »
Det är helt normala siffror.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!