Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmeinstallation och konvertering till vattenburet.  (läst 1481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Jaha då har man börjat fundera i banorna kring bergvärme.
Har haft en kall vinter med elräkningar pÃ¥ 6000kr/ mÃ¥nad, sitter i ett 1/½ plans hus frÃ¥n 1978 och har direktverkande el. Har haft planer pÃ¥ att sätta in en ordentlig vedkamin, men mÃ¥ste köpa ved, har liten tomt, sÃ¥ jag kan inte dra hem lÃ¥ngved, sen är det ju en massa arbete med det ocksÃ¥, och fritiden vill jag  inte jobba med ved pÃ¥.

Hur stor anläggning behöver jag? Bor i Boden, så det brukar bli rejält kallt här, och vad kostar en komplett anläggning mellan tumme och pekfinger. Vilka bidrag kan man få?

/Stefan
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Räkna med ca 5000kr per radiator för konverteringen,sedan 120-150000kr för bergvärmen,beror naturligtvis på hur stor anläggning och hur enkelt det är att installera,rot avdrag samt konverteringsbidrag får du dra av från dessa siffror,kolla med energirådgivaren på kommunen.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmeinstallation och konvertering till vattenburet.
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2010, 21:35:31 »
Hej,
stod inför samma problem för ett år sedan. Breddgraderna och sjöläget gjorde att det blev en LVpump.
Konverteringen skedde med hjälp av ett sk minivattensystem med fläktkonvektorer. Bara att rekommendera.
Rördragningen blev ändå ganska omfattande pga husets karaktär. Kostnaden för den delen ca 50000kr.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Okej tack för svaren, lite mer info om huset, eller rättare sagt förbrukningen, den ligger mellan 25-30000kWh / år
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallation och konvertering till vattenburet.
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2010, 23:27:28 »
Hasse G har rätt gällande konverteringen. Jag bytte 13 radiatorer (varav 1 handdukstork), satte in en Nibe 1245 6kw, 100L utjämningskärl/knäpptank, borrade 160m (12m till berg). I priset ingick 9m foderrör och en borrgaranti att jag bara betalade för 1 hål. Allt som allt 202.400kr. Därtill har du rotavdraget och glöm inte att skicka in ansökan om konverteringsbidrag. Det landar då omkring 150.000kr.

Mitt hus är 1 1/5 plan från 76.

Är din totala förbrukning 25-30000kwh/år så bör en 6kw värmepump räcka eftersom ditt värmebehov ligger då kring 19-24000kwh. På gränsen till en 8:a om det blir mer. Det beror på hur mycket hushållsel du har på ovanstående totala förbrukning. En expert får nog räkna, jag är bara novis. Begär in flera offerter. Läs min offertresa på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27563.msg262161#msg262161

/frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!